Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Error RFXCOM


frankov

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å få problemer med RFXCOM og skjønner ikke hva som er problemet. Har noen andre hatt tilsvarende problem eller er noe det noen som greier å tolke loggen?

 

Jeg merket problemet nå først og fremst da en av de virtuelle termostatene ikke lengre fungerer, dvs den responderer ikke korrekt i timer-modus basert på temperatur og dag-/nattmodus. Selve temperaturmåleren fra enheten som er koblet opp mot termostaten rapporterer korrekt og viser korrekt temperatur i rommet.

 

 

image.png.e6783a9c4cddeb68c09713564364afea.png

Endret av frankov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, frankov skrev:

eg merket problemet nå først og fremst da en av de virtuelle termostatene ikke lengre fungerer, dvs den responderer ikke korrekt i timer-modus basert på temperatur og dag-/nattmodus. Selve temperaturmåleren fra enheten som er koblet opp mot termostaten rapporterer korrekt og viser korrekt temperatur i rommet.

Det har sikkert skjedd en endring i hvordan termostatene fungerer. Dessverre er beste måten å teste det på å lage en ny (og evt. fjerne den gamle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

 

Jeg har slettet den ene termostaten, men feilmeldingen fortsetter å komme. Og jeg merker at kommunikasjon mellom termostat og z-wave veggplugg er enten forsinket eller fraværende. Har også restartet både plugin og pc uten at dette endret noe.

 

Jeg tror løsningen for min del er å sette opp varmestyring uten bruk av termostater i RFXCOM-plugin. Jeg er avhengig av at dette er stabilt. Går nok over på en ren event-basert løsning igjen (selv om termostater var praktisk når det virket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke problemer med termostater fra RFXCOM selv, og har brukt dem i mange år.

Men du kan f.eks. også se på mitt termostat-script: 

... en god blanding mellom event- og scripting-basert.

 

Men ellers er Bert helt sikkert interessert i tilbakemeldinger og bugs: https://forums.homeseer.com/forumdisplay.php?f=899

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal gi det et forsøk til, evt teste scriptet ditt.

 

Synes det imidlertid er merkelig at dette skjer plutselig uten at jeg gjør noen endringer i systemet. Ser i loggen at dette skjedde i dag tidlig kl 06.45 første gang. Og nå kommer det feilmelding nøyaktig hvert 5. minutt med følgende melding:

image.png.0faf0e14d6b57889fad160a66330de0e.png

 

Den nye termostaten jeg la inn, ser nå ut til å fungere bra. Men jeg trives ikke med en feilmelding i loggen som jeg ikke forstår hva er.

 

Jeg kjører SmartThings på en annen lokasjon og der ble det også trøbbel i natt pga overgang fra sommertid. Mulig at dette også skaper trøbbel her.

 

 

Endret av frankov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, frankov skrev:

Den nye termostaten jeg la inn, ser nå ut til å fungere bra. Men jeg trives ikke med en feilmelding i loggen som jeg ikke forstår hva er.

Hvis du fjerner de gamle så er det mulig de forsvinner. Og spør Bert, han vet.

 

18 timer siden, frankov skrev:

Jeg kjører SmartThings på en annen lokasjon og der ble det også trøbbel i natt pga overgang fra sommertid. Mulig at dette også skaper trøbbel her.

Nei, det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Hadde samme feilmelding på mitt system.

Problemet hos meg lå i at RFXCOM ikke hadde riktig signal mot bryter. Den forsøker da forgjeves å sende nye hvert femte minutt.

Vet ikke om det er samme problem, men i ihvertfall samme feilmelding. Re-satte z-wave bryter og satte det opp på nytt, så funket det.

Endret av Raptor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.