Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Montering og bruk av Fibaro Dimmer 2, sikring? Bypass?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har gått til innkjøp av Fibaro Dimmer 2 og en Bypass 2, holder på med litt testing på benken i øyeblikket.

Jeg holder på å gå over til LED, så dette vil mest sannsynlig bli brukt med 4x 5.5W (22W ved 100%) men i manualen til dimmeren står det 50W-250W som anbefalt på LED. 

Det er flere ting jeg egentlig lurer på i forhold til manualen som jeg ikke har fått svar på, eller fått veldig varierende svar på;

 

1. Manualen til Dimmer 2 sier i motsetning til Dimmer 1 at den trenger et overspenningsvern på maks 10A. Jeg har 16A kurser og tolker dermed dette som at jeg er nødt til å ha en (maks) 10A glassikring i veggboksen før dimmeren, i alle fall for å beskytte dimmeren. Jeg har jo opplevd at halogenpærer som ryker har slått ut en 16A sikring, så det gir jo mening at dette kan skade dimmeren som sier maks 10A. Jeg har kjøpt "503 si/1ds" fra Adels-Contact, anbefalt av Qubino (som skal ha maks 1A!)

 

2. Jeg har koblet med "3-wire", altså begge faser, på min Dimmer 2, som nå bare brukes på testbenken. Jeg har jo ikke nøytralleder i veggboksene, men det er en smal sak å få trukket opp dette. Er det anbefalt med 2-wire eller 3-wire? Fra manualen syns jeg det ser ut til at det er 3-wire som anbefales.

 

3. Når er egentlig Bypass 2 nødvendig? På min test-setup har jeg bare en IKEA-pære alene på 8.6W, og den ser ut til å dimme greit, noe ujevn i trinnene kanskje, også dimmer den ikke så lavt som jeg skulle ønske. Monterte på Bypass 2, og kalibrerte med bypass-setting, ingen forskjell. Dvs. jeg kunne ikke finne noen grunn til å ha Bypass 2 montert. Jeg leser noen steder at Bypass 2 kun er en fordel ved 2-wire, og at poenget er for å kunne gi strøm til Dimmer 2, i stedet for at den trekker det gjennom pæra. (La forresten også merke til at Bypass 2 hadde tinn på lederne, huff ikke bra).

 

Hva er egentlig korrekt her? Jeg spurte support til Fibaro, som sa jeg alltid måtte ha Bypass 2 ved lav last. Kostnaden er ikke noe problem, men med både sikringsholder og kablene til dimmer og bryter så blir det lite plass til bypass og Wago-klemmer. For manualen nevner ikke Bypass 2 og 3-wire! 

5a0070d126192_FibaroDimmer2.PNG.6194b422df81b59a60e5cd87fde198c0.PNG

 

Det står her at man ikke må gå under 50W med 2-wire connection, men det står ingenting om 3-wire, og jeg har jo gjort det uten at det skjedde noe... Men kan det være brannfarlig eller skadelig? 

Nå er det jo som sagt snakk om bare en billigpære fra IKEA, men jeg ender nok opp med 4 stk fra Philips i hver lysarmatur.

 

Beklager litt lang post her, men føler jeg bare får forskjellige svar fra alle jeg spør. Noen ber meg spørre elektriker (som jeg har gjort) og sier jeg kan drite i glassikring fordi dimmeren aldri trekker mer enn noen få watt, men det er jo ikke det som er poenget med sikringen... 

 

Ellers med Bypass, MÅ jeg ha den tingen? Det står jo 50W-250W, så det gir jo mening... men jeg ser ingen merkbar endring med/uten den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, DIYglenn skrev:

1. Manualen til Dimmer 2 sier i motsetning til Dimmer 1 at den trenger et overspenningsvern på maks 10A

Dette er en lang diskusjon, og har vært oppe mange ganger. Personlig tror jeg det ikke er forskjell på en 10A og 16A sikring i dette tilfellet, alt vil være over det dimmeren tåler uansett. Det er nok mer for å beskytte dimmeren i land med "mindre rigid regelverk" enn hos oss. Jeg tror f.eks. elektrikerne som monterer FutureHome (og da bruker Dimmer 2) ikke setter inn ekstra sikringer på 16A kurser...

 

18 timer siden, DIYglenn skrev:

Er det anbefalt med 2-wire eller 3-wire?

3-wire først. Deretter 2-wire hvis du må.

 

18 timer siden, DIYglenn skrev:

Når er egentlig Bypass 2 nødvendig?

Når dimmingen ikke blir bra uten. ;)

 

18 timer siden, DIYglenn skrev:

Det står her at man ikke må gå under 50W med 2-wire connection, men det står ingenting om 3-wire, og jeg har jo gjort det uten at det skjedde noe... Men kan det være brannfarlig eller skadelig? 

50W med vanlige lyspærer. LED er vel anderledes.

 

image.png

 

5 VA er jo mye mindre enn 50W.

(1W er vel 1VA ved 220V, men det kommer an på pæren... jeg er ikke flink nok på elektro til å være 100% sikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Moskus skrev:

5 VA er jo mye mindre enn 50W.

(1W er vel 1VA ved 220V, men det kommer an på pæren... jeg er ikke flink nok på elektro til å være 100% sikker).

 

1 W =  1 VA ved rent resistiv belasting, uavhengig av spenning. Rent resistiv belastning er det vel kun gammeldagse glödepärer som er, men jeg vet ikke hvordan LED stiller seg i den sammenheng.

 

Endret av DeVille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2017 den 10.18, Moskus skrev:

Dette er en lang diskusjon, og har vært oppe mange ganger. Personlig tror jeg det ikke er forskjell på en 10A og 16A sikring i dette tilfellet, alt vil være over det dimmeren tåler uansett. Det er nok mer for å beskytte dimmeren i land med "mindre rigid regelverk" enn hos oss. Jeg tror f.eks. elektrikerne som monterer FutureHome (og da bruker Dimmer 2) ikke setter inn ekstra sikringer på 16A kurser...

 

3-wire først. Deretter 2-wire hvis du må.

 

Når dimmingen ikke blir bra uten. ;)

 

50W med vanlige lyspærer. LED er vel anderledes.

 

image.png

 

5 VA er jo mye mindre enn 50W.

(1W er vel 1VA ved 220V, men det kommer an på pæren... jeg er ikke flink nok på elektro til å være 100% sikker).

Takk for gode svar!

 

Ja, jeg la merke til den siste der, men så står det også "using FIBARO Bypass 2", derfor ble jeg litt usikker. 

 

Ang. sikring så har jeg fått et halvbra svar fra Fibaro, virker som de ønsker sikring der for å beskytte dimmeren. Jeg setter inn en hvis det er plass tenker jeg. 

Bypass setter jeg evt. på lampearmaturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2017 den 11.01, ZoRaC skrev:

 

Jupp, pæra jeg tester med har 8.6W, med effektfaktor på 0.9, så dermed blir det 9.55VA. 

Den dimmer dårlig, går ned til hva jeg vil kalle "50%", før den bare skrus av. (Er det mulig å se hva Fibaro dimmeren har satt som min/maks?)

Dette var ikke noe forskjell ved bruk av Bypass, ikke mindre flimmer heller, så vil tro selve pæra er enkel, og at jeg kanskje får annet resultat med 4 stk Philips 5.5W. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, DIYglenn skrev:

Den dimmer dårlig, går ned til hva jeg vil kalle "50%", før den bare skrus av. (Er det mulig å se hva Fibaro dimmeren har satt som min/maks?)

 

Ja, sjekk parameter 1 (min) og parameter 2 (max).

Her kan du også justere ned, hvis parameter 1 har blitt satt for høyt med autocalibreringen.

Du kan også sjekke parameter 31 og se om den bruker leading- eller trailing edge. Noen ganger blir dette også "feil" ved autocalibrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Ja, sjekk parameter 1 (min) og parameter 2 (max).

Her kan du også justere ned, hvis parameter 1 har blitt satt for høyt med autocalibreringen.

Du kan også sjekke parameter 31 og se om den bruker leading- eller trailing edge. Noen ganger blir dette også "feil" ved autocalibrering.

 

"Minimum brightness level 6"

"Maximum brightness level 64" 64?? Av 100? :o 

Pæra lyser noe sinnsykt på maks, så det virker ikke riktig. 

 

Finner ikke parameter 31... (Bruker Homey, ikke Fibaro HC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DIYglenn skrev:

Finner ikke parameter 31... (Bruker Homey, ikke Fibaro HC)

 

31 er en read-only parameter - mulig det ikke støttes i Homey?

30 er den som brukes for å overstyre automatikken til leading eller trailing, men jeg vet for lite om konsekvensene av å prøve begge deler hvis pæra ikke er laget for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

31 er en read-only parameter - mulig det ikke støttes i Homey?

30 er den som brukes for å overstyre automatikken til leading eller trailing, men jeg vet for lite om konsekvensene av å prøve begge deler hvis pæra ikke er laget for det...

Sjekker på Athom sitt forum om hvordan man kan hente andre parametre.

 

Men hva med brightness 64, kan det være riktig? 

Det stemmer i forhold til strømforbruk (~9W) målt når den er på maks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Legger inn en oppsummering av svaret jeg har fått fra fibaro support i tilfelle flere flere enn meg kommer hit via google.

 

Poenget med 10 A-sikringen er å beskytte dimmeren mot store (oppstarts?)strømmer fra dårlige LED-pærer. Jeg prøvde å spørre om litt mer detaljer og fikk dette svaret:

"Yes, this CB is for protection of the dimmer.
Is very hard to find that kind of load.
Poor quality LEDs (more than 100W) can generate large current."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.