Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med både Fibaro Dimmer 2 og Qubino Flush Dimmer


Anbefalte innlegg

Vi har pusset opp huset, og den siste lyskretsen som gjenstår er en takpendel i trappeoppgangen, som er nærmest umulig å komme til. Det er montert 1stk LED dimbar pære på ca 18W, har ikke funnet esken på den og kommer ikke til pæra på noen enkel måte.

 

  • Først fikk jeg elektriker til å montere en Fibaro Dimmer 2. Under kalibreringen så lyste pæra opp svakt, så litt sterkere, og så slukket den helt. I loggene klager den på «overcurrent». Deretter er det umulig å skru på lyset, eller noen ganger kommer det et lite lysglimt før den kobler ut.
  • Jeg fikk så elektrikeren til å montere en ny av samme sak, tilfelle det var en defekt. Samme problem.
  • Jeg monterte så på en fibaro bypass. Samme problem.
  • Jeg har så testet nærmest alle parameterene som kan tunes, og er ganske sikker på at dette ikke er et problem som jeg kan konfigurere meg ut av.
  • Så bestemt jeg meg for å teste med Qubino, så jeg fikk installert en Qubino Flush Dimmer. Med den får jeg ikke lys i det hele tatt. Ingen feilmeldinger i loggene. Elektrikeren mente den hadde lyst litt opp tidligere i dag når han testet, men helt sort nå. Mener pæra er testet å fungere uten dimmeren.

 

Har aldri hørt om noen som har opplevd lignende, og har ikke funnet noen tips om hva jeg kan gjøre videre. Jeg skjønner at det er nærliggende å bytte pæra, men det er altså svært vanskelig :( så jeg må teste alt som testes kan før jeg går for den.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at den faktisk kan dimmes?

Forøvrig burde ikke 18w by på problemer, jeg har kjørt fibaro dimmer 2 på enkel downlight 9w og på serier opptil rundt 100w led.

Ville tippe pæra var problemet, qubinoen burde fungert den også.

 

Du kan prøve en lenger soft start for å minske belastningen ved start, parameter 34 til verdi 2.

 

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også kanskje prøvd å koble på et multimeter og sjekket hvor mange watt(ampere) som faktisk går gjennom lederen når bryteren er på. Kanskje bryteren forsyner et støpsel eller noe annet ukjent i tillegg? Bryteren er ikke en del av en trappebryter nei?

 

Ellers høres det kanskje ut som at pæra finner på noe rart. Men skulle fungert selv om pæra ikke er dimbar...

 

Husker jeg hadde et styr med min lampe i trappa når den skulle oppgraderes med fibaro dimmer 2. Grunnet dårlig dokumentasjon ble L og L til lampe byttet om på fibarodimmeren. Da fikk jeg lignende resultat som du beskriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv samme problemet med den ene dimmeren som jeg har fått satt opp. Jeg mener du må inn å fikse ett av parametrene til dimmeren som styrer brightness eller noe i den duren. Jeg har ikke tilgang til settings fra jobb så jeg skal ikke garantere at det var det, men jeg husker bestemt at jeg måtte fikse ett parameter for å få lyset til å fungere korrekt.

 

Jeg skal prøve å få sjekket det opp senere idag.

 

Fant denne siden

http://www.domoticawerkt.nl/support/fibaro/technische-handleiding/Fibaro-Dimmer-2-configuratie/

Og oversatte til norsk med google:

Lysene slås av automatisk etter noen sekunder?

Når de tilkoblede lampene på Fibaro Dimmer 2-modulen automatisk slår seg av og på igjen etter noen sekunder, vil det oppstå en feil. Dette kan være en LOAD ERROR, OVERCURRENT ERROR eller VOLTAGE DROP ERROR. På LED på modulen kan du se om det oppstår en feil, da vil den blinke rødt.

Dette problemet kan løses ved å redusere belastningen på modulen. Antall lamper som er koblet til modulen, kan reduseres, eller Parameter 2 (Maksimum lysstyrkenivå) kan senkes til problemet ikke lenger vises.

For transformatorbelysning kan du øke Parameter 34 (Soft-Start-funksjonalitet) slik at transformatoren varmes opp. Dette reduserer strømmen på.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger! Jeg har testet disse parameterene med max styrke og soft start også videre med Fibaro dimmeren, uten at det hjalp.

 

Tipset om feil L gjorde at jeg åpnet elko bryteren og tok en titt på hva elektrikeren hadde gjort. Etter hva jeg kan bedømme ser alt korrekt ut.

 

Så bestemt jeg meg for å forsøke å koble fra hele Qubinoen og kjøre vanlig bryter. Og interessant nok: det fungerte ikke! Ingen lys! Så fremt jeg har koblet riktig da - jeg er jo ingen elektriker.

 

Jeg har et veldig dårlig multimeter, som jeg ikke stoler på, (tror jeg skal bestille meg et nytt), og da målte jeg ca 40 Ohm over lyspæra. For meg så virker det jo logisk at så liten mostand gir overspenning og at aktuatoren kobler ut. Men er ikke det litt rart med en pære som ikke lyser og som har ca 40 Ohm motstand? Men igjen, stoler ikke på det multimeteret.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.