Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

2-wire og sånn


Anbefalte innlegg

Ser stadig henvisninger til 2-wire og 3-wire her på forumet, spesielt i forbindelse med dimmere.

 

Jeg bor i et gammelt hus der de færreste stikkontakter er jordet. Er dette 2-wire?

 

Forsøkte å lese litt om dette men havner stort sett på lange tråder om 1,2 og 3-fase, som vel egentlig ikke har noe med saken å gjøre?.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke illustrasjonene der var så god...

 

Kort sagt er det enten 2 eller 3 ledninger koblet til lysbryteren (sett bort fra evt jording). Er det 2 så kommer det bare strøm inn på bryteren og går videre til lyskilden etter bryteren - lyskilden får da strøm fra den andre lederen direkte, uten at den er «innom» bryteren. 

 

Er det 3 så kommer begge ledere til lysbryteren, den ene brytes før den går til lyskilden. 

 

Det er i praksis en vesentlig forskjell på 2- og 3-wire: Den smarte dimmeren/bryteren du ønsker å sette inn er jo en komponent som også går på strøm. Med 2-wire har du egentlig bare den ene lederen tilgjengelig og for at elektronikken skal virke må den da trekke strøm gjennom lyskilden. Det kan skape problemer med enkelte lyskilder (f.eks at de ikke lar seg slukke helt). Har du 3-wire så har du tilgang til begge ledere og kan drive elektronikken uten problemer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte litt tid på de illustrasjonene uten å bli nevneverdig klokere, ja. Jeg skjønte det etter å ha lest teksten, men ble satt ut av illustrasjonene [emoji16]

 

Takk alle mann, det er klinkende klart at jeg kun har 2-wire.

 

Har dere andre (de fleste?) problemer med å dimme helt ned? For når kretsen ikke er lukket vil jo dimmeren være død?

 

Edit: dette vil vel gjelde for brytere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hilmar skrev:

Har dere andre (de fleste?) problemer med å dimme helt ned? For når kretsen ikke er lukket vil jo dimmeren være død?

 

Tror det er mest på glødpære og halogen man kan oppleve det. Det kan trolig løses med en Bypass 2.

På LED så har ikke jeg opplevd det problemet (forsåvidt ikke på de 3 GU10 halogenpærene mine heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hilmar skrev:

Har dere andre (de fleste?) problemer med å dimme helt ned? For når kretsen ikke er lukket vil jo dimmeren være død?

 

1 time siden, ZoRaC skrev:

Tror det er mest på glødpære og halogen man kan oppleve det. Det kan trolig løses med en Bypass 2.

 

Nei, det går helt fint med glødepærer og halogen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, GeneralVirus skrev:

Ganske forklarende de. Hva var det du ikke skjønte?

 

Jeg syntes bare ikke de ga et så godt bilde av hvordan det vanligvis ser ut bak en vanlig norsk lysbryter. :) 

"Connector block" er som regel "B"-klemmen på Elko-bryteren, ikke en egen "koblingsblokk", som bildet kan gi inntrykk av. Det gjør at man ikke like lett ser hvorfor det heter "3-wire". På Elko er det som hovedregel 3-wire hvis det er kabler tilkoblet 3 av klemmene på lysbryteren, 2-wire hvis det er tilkoblet kabler på 2 av klemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, ZoRaC said:

 

Jeg syntes bare ikke de ga et så godt bilde av hvordan det vanligvis ser ut bak en vanlig norsk lysbryter. :) 

"Connector block" er som regel "B"-klemmen på Elko-bryteren, ikke en egen "koblingsblokk", som bildet kan gi inntrykk av. Det gjør at man ikke like lett ser hvorfor det heter "3-wire". På Elko er det som hovedregel 3-wire hvis det er kabler tilkoblet 3 av klemmene på lysbryteren, 2-wire hvis det er tilkoblet kabler på 2 av klemmene.

Hvordan det er koblet kommer helt an på elektrikeren og hva han liker. Jeg feks bruker heller wago så lenge vi snakker skjult installasjon, slik at jeg har mindre som er i veien når jeg skal få bryteren til å sitte fint i rammen. Elektrikeren som jeg var med når jeg var lærling som er en litt eldre kar brukte alltid B-klemmen så lenge det kun var snakk om to ledere. Er det mer må man jo til med wago uansett.

 

Og tidligere så var gjerne strømmen i rommet fordelt fra lampepunktet og dermed trakk man bare to ledere ned til lysbryteren, nå er det slik at det skal unngås og koblingsboksen brukes gjerne til fordeling så da blir det akkurat som tegningen på 3-wire. (Her må gjerne noen rette da jeg ikke driver med elektroinstallasjon i hus lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.