Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjemmestyring (og automasjon) hos fiLLLip


fiLLLip

Anbefalte innlegg

Just now, tjwesterby said:

@fiLLLip kult prosjekt! Hva landet du på av høyttaler til integrering?

Har forsåvidt ikke "landet" helt ennå, men har bestilt Canton InCeiling 989 til alle rom hvor jeg skal ha høyttalere. Blir å få tak i et par multi-romsforsterkere, og få se om jeg får "hacket" til en Lectrosonics DM1624 jeg har stående. Planen er å ha et par Sonos Connect, og evt et par andre lydkilder som skal kunne mikses på tvers av rom og høyttalere.

Den Lectrosonics-saken har ganske mye muligheter om en setter seg inn i det, med EQ, volum, matrix-miksing, og mye mer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig, grunnen til at jeg spør er at vi er på husjakt om dagen selv, og da er det interessant å vite hva som "funker" av slike ting. Inntrykket mitt generelt av innfelte høyttalere til bad osv er relativt dårlig, men jeg elsker ideen hvis man kan få ok lyd. 

Jeg så også tabletene du valgte å gå for som er ett ukjent blad for meg, men ser veldig spennende ut. Hvordan ramlet du over de, evt sett noen reviews av de? Ett raskt google søk ga 0 resultater av betydning, annet enn link til alibaba siden..

TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, tjwesterby said:

*snip*

Jeg er glad i god lyd selv, så det må bare bli bra ;) Systemet for å få lyden fra kilden til høyttalere er valgt nesten ene og alene grunnet kost, og mulighet til å programmere det. Er selv utvikler, så har noen timer bak pcskjermen. Føler dermed at jeg ikke er altfor langt ute og sykler.

 

Tabletene fant jeg ved å søke på alibaba. Er ikke så redd for å importere relativt uprøvd teknologi. Viser det seg at det ikke fungerer som tenkt, så får jeg prøve noe :) Legger opp nettverk og PoE, så den biten er relativt universal.

Kostnad er et stikkord i det meste jeg foretar meg av innkjøp. Prøver hele tiden å holde kostnaden så lav som mulig, og import fra Kina hjelper veldig på der.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Morten B said:

Ok. Med andre ord ikke direkte overførbart til meg som har alt av lys via zwave. Men opplegget ditt så absolutt bra ut!

Det tror jeg ikke, da det virker som at Mosaic er tett knyttet opp mot LogicMachine. Kan forsåvidt styre z-wave-komponenter via LogicMachine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Kai-Roger Kolseth said:

fiLLLip - Om eg husker rett, så har du tilkobling for Dali bus på din Logic Machine utgave. Er den stabil? Hvilken Dali PSU bruker du?

Den har fungert i den lille perioden jeg har kjørt testing :) Kjører en LTECH-sak fra ebay http://www.ltechonline.com/html/en/LED-Controller/DALI-Series/DALI-Master-Controller/DALI-PS-DIN.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanvittig mye Ltech Dali utstyr på Ebay [emoji848] Har du noen bra erfaringer med Ltech?
Utenom strømforsyninga, ingen. Men strømforsyninga gjør jobben sin fint så langt [emoji106]

Sent from my phone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Begynner å nærme seg at vi får ferdigstilt det meste av bygging om ikke lenge. Mangler å at elektriker får koblet siste rest og faktisk få lysstyring med mer opp og gå, men har fått "tørrmontert" vegg-tablettene (det er samme tablet på begge bilder, bare prøvemontert på veggbrakettene). Synes det ser meget bra ut, selv om de er rimelig død på bildene. Mangler stort sett det meste i andre ende av nettverkskabelen :/

1681692800_2018-10-2017_19_13.thumb.jpg.2e33cd3fd4a11cf2a58ee4c4770d83b9.jpg1387629035_2018-10-2017_49_49.thumb.jpg.99aa060eac954cf67254cac19401f863.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2018 den 8.52, fiLLLip skrev:

 

Var innom å legge opp skjulte stikkontakter, eventuelt Elko USB-uttak, men det blir svindyre løsninger når det er såpass mange enheter. Når en er i situasjoner der antall enheter blir såpass mange så gjør en litt ekstra sjekker på hva som lønner seg. Dette ble den billigste løsningen jeg kunne finne som kanskje kan fungere. Har jo selvfølgelig kun testet i teori ennå ?

 

Dette ser jo veldig bra ut! Er dere på plass i huset?

 

Jeg startet nettopp en egen tråd om dette med fast strøm til Multisensor. Det har vært nevnt i mange tråder, men jeg tenkte det kunne være lurt med en dedikert tråd som andre kan finne når spørsmålet dukker opp. 

 

Har du fått satt opp dine step-down konvertere? Funker alt bra? Vurderte du POE som ett alternativ? Hvor trygg er du på ett slikt produkt kjøpt fra ebay/alibaba/amazon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Armas said:

 

Dette ser jo veldig bra ut! Er dere på plass i huset?

 

Jeg startet nettopp en egen tråd om dette med fast strøm til Multisensor. Det har vært nevnt i mange tråder, men jeg tenkte det kunne være lurt med en dedikert tråd som andre kan finne når spørsmålet dukker opp. 

 

Har du fått satt opp dine step-down konvertere? Funker alt bra? Vurderte du POE som ett alternativ? Hvor trygg er du på ett slikt produkt kjøpt fra ebay/alibaba/amazon?

Er ikke på plass ennå :/ Holder på å flislegge og gjøre klart vaskerom/teknisk rom. 

 

Har heller ikke fått satt 24V på slyngen til multisensorene, men jeg føler meg igrunn trygg på at de er ok. Jeg har pakket de inn med krympestrømpe fra biltema med lim i, så får vi se om det var lurt når vi kjører igang alt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ett steg frem! Og to tilbake... Det positive først!

Har fått opp KNX-relé til å styre el-varmekabler på alle tre bad, og det ser ut til å fungere akkurat som tenkt :)

Sensorer er av typen 1-Wire DS18B20, og relé av typen GVS 12-fold actuator (KNX). Reléet ser helt likt ut som ABB sitt, og jeg fikk ikke lov til å handle direkte via Alibaba siden de hadde norske forhandlere, så da måtte en lure seg til via Aliexpress ?.

image.thumb.png.cc36c2b51543ac7cae26521f6047bced.png

image.png.04102b4b751fd379ec9b1bf051a3f61e.png

 

Så til det negative...

Alle (ALLE) led-drivere jeg har fått fungerer perfekt på 100% lysstyrke, men har en sterk pipelyd fra ca 50-99% lysstyrke. Det betyr at jeg på et eller annet tidspunkt kanskje må bytte alle 100 driverene som er montert opp.. Happy days :( Heldigvis er leverandør enig i at det ikke skal være slik, og jobber sammen med meg om å løse problemet.

https://www.dropbox.com/s/221hkysdabnhn7m/2018-11-12 17.53.13.mp4?dl=0

Det høres ikke sånn ekstremt ille ut på denne videoen, men når du er i et rom hvor 6-20stk hyler i kor, så er det meget ille. Satser på at jeg får nye, og at det ordner seg da! :) 

 

 

 

 

Endret av fiLLLip
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 7.11.2018 den 14.41, fiLLLip skrev:

Er ikke på plass ennå :/ Holder på å flislegge og gjøre klart vaskerom/teknisk rom. 

 

Har heller ikke fått satt 24V på slyngen til multisensorene, men jeg føler meg igrunn trygg på at de er ok. Jeg har pakket de inn med krympestrømpe fra biltema med lim i, så får vi se om det var lurt når vi kjører igang alt ?

Jeg skal til med å trekke kabler til disse nå. Step-down konvertere er i hus, så nå må jeg kjøpe kabel og strømforsyning. 

Hvilke kabler bruker du? (diameter og type) Og hvor mye strøm trekker multisensor når den går på strøm?

 

Hvilken strømforsyning har du tenkt til disse?  I den opprinnelige beskrivelsen der jeg leste om disse første gang, så brukes ett skap for strøm til overvåkningskameaer. Mulig å få tak i noe lignende i Norge?

Glem det, ser nå at du har en strømforsyning fra MeanWell

 

Jeg har bare 4 multisensorer (resten er phillips hue), så det er ikke mye strøm jeg trenger. 

 

Kan man slette innlegg? Jeg fant vel svarene på de fleste av disse. 

Eneste jeg ikke vet nå er hvor mye strøm multisensor trekker, men ligger vel ett sted mellom 0,1 og 0,5 A?

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Armas said:

Jeg skal til med å trekke kabler til disse nå. Step-down konvertere er i hus, så nå må jeg kjøpe kabel og strømforsyning. 

Hvilke kabler bruker du? (diameter og type) Og hvor mye strøm trekker multisensor når den går på strøm?

 

Hvilken strømforsyning har du tenkt til disse?  I den opprinnelige beskrivelsen der jeg leste om disse første gang, så brukes ett skap for strøm til overvåkningskameaer. Mulig å få tak i noe lignende i Norge?

Glem det, ser nå at du har en strømforsyning fra MeanWell

 

Jeg har bare 4 multisensorer (resten er phillips hue), så det er ikke mye strøm jeg trenger. 

 

Kan man slette innlegg? Jeg fant vel svarene på de fleste av disse. 

Eneste jeg ikke vet nå er hvor mye strøm multisensor trekker, men ligger vel ett sted mellom 0,1 og 0,5 A?

Tror det er kun Admin som kan slette innlegg. Vet faktisk ikke hvor mye de trekker. Eneste jeg har erfart er at det ikke er lurt å bruke krympestrømpe med lim i for å "pakke inn" step down converterene. Nesten alle mine har nå kortslutning i seg, så nye er på vei fra Ebay...

 

Over til noe annet, jeg benytter ZWave mot et par fibaro-dimmere, og USB-enheten står i et sikringsskap. Av og til er det slik at dimmerene responderer kjemperaskt, og av og til er det null respons. Kan det være noe så banalt som at sikringsskapet blokkerer radiobølgene? Tenker å teste med en USB-skjøt slik at jeg får plassert z-wave-enheten utenfor skapet for å teste det. Har også fått nye DALI-drivere, så disse skal jeg begynne å bytte ut nå til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Armas said:

Jeg har nesten bestemt meg for å gå for 5 volt helt frem nå, så da har jeg noen få til overs om de ryker på nytt. ?

Nesten litt usikker på om det var krympestrømpene som gjorde det også, for når jeg tok en som ikke var lodda fra før, lodda på et par ledere og testa så kortslutta jaggu de også. Testa så før og etter lodding. Fungerte før, og kortslutta etter. Virker som at de jeg kjøpte av ekstremt dårlig kvalitet, eller ikke tåler å bli lodda. Har iallefall en eske fullt av kortslutta enheter nå, og vurderer å bestille noen med ferdig skruterminal... Omtrent like billig var de også:

https://www.ebay.com/itm/DC-DC-USB-Konverter-Step-Up-Buck-Power-Module-Adjustable-Charger-NEW/153140284322?hash=item23a7df4ba2:m:mEIRn5KRHxPrgG_Wib84dOA:rk:136:pf:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har roet ned litt tempoet i huset siden vi har flyttet inn, så da skjer alt litt saktere. Tok en økt et par kvelder for å se om jeg fikk liv i lydanlegget, og det ser nå ut til å fungere slik jeg vil!

Kjøpte en matrix-mixer (Lecnet DM1624) lenge før jeg hadde planlagt noe som helst på grunnlag av at den hadde RS232, som gjør at jeg kan plugge den til en Raspberry PI og scripte volumjustering selv. Det viste seg fort at RS232-porten på den var død, så da ble neste prosjekt å få tilgang via USB, for den fungerte med medfølgende programvare. Begynte å gjøre litt research og fant fort ut at den medfølgende driveren bare installerte en standard FTDI-driver, men med custom VendorID og ProductID. Mer research ble gjort og jeg fant ut at Python har FTDI-pakker hvor jeg kan sette VendorID og ProductID selv. Testet dette med et kort script og etter å ha sendt "serial?" mange ganger på forskjellig baud rate fikk jeg svar "OK"!

 

Planen videre ble å lytte på MQTT og kjøre kommandoer for å sette volum basert på payloaden. Scriptet i seg selv er veldig enkelt, så om noen vil ha det er det bare å si ifra så kan jeg legge det på Github. Mesteparten av logikken håndteres i Node-RED. Flyten her lytter på KNX eventer og filtrerer ut alt som går på adresse "<rom>/5/<kilde>" hvor rom er Logicmachine-spesifikt, og kildevalg på Lecnet-boksen. Node-RED mapper rom til outputs og kilde til inputs. For enkelhets skyld mikser jeg alt til mono, selv om det er flere høyttalere i rommet. Kilde 1 er Sonos og er koblet til input 1 og 2 på Lecnet. All mappingen er hardkodet i Node-RED for øyeblikket, og som alle vet er det lite som er så permanent som en midlertidig fiks.

 

Oppsettet er mest sannsynlig altfor komplekts, men det fungerer! Flyten blir da: Logicmachine -> (KNX/IP) -> Node-RED -> (MQTT) -> RaspberryPI (Python) -> (USB) -> Lecnet DM1624. Mange bevegelige deler med andre ord.

 

Høyttalerene blir matet av en ELAN 16-kanals forsterker kjøpt via Finn, og har én kanal per høyttaler.

 

Nå kan jeg da justere volumet individuelt på alle rom i hele huset. Sonos har "fixed volume", så all volumkontroll skjer nå per rom. Vi får se hvordan det blir brukt etterhvert, og det kan tenkes at jeg må legge til en master-volum-kontroll.

 

EDIT: Koden ligger nå på github om andre skulle bli inspirert til å gjøre det samme https://github.com/fiLLLip/lecnet-serial-connector

mqtt-lecnet-knx-logicmachine-nodered.gif

2019-02-07 18.30.33.jpg

2019-02-07 22.19.04.jpg

Endret av fiLLLip
  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Just now, Kai-Roger Kolseth said:

Hei.

 

Hvordan går det med de vegghengte touchskjermene? Er kvaliteten bra? Har du hatt noe mer reklamasjoner på noe?

 

De vegghengte skjermene har stort sett fungert helt ypperlig! Har hatt et par som har låst seg til tider, men mistenker at det var grunnet at jeg hadde kamerafunksjonen på wallpanel aktivert. Har iallefall ikke opplevd frys etter jeg deaktiverte dette. Så alt i alt er jeg veldig fornøyd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, fiLLLip skrev:

 

De vegghengte skjermene har stort sett fungert helt ypperlig! Har hatt et par som har låst seg til tider, men mistenker at det var grunnet at jeg hadde kamerafunksjonen på wallpanel aktivert. Har iallefall ikke opplevd frys etter jeg deaktiverte dette. Så alt i alt er jeg veldig fornøyd :) 

 

Høres bra ut :) Hvordan fester du de på veggen? Følger det med en boks som man kan sette inn i veggen slik som på denne videoen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Kai-Roger Kolseth said:

 

Høres bra ut :) Hvordan fester du de på veggen? Følger det med en boks som man kan sette inn i veggen slik som på denne videoen? 

*snip*

 

Jeg bruker de brakettene som er egnet til vinklet montering. Har bare felt de litt inn i veggen slik at tablet'en ligger jevnt med veggen etter montering. Du kan se utsparringen i veggen på bildet under. Fant ikke noe bilde av braketten montert i arkivet her.

1563265968_2018-10-1918_53_49.jpg.a84ec5d6522992102b4824a6d3a25701.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.