Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjemmestyring (og automasjon) hos fiLLLip


fiLLLip

Anbefalte innlegg

Holder på med totalrenovering og påbygg av enebolig fra 1975, og skal i den forbindelse slenge meg på bølgen med sentralstyrt "alt". Foreløpig vil jeg egentlig ikke kalle det for automasjon, da ingenting er automagisk ennå, og boligen fortsatt er under renovering/oppføring.

 

Det er likevel blitt tatt ett viktig valg, og det er å bruke LogicMachine som hjerne i systemet, kombinert med en server som alle data skal mates inn i på sikt. Jeg er systemutvikler av yrke, så jeg liker at det meste kan hackes på. Lys skal for det meste styres via DALI, og det som ikke går på DALI skal styres via KNX. For interface til brukere vil det mest sannsynlig anskaffes veggmonterte 10" tablets som kjører Android og er matet via PoE.

 

Når det gjelder sensordata er det ekstremt mye å velge imellom, og her har jeg noen idéer. Til enkle sensorer, som temperatur som skal støpes ned, faller sikkert valget på 1-wire, da jeg spesifikt har sett på DS18B20. For alle rom hadde det vært interessant å ha røkvarslere, gjerne kombinert med temperatur, co2, bevegelse, lys, og fuktighet, men så langt har jeg ennå ikke funnet noen jeg synes ser lovende ut (og til en ok pris).

 

EDIT: Skal også ha vannbåren varme i hele huset, og i tillegg elektriske varmekabler på bad (har blitt anbefalt som en slags backup). Dette skal også styres via hele systemet og baseres på sensordata.

 

Skal på sikt få lagt ut litt plantegninger med hva som er tenkt av sensor, lys og kontrollpanel. Det må bare lages først :) Som en teaser kan jeg legge ut blanke plantegninger.

U etg.jpg

1 etg.jpg

Endret av fiLLLip
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Lenge siden en oppdatering her, men det skjer litt hver dag med selve huset om ikke noe med styringen.

 

Har bestilt rundt 100 lyspunkter fra en leverandør Kina som skal kobles på DALI. Har kun testet med et par lamper, og er spent på hvordan det vil fungere med så mange enheter. Også veldig spent på selve lyspunktene.

 

I går fikk jeg 1-wire temperatursensorer i postkassen og fikk testet de. De kom rett inn i LogicMachine uten noen utfordringer og viste ca samme temperatur seg imellom. Jeg har ingen referansemåling, men mistenker at de ligger noe høyt, noe det enkelt kunne kompenseres for i oppsettet av av de så det ut til. Disse skal brukes i gulv på baderom.

image.png.89a3738a914688f0f4abd4603b42a104.png

 

Venter også på en prøve av et 10" touchpanel som jeg håper på å motta i løpet av dagen. Dette har rooted Android og får strøm og nettverk via PoE, og er egnet for veggmontering. Skal legge ut noen bilder av dette når jeg har fått begynt å teste det.

 

Til generell temperatur, bevegelse og etc har jeg tenkt å benytte meg av Aeotec sine MultiSensor 6 og har i den forbindelse lagt opp slynge for 24V til punkter i tak. Derfra skal det benyttes Step down fra 24V til 5V USB for å forsyne disse med fast strøm. Har lite lyst å måtte bytte så mange batterier hvert år. Fikk også de step down modulene i postkassen i går, men de gjenstår å teste. Har tidligere fått tak i en 24V 60W strømforsyning fra MeanWel som skal forsyne disse og litt andre ting. Fordelen med å kjøre 24V istedenfor 230V med stikkontakt og 230V til USB er for det første kompleksitet, og for det andre pris. Også ren 5V kunne fort blitt styr på grunn av kabelstrekk og strømmengde. 24V ble her den beste middelvei med billige komponenter og standard kabling. Har montert lave spot-kasser i taket hvor disse sensorene skal kobles til USB og 24V.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tablet, og så langt ser det meget lovende ut! Har ikke prøvd PoE ennå, men har fått installert https://play.google.com/store/apps/details?id=de.ozerov.fully&hl=no og ser ut til å fungere ved første øyekast. Braketten som fulgte med var ikke helt sånn jeg hadde sett for meg og gjort at den "flyter" 5-6mm utenfor veggen. Dette løser vi ved å forsenke braketten noe i veggen. Det blir slike tabletter i alle rom, utenom bod og garasje.

 

 

2018-03-22 21.28.21.jpg

2018-03-22 22.40.37.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 22.3.2018 den 22.47, fiLLLip skrev:

Har fått tablet, og så langt ser det meget lovende ut! Har ikke prøvd PoE ennå, men har fått installert https://play.google.com/store/apps/details?id=de.ozerov.fully&hl=no og ser ut til å fungere ved første øyekast. Braketten som fulgte med var ikke helt sånn jeg hadde sett for meg og gjort at den "flyter" 5-6mm utenfor veggen. Dette løser vi ved å forsenke braketten noe i veggen. Det blir slike tabletter i alle rom, utenom bod og garasje.

 

 

2018-03-22 21.28.21.jpg

2018-03-22 22.40.37.jpg

Hei. Hvor har du kjøpt denne taben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg ennå ikke testet. Må lodde på noen ledningsstumper, men da må jeg først finne loddebolten i kaoset her. Er ikke alt som er på naturlige plasser når en bor i et oppussingskaos [emoji28]

Den er god. Har du fått teste kvaliteten på stepdown 24->5V modulen?


Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fiLLLip skrev:

Den har jeg ennå ikke testet. Må lodde på noen ledningsstumper, men da må jeg først finne loddebolten i kaoset her. Er ikke alt som er på naturlige plasser når en bor i et oppussingskaos emoji28.png

 


Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 

Kjenner meg igjen i det :-) . Nå er det heldigvis 1 år siden innspurten på huset mitt. Tok en del valg en del år før og frem mot ferdigstilling. Er fornyd med 80-90%% av valgene. Her er det brukt KNX touch brytere med innebygget tempfølere og termostatfunksjon og med innganger på baksiden for bevegelsesføler (som er inkl. lysføler) og gulvføler. 1 adresse i KNX pr. bryter, med vanvittig mange funksjoner og objekter. I tavlen er det relemoduler for varmekabler/varmefolie (direkte til hver varmekilde) og KNX->DALI gateway for all belysning (som går rundt i ring i de 2 øverste etasjene)

I kjelleren jobber eg nå med Zwave. Mye for å teste produkter slik som Multisensor 6 og  Fibaro/Aeotec dimmere og rele. Der kommer Stepdown 24-5V inn i bildet. Eg har kjøpt 230V-5V adapter inkl. micro-usb tamp fra Intin, men den er uten strekkavlaster, og eg er i utgangspunktet ikke komfortabel med den uten videre. Hadde vært kjekkere å hatt spenningsforsyningen i tavlen, og kjørt ring med 24V slik du tenker. Forøvrig har eg Sonos forsterkere i huset med takhøytalere, og føler en dedikert tab slik den du nevner, bare med Sonos sin offisielle App ved oppstart er aktuell på flere rom. Eg vil nok aktivere spillelister på Sonos ved trigging av bevegelsesføler på noen rom i tillegg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva måtte du gi for brettene inkl frakt?
Mener på det ble rundt 25k nå, så kommer vel moms på toppen når de kommer til Norge. Valgte til PoE og "ambient light and proximity sensor". Får med firmware og instrukser på å laste inn ny firmware. De er roota så har full tilgang til å gjøre det jeg vil med de.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/5/2018 at 14:01, Actibus said:

Burde nesten hatt et gruppekjøp på noen sånne, hvis de viser seg å fungere bra 1f914.png

Første tablet'en jeg fikk har slitt litt med at den er ustabil på PoE, men de som lager de har gjort grundige tester i etterkant, så det kan se ut til at min utgave har en glitch. De sender også ny PoE-modul slik at jeg kan bytte den ut. Har også kjørt tester via 12v, så om det viser seg at PoE-modulen er ustabil, kjører jeg bare PoE til 12v adapter eksternt i forkant. Har mye plass bak tablet'en :)

Har fått tilsendt firmware nå, og fikk beskjed om at jeg kan ta kontakt om jeg vil ha noen endringer. Men som over snittet interessert, så skal jeg vel få modifisert den firmwaren selv ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vurderar å prøva ut dali-styring sjølv no når eg skal renovera leiligheten, men har nesten ikkje erfaring med det.
Er det spottar du skal ha på dali? Veit du kva kabel som blir brukt f.eks?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderar å prøva ut dali-styring sjølv no når eg skal renovera leiligheten, men har nesten ikkje erfaring med det.
Er det spottar du skal ha på dali? Veit du kva kabel som blir brukt f.eks?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Skal ha led-spotter og diverse led-lamper. I hovedsak noe som ligner på Iguzzini lazer blade.

Bruker 5x2.5, selv om det er overkill. 5x1.5 var dyrere i ferdigtrukket rør, forstå det den som kan [emoji1]

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 5.5.2018 den 9.43, fiLLLip skrev:

Mener på det ble rundt 25k nå, så kommer vel moms på toppen når de kommer til Norge. Valgte til PoE og "ambient light and proximity sensor". Får med firmware og instrukser på å laste inn ny firmware. De er roota så har full tilgang til å gjøre det jeg vil med de.

 

Hvor mange fikk du for 25K ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2018 den 10.07, fiLLLip skrev:

Til generell temperatur, bevegelse og etc har jeg tenkt å benytte meg av Aeotec sine MultiSensor 6 og har i den forbindelse lagt opp slynge for 24V til punkter i tak. Derfra skal det benyttes Step down fra 24V til 5V USB for å forsyne disse med fast strøm. Har lite lyst å måtte bytte så mange batterier hvert år. Fikk også de step down modulene i postkassen i går, men de gjenstår å teste. Har tidligere fått tak i en 24V 60W strømforsyning fra MeanWel som skal forsyne disse og litt andre ting. Fordelen med å kjøre 24V istedenfor 230V med stikkontakt og 230V til USB er for det første kompleksitet, og for det andre pris. Også ren 5V kunne fort blitt styr på grunn av kabelstrekk og strømmengde. 24V ble her den beste middelvei med billige komponenter og standard kabling. Har montert lave spot-kasser i taket hvor disse sensorene skal kobles til USB og 24V.

 

Det har jo vært en del tråder/spørsmål om akkurat dette - hva som er den beste måten å drive disse sensorene med fast strøm. Din løsning ser jo genial ut! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Det har jo vært en del tråder/spørsmål om akkurat dette - hva som er den beste måten å drive disse sensorene med fast strøm. Din løsning ser jo genial ut! :) 

 

Var innom å legge opp skjulte stikkontakter, eventuelt Elko USB-uttak, men det blir svindyre løsninger når det er såpass mange enheter. Når en er i situasjoner der antall enheter blir såpass mange så gjør en litt ekstra sjekker på hva som lønner seg. Dette ble den billigste løsningen jeg kunne finne som kanskje kan fungere. Har jo selvfølgelig kun testet i teori ennå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte en god handfull av de Stepdown 24-5V fra Ebay. Komponentene på printkortet og loddingene ser meget bra ut. Eg har nå i en måneds tid hatt i drift en slik stepdown på en Ipad mini eg har montert opp på veggen. Så langt er eg strålende fornøyd. Spenningen ut fra Stepdown er helt stabil på 5V uansett virker det som. Enkelte andre USB ladere eg har testet greier knapt å komme opp i 5V, selv med lav ladestrøm.

 

Eg har kjøpt en god del ipad mini på finn for 500-700kr stk, og limt fast neodym magneter på baksiden med epoxylim. Alle skal driftes av stepdown som er forsynt fra tavlemontert 24V spenningsforsyning og Wifi. På ipad kan man låse paden til en bestemt nettside, og siden eg bruker Logic Machine med Mosaic App, og/eller visualisering med plantegning, så fungerer dette glimrende.

 

Eg har også testet stepdown på Multisensor 6 i en måneds tid, og det er ingen utfordringer med det heller.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er langt fra erfaren med Logic Machine siden eg har hatt det så kort tid, men føler det er et meget stabilt produkt. Uendelige muligheter, og rask og seriøs respons fra utvikler på forumet deres. Det er klart enkelte ting har litt mangelfulle funksjoner. Slik som å sende bare 0 eller 1 til en gruppeadresse ved ett knappetrykk på en Widget i Mosaic appen, men ifølge utvikleren på forumet, så skal de legge inn denne funksjonen i en oppdatering. Kjekt at vi blir hørt når vi kommer med tilbakemeldinger.

 

Og så gleder eg meg til det kommer ny Zwave App i løpet av dette halvåret. Den som er implementert i Logic Machine pr. i dag er ikke særlig bra, og det har de tatt til seg.

 

Eg har logic Machine med innebygget 320mA KNX choke. Dette kombinert med det innebygde ethernet grensesnittet med mulighet for å programmere fra ETS til Bus , så har en en veldig kompakt løsning for fullverdig drift av KNX. Kjekk sak til mindre/middels KNX boliginstallasjoner der 320mA er tilstrekkelig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting begynner å ta form, og koblet opp ene badet i går for å teste DALI-styringa (bare midlertidig koblet). Det ser ut til å fungere godt! Brukte en trådløs tablet jeg hadde liggende for å teste. Veggtablet skal monteres i hullet i veggen, og MultiSensor6 i hullet i taket. Høyttaler kommer også etterhvert.

Video (for stor til å laste opp, og beklager på forhånd for vertikal filming): https://www.dropbox.com/s/01azf5lnuizowwc/2018-08-19 21.35.46.mp4?dl=0

Nå med gif ?

lys.gif.04e61bda85ab74872d5e1d8f1d9bb023.gif

 

5b7a7ec46254a_2018-08-1921_29_35.thumb.jpg.e655e90674bbd58ef720a471fd7fae8c.jpg

 

Endret av fiLLLip
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.