Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

NodeMcu og HS3


gjomle

Anbefalte innlegg

Hei dere kloke hoder. Jeg har nettopp anskaffet meg en NodeMcu sammen med en DS18b20 temperatursensor. Har lagt inn ESPEasy-firmware på kortet og fått dette til å svive fint sammen. Enheten rapportere temperatur uten problemer. 

 

Utfordringa kommer når jeg ønsker å få dette skrevet til en virtuell device i HS3.

 

Jeg prøver å få dette til å snakke med HS3 direkte. I "Publish template" på ESPEasy har jeg satt "/JSON?request=controldevicebyvalue&ref=621&value=%value%" som jeg har skjønt er riktig streng for å få dette til. 621 er id til virtuell device i HS3. ESPEasy er satt til å snakke med HS3-server.

 

image.png.be62da81657f9b6d783ab25d9547cc83.png

 

Min virtuelle device er satt opp slik:

image.png.5616aeda15ea5a8e58ac0878c6cafa16.png

 

Er det noe her jeg fullstendig overser? Jeg får ikke noe data rapportert til devicen...

image.png.a6b1a00c0eed4d53480f50c0fc27ec1a.png

 

Må få understreke at jeg er rimelig grønn på disse tingene, så beklager på forhånd om feilen er en typisk "dette burde du vite"-sak ;)

Endret av gjomle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kaller url i nettleser, får jeg denne : 

 

{"System":{
"Build": 120,
"Unit": 0,
"Uptime": 214,
"Free RAM": 27248
},
"Sensors":[
{
"TaskName": "Temperatur",
"Temperature": 22.19
}
]}

 

I loggen til HS3 får denne feilmeldingen:

File does not exist: C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\html\json

 

image.png

Endret av gjomle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mot ip-adressen til HS at du skal kjøre JSON kall, så "svaret" du fikk tilbake var da NodeMCU'en som ga respons,

prøv først "http://192.168.2.100/JSON?request=controldevicebyvalue&ref=621&value=22.19"

hvis det ikke funker er det noe annet galt

edit: Zorac slo meg =P

Endret av Håvardgj
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg forsket litt på dette, og her er mine resultater

 

Hvis jeg skriver dette i adressefeltet på nettleseren

http://10.0.0.130/JSON?request=controldevicebyvalue&ref=467&value=15,2

kommer dette tilbake:

 

image.png.c95920bbe2cd2b447005149f247ed029.png

 

Av dette kan vi lese ut fra JSON-response at ting har gått rett for seg. hvis jeg sjekker device i HS, har den endret seg til 15,2 som den skal.

 

men prøver jeg med

http://10.0.0.130/JSON?request=controldevicebyvalue&ref=467&value=15.9

får jeg dette til svar

 

image.png.3575e31c21a20aa93d4828e749ca3a97.png

 

den eneste forskjellen er at i det første eksemplet brukte jeg komma (,) mens i det andre brukte jeg punktum (.) som desimal-deler

 

jeg lurer på om dette kan være relatert med hvilken data espEasy prøver å sende til HS

 

EDIT:

 

 

da har jeg fått dette til å fungere,

 

jeg brukte en wemos d1 mini med espeasy v2.0 dev12 fra github

 

det er 2 problemer med dette oppsettet:

  1.   som beskrevet over, espeasy spytter ut json-data med punktum, og ikke komma som HS vil ha. løsningen der var å fjerne desimaler fra enheten.
  2. i image.png.f8b4e03128c944b474fe2229c5ddad3b.png skulle det ikke være en skråstrek først, denne tullet til strengen som ble prøvd sendt.

 

så jeg holder meg nok til "selvskreven" arduino-kode fortsatt for mine wifi-termometre

 

Endret av Håvardgj
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktum og komma er velkjent problem for HS, i USA så bruker de jo punktum der vi bruker komma, jeg har hatt det problemet med en plugin, da endrer jeg språkoppsettet i Windows til US, da virket det. 

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takker for alle tilbakemeldingene! Da har jeg endelig kommet i mål (ish).

 

Jeg får nå overført data til HS dersom jeg ikke bruker punktum i tallverdien. Så komma/punktum-problematikken løste jeg ved å fjerne desimaler. Alternativt får jeg ta rådet fra @Actibus og endre språkoppsett i Windows til US. 

 

Måtte også fjerne "/" fra Publish Template i ESPEasy.

 

Takker og bukker for all hjelp!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både JSON, men også Arduino plugin fra enigmatheater, den kan brukes både med Arduino og ESP/NodeMcu (beta plugin).

 

Med plugin er det enkelt å sette opp inn/utganger uten noen programmering, evt kan man programmere selv også, du oppretter et nytt bord og laster ned en tom mal du kan bygge på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.