Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av strømforbruk etter pris


Anbefalte innlegg

Klipper inn dette, 

Her finnes noe grunnlag for hvordan man kan styre forbruk etter pris,.

Når den tid kommer...

Electricity prices steering tellstick...

Postby PetriK » Fri Nov 10, 2017 8:16 pm

Found this nice software nordpool-ifttt by samuel rinnetmäki that sends messages to ifttt depending on nordpool prices. Did some finetuning for it like finding the cheapest and most expensive hours in a day (initially the software only worked with fixed prices which is nice but not really suitable to control hot water heater or EV charing). Basically you can set how many expensive and how many cheap hours you want to have in a day and the software controls thee rest. The old limits like 40c and 10c low are there still too. You can also limit how many consequent hours can be expensive or cheap e.g. to avoid a situation where house gets cold.

Currently the messages are sent to IFTTT which is then linked with telldus but I will rewrite the code to use local tellstick api just in case the internet live.telldus.com is down when have a bit more time. It runs on node.js (v8.9 is needed) so you can have it on pc, linux, apple or almost any device. I installed mine on Synology NAS. Dev environment I use is Atom which runs node as part of the coding desktop making development extremely easy.

Code is found here: https://github.com/PetriKarjalainen/nordpool-ifttt/tree/PetriK
NPM installation packages is found here: https://www.npmjs.com/package/petrikarjalainen-nordpool-ifttt

In case youre interested in co-implementing tellstick native api just drop me a line petrik (a) tikkari.net

Here is console log for todays prices and what IFTTT events are created:


[TAILING] Tailing last 15 lines for [all] processes (change the value with --lines option)
/root/.pm2/logs/index-out-0.log last 15 lines:
0|index | Running at (UTC) 2017-11-10T19:18:13.817Z
0|index | CET Expensive hours: 8,17,16,13
0|index | CET Cheap hours: 1,2,23,0
0|index | Scheduling: Friday 4:00 26.65 nordpool-price-normal
0|index | Scheduling: Friday 9:00 38.27 nordpool-price-high
0|index | Scheduling: Friday 10:00 32.1 nordpool-price-normal
0|index | Scheduling: Friday 14:00 36.9 nordpool-price-high
0|index | Scheduling: Friday 15:00 35.63 nordpool-price-normal
0|index | Scheduling: Friday 17:00 37.17 nordpool-price-high
0|index | Scheduling: Friday 19:00 36.52 nordpool-price-normal
0|index | Scheduling: Saturday 0:00 26.06 nordpool-price-low
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker litt i sånne baner. Det eneste som mangler er automatisk strømavlesning hver time.  Gitt dette så kunne jeg ha programmert deretter, jeg har allerede tilgang til mine egne timespriser via Tibber-API. 

 

For øyeblikket så styrer jeg varmepumpe og varmekabler for å minimere totalforbruk av strøm. Hvis det skal optimaliseres for pris, og prisen varierer mye gjennom døgnet, så kan prisen jeg betaler gå ned, men totaltforbruket av strøm vil gå opp. Fordelen ligger hos netteier som slipper å dimensjonere for strømspike om morgen og ettermiddag, som jeg nå bidrar til gjennom automatisering. 

 

Med gammelt etterisolert 60-tallshus er det forøvrig noe begrenset hvor mye jeg nytte jeg kan dra fra slik optimalisering, da varmen av den kwt jeg brenner av om natta fordi prisen er lav kanskje har forsvunnet helt om morgenen.  Å optimere dette vil kreve endel hus-spesifikk analyse. En form for energilager i huset vil gjøre det betraktelig lettere å utnytte, f.eks. en varmtvannstank som kan varmes opp ekstra mye, eller (bil)batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fundert noe på dette.
I utgangspunktet tenker man at det bør kunne være noe å spare ved å koble ut noe forbruk i periodene med "peak" i strømpris. 
Men ... hvis "alle" kobler seg ut i "peak-perioder", da vil forbruket gå noe ned og prisen bør da også synke noe.... 


Effekten ved nattsenking blir mer tvilsom, da mye av det som spares i løpet av natta går med til oppvarming om morgenen:
Peak i strømpris på morgenen kan lett gjøre nattsenking direkte ulønnsom.
Kan bli noen uventede effekter av dette.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at det er vel ikke hele sannheten. Nattsenking vil jo fremdeles ha noe for seg så lenge man bruker en effektiv oppvarmingsmåte (som f.eks. varmepumpe) og strømprisen om natten ikke er 0. Man velger jo selv når nattsenkingen skal opphøre, og det trenger jo ikke være kl. 7. :) 

 

Varm opp kl. 5 så lønner det seg enda.

 

 

Men spennende info, @arneolav. Jeg sjekker litt rundt i Tibber APIet, og har planer om noe slikt. Det må jo også være mulig å få til en "vaskemaskinskalkulator" som kan si deg når det lønner seg å vaske klær gitt en "strømprofil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattsenking er enda mer effektivt med ineffektiv oppvarming :) (varmepumper blir forøvrig mindre effektive over døgnet når man gjør nattsenking, men ikke så mye at det ikke lønner seg)

 

Sammenlignet med "dum varmestyring", så vil nok fortsatt prisoptimalisert varmestyring gi mindre strømforbruk. Jeg tror det er mulig eller vil bli mulig i Tibber API'et å få ut en kjøreplan for hvordan jeg bør styre varmen for prisoptimalisering hvis jeg ikke vil programmere det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, berland skrev:

Jeg tror det er mulig eller vil bli mulig i Tibber API'et å få ut en kjøreplan for hvordan jeg bør styre varmen for prisoptimalisering hvis jeg ikke vil programmere det selv.

Ja, det hadde vært kult!

 

Eneste jeg lurer på hvilke parametre som er nødvendige for at Tibber skal gjøre noe fornuftig. Det Tibber vet nå er jo kun totalt strømforbruk, ikke differensiert, men det finnes sikkert modeller de tester ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir Tibber tilgang til dine sensorer. Tibber har tilgang til temperaturmåleren i Sensibo-enheten som styrer varmepumpa mi (denne Sensibo-dingsen fikk jeg via Tibber). I tillegg har jeg lagt inn noen data fra min Netatmo (stuetemperatur og utetemperatur), alt gjort via app'en. Så må du gi Tibber et hint om når på døgnet du trenger varme, det kan også gi via app. Dette er tilstrekkelig med data for at en god nok algoritme skal kunne regne ut en optimal oppvarmingsplan for deg. 

 

Algoritmen er "enkel" hvis man skal optimalisere på strømforbruk med varmekabler, da er det bare å sette i gang oppvarming så seint som mulig. Vanskelig blir det når man skal ta hensyn til varmepumpers varierende effektivitetsgrad (høyere effektivitet på lav effekt, høyere effektivitet hvis vedlikeholdt etc), prisoptimalisering, utetemperatur, husets isolasjonsgrad og så videre. 

 

Med tilgang til strømforbruk pr. time, kunnskap om varmepumpene i et hus og ute og inne-temperatur kan man fra disse dataene trolig regne seg fram til et tall på hvor godt isolert huset er, og bruke det til ytterlige forbedring av modellen (har du el-bil så må det nok korrigeres for, hvis ikke kan man kanskje anta at det meste av brukt strøm ender opp som husoppvarming).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Moskus skrev:

Ja, det er greit, jeg har huset fullt av sensorer, men hvordan? Er det en del av APIet akkurat ?

 

Tipper-app'en har jo ikke akkurat en generell JSON-integrasjon...

 

Ikke enda, men står på roadmap:

Sitat
  • Extended scope: availability to input of data from your own sensors
  • Access to our AI for heat control: self learning schedules and adaptive heating plans
  • Virtual devices: create your own “bubbles” in the Tibber app

 

https://developer.tibber.com/roadmap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste døgns prisvariasjon har vært mellom 36 og 41 øre. Når nettleia er konstant så er neppe dette stor nok forskjell til at det er vil være noe å hente på å styre oppvarming etter denne prisbanen (for mitt hus ihvertfall). Håper prisvariasjonene blir større etterhvert - da blir det noe å hente for oss med smarthus. Tibber API er sikkert på plass før prisvariasjonen blir stor nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, berland skrev:

Siste døgns prisvariasjon har vært mellom 36 og 41 øre. Når nettleia er konstant så er neppe dette stor nok forskjell til at det er vil være noe å hente på å styre oppvarming etter denne prisbanen (for mitt hus ihvertfall). Håper prisvariasjonene blir større etterhvert - da blir det noe å hente for oss med smarthus. Tibber API er sikkert på plass før prisvariasjonen blir stor nok :)

 

Når effektleddene kommer inn i bildet(innen 2019) vill vi spare store penger. Spessielt om en kjører elbil. Folk vill bli flådd om de ikke har kontroll på effektene sine :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, berland said:

Siste døgns prisvariasjon har vært mellom 36 og 41 øre. Når nettleia er konstant så er neppe dette stor nok forskjell til at det er vil være noe å hente på å styre oppvarming etter denne prisbanen (for mitt hus ihvertfall). Håper prisvariasjonene blir større etterhvert - da blir det noe å hente for oss med smarthus. Tibber API er sikkert på plass før prisvariasjonen blir stor nok :)

Ja, noen døgn er det ikke så mye men noen døgn er det gjerne 5 øre om natten og 40 øre om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Christoffer skrev:

Ja, noen døgn er det ikke så mye men noen døgn er det gjerne 5 øre om natten og 40 øre om dagen :)

Oi, det har jeg ikke sett! Ofte kan det ikke være, men når skjer det sånn typisk?

(Sannsynligvis ikke så ofte på vinterhalvåret?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord Pool day-ahead trading: https://www.nordpoolgroup.com/TAS/Day-ahead-trading/Price-calculation/

Børsen stenger kl 12.00 CET, da er priser for neste døgn fastsatt, time for time.

 

Det skulle gjøre det enkelt for en applikasjon å styre forbruket (det som kan styres), 

men, så vidt jeg vet handler selskapene som selger strøm ofte på lengre kontrakter.

 

Strømselskapene vil antagelig sette prisen på strøm (energidelen) ut til kundene på noenlunde samme måte, men det behøves en API for å kunne utnytte dette.

 

Noen som vet noe?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har laget en liten analyse av egeninnsamlet data, strømforbruk og temperatur i huset.  Dette plottet kan brukes til å predikere hvordan huset vil oppføre seg gitt hvor mye effekt man hiver inn. Dataene er all strømforbruk i hele huset, mot bare stuetemperatur, men jeg vil påstå at dataene gir god mening. 

 

Ser man på nullpunktet på x-aksen, så ser man hvor mye strøm som trengs for å vedlikeholde temperaturen. Er det f.eks. mellom 15 og 20 graders temperaturforskjell mellom ute og inne, så krever det 3600 W kontinuerlig i en time - altså 3.6 kWh. Skal jeg øke temperaturen med 0.5 grad på en time, så må jeg inn med 4900W. 

 

Røde og lilla data ser for glisne ut til at jeg bør stole på regresjonslinjene i plottet.

 

Kombinerer jeg dette med framtidig prisbane for strøm (pr. time), værmelding for temperatur,  og ønsket temperaturprofil, så kan jeg regne ut om det er lurt å fyre hardt med strøm om natta. En liten testberegning med noe mulige prisbaner som [35, 40, 95, 95] øre klarte gi meg 10-20% lavere kostnad ved å være i forkant med oppvarming.

 

Feilkilder i analysen er at jeg ikke tar hensyn til varmepumpas COP (som også varierer med effekt og utetemp), varmtvann som stort sett renner ut i sluken, og at det er kun stuetemperatur som tas inn. Ikke alt skal ordnes i første omgang.

Screenshot from 2017-12-23 22-39-26.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vet det er et tidsspørsmål om når det blir tidsdifferensiert strømmåling, men har lagt spesielt merke til pris pr time når Moskus har postet bilder fra TibberSeer. Billigste Tibber kommer med er 45 øre klokken 01 om natten, og average 60 øre.

Binder du deg f.eks i 12 måneder med Gudbrandsdal energi, koster hver kWh 39.90 (25 000 kWh i året)

image.png.2c81a5d4af19705ee4c810073b2bcdaa.png 

Nå er prisen fra TibberSeer om vinteren, hvor det da er dyrest, men ser en på "historiske strømpriser", så er ikke Tibber i nærheten av å være rimelig.

(Påslag til elsertifikat kommer i tillegg til innkjøpsprisen på Nord Pool.)

image.png.bb35f2f70b8c1956a3e894a0d1a7cee6.png

 

Aller rimeligst kommer disse her ut

image.png.f373196dc259bdf47d6d9365e1032c3e.png

 

Eller er det noe jeg misser helt her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

Billigste Tibber kommer med er 45 øre klokken 01 om natten, og average 60 øre.

 

Det er nok bare dårlig timing. Tibber har kostet under 39,90 øre i snitt 9 av de siste 12 mnd:

0F52BB9E-517C-4870-927A-2A664F53D130.jpeg.86d2f0176431eae41d8d30e1eb3389e4.jpeg

 

Mens du de siste dagene har hatt noen slike:

28438685-D0F0-4492-8529-ED25E38A91CC.jpeg.8fe363f262f999e250b6034bf90412d6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.