Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisk lysstyring i forskjellige rom


autoola

Anbefalte innlegg

Kva erfaringar har de som har satt opp automatisk lysstyring gjort dykk i forskjellige rom. Utgangspunktet mitt er at systemet skal vera smart nok til at eg ikkje treng å betjene det. Eg er klar over at det er ein utopi å dekke alle tilfeller, men eg har brytarar og kontrollpanel for unntakene (og så skal eg prøve å fjerne dei etter kvart).

 

Eg er usikker på korleis eg skal styre det i forskjellige rom. På sjeldent brukte rom og rom der ein alltid er i bevegelse er bevegelse naturlig å styre etter. Men kva med plassar der ein gjerne sit i ro over tid (stove, kontor) eller ein ikkje ynskjer at lyset skal slå seg på når ein beveger seg (soverom etter at ein har lagt seg til å sove)? 

 

Styrer de etter lux ute, tid på døgnet, om folk er heime osv, eller bruker de bevegelse (eventuelt med lenger off-delay)? 

 

Beskriv gjerne dei forskjellige måtene de har løyst forskjellige scenarioer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, autoola skrev:

Kva erfaringar har de som har satt opp automatisk lysstyring gjort dykk i forskjellige rom. Utgangspunktet mitt er at systemet skal vera smart nok til at eg ikkje treng å betjene det. Eg er klar over at det er ein utopi å dekke alle tilfeller, men eg har brytarar og kontrollpanel for unntakene (og så skal eg prøve å fjerne dei etter kvart).

 

Eg er usikker på korleis eg skal styre det i forskjellige rom. På sjeldent brukte rom og rom der ein alltid er i bevegelse er bevegelse naturlig å styre etter. Men kva med plassar der ein gjerne sit i ro over tid (stove, kontor) eller ein ikkje ynskjer at lyset skal slå seg på når ein beveger seg (soverom etter at ein har lagt seg til å sove)? 

 

Styrer de etter lux ute, tid på døgnet, om folk er heime osv, eller bruker de bevegelse (eventuelt med lenger off-delay)? 

 

Beskriv gjerne dei forskjellige måtene de har løyst forskjellige scenarioer på.

Jeg for min del har litt forskjellig oppsett på styring av lys.

I stua har jeg foreløpig kun lys i vinduene og litt her og der i rommet som styres på tid, avhengig om det er helg eller ukedag, mens taklyset krever bytte av dimmer i veggen, så der har jeg ikke gjort noe ennå, men styrer det manuelt.

 

I gangen er lyset styrt av sensor som setter lyset til 100 % ved bevegelse, og tilbake til 30-40% igjen når det ikke er noe bevegelse. Det samme gjelder kjøkkenet, men der går lyset ned til 0 ved ingen bevegelse. I gangen er det også en bryter fra IKEA, da taklyset er Trådfri. Dette for å ha en reserve hvis noe skulle havarere i HS eller med IKEA-systemet.

 

Hva om du setter en Fibaro Wallplug på strømkontakten til TV, og lager en event der lyset skal være på, så lenge tv er på, mens når du slår av tv, så er det av med lys..?

 

På kontoret har jeg også lys styrt av bevegelse, men etter 14 minutter uten bevegelse blinker en pære en gang, for å sjekke at jeg er der, og da må jeg vise at jeg er der. Hvis ikke blir det mørkt etter 15 minutter. Men det er jo veldig sjeldent at man sitter helt i ro så lenge da..

 

 

 

Når det gjelder lux, så er jeg i startgropa med tanke på å styre lysene på stua ut i fra lux. Nå styres det etter x antall minutter før solnedgang, men på overskya dager er det jo mørkere, så da har jeg en Fibaro sensor som måler lux, bevegelse og sånt, som jeg tenkte å ha som tilleggstrigger for lysene. 

Endret av Tor Aage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎11‎.‎2017 den 13.43, autoola skrev:

Utgangspunktet mitt er at systemet skal vera smart nok til at eg ikkje treng å betjene det.

Det er det vårt hus baserer seg på.

 

Hvert rom trenger forskjellig grad av styring. F.eks. i gangen i 1. etg hos oss er lyset på uansett så lenge status ikke er "Natt". Hvis status er "Natt" så dimmes lyset på ved bevegelse. I mindre brukte rom er bevegelse helt naturlig, men f.eks. kjellerstua (hvor den stasjonære PCen er) er det en trykksensor i stolen som sier at lyset ikke skal gå av hvis det sitter noen der.

 

I stua og kjøkken er lyset styrt med Lux. På når det er lyst og av når det er "mørkt nok". :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det "natt"? Det er ein annan ting eg har lurt på. Vil helst ikkje ha ein knapp for "no har alle lagt seg", men ser ikkje heilt korleis eg skal klare å komme meg unna det, ettersom ein kan oppholde seg på soverommet utan at ein vil slå av alt lys. Litt ustabil døgnrytme, rydding i klesskap, lesing på senga osv. 

 

Blir lyset styrt berre av Lux, eller andre parametere som tid på døgnet, om folk er heime osv i tillegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, autoola skrev:

Når er det "natt"? Det er ein annan ting eg har lurt på. Vil helst ikkje ha ein knapp for "no har alle lagt seg", men ser ikkje heilt korleis eg skal klare å komme meg unna det, ettersom ein kan oppholde seg på soverommet utan at ein vil slå av alt lys. Litt ustabil døgnrytme, rydding i klesskap, lesing på senga osv. 

 

Jeg har en Nexa WTE-2 limt til nattbordet. :) Funker knall! :) 

image.thumb.jpg.b78e0e40796bef3a7073901498a32c44.jpg

 

På badet har jeg magnetbryter på døra og en Nexa WTE-2 limt på veggen inne på badet (øker/minker lyset 15% pr trykk). Lysstyrken ved åpning av døra kommer an på tidspunktet og natt/dag-modus. Slås av 1 time etter døra lukkes. image.thumb.jpg.c0ddc011def568aa569add48f0212754.jpg

Endret av ZoRaC
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

skrur av lyset i gangen i 1. etg etter kl. 21,

 

Hva? Skjer ikke det automatisk?? ??

 

Kanskje ikke noe bedre selv som sier ifra til Google Home når jeg legger meg...burde kanskje ha ditt punkt 2, ikke bevegelse på en stund på kvelden ?

Endret av Gaute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 12.11.2017 den 18.35, Moskus skrev:

I mindre brukte rom er bevegelse helt naturlig, men f.eks. kjellerstua (hvor den stasjonære PCen er) er det en trykksensor i stolen som sier at lyset ikke skal gå av hvis det sitter noen der.

 

 

Hva slags trykksensor er dette og hvor kan den kjøpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en slik:

https://www.alibaba.com/product-detail/Bed-Alarm-Sensor-Pad-Includes-Alarm_60378909124.html?spm=a2700.7724857.main07.57.71562fc1mdb6I6

 

Får man i størrelse fra 18 x 35 cm og oppover. Fungerer vel på samme vis som den du kjøpte for mange år siden @Moskus?

 

Har sendt en request til selger for pris, bare for å høre.
Ser jo at det finnes maange slike av forskjellig type på alibaba.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
On 13/11/2017 at 21:43, Moskus said:

2) når det ikke har vært en eneste bevegelse i huset etter kl. 22 den siste timen.

 

Hvordan setter du opp denne?

Kan vel ikke bruke bevegelsesloggen til noe slikt?
Enda en virtuell device med event der jeg legger til alle motion sensorer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan setter du opp denne?

Kan vel ikke bruke bevegelsesloggen til noe slikt?

Enda en virtuell device med event der jeg legger til alle motion sensorer? 

Opprett en timer. Inkluder resett av timeren i eventene som f.eks kjører bevegelseslogg scriptet til [mention=2]Moskus[/mention] hver gang en bevegelsessensor trigger bevegelse. Timeren begynner da på 0 igjen hver gang det har vært bevegelse.

 

Det vil gjøre at du kan trigge på verdien fra timeren:) F.eks når den har nådd en time.

 

Kan jo f.eks lage en Siste bevegelse hele huset timer, eller kun for enkelte soner.

 

Sent fra min SM-N960F via Tapatalk

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.