Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro røykvarsler


Oliver

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hvordan har folk løst problemet med at Fibaro sine røykvarslere ikke kan seriekobles? Synes varslene virker grei, men med tanke på sikkerheten så er det jo ikke bra hvis det er avhengig av at Homeseer kjører normalt og at event skal fungere for å få en felles sirene til å gå. 

Eventuelt hvis det ikke er mulig med noen vei utenom så lurer jeg på om jeg kan få en varsel på tlf hvis Homeseer ikke kjører eller at det er noe gale med Zwave nettverket? 

 

Håper dette var forståelig nok forklart☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis Homeseer eller Zwave ikke virker som det skal så vil jo ikke verste fall ikke sirenen bli aktivert med brann. 

Det er jo veldig uheldig. 

Men en løsning g kan jo å bruke en sirene og så helleristninger få en alarm på tlf hvis ikke Homeseer er oppe å går. 

Men vet ikke om det er mulig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helleristninger er en avlegs måte å kommunisere på. ?

Om du skal ha et program som sender melding nåt HS3 ikke går (det er mulig) så vil jo ikke det fungere om maskinen det kjører på går i frø.

Det vil ikke løse problem med at Z-Wave ikke fungerer som den skal. Det sikreste er nok varslere som er "født med" seriekobling, så får man håpe at de som har laget dem har tatt høyde for kommunikasjonsproblemer dem imellom.

Varsling gjennom HS3 med slike vil jo bli et nytt problem om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Einar skrev:

Helleristninger er en avlegs måte å kommunisere på. 1f601.png

Om du skal ha et program som sender melding nåt HS3 ikke går (det er mulig) så vil jo ikke det fungere om maskinen det kjører på går i frø.

Det vil ikke løse problem med at Z-Wave ikke fungerer som den skal. Det sikreste er nok varslere som er "født med" seriekobling, så får man håpe at de som har laget dem har tatt høyde for kommunikasjonsproblemer dem imellom.

Varsling gjennom HS3 med slike vil jo bli et nytt problem om man ønsker det.

Hele,  får vel droppe helleristninger☺

 

Hadde vært en mulighet hvis jeg kunne bruke f.eks IFTTT og på en måte sendt en forespørsel til Homseer vært 10min og hvis jeg ikke fikk bekreftelse tilbake på at den var mottatt så ville det betydd at kontrolleren var nede og jeg ville visst om problemet. 

Eller en annen app. 

Bruker Pushover til alarmer på tlf. 

 

Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Actibus skrev:

Jeg innbilte meg at enheter som er assosiert virker sammen selv om kontrolleren er nede, men det er kanskje ikke tilfelle?

Snakkes de sammen selv om zwave grensesnittet er nede? 

Hvis de gjør det så er jo det betryggende.

 

Er det noen som kan bekrefte dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Oliver skrev:

Snakkes de sammen selv om zwave grensesnittet er nede? 

Hvis de gjør det så er jo det betryggende.

 

Er det noen som kan bekrefte dette?

 

Hvis du med grensesnitt mener gateway/controller, så ja. 

 

Så en z-wave assosiasjon mellom flere varslere/mot sirene vil jo være det samme som seriekobling. Mine varslere er seriekoblet på samme frekvens som z-wave (868 MHz(?)), men bruker en annen protokoll. Sånn sett bør z-wave assosiasjon være like trygt som noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Hvis du med grensesnitt mener gateway/controller, så ja. 

 

Så en z-wave assosiasjon mellom flere varslere/mot sirene vil jo være det samme som seriekobling. Mine varslere er seriekoblet på samme frekvens som z-wave (868 MHz(?)), men bruker en annen protokoll. Sånn sett bør z-wave assosiasjon være like trygt som noe annet. 

Mener hvis selve zwave usb donglen som står i oven som Homeseer kjører på er ute av drift eller pcen er avslått. 

 

Så da vil komponentene snakke sammen likevel? 

Men må vel da programmeres på en annen måte enn å bruke events,  for da må jo Homeseer være i drift.

 

Hvordan kan jeg assosiere de så de snakker sammen uten å gå via kontrolleren? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Actibus said:

Du setter opp assosiasjon via HS, men det lagres i hver node

Dette er litt utenfor tråden, men samtidig litt innenfor. Når man har satt opp en slik assosiasjon, vil man lett kunne se hvilke assosiasjoner som er satt opp i etterkant ?

Jeg tenker på i en slags dokumentasjon/oversikt over hvordan man har satt opp sitt hjem, med alle dingser som snakker sammen. Eller husker man bare sånt... :)

Jeg vet man kan gå inn på hver device og kikke, men jeg tenkte kanskje en samlet oversikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen funksjon som henter ut assosiasjoner fra hver node, nei. Det er fordi assosiasjonen er lagret i noden og må "leses ut" (omtrent som med polling) og dermed må noden være våken og på, og derfor vanskelig å få til for batterinoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/11/2017 den 11.23, Ronny skrev:

Dette er litt utenfor tråden, men samtidig litt innenfor. Når man har satt opp en slik assosiasjon, vil man lett kunne se hvilke assosiasjoner som er satt opp i etterkant ?

Jeg tenker på i en slags dokumentasjon/oversikt over hvordan man har satt opp sitt hjem, med alle dingser som snakker sammen. Eller husker man bare sånt... :)

Jeg vet man kan gå inn på hver device og kikke, men jeg tenkte kanskje en samlet oversikt.

 

 

Bruker du Z-Way så får du en fin oversikt over alle assosiasjonene dine.

 

ZWayAssociations.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2017 den 18.53, Moskus skrev:

Det er ingen funksjon som henter ut assosiasjoner fra hver node, nei. Det er fordi assosiasjonen er lagret i noden og må "leses ut" (omtrent som med polling) og dermed må noden være våken og på, og derfor vanskelig å få til for batterinoder.

Men finnes det en måte å få en tilbakemelding på tlf via pushover på at zwave eller pc er nede? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oliver skrev:

Ok flott. Har signert med på UtimeRobot så da skal jeg forsøke å sette den opp mot HS.

Husk at for at det skal fungere må du ha en fast, offentlig tilgang til HomeSeer, og den bør absolutt være sikret med SSL/TLS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Moskus skrev:

Hmm! Hvordan fungerer det? Spør Z-way faktisk alle noder om assosiasjoner?

 

Ja, både Z-Way og HS3 får denne informasjonen gjennom COMMAND_CLASS_ASSOCIATION (0x85) og lagrer den under intervjuet til noden eller de gangene assosiasjoner blir oppdatert eller forandret på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, iblis skrev:

 

Ja, både Z-Way og HS3 får denne informasjonen gjennom COMMAND_CLASS_ASSOCIATION (0x85) og lagrer den under intervjuet til noden eller de gangene assosiasjoner blir oppdatert eller forandret på. 

Kommand-klassen er grei nok, men jeg tror ikke HomeSeer lagrer den noe annet sted enn i controller. Når du sjekker assosiasjoner i HomeSeer blir jo noden kontaktet og forespurt, det er jeg rimelig sikker på (men ikke 100% ;) ).

 

Man trenger jo ikke bruke master controller til å sette opp assosiasjoner. Hva gjør Z-way da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Kommand-klassen er grei nok, men jeg tror ikke HomeSeer lagrer den noe annet sted enn i controller. Når du sjekker assosiasjoner i HomeSeer blir jo noden kontaktet og forespurt, det er jeg rimelig sikker på (men ikke 100% ;) ).

 

I Z-wave verden så er kommando-klasser ALT ?

 

Hvordan HS3 lagrer informasjonen om z-wave assosiasjoner er jeg ikke sikker på, men jeg mener å huske at den lagrer denne informasjonen og viser den under node oversikten med en "update" knapp for muligheten til å polle siste oppdatering?

 

8 minutter siden, Moskus skrev:

Man trenger jo ikke bruke master controller til å sette opp assosiasjoner. Hva gjør Z-way da? 

 

Så lenge master kontroller er konfigurert som SIS skal den automatisk få oppdatert informasjon om assosiasjoner fra andre kontrollere som har muligheten til å assosiere på egenhånd (slik som batteribrytere, termostater etc). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, iblis skrev:

Hvordan HS3 lagrer informasjonen om z-wave assosiasjoner er jeg ikke sikker på, men jeg mener å huske at den lagrer denne informasjonen og viser den under node oversikten med en "update" knapp for muligheten til å polle siste oppdatering?

 

Så lenge master kontroller er konfigurert som SIS skal den automatisk få oppdatert informasjon om assosiasjoner fra andre kontrollere som har muligheten til å assosiere på egenhånd (slik som batteribrytere, termostater etc). 

Hmm! Det hadde jo vært praktisk. Tror jeg må undersøke dette. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.