Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ikke SmartHus men SmartBåt


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er helt ny på dette og ingen racer på disse tingene, men elsker duppeditter.  Har funnet ut at jeg vil starte med Telldus og prøve meg frem.  Burde være greit med dimming av lysene som er 24V siden jeg før kjøpt mottakere til dette og det meste som går på 230V.  Men er det noen som har tips til hvordan jeg f.eks. kan få styrt varme som er på 24V?  Få skrudd av og på viftene til defrosterne ved hjelp av termostat?  Og evt. alle andre gode, morsomme forslag

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moskus skrev:

Reléer på 24V i Z-wave format er det ikke flust med. Men Qubino ZMNHND1 burde kunne brukes. :) 

 

Og dimming på 24V kan gjøres med Fibaro RGB den har 4 utganger .

 

Men den har også 4 innganger så du burde kunne sette den bak en "vegg bryter" og manøvrere den manuelt som en annen 220V Fibaro dimmer (tror jeg?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde z-wave i min båt og det funket dårlig til styring av landstrøm.

Problemet er at når jeg kobler fra landstrøm (har ikke inverter eller aggregat) så blir nodene satt som "dead".

Da må jeg inn på Domoticz å vekke dem igjen når jeg er tilkoblet landstrøm igjen.

Min løsning har blitt å heller gå for Nexa 433mhz, det har sålangt fungert greit.

Jeg styrer kun landstrøm da (frostvakter, varmtvann, lader og avfukter), ikke noe av 12v anlegget.

 

Skulle jeg automatisert båten videre så hadde jeg heller kjørt på med ett relebrett styrt av en arduino.

Noe sånt: https://www.ebay.com/itm/5V-Eight-8-Channel-Relay-Module-Optocoupler-Arduino-PIC-AVR-DSP-ARM-EW-/252064224086

(Jeg har noen sånne liggende som egentlig skulle inn i båten, men tror båten skal oppgraderes om ett par år så da lot jeg det være).

 

Nå kommer det an på størrelsen, men i min båt 34fot så er det ikke så lange avstander å trekke litt kabler.

 

Til lys i taket bruker jeg milight tilkoblet RGBWW led striper:

https://www.ebay.com/itm/Milight-2-4G-wireless-4-Zone-wifi-RF-dimmer-mi-light-Controller-for-strip-RGBW/222485544594?hash=item33cd2bfe92:g:3WIAAOSwzqFY~Lnc

 

De originale spottene brukes kun som lese/arbeidslys.

 

Før:

20170822_214518_resized.jpg.82fada4b2cb0ce94aceaf68f1adf2764.jpg.fde3781e59bbe678aa10ac10294314bf.jpg

 

Etter:

 

20170822_214349_resized.jpg.5174aecc23cb730153f409388f6a4040.jpg.3bd496d7474e14d1468ce5d6c97e7e2b.jpg

 

Kablene er nå trekt skjult. 

 

 

Forskjellen mellom Telldus og Domoticz på mitt system er vel at det er litt mer styr å få styrt Domoticz remote.

Jeg er heldig og har båtplass 20-30m fra huset, så jeg har satt på en wifi extender som kobler seg til hjemmenettverket mitt.

 

Ellers vil jeg også anbefale å lese litt om Openplotter, ganske ferdigtygde greier med Opencpn, nmea in/ut etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Dreuf skrev:

 

Ellers vil jeg også anbefale å lese litt om Openplotter, ganske ferdigtygde greier med Opencpn, nmea in/ut etc.

Søkte opp OpenPlotter - synes det så veldig ut som Opencpn, kanskje det du mente.  Bruker Opencpn inne, men må finne meg en god utendørsskjerm uten/oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt var som sagt at når jeg kuttet landstrøm så kutter også strømtilførselen inn på f.eks enheten som styrer varmtvannsberederen. Dette gjør at den da markeres som død siden Domoticz (i mitt tilfelle) ikke får kontakt med den over en viss tid. Når jeg da kom i havn og koblet til landstrøm igjen så måtte jeg inn å "heale" enheten. Dersom hele landstrømsanlegget ditt alltid vil være tilkoblet 230v så vil det ikke bli noe problem. Hos meg så var også Domoticzen og router alltid tilkoblet strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Openplotter er mer enn Opencpn, den har bl.a. en NMEA multiplexer som gjør at du kan få data fra navigasjonsdata over på andre systemer. 

Samt styring av f.eks rele og bruk av 1-wire enheter som tempmålere, tankmålere etc.

Men krever en god del interesse og tid å få satt opp skikkelig.

Endret av Dreuf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dreuf skrev:

Openplotter er mer enn Opencpn, den har bl.a. en NMEA multiplexer som gjør at du kan få data fra navigasjonssystemet ditt over på andre systemer. 

Samt styring av f.eks rele og bruk av 1-wire enheter som tempmålere, tankmålere etc.

Men krever en god del interesse og tid å få satt opp skikkelig.

Da spørs det om tiden strekker til, interessen er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du skal styre 24v systemet og du finner 24v enheter så er ikke problemet mitt tilfelle. Da vil det være strømsatt hele tiden.
Pøs på med bilder og info om prosjektet.
Hvilken båt har du?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en vesentlig utfordring:

Utstyret for hjemmeautomasjon er beregnet for innendørsklima.

Klima i båt er vesentlig forskjellig;

Høy fuktighet og kombinert med salt blir lett "døden" for slik "hjemmeelektronikk".

 

Utstyret kan monteres i tette bokser av plast (ikke metall, pga at radiobølger skal kunne gå igjennom) .

Neste utfordring blir da varmeutvikling.

Det er nok relativt beskjeden varme slike enheter avgir og inne i en boks kan det da holde klimaet tørt og fint.

Men det kan lett bli for varmt.

Hvis man må benytte utstyr som avgir endel varme, da bør/kan/må dette monteres på kjøleribber evt en metallplate inne i en boks som er vesentlig større enn enheten.

Men så er det dette med metall og radiobølger...

 

Det bør kunne fungere, men må "prøves og feiles".

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎11‎.‎2017 den 9.22, Dreuf skrev:

Men om du skal styre 24v systemet og du finner 24v enheter så er ikke problemet mitt tilfelle. Da vil det være strømsatt hele tiden.
Pøs på med bilder og info om prosjektet.
Hvilken båt har du?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 

Har funnet noen 24V enheter.  Holder foreløpig bare på med lyset, men blir jo fort bitt av basillen. Har en Royal Yacht 480, ikke mange av dem, ligner mye på Storebro 50 av den eldre typen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎11‎.‎2017 den 10.51, arneolav skrev:

Du har en vesentlig utfordring:

Utstyret for hjemmeautomasjon er beregnet for innendørsklima.

Klima i båt er vesentlig forskjellig;

Høy fuktighet og kombinert med salt blir lett "døden" for slik "hjemmeelektronikk".

 

 

Det bør kunne fungere, men må "prøves og feiles".

 

 

 

 

 

Luftfuktigheten burde ikke være noe problem, vi bor om bord og har sjelden over 40% luftfuktighet.  Er lite salt i inneklimaet om bord også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.