Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips til magnetbryter?


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til billig magnetbryter? RFXtrx433E-kompatibel eller Z-wave? Skal bare stå på et par soveromsdører. Har i dag en Nexa-bryter og den har vært i drift i hvertfall ett år uten batteribytte. Har også en Fibaro-sensor (ute i kald bod), men der holdt batteriet bare 6 mnd. 

 

Har jo hørt at noen har opplevd «jamming»

når 433 MHz-enheter nærmer seg tom for batteri, så litt usikker hva jeg skal satse på...

 

EDIT:

ZigBee kan også være et alternativ, så lenge de er støttet av deCONZ/JowiHue. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

433MHz "jammer" både når de trigges og potensielt når de begynner å gå tom for strøm. Utendørs kan de imidlertid være gode, for batteriene varer og varer. Hvis du får fatt i en som heter "DS90" så tror jeg ikke den jammer noe særlig heller, mine er iallfall helt fine. Men de koster litt, hvis jeg husker rett.

 

Innendørs: Kjøp heller Z-wave med en gang, skriv dem av og fryd deg. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

Jeg hadde et håp om at brytere ikke er så ille på jamming som sensorer, siden brytere i utgangspunktet bare sender når de aktiveres. Men jeg ser jo det finnes rimelig z-wave også, så mulig det er like greit å gå for det. :) 

 

Konkrete tips til z-wave-bryter?

Duger denne f.eks?
http://s.aliexpress.com/22QJZN3q 


Jeg bruker ett par av de du linker her, og det funker helt perfekt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

Konkrete tips til z-wave-bryter?

Duger denne f.eks?
http://s.aliexpress.com/22QJZN3q 

Noen her inne har jo brukt den. Er vel ingen grunn til at den ikke skal fungere... ;) 

 

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg hadde et håp om at brytere ikke er så ille på jamming som sensorer, siden brytere i utgangspunktet bare sender når de aktiveres. 

Nexa sine er verst. De repeterer signalet for å "være sikker på" at det kommer frem. Hvis du finner noen andre så er det sannsynligvis et minder problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Noen her inne har jo brukt den. Er vel ingen grunn til at den ikke skal fungere... ;) 

 

En vis mann sa engang «Made in China betyr ikke nødvendigvis Made in China»... ;) så selv om z-wave skal være testet og sertifisert, så stoler jeg ikke automatisk på alle kinesere som bruker z-wave-logoen...

 

Enkelte devicer funker ikke nødvendigvis like godt mot alle GWer heller - Fibaro-utstyret er jo et godt eksempel på enheter som kan oppføre seg litt merkelig mot HomeSeer (S2-status f.eks). Så da er det greit om noen faktisk har testet dem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ZoRaC skrev:

En vis mann sa engang «Made in China betyr ikke nødvendigvis Made in China»... ;) så selv om z-wave skal være testet og sertifisert, så stoler jeg ikke automatisk på alle kinesere som bruker z-wave-logoen...

... og det er fremdeles VELDIG sant, men 1) det skal litt til at de faktisk er direkte farlige når de er batteridrevne, og 2) Z-wave får de jo stort sett til å kopiere godt, ser det ut om... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

1) det skal litt til at de faktisk er direkte farlige når de er batteridrevne,

 

Ja, jeg var ikke bekymret for det, var mest bekymret for at de funker så dårlig at jeg like godt kunne kastet pengene ut av vinduet med en gang. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lazarus skrev:

Xiaomi sine magnetsensorer på zigbee er jo et godt alternativ. Syntes jeg så de fungerer med deconz.

 

Takk for tipset, men rakk å bestille de fra Coolcam. Har nettopp bestilt Xiaomi wireless button og temp/humid sensor. Får se om det blir mer Xiaomi, hvis jeg blir fornøyd. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borg1n skrev:

FYI, Xiaomi temp/ humidity sensor virker ikke enda med deCONZ/ JowiHue/ HS3, men Wim har sagt at han skal få fikset det, han trenger bare litt "debug data" først.

 

Den er støttet i deCONZ :) 

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/42#issuecomment-313218372

 

Så da er det sikkert fort gjort for Wim å få

det inn i JowiHue. :) Har uansett ikke noe konkret formål med sensorene enda... :P 

Akkurat nå holder Wim på med å bedre IKEA RGB-støtten i JowiHue, så jeg venter litt med å mase om denne sensoren. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.