Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

En termostat for ulike soner


Technics

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en utfordring; jeg har en stor åpen første etasje med gulvvarme. Området er såpass stort at jeg må dele det inn i 2 soner pga kun 16amp kurser (høyre og venstre). Kunne tenke meg en Heatit termostat, men da må jeg ha én termostat pr. sone. Finnes det en termostat som kan styre flere soner? Jeg vil unngå å ha to termostater i første etasje, synes det blir litt tullete...

 

Hjelp mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

En HeatIt kan styre andre reléer via assosiasjon. :) 

Takk for kjapt svar Moskus. Jeg trodde jeg måtte ha én Heatit på hver kurs for å styre gulvvarmen. Kan jeg ha én Heatit termostat plassert sentralt i 1. etg. som kan styre 2 ulike gulvvarmesoner? Hva trenger jeg isåfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du trenger er litt avhengig av opplegget ditt, og hvor mye det trekker. Trekker de faktisk heler 16A, eller er det andre begrensninger?

En termostat kan, via assosisasjon (som meg bekjent SmartThings kan ha litt problemer med å sette opp), styre andre reléer. Det kan f.eks. være fra Fibaro (8A) eller Qubino (10A), eller f.eks. den kraftigste i Z-wave format: Aeon Labs (40A).

 

Når det er sagt, så kan det være andre grunner til å ha to termostater, f.eks. forskjellige soner kan ha forskjellig varme noe som kan være ønskelig om man har litt forskjellig møblering. Prisforskjellen er jo ikke så stor.

 

Jeg vet ikke om en termostat kan settes opp til å styre en annen (jeg har aldri prøvd) via assosiasjon, men noen kan muligens svare på det. Jeg hadde vel imidlertid "linket" dem via programvaren, i ditt tilfelle SmartThings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver kurs vil trekke omtrent 12 amp hver. 

 

Det vil være viktig for meg å kunne kontrollere temperaturen til hver sone, ikke bare "av-på". Jeg vil anta jeg trenger en smartere termostat for å få det jeg er ute etter. Klarer bare ikke finne en riktig løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.