Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips til veggbryter for «scene»-styring?


Anbefalte innlegg

Har i dag et par Nexa WTE-2, som jeg bruker til å sette nattmodus, osv. Nå trenger jeg en bryter på stua, for å kunne sette spisemodus, filmmodus, osv (4 eller flere knapper). 

 

Er det noen som har tips til 433 MHz, Z-wave eller ZigBee løsninger som passer i vanlig Elko RS-rammer?

 

Jeg har sett på denne, men den passer ikke i rammen: :( 

http://s.aliexpress.com/aeQJ3QfY 

 

God batteritid og god pris er ellers viktige kriterier. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DeVille skrev:

 

Hvorfor må den passe i Elko-ramme? Hvis den går på batteri er den jo helt uavhengig av eksisterende infrastruktur og kan settes hvor som helst. 

 

 

Joda, men dette er dagens brytere for stue/spisestue:

image.thumb.jpg.8756b8e6900e5f4788449a46fa3cda29.jpg

 

Hvis jeg da har en «scene-knapp» for «spisemodus», som slår av lyset over stuebordet, men vi en gang har gjester som ikke skal spise med oss, så må jeg enkelt kunne sette på stuelyset igjen. Og da helst uten å gå til en annen side av rommet. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du lenker til støttes foreløpig ikke med Con-/RaspBee, men det kommer forhåpentligvis.

 

Hva med denne: phoscon.de/en/switch/

Den er kompatibel med både RaspBee og Hue. Jeg skulle tro den passer i Elko ramme? «Various frames and key designs are available due the compatibility with the F40 series of JUNG, GIRA and others.»

 

Ellers så jeg en post her som lenket til en YouTube-video der man demonstrerte at man enkelt kunne ta ut innmaten av en Hue Tap og sette i en Eltako wireless. Eltako wireless passer i RS16 rammer. (Men som du skjønneer er ikke jeg helt stø i disse rammebetegnelese.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du ikke en Elko bryter med tre impuls fjærer?

5a10017b31a40_utennavn.thumb.png.db31a5fa5e7e2d657bc150288e246225.png
Legger en styremodul, hva som helst egentlig som blir trigget av pulsen fra Elko bryteren.

Ved å legge til en event som sjekker tilstanden på en virtuell Device (on / off) og setter den motsatt av det den er satt til.

Da vil del lyset du velger å styre endre tilstanden til det motsatte den er satt til før du trykket :)

 

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Den du lenker til støttes foreløpig ikke med Con-/RaspBee, men det kommer forhåpentligvis.

 

Tror den ble støttet for 2 uker siden. :)

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/165

 

1 time siden, DiderikFrom skrev:

Hva med denne: phoscon.de/en/switch/

 

Den så fin ut, men litt stiv pris - blir fort over tusenlappen. :( 

 

1 time siden, Odd skrev:

Hvorfor bruker du ikke en Elko bryter med tre impuls fjærer?

5a10017b31a40_utennavn.thumb.png.db31a5fa5e7e2d657bc150288e246225.png
Legger en styremodul, hva som helst egentlig som blir trigget av pulsen fra Elko bryteren.

 

Jeg har fortsatt ikke kommet til enighet med elektrikeren om fakturaen for den ene bryteren på bildet, montert i februar... ikke så gira på å leie inn en ny elektriker - blir jo 3-4000 kr for å få montert den bryteren! :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, ZoRaC said:

Og jeg som forsøkte å inkludere den for to uker og én dag siden, og konkluderte med at den ikke var støttet...

I mine forsøk klarte jeg å brekke en dings på dekselet. Den så fin ut, så jeg har allerede bestilt en ny i håp om at den skulle være støttet innen den ankom.

 

13 minutes ago, ZoRaC said:

Den så fin ut, men litt stiv pris - blir fort over tusenlappen. :(

Da vil du kanskje ikke ha denne heller: https://www.elektroimportoren.no/exxact-rf-trykknapp-2-kanals-hvit/4523945/Product.html?Event=searchlist

Men i hvert fall et alternativ med z-wave som ikke krever elektriker. Dette er vel mer elko plus.

 

Her forresten lenken til videoen der man bytter ut innmaten i en eltako med innmaten i en Hue Tap: https://www.youtube.com/watch?v=7yWqv_pn_Lc

I Hue Tap er det ikke noe batteri å bytte.

Det som hadde vært virkelig spennende, er om man bare kunne brukt Eltako Wireless direkte mot RaspBee. https://elhandel.no/tradlos-bryter-ft55-rw-55x55mm

eller om man kan få kjøpt bare selve rammen. Jeg er usikker på hva slags teknologi som brukes i Eltako Wireless.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

Ser ut til at Xiaomi Wall Key ikke er aktuell likevel, da den melder bare 3 events (venstre, høyre og begge):

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/165#issuecomment-345436532

Ja, tar man av dekselet ser man at den bare har to "knapper", en for hver bryter. Den har ikke, som f.eks. Nexa, én av og én på per "knapp".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en stk Nexa 433mhz innmat til en standard bryter jeg har på vegg. Denne er så koblet opp mot Home Assistant gjennom RFXcom modulen. Når jeg skrur av/på den bryteren kan jeg sette opp hva jeg vil av automatikk/scener/modes etc.

 

Veldig billig alternativ, og ser stock ut (viktig for meg). Den Nexa innmaten koster vel rundt 150kr på Clas. Og ikke minst, fryktelig enkelt å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Og jeg som forsøkte å inkludere den for to uker og én dag siden, og konkluderte med at den ikke var støttet...

 

Du måtte nok ha lastet ned siste kildekoden og kompilert for at det skulle ha virket. :) 

 

30 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Da vil du kanskje ikke ha denne heller: https://www.elektroimportoren.no/exxact-rf-trykknapp-2-kanals-hvit/4523945/Product.html?Event=searchlist

Men i hvert fall et alternativ med z-wave som ikke krever elektriker. Dette er vel mer elko plus.

 

Den var veldig fin, minner litt om Nexa WTE-2! :) men til 5x prisen... :( 

32 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Jeg er usikker på hva slags teknologi som brukes i Eltako Wireless.

 

Det er visst EnOcean. Blir litt dyr løsning det også, hvis man ikke får kjøpt bare rammen da. Skal uansett se litt mer på Hue Tap! :) 

 

8 minutter siden, anaxyd skrev:

Jeg bruker en stk Nexa 433mhz innmat til en standard bryter jeg har på vegg. Denne er så koblet opp mot Home Assistant gjennom RFXcom modulen. Når jeg skrur av/på den bryteren kan jeg sette opp hva jeg vil av automatikk/scener/modes etc.

 

Ja, det høres ut som en bra løsning, men da må jeg ta på ekstra hull i veggen og sette inn en tabbeboks. Er ikke plass bak de bryterne som er der, da de har hver sin Fibaro Dimmer 2 bak seg...

 

Får du da trigget ting både. Ved on og off? For den vil vel ikke ha en «mellomtilstand» og dermed gi bare 2 input (on fra hver bryter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

Får du da trigget ting både. Ved on og off? For den vil vel ikke ha en «mellomtilstand» og dermed gi bare 2 input (on fra hver bryter). 

Jeg har en sånn vanlig Nexa i et kott. Jeg hadde tenkt å ta den ned fordi jeg ikke vil ha et sammensurium av protokoller. RFXcom skal bare gå til rullegardiner. Men, ja, jeg trigger en ting med og en ting med av, dvs. fire "events" på en to-knapps bryter.

 

Men vil du ha Nexa, kan du jo gå for en sånn: https://www.clasohlson.com/no/Nexa-WTE-1-WTE-2-veggsender/Pr364920000

og sette i RS-rammer? Det var kanskje det anaxyd mente?

 

Her i huset er det ekstra vanskelig fordi alle synlige brytere ser slik ut, og også her må det være "stock": http://www.moloas.no/Produkter/Elektrisk/Skjult_Anlegg/039_Vippebryter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

 

 

Ja, det høres ut som en bra løsning, men da må jeg ta på ekstra hull i veggen og sette inn en tabbeboks. Er ikke plass bak de bryterne som er der, da de har hver sin Fibaro Dimmer 2 bak seg...

 

Får du da trigget ting både. Ved on og off? For den vil vel ikke ha en «mellomtilstand» og dermed gi bare 2 input (on fra hver bryter). 

Den Nexa saken er ikke stor, tynnere enn en Fibaro Dimmer 2. Ca samme dimensjon ellers. Kanskje du klarer å lirke på plass en. :) Fibaro Dimmere kan også monteres andre steder enn i selve boksen bak bryteren, de kan f.eks monteres i takboksen der lampa er koblet til. Eventuelt kan du bruke en sånn her boks: https://www.tronika.no/no/diverse-produkter/926-apparatboks-1x-blm.html


Da slipper du synlig tabbeboks på utsiden.

 

Husk at med Nexa modulen så blir bryteren din trådløs, modulen kjører på et knappecellebatteri, så bryteren kan du montere hvor du vil. Utrolig kjekt. Det er forresten denne jeg tenker på: https://www.clasohlson.com/no/Nexa-WBT-912-sender-for-innfelling/36-4913 Den kan også funke på impulsbryter. (jeg har vanlig funksjon på bryteren min)

 

Jeg får trigget ved on og off. Vet ikke åssen det er i Homeseer, men i Home Assistant er det null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DiderikFrom skrev:

Men vil du ha Nexa, kan du jo gå for en sånn: https://www.clasohlson.com/no/Nexa-WTE-1-WTE-2-veggsender/Pr364920000

og sette i RS-rammer? Det var kanskje det anaxyd mente?

 

Jeg har 4 slike allerede, men synes jeg ofte må trykke flere ganger før de fungerer. 

 

23 minutter siden, anaxyd skrev:

Den Nexa saken er ikke stor, tynnere enn en Fibaro Dimmer 2. Ca samme dimensjon ellers. Kanskje du klarer å lirke på plass en. :) 

 

Elektrikeren måtte bruke skruer for å

få ramma inntil veggen, så jeg tror det er helt fullt... :P 

 

30 minutter siden, anaxyd skrev:

Fibaro Dimmere kan også monteres andre steder enn i selve boksen bak bryteren, de kan f.eks monteres i takboksen der lampa er koblet til.

 

Da måtte jeg trukket to ekstra ledere til lyspunktet, for bryterne. 

 

1 time siden, anaxyd skrev:

 

Den så ikke dum ut! Er den i samme dimensjon som en vanlig tabbeboks? For da kan jeg jo evt bare bytte med den elektrikeren satte inn. :) 

 

1 time siden, anaxyd skrev:

Jeg får trigget ved on og off. Vet ikke åssen det er i Homeseer, men i Home Assistant er det null problem.

 

Men får du trigget off når den allerede er off? Hvis jeg ønsker at «on» skal bety «filmlys» og «off» skal bety «spiselys»?

 

1 time siden, Actibus skrev:

Jeg trigger 4 scener med Nexa bryteren, trigger på on og off, og etter 1 sekund setter jeg den til en mellomstatus i HS, så den igjen vil trigge ved on eller off

 

Smart! Men da må du ta en «toggle» for å trigge «off»? For selve bryteren står vel da «off» hele tiden og må en tur via «on» før den kan sende «off» igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

2 timer siden, anaxyd skrev:

Jeg får trigget ved on og off. Vet ikke åssen det er i Homeseer, men i Home Assistant er det null problem.

 

Men får du trigget off når den allerede er off? Hvis jeg ønsker at «on» skal bety «filmlys» og «off» skal bety «spiselys»?

Når bryteren min allerede er off, er den off, så ikke noe poeng det. Jeg har som sagt ikke impulsbryter på akkurat denne. Men høres ut som det kan funke til ditt bruk ja, on = film og off = spiselys. Det er null problem. (ihvertfall i Home Assistant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, anaxyd skrev:

Når bryteren min allerede er off, er den off, så ikke noe poeng det. Jeg har som sagt ikke impulsbryter på akkurat denne. Men høres ut som det kan funke til ditt bruk ja, on = film og off = spiselys. Det er null problem. (ihvertfall i Home Assistant)

 

Og det er med WBT-912?

Jeg bare skjønner ikke hvordan det fungerer... bryteren er jo enten on eller off (uansett om den er impuls eller vanlig). Hvordan får man da sendt en ny «off» når den allerede er «off»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:

 

Og det er med WBT-912?

Jeg bare skjønner ikke hvordan det fungerer... bryteren er jo enten on eller off (uansett om den er impuls eller vanlig). Hvordan får man da sendt en ny «off» når den allerede er «off»?

Det er med den ja, det er den jeg bruker.

 

Tror du kanskje tenker litt komplisert her? Hvorfor skal du sende off når den allerede er off?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om den batteribryteren med 2 vipper på, den som passer i Elko ramme.

WTE2

 

Den trigger 4 forskjellige events hos meg, opp på venstre gir lys 25%, opp høyre gir 100%, ned høyre off, ned venstre også off (bruker den på rommet til jentungen, så ned er off på begge)

Endret av Actibus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, anaxyd skrev:

Det er med den ja, det er den jeg bruker.

 

Tror du kanskje tenker litt komplisert her? Hvorfor skal du sende off når den allerede er off?

 

Tror vi misforstår hverandre. :) 

Hvis jeg bruker «off» som filmlys og aktiverer det nå i kveld, så i morgen tidlig slår jo da alt lys seg på i «normalmodus» igjen. Hva gjør jeg da for å aktivere filmlys igjen i morgen kveld, når bryteren står i samme stilling fra kvelden før?

 

6 minutter siden, Actibus skrev:

Jeg snakker om den batteribryteren med 2 vipper på, den som passer i Elko ramme.

WTE2

 

Ja, med den er det enkelt - jeg har jo 4 slike. WTE-2 er jo egentlig 4 brytere. :) 

Det løser jeg med «was set to» i eventene, da kan jeg trigge samme mange ganger etter hverandre, uten å gå via en «mellomstatus». :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Tror vi misforstår hverandre. :) 

Hvis jeg bruker «off» som filmlys og aktiverer det nå i kveld, så i morgen tidlig slår jo da alt lys seg på i «normalmodus» igjen. Hva gjør jeg da for å aktivere filmlys igjen i morgen kveld, når bryteren står i samme stilling fra kvelden før?

 

Null problem, du må bare sjekke staten til hva bryteren er i når du fyrer opp lyset. Hvis bryteren står i filmlys modus når lyset slås på, blir det filmlys modus. Hvis den står i normalmodus når lyset slås på, blir det normalmodus. Enkelt og greit. :)

 

Du må tenke sånn her:

 

bryter i off = normal
bryter i on = film

 

Bryteren er bare en state, egentlig (on/off). Den kan både brukes til å sende events når du trykker på den, eller brukes i en del av en condition.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, anaxyd skrev:

Null problem, du må bare sjekke staten til hva bryteren er i når du fyrer opp lyset. Hvis bryteren står i filmlys modus når lyset slås på, blir det filmlys modus. Hvis den står i normalmodus når lyset slås på, blir det normalmodus. Enkelt og greit. :)

 

Du må tenke sånn her:

 

bryter i off = normal
bryter i on = film

 

Bryteren er bare en state, egentlig (on/off). Den kan både brukes til å sende events når du trykker på den, eller brukes i en del av en condition.

 

Men hvordan aktiverer jeg da «spiselys» med samme bryter?

 

EDIT:

Jeg vil ikke nødvendigvis slå av filmmodus før jeg legger meg, men vil likevel ha normallys neste morgen. :) 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.