Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Testet litt mer med utkobling av vv-bereder.

 

Litt forenkelt er teorien er at vv-bereder kobles ut når forbruket går ut over abonnert kW.

Og den kobles inn når forbruket synker under abonnement fratrukket bereder

 

Har gjort et forsøk der det er benyttet et tenkt abonnement på 6kW.

vv-bereder trekker ca 2kW (1950w) 

 

Lagt inn i TelldusLive, Events:

Øvre grense  6kW

Nedre grense 4kW.

 

Pulsteller på strømmåleren, gir indikasjon på forbruk (kW). 

 

Logg for inn/utkobling av vv-bereder viser til tider ganske høy aktivitet

Noen av ut/inn koblingene blir antagelig forårsaket av berederen selv når forbruket ligger i området 4kW.

 

Forsøket viser at flere effekttopper holder seg under 6 kW eller like over.

Men av og til dukker det opp ganske høye overforbruk; Noe skyldes motor og kupé -varmer, matlaging, varmekabler mm

Varmen i vv-bereder synes ganske upåvirket. Den svinger alltid noe.

 

Litt tidlig å trekke noen absolutt konklusjon, men tror noe slikt bør kunne fungere for å ta bort eller "klippe av" noe høyt effektuttak.

 

I tillegg kan man tenke seg å ta med strømpris.

Ved å legge inn et skjema for kommende døgns strømpris kan det muligens legges inn andre grenseverdier til visse tider på døgnet.

 

Det bør antagelig også tas hensyn til en minimumstemperatur i vv-bereder noe som kan være viktig for å opprettholde (høy) WAF (Wife Acceptance Factor).

.............

Av graf ser man at endel effekt topper holder seg under eller like over 6kW

Men.... "noen" satte i gang diverse "julegreier", det ga mye overforbruk.

Gul er strømforbruk, rød er temperatur i vv-bereder/10. (temp i vv-bereder er målt ved tilkobling i toppen, ikke korrekt, men greit nok for eksempel).

 

Strømforbruk-2.jpg

Endret av arneolav
Graf
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, arneolav skrev:

Det bør antagelig også tas hensyn til en minimumstemperatur i vv-bereder noe som kan være viktig for å opprettholde (høy) WAF (Wife Acceptance Factor).

 

Enda viktigere er kanskje å unngå legionella:

http://www.klikk.no/bolig/boligokonomi/sa-varmt-skal-varmtvannet-vaere-2306834

 

6 minutter siden, arneolav skrev:

Gul er strømforbruk, rød er temperatur i vv-bereder/10.

 

Det er vel ikke reell temp på vannet du måler? For da er den jo veldig lav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:

Det er vel ikke reell temp på vannet du måler? For da er den jo veldig lav...

Det er det ikke:

Det står "temperatur i vv-bereder/10".

Dette er målt på toppen, ved ut/inn tapping.

Temperaturen inne i berederen skal være begrenset til 80 som normalt er, men det har jeg ikke tilgang til uten på bore hull i den....

 

Dette blir jo uansett som å sammenligne tomater og appelsiner, men gjør nytten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, arneolav skrev:

Det er det ikke:

Det står "temperatur i vv-bereder/10".

Dette er målt på toppen, ved ut/inn tapping.

Temperaturen inne i berederen skal være begrenset til 80 som normalt er, men det har jeg ikke tilgang til uten på bore hull i den....

 

Dette blir jo uansett som å sammenligne tomater og appelsiner, men gjør nytten. 

 

Antok det var det, ville bare forsikre meg, siden du skrev "temperatur i vv-bereder". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ba om å få åpnet HAN-port  (Kamstrup) på hytta:

Svar fra Agder Energi:

Denne er ikke klar til bruk enda desverre.
Vi gir beskjed når dette er klart.
:

 

Ba om å få åpnet HAN-port  (Aidon) hjemme:

Svar:

Hei
Beklager å måtte meddele at dette ikke er åpnet ennå. Sender deg info fra vår leverandør:

Slik jeg oppfatter dette så er HAN-grensesnittet stengt for forbrukeren inntil videre både av politiske og teknisk årsaker. 

Det er fortsatt slik at det strides om hvorvidt data skal være åpen og ukryptert eller om krypteringsfunksjon skal på plass før man åpner grensesnittet. 

Teknisk sett så avventer Aidon utvikling av funksjonalitet både mht protokoll(innhold), aktiveringsprosess(av/på for strømming av data) og evt kryptering. 

Foreløpig er denne planlagt i Aidon release Zagreb, forutsatt at spesifikasjon er på plass, antatt i Glitre produksjon sept/okt-2018. 

Håndtering av HAN-grensesnittet vil bli en sentralisert funksjon som sannsynligvis krever funksjonalitet i overliggende systemer utover Aidon HES

 

Da blir det vanskelig å teste ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, arneolav skrev:

Slik jeg oppfatter dette så er HAN-grensesnittet stengt for forbrukeren inntil videre både av politiske og teknisk årsaker. 

Det er fortsatt slik at det strides om hvorvidt data skal være åpen og ukryptert eller om krypteringsfunksjon skal på plass før man åpner grensesnittet. 

 

Hvorfor i all verden skal data som man fysisk må koble seg inn på med kabel strømmes ut kryptert? Det kan jo enheten som mottar data og evt. sender det videre ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, xibriz skrev:

 

Hvorfor i all verden skal data som man fysisk må koble seg inn på med kabel strømmes ut kryptert? Det kan jo enheten som mottar data og evt. sender det videre ta seg av.

Ja, det kan man lure på... kan si noe om folka som diskuterer dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Dagens strømprisutvikling for Østlandet


Wow, dette blir jo det neste å fokusere på nå som "alle" har lysstyring og lås/alarm automatisert. Magasinere varme om natten!

Altså hvordan gjøre dette fornuftig..

Men det tar kanskje ikke så lang tid før prisen jevner seg ut gjennom døgnet, når folk får øynene opp for dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hilmar skrev:

Magasinere varme om natten!

Altså hvordan gjøre dette fornuftig..

Om natten blir det antaglig mest aktuelt å lade el-bil, og som du er inne på, det vil antagelig bidra til å stabilisere prisene.

 

NVE går inn for en form for effekt-abonnement, altså et "tak" på effekt-uttak og overforbruk (til høyere pris, antagelig vesentlig høyere).

For å utnytte ledig kapasitet under "taket" har jeg testet muligheten for å koble vv-bereder inn og ut, avhengig av effektuttak.

Det ser ut til å fungere utmerket og holder temperaturen i vv-bereder like bra som tidligere.

Hvis dette blir innført i de fleste husstander vil det også kunne bidra til å stablisere strømprisene.

...

En slik test er ganske enkel å gjennomføre.

Man behøver å lese av blink på måler for å finne effekt og en fjernstyrt bryter på vv-bereder.

I TelldusLive var det da bare noen museklikk som skulle til for å iverksette dette.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 4.1.2018 den 19.38, Norseman skrev:

Selv med 10 kWh/h abonnement (uten overforbruk), ville jeg spart 4200kr årlig ift dagens nettleie. 

Interessant,

På én av mine målere har jeg fått tilgang til timegraf (og tabell) for desember.

Ved tenkt abb tak på 10Kwh vil jeg spare kr  502,- og knapt noe overforbruk.

Ved tenkt abb tak på 5Kwh   vil jeg spare kr 3310,- og overforbruk på nær 40 timer.  ved pris på kr 0,5 ville det kostet kr 20,-. 

Ca 32kWt av dette gikk med til oppvarming etter fravær, resten i julen.

 

Det ser ut til at et abb på 5Kwh vil være tilstrekkelig her.

 

Hvis tariffene blir omtrent slik, da ser ikke dette så "hakkende gale ut" ,

Men de legger opp til 12 mnd bindingstid, ellers kunne man jo velge et lavere "tak" for sommer og høyere for vinter..... 

 

Ellers framgår det av grafen at testen i desember fra ca 8. til  22. fungerte etter hensikten.

Det gikk rimelig bra å holde forbruket under et tenkt tak på 5kWt ved å stenge av vv-bereder når forbruket steg over "taket".

 

 

 

 

 

Timegraf_Des_2017.jpg

Endret av arneolav
Graf
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.