Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Multireg/HeatIt termostat - vente på Z-Therm2?


Anbefalte innlegg

Hei, dette er mitt første innlegg.

 

Er helt fersk på hjemmeautomasjon, men har i hvert fall begynt å sette opp HomeAssistant. Har bakgrunn fra kontrollsystemer i jobb, så er ikke helt grønn på grunnprinsipper.

 

Vi skal pusse opp på nyåret, og skal ha 4 nye soner med varmegulv (2 soverom med folie, en gang med kabler og et lite do-rom med kabler). Det var dette som trigget hjemmeautomasjonsløsning for meg, siden jeg kunne tenke meg å kunne sette opp en intelligent varmestyring, samt ha fjernstyring for de gangene vi ikke er hjemme. Der poppet HeatIt/Multireg (thermo-florr) sin termostat opp som et alternativ. Når jeg går inn på deres hjemmesider, så står det noe om at Z-therm2 skal komme for å ta over for første generasjon. Spurte hva hovedforskjellene er, og fikk dette som svar:

- OTA (over -the-air oppdatering). (det går vel å oppdatere med kabel nå(?!))
- strømmåling (ikke kritisk)
- Mulitlevel sensor (kan avlese temperatur til alle tilkoblede følere) (er dette nyttig? blir kun regulering av gulvtemp på det ene gulvet)
- S2 sikkerhet (kryptert) (går dette sammen med Home Assistant?)
- relestatus (ser inn/ut status i gateway'n) (Kan være lurt)

 

Den nye kommer ikke før på nyåret, så vil sannsynligvis være klar til vi får gjort gulvvarmejobben, siden det er en prosess med omfiksing av gulv etc. 

 

Grunnen til at jeg spør er at det er dagstilbud på nåværende modell hos Elektroimportøren på torsdag, der de selges til 999,- Det har jo litt å si, siden jeg skal ha 5 (4 nye gulv + eksisterende bad), så har jo da 2000 å spare...

 

Håper å poste litt mer i forumet her i løpet av vinteren når ting skal sys ferdig :)

 

-Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppet å vente på denne, har dratt alt for langt ut og det er i mine øyne ikke så mye å vente på. En kan estimere strømmålingen, sensorer kan en montere fra andre produsenter, krypteringen var jeg ikke klar over men ser ikke på dette som noe problem og oppdatering bør ikke være nødvendig på en slik enkel komponent men en kan gjøre det via kabel. 

 

Prisen kan jo bli dobbelt av det tilbudet også, så jeg hadde absolutt kastet meg over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Salvesen

 

Det kan være en mulighet å benytte seg av den "dumme" varianten til et par av sonene (bl.a. nåværende bad, der det kun er gulvføler, og jeg vurderer å sette inn en Aeotec Multisensor for å få luftfuktighets- og temperaturstyring av vifte (har tørketrommel som virkelig tar av på varmen), samt på gangen der vi kun skal regulere gulvtemperatur, siden vi også har varmepumpe i samme rom (som skal ta seg av romtemperaturen).

 

Vanskelig dette her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, baronKanon skrev:

Takk for svar, Salvesen

 

Det kan være en mulighet å benytte seg av den "dumme" varianten til et par av sonene (bl.a. nåværende bad, der det kun er gulvføler, og jeg vurderer å sette inn en Aeotec Multisensor for å få luftfuktighets- og temperaturstyring av vifte (har tørketrommel som virkelig tar av på varmen), samt på gangen der vi kun skal regulere gulvtemperatur, siden vi også har varmepumpe i samme rom (som skal ta seg av romtemperaturen).

 

Vanskelig dette her..

 

Jeg ville spurt deg selv om du var villig til å vente, lenge. Det er ikke sikkert den kommer i Q1 for å si det slik. Den skulle ha vært klar for lengst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, baronKanon skrev:

Grunnen til at jeg spør er at det er dagstilbud på nåværende modell hos Elektroimportøren på torsdag, der de selges til 999,- Det har jo litt å si, siden jeg skal ha 5 (4 nye gulv + eksisterende bad), så har jo da 2000 å spare..

Jeg ville ventet. 2000 kr på 5 termostater skriver du fort ned, og funksjonaliteten kan være grei å ha.

 

Jeg ser ikke poenget i at alle lyskilder skal rapportere strømforbruk fordi det er så forsvinnende lite i den store sammenhengen. Varmekilder er derimot en stor andel av ditt totale strømforbruk, og når muligheten er der så er det greit å vite hvor mye det går med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørs det på prisen på Z-therm2, da.. Hvis den blir (mye) dyrere enn Multireg Thermostat på tilbud (dvs. 2k per dings), så er jo det en vesentlig kostnadsdriver.

 

Ser poenget med avlesninger - spesielt med relé og temperatur-avlesning (spesielt nyttig på parkettgulv)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, baronKanon skrev:

Så spørs det på prisen på Z-therm2, da.. Hvis den blir (mye) dyrere enn Multireg Thermostat på tilbud (dvs. 2k per dings), så er jo det en vesentlig kostnadsdriver.

...sammenlignet med resten av oppussingen?

Neppe. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

...sammenlignet med resten av oppussingen?

Neppe. ;) 

Det er et godt poeng. Men når man må ha svært høy WAF på alt som gjøres, og dette med styring er "disse dingsene til Kristian", og at det skal være mulig med lokal kontroll som om HASS ikke finnes, så er all ekstrakost tillegg...

 

-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, baronKanon skrev:

Det er et godt poeng. Men når man må ha svært høy WAF på alt som gjøres, og dette med styring er "disse dingsene til Kristian", og at det skal være mulig med lokal kontroll som om HASS ikke finnes, så er all ekstrakost tillegg...

MEN: Du må ha termostater uansett. Da er tillegget for å gjøre dem smarte (og fremdeles beholde lokal kontroll. The ladies, they like it.) lite eller ingenting.

 

Med en HeatIt (og gjerne den nye) får du begge deler og alle blir fornøyde.

Dessuten viser erfaring med at når du har fått satt opp automasjonen godt nok, så er lokal kontroll mindre viktig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Moskus skrev:

MEN: Du må ha termostater uansett. Da er tillegget for å gjøre dem smarte (og fremdeles beholde lokal kontroll. The ladies, they like it.) lite eller ingenting.

 

Med en HeatIt (og gjerne den nye) får du begge deler og alle blir fornøyde.

Dessuten viser erfaring med at når du har fått satt opp automasjonen godt nok, så er lokal kontroll mindre viktig. :) 

Det er sant det. Alt sammen, faktisk. Og hvis langfingra barn eller iskald dame overstyrer, får innstillingene i HASS overstyre når det er tid for det :)

 

Takk for hjelp. Da har jeg is i magen og kjører just in time-innkjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, baronKanon skrev:

Og hvis langfingra barn eller iskald dame overstyrer, får innstillingene i HASS overstyre når det er tid for det :)

Jepp. Det er en av automasjonens grunnregler (etter min og mange andres mening):

Når automatikken overstyres (og det MÅ man ha lov til), så skal den gå tilbake igjen til automatikk av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nytt tilbud hos eldirekte.no. 

999,- og gratis frakt. 

 

Monterte selv en fra Multireg før jul, og er storfornøyd, så må bytte ut resten. 

Ettersom jeg har skjønt de er helt identiske i fysisk form, regner jeg med softwaren er helt lik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lie skrev:

Nytt tilbud hos eldirekte.no. 

999,- og gratis frakt. 

 

Monterte selv en fra Multireg før jul, og er storfornøyd, så må bytte ut resten. 

Ettersom jeg har skjønt de er helt identiske i fysisk form, regner jeg med softwaren er helt lik?

Koster 1499,- Er for vanlig LCD-variant  det er 999,- ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Var jeg litt for kjapp i bestillingen?

 

Mener jeg monterte Multireg, med glass/Touch.

 

Men leser i beskrivelsen på Heatit:

"Displayet viser temperaturen i gulvet. Termostaten er utstyrt med følsom touch skjerm. Ved ett enkelt trykk, vil skjermen vise den innstilte verdien."

 

https://www.eldirekte.no/heatit-termostat-z-wave-hvit/cat-p/c/p10636176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lie skrev:

Hmm.

Var jeg litt for kjapp i bestillingen?

 

Mener jeg monterte Multireg, med glass/Touch.

 

Men leser i beskrivelsen på Heatit:

"Displayet viser temperaturen i gulvet. Termostaten er utstyrt med følsom touch skjerm. Ved ett enkelt trykk, vil skjermen vise den innstilte verdien."

 

https://www.eldirekte.no/heatit-termostat-z-wave-hvit/cat-p/c/p10636176

Fikk ikke den opp da jeg søkte med den prisen... Men jeg søkte på multireg, inne heatit. Samme produkt, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, baronKanon skrev:

Fikk ikke den opp da jeg søkte med den prisen... Men jeg søkte på multireg, inne heatit. Samme produkt, da. :)

Supert. 

Da er det good to go?

 

Ser de ikke har flere på lager, men tror neppe det er noe problem å få inn fler med tiden. 

 

Ulempe med slike termostater, er at man hadde enkle og greie scener på lys-styring før.

Nå fyller det seg opp med Kveld, natt, dag scener. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Purra litt på Thermo-Floor i dag, da håndverkere kommer neste uke. Fikk indikator på i.l.a. en måned. 

 

Lurer litt på om vi skal kun legge opp kabler til boks, blinde av og så vente. Det ene gulvet skal jo uansett ikke varmes opp før to uker etter at det er lagt, og de andre gulvene klarer vi oss uten varme på litt til.

 

Hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte opp 2 nye Heatit i helga. 

Du verden som jeg simpeltheten liker å ha kontroll på temperaturen med en fiklete frue som syntes det er litt for kaldt på bad. 

 

Baron:

Når du får ver. 2, har du tid og lyst til å komme med rapport på forbruket på varmekablene? 

 

Ja, det er ulike variabler, men litt spent om en sparer på å senke fra 22 grader til 18 grader på natten til å øke kl 05:00 Ca 10 timer kontra stå konstant på 22 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lie skrev:

Når du får ver. 2, har du tid og lyst til å komme med rapport på forbruket på varmekablene? 

 

Ja, det er ulike variabler, men litt spent om en sparer på å senke fra 22 grader til 18 grader på natten til å øke kl 05:00 Ca 10 timer kontra stå konstant på 22 grader. 

Det kan jeg gjøre.

 

Tipper du sparer litt, men det kommer an på hvor godt det er isolert i rommet, og hvor kraftige kablene dine er. Er det dårlig isolasjon og dårlig ytelse, vil du slite med å komme tilbake i temperatur hvis du går ned en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Holder også på å pusse opp og ønsker å vente på z-therm2, men så kommer elektrikeren snart for å legge det elektriske før varmekabler og sensor støpes. Ser at HeatIt bruker NTC føler. Noen som vet om disse er universale, slik at jeg kan få lagt en NTC nå og så installere z-therm2 senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, presta skrev:

Holder også på å pusse opp og ønsker å vente på z-therm2, men så kommer elektrikeren snart for å legge det elektriske før varmekabler og sensor støpes. Ser at HeatIt bruker NTC føler. Noen som vet om disse er universale, slik at jeg kan få lagt en NTC nå og så installere z-therm2 senere?

Såvidt jeg vet er NTC NTC, så det er bare å installere. Går an å kjøpe Heatit/Multireg-følere separat også for å være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder også på å pusse opp og ønsker å vente på z-therm2, men så kommer elektrikeren snart for å legge det elektriske før varmekabler og sensor støpes. Ser at HeatIt bruker NTC føler. Noen som vet om disse er universale, slik at jeg kan få lagt en NTC nå og så installere z-therm2 senere?
Sjekk bruksanvisningen for Z-therm for å være sikker på at den du legger er støttet. Det finnes en bråte forskjellige typer og da er det greit å legge en som støttes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.