Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart sikringskap


Anbefalte innlegg

I dag var det fullt i sikringsskapet mitt. Jeg ville egentlig ha to kurser inn, men det ble bare en. Elektrikeren sa at neste gang han kommer på besøk er det for å bytte alle sikringene.

 

Det blir selvfølgelig dyrt og jeg skal vente i det lengste, men kanskje neste år eller om 2 år.

 

Men hva burde man ha inn i tillegg til sikringer? Finnes det smartsikringer? Strømmålere på hver kurs (spørs om det blir plass hos meg)? Andre ting? Kom med erfaringer!

 

Jeg personlig har 18 kurser i sikringsskapet inne. Har ett til i garasjen som ikke er så fullt og en del nyere.

 

Det er nok ikke aktuelt å styre dimming etc. fra sikringsskapet mitt, da må mye mer av nettet bygges om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet akkurat skapet mitt, og såvidt jeg vet er nyvinningene inni der (i tillegg til AMS) jordfeilbryter per kurs - ikke felles - en bra ting, og overspenningsvern som gir prisreduksjon på forsikringen.

 

Jeg la forøvrig opp en 400V 3 fas til garasjen når jeg var igang, lurer jo på å kjøpe elbil.. :)

 

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gamle proppsikringer så vil det frigjøres mye plass ved bytte til moderne sikring/jordfeilvern moduler. De nye tar opp ca. halvparten i bredden ift. proppsikringer.

Jeg vet ikke hva du mener med smartsikringer, men det som er vanlig i dag er at jordfeilvern som nevnt ovenfor er innebygd i sikringen.

At det er smart er jeg forsåvidt enig i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Einar skrev:

Hvis du har gamle proppsikringer så vil det frigjøres mye plass ved bytte til moderne sikring/jordfeilvern moduler. De nye tar opp ca. halvparten i bredden ift. proppsikringer.

Jeg vet ikke hva du mener med smartsikringer, men det som er vanlig i dag er at jordfeilvern som nevnt ovenfor er innebygd i sikringen.

At det er smart er jeg forsåvidt enig i.

 

 

Jeg tenkte mer på rapportering av strømforbruk gjennom sikringen via en eller annen protokoll (z-wave, zigbee etc.).

 

Jeg har automatsikringer, men de fleste er visst fra 80-tallet (en sikring pr pole eller hva det heter), og en jordfeilbryter på hele huset som tar 4-plasser.

 

Så besparelsen er at man kan frigi 4 plasser der jordfeilbryteren står i dag + flytte en jordskinne som tar opp 3-4 plasser på DIN-skinnen hvis dere skjønner hva jeg forstår :)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Neophyte skrev:

 

Schneider har en variant som går under sikringene.

 

https://www.schneider-electric.com/en/product-range/63626-powertag

 

Kult, det var i tillegg det merket elektrikeren likte best.

 

Kjenner du noen detaljer rundt produktet? Hvordan er kommunikasjonen? Direkte til en cloud via WiFi fra hver enkelt PowerTag, eller kommuniserer hver PowerTag trådløst med en gateway som er kablet på ethernet?

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Kjenner du noen detaljer rundt produktet? Hvordan er kommunikasjonen? Direkte til en cloud via WiFi fra hver enkelt PowerTag, eller kommuniserer hver PowerTag trådløst med en gateway som er kablet på ethernet?

 

Er muligens Zigbee, ser i alle fall at den komuniserer over 2,4 GHz ihht ieee 802.15.4, som vel utelukker wifi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk montert ny innmat i sikringsskapet på hytta.

Sikringene er av typen "Digital jordfeilautomat" fra Eaton: 

http://www.eaton.no/EatonNO/ProdukterLosninger/Elektriske/ProdukterTjenester/Vern/Jordfeilautomater/xDigitaldRBM/index.htm

Det ble i tillegg montert overspenningsvern og nytt inntak, k-vern.

Dagen etter kom det også en Kamstrup måler inn.

Led-dioden midt på  sikringen er grønn når alt er ok,  orange om jordfeil er "på gang" og rødt ved feil, og da kobler den ut.

Energimålerene fra Schneider kan kanskje være en god investering på visse kurser.

 

Men at sikringsskapet er så smart , nja, kanskje litt bedre enn skrusikringer.

 

Sikringene kjøpes billigere her: https://megaflis.no/eaton-jordfeilautomat-digital-10-2-c-003-g-a.html

 

 

DSCF3341x.jpg

Endret av arneolav
Sikringene kjøpes billigere....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nå fått pris på å bytte ut 12 kurser med nye (etter denne jordfeilen). Går da for samme type som @arneolav. :) 

 

For å være klar for AMS, får jeg samtidig satt inn et vanlig stikk! ;) Siden det i AMS-tråden er det en del snakk om at noen av kretsene ikke får nok strøm via HAN-porten. Det kan kanskje kalles smart? :P 

 

Ellers fikk jeg pris på 12 Schneider PowerTag med Acti9 SmartLink: 14.800 kr (inkl MVA)... :o 

 

EDIT:

Og det kommer nok som tillegg på de sikringene de egentlig har gitt tilbud på, så rundt 20.000 kr da...

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ZoRaC skrev:

For å være klar for AMS, får jeg samtidig satt inn et vanlig stikk! ;) Siden det i AMS-tråden er det en del snakk om at noen av kretsene ikke får nok strøm via HAN-porten. Det kan kanskje kalles smart? :P 

 

Meget smart. Det har jeg :) Men jeg har ikke testet å ha ESPen inne i skapet med døren igjen enda.. regner med det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei alle sammen, er det kommet noe lurt nå på markedet for å måle på kursene? Jeg har bl.a. et basseng ute som jeg innimellom har hatt jordfeil på og det er ingen varsling. Det kan være f.eks. en lekkasje inni bassenget som gjør at sikringen går men før jeg merker det kan det gå dager, værste fall uker. Da kan det har fryst i filler der ute. Jeg har Eaton sikringer lik som @arneolav viser til over men kan godt koble til noe på f.eks. utgangen på sikringene eller noe ligendende. Har sett på Develco Smartrele 16A https://www.elektroimportoren.no/develco-smartrele-16a-din/4514734/Product.html?Path=2208028&Event=path men disse er jo for det første bare 16A og jeg har ikke behov for bryterfunksjonen. Dette gjør at disse blir litt dyre til formålet. Jeg kan godt bruke både Z-Wave og Zigbee til dette. Er det noe nytt som noen vet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, sbarmen skrev:

Er det noe nytt som noen vet om?

Jeg hadde brukt en AeoTech Heavy Duty Switch., 40A og er ikke Develco (jeg har hatt et par dårlige produkter og kjøper de ikke igjen hvis jeg kan unngå det).

 

Da får du riktignok en bryterfunksjon, men det er jo mulig å la være å bruke den. Tror også den kan stilles til å alltid være på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.