Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

To forskjellige lyskilder på badet


Venin

Spørsmål

På badet hadde jeg ei taklampe med to vanlige lyspærer og ei lysrørlampe over speilet. Begge to ble styrt av én bryter utenfor døra. Lysrørlampa er nå erstattet (ikke koblet til) med en LED-lampe fra IKEA som ikke kan dimmes. Jeg kunne tenkt meg at lyset på badet kom på svakt ved f.eks. bevegelse på natta, så jeg tenker derfor at jeg må gjøre om enkeltbryteren til en dobbeltbryter, og ha dimming på taklampa og bare on/off på LED-lampa over speilet. Da vil jeg kunne ha litt lys på taklampa, mens LED-lampa er av.

 

Er det vanskelig for en elektriker å da trekke ny ledning til LED-lampa og fikse en dobbeltbryter? Det er en koblingsboks bak LED-lampa, men den er full av ledninger. Sikkert fordi noen av dem går til taklampa i og med at begge lampene styres av samme bryter. Og der bør jo strengt tatt mikromodulen for on/off være, dersom bryteren skal kunne dimme taklampa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

@Venin jo, det går vel forsåvidt an, var vel litt rask i å trekke konklusjon der :P

du er avhengig av at micromodulen skal ha 230v til betjening.

 

(jeg har ikke kommet så langt at jeg har byttet fra 433mhz utstyr ennå, og er vandt med at micromodulen skal ha spenningsløs bryter ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 minutter siden, Venin skrev:

På badet hadde jeg ei taklampe med to vanlige lyspærer og ei lysrørlampe over speilet. Begge to ble styrt av én bryter utenfor døra. Lysrørlampa er nå erstattet (ikke koblet til) med en LED-lampe fra IKEA som ikke kan dimmes. Jeg kunne tenkt meg at lyset på badet kom på svakt ved f.eks. bevegelse på natta, så jeg tenker derfor at jeg må gjøre om enkeltbryteren til en dobbeltbryter, og ha dimming på taklampa og bare on/off på LED-lampa over speilet. Da vil jeg kunne ha litt lys på taklampa, mens LED-lampa er av.

 

Er det vanskelig for en elektriker å da trekke ny ledning til LED-lampa og fikse en dobbeltbryter? Det er en koblingsboks bak LED-lampa, men den er full av ledninger. Sikkert fordi noen av dem går til taklampa i og med at begge lampene styres av samme bryter. Og der bør jo strengt tatt mikromodulen for on/off være, dersom bryteren skal kunne dimme taklampa?

mest sannsynlig må elektrikeren dra opp en ny leder mellom bryteren og koblingsboksen bak led-lampa, som regel gjort på under en time =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har dere noen alternative forslag? Det jeg kommer på er å bytte LED-lampa fra IKEA med noe som kan dimmes, men det fungerer vel uansett ikke særlig bra å dimme to forskjellige lysenheter sammen når de er av forskjellig type. Dessuten matcher LED-lampa så bra de andre greiene at jeg helst ikke vil bytte den ut.

 

Det andre alternativet jeg kommer på er å bare ha on/off-modul på taklampa og LED-lampa, men koble til en eller annen nattlampegreie til en stikkontakt et sted. Ikke like kult, men en del enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Venin skrev:

Det andre alternativet jeg kommer på er å bare ha on/off-modul på taklampa og LED-lampa, men koble til en eller annen nattlampegreie til en stikkontakt et sted. Ikke like kult, men en del enklere.

Det har jeg gjort nå, men det er fordi jeg jeg ikke bruker mer energi på badet i sin nåværende fatning (det skal pusses opp om ikke lenge).

 

Det er ikke så mange alternativer, egentlig. Du har to forskjellige lyskilder, og så lenge (minst) en av dem skal dimmes, må de ha vær sin micro-modul. Siden det er våtrom skal begge lampene også ha to-polet brudd, bare for å gjøre det litt ekstra vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er ikke heeelt inne i TEK'en for elektro, men jeg mener at lyskilder skal ha to-polet brudd (det var i det minste det elektriker sa til meg).

 

Tenk en lyspære skal ha strøm. For å få det trenger du to ledninger. Det vanlige er å kun bryte den ene kretsen for å skru av lyset, mens i bad/våtrom kreves det at begge skal brytes (i tilfelle du vil bytte lyspære i dusjen mens vannet er på, eller noe slikt).

 

Det finnes ingen Z-wave dimmere som er to-polet, så dermed må du ha en bryter i tillegg. Enten på utsiden av badet eller i sikringsskapet. Du trenger imidlertid bare en til begge lyskildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
54 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg er ikke heeelt inne i TEK'en for elektro, men jeg mener at lyskilder skal ha to-polet brudd (det var i det minste det elektriker sa til meg).

 

NEK heter det @Moskus, (litt enklere for oss som er elektrikere) :P

her er et utdrag angående 2-polig brudd:

Sitat

701.537.1.01

 

for fast tilkoblet elektrisk betjeningsutstyr montert i rom med dusj og/eller badekar skal det finnes en betjeningsbryter som medfører en allpolig frakobling av lyskilden, enten ved betjeningsbryteren selv eller av et annet koblingsorgan. Allpolig frakobling er ikke nødvendig dersom lyskilden er forsynt med SELV

 

veiledning - en allpolig bryter som er en del av en belysningsarmatur vil tilfredstille dette kravet

 

dette vil med andre ord si at det skal være en topolig bryter som bryter strømmen til lysarmaturene dersom de er forsynt med 230v. 12v halogen, og muligens LED (så fremt de er forsynt med 12v) slipper unna dette.

en nokså vanlig standard hos elektrikere i dag er å sette en 2-pol bryter som en hovedbryter først, deretter kobler man dimmere og lysbrytere etter dette.

 

@Venin, kunne du tatt et bilde av boksen bak led-lampa?

 

hvis det er en 2-polbryter utenfor bad, kan du sette inn en trådløsbryter til lokal lysstyring, så putter du micromodulene bak hver sin respektive lampe. et punkt å tenke på er varmgang i taklampa. hvis det er vanlige spot-pærer eller glødepærer bør man være forsiktig med å ha micromodulene over lampa da det kan bli i varmeste laget der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her er bildet av koblingsboksen og ledningene som er bak speilskapet (bildet skal egentlig være på høykant). Det er ledningene til høyre i bildet (egentlig under) som ble brukt til den forrige lampa. Så elektriker bør kanskje bruke de ledningene som stikker ut rett fra veggen uten koblingsboks. Disse brytes det i hvert fall strøm på med bryteren utenfor badet. Streka helt til venstre i bildet er høyden den nye LED-lampa skal være.

b3Noc0Nr.jpeg

 

LED-lampa er en http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20250899/

Taklampa ser slik ut:

 

ekVKdGRj.jpeg

 

Til venstre for koblingsboksen bak speilskapet har jeg følgende koblingsboks som jeg har målt har strøm uavhengig av bryteren utenfor badet. Den er bak et høyskap, så jeg kutta et (litt for langt) hull i bakplata i skapet fordi jeg vil ha en elektriker til å montere en dobbel stikkontakt der til lading av tannbørste og barbermaskin.

 

MzN3M1po.jpeg


Endret av Venin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
22 timer siden, Håvardgj skrev:

NEK heter det @Moskus, (litt enklere for oss som er elektrikere) :P

D'oh! Det gjør det! ?

 

:P

 

22 timer siden, Håvardgj skrev:

en nokså vanlig standard hos elektrikere i dag er å sette en 2-pol bryter som en hovedbryter først, deretter kobler man dimmere og lysbrytere etter dette.

Kan jeg sitere deg på dette? Det hender jeg får beskjed om at noen krangler på dette, og heller vil ha en to-polet vanlig (kjedelig) dimmer til en formue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

D'oh! Det gjør det! 1f616.png

 

:P

 

Kan jeg sitere deg på dette? Det hender jeg får beskjed om at noen krangler på dette, og heller vil ha en to-polet vanlig (kjedelig) dimmer til en formue...

siter meg gjerne på det... både jeg og flere andre elektrikere jeg kjenner gjør det på denne måten, mye enklere, men fortsatt innenfor kravet :)

hvis noen begynner å krangle på det, kan du be de slå opp i NEK 400:2014 - 701.537.1.01.

 

 

@Venin, jeg ville ikke ha puttet noen micromoduler i takboksen, for de lampene der kan bli nokså varme, ihvertfall hvis man putter inn gløde-/halogenpærer.

jeg ser på bildene dine at det kommer 5 stk ledere inn i koblingsboksen - jord, de 2 brune til lampa (kabel som stikker ut av veggen), svart og blå er skjøtt videre til koblingsboksen i skapet.

 

jeg tipper også at ledningene går fra bryteren, via taklampa og så til led lampa,

 

har du noen formening om hvilke micromoduler du skal bruke?

en mulighet er å få elektrikeren til å sette inn en "tabbeboks" under den eksisterende 2-polbryteren og sette på en dobbel ramme. der kan han sette inn en dobbel bryter for styring av hvert enkelt lys, og så ha 2-polbryteren som en hovedbryter. da har du plass til begge micromodulene i veggboksen.

 

hvis du i tillegg får han til å benytte seg av koblingsskjemaet jeg la ved, bør det funke slik du vil.

2016-06-29_1540.png

Endret av Håvardgj
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette ble kompliserte greier... Jeg tror det enkleste (og billigste) blir å putte en Fibaro FGS-222 bak bryteren, og heller ha en slags nattlampe med bevegelsessensor kobla til en stikkontakt. Men jeg er usikker på om det er plass til FGS-222 i koblingsboksen:

 

aDBnSDFJ.jpeg

 

Så forresten en finurlig greie når jeg åpna denne. Jeg trodde det var en enkeltbryter, men den er jo altså dobbel, men med et 'enkeltdeksel'. Hvis den venstre bryteren er 'på', kan jeg slå av og på taklampa med den høyre bryteren. Hvis den venstre bryteren er 'av', skjer det ingenting når jeg trykker på den høyre. Jeg har bare taklampa kobla til nå, så jeg lurer på om lampa jeg hadde over speilet hadde vært på hvis jeg hadde hatt den venstre bryteren 'på' og den høyre bryteren 'av'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

denne typen bryter er som regel det man definerer som en 2-polet bryter. sett at det ikke er en dobbel enpolet bryter som noen har byttet deksel på.

går noen av de blå ledningene opp i bryteren også?

 

hvis det er 2-polet brudd skal jo ikke lyset komme på om du skrur på bare en av de to bryterene

står det et nummer på bryteren? (som regel står det et på en liten flik av det røde, ved siden av de hvite bryterene)

 

jeg ser det er litt trangt inni boksen bak bryteren, men for å få litt bedre plass går det an å sette på en kappe som bygger ut litt. Elko har i 18, 25 og 33 mm. ikke alle er helt fan av sånne, men det gir da litt mer plass.

 

jeg får beklage for vage beskrivelser og mange spørsmål, men det er litt vanskelig å få en helhetlig forståelse av hvordan el-anlegget henger sammen uten å være der og se på det ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@Håvardgj Bedre med mange spørsmål enn ingen. ☺️

 

Nederst er det en blå ledning og en svart ledning inn til bryterne. Øverst går det to brune ledninger til bryterne. Det står et 2-tall på en liten rød flik, ja, med en slags X inni en sirkel. Tok et nytt bilde for å prøve å vise hvor mye plass det er: 

 

OHN2dU5p.jpeg

 

Det er 3 sånne røde 'samlehetter' inni der. 

Endret av Venin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Spoiler
1 time siden, Venin skrev:

@Håvardgj Bedre med mange spørsmål enn ingen. 263a.png

 

Nederst er det en blå ledning og en svart ledning inn til bryterne. Øverst går det to brune ledninger til bryterne. Det står et 2-tall på en liten rød flik, ja, med en slags X inni en sirkel. Tok et nytt bilde for å prøve å vise hvor mye plass det er: 

 

OHN2dU5p.jpeg

 

Det er 3 sånne røde 'samlehetter' inni der. 

 

 

aha.. det er med andre ord en 2-polt bryter (2-tallet indikerer det), men hvis det stemmer som du sier at du kan skru på lyset med bare en av de, er det tydeligvis feilkoblet i boksen over taklampa.

det ser ut som om boksen er for full til at det går an å putte inn noen micromoduler. da må du nok ty til en påveggskappe for å øke dybden.

 

en mulig løsning er å sette på en trippel påveggskappe, (lang nok til å dekke både boksen til termostaten og bryteren), så har du en 2-pol til hovedbryter (utenom termostaten selvfølgelig) og så sette inn en dobbel bryter til styring av hver lampe. da burde det være plass til noen micromoduler i boksene og kappa.

dette er da gitt at du gir koblingsskjemaet jeg tegna til elektrikeren ;) Micromodulen til led-lampa kan kanskje skvises inn i boksen til lampa

 

ps. de røde "samlehettene" kalles for Torix, også kjent som vrihylser :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, den venstre må være oppover for at den høyre skal kunne skru på lyset. Er den høyre oppover kan jeg selvsagt slå på lyset med den venstre også.

 

Jeg trenger vel bare én mikromodul et sted (FGS-222)? Har landet på at det enkleste blir å ikke ha dimming på taklampa, men få inn ei nattlampe tilkoblet en stikkontakt i stedet. Så spørsmålet er hvor jeg kan ha den FGS-222 enklest og penest. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
28 minutter siden, Venin skrev:

Ja, den venstre må være oppover for at den høyre skal kunne skru på lyset. Er den høyre oppover kan jeg selvsagt slå på lyset med den venstre også.

 

Jeg trenger vel bare én mikromodul et sted (FGS-222)? Har landet på at det enkleste blir å ikke ha dimming på taklampa, men få inn ei nattlampe tilkoblet en stikkontakt i stedet. Så spørsmålet er hvor jeg kan ha den FGS-222 enklest og penest. 263a.png

tja, det var det.... som jeg skrev tidligere, går nok strømmen fra bryteren først via taklampa, deretter til led-lampa...

hvis du skal ha fgs-222 er det fortsatt mulig å bruke skjemaet jeg tegnet,

jeg kan prøve å lage et skjema for plassering av micromodulen i boksen til led lampa i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men hvis mikromodulen plasseres i boksen til LED-lampa, så kan jeg vel ikke bruke bryteren med en fjær på samme måte som om mikromodulen var bak bryteren? Og ser det ikke ut som det er mindre plass i koblingsboksen bak LED-lampa? Der er det jo 5 sånne vrihylser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
38 minutter siden, Venin skrev:

Men hvis mikromodulen plasseres i boksen til LED-lampa, så kan jeg vel ikke bruke bryteren med en fjær på samme måte som om mikromodulen var bak bryteren? Og ser det ikke ut som det er mindre plass i koblingsboksen bak LED-lampa? Der er det jo 5 sånne vrihylser.

det har du forsåvidt rett i... tenkte ikke på det i går kveld. 

 

da står vi vel igjen med løsningen å bruke en påveggskappe, eller at elektrikeren legger opp en tabbeboks over lysbryteren og setter på en dobbel ramme.

det som hadde gått an, var å be en elektriker om å komme og gi en pris på jobben, samt komme med løsningsforslag.

 

hvis du er villig til å åpne veggen eller å legge ny plate, blir mulighetene flere, siden du da kan sette inn flere bokser, og alternativt en elko Bigbox, (dobbel boks med enkelt hull, slik at det er plass til å sette inn f.eks en micromodul)

 

når broderen skulle pusse opp stua, skjærte vi hull i veggen der det skulle inn mer utstyr, så ble det lagt nye plater utenpå som skjulte alle hullene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for god hjelp. Jeg bestiller en elektriker til å koble til LED-lampa, montere noen stikkontakter og en del andre ting. Og så spør jeg hva slags forslag han eventuelt har for å bygge inn en mikromodul et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg ser forresten Qubino sin 2-veis ZMNHBD1 (https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/866-bryter-2-veis-zmnhbd1.html) er bittelitt mindre enn Fibaro sin FGS-222. (37 x 42 x 17) vs (42,5 x 38,3 x 20,3). De som er 1-veis er enda mindre, men det er vel sånn at jeg må ha 2-veis her siden det er 2-pol og alt det der. Eller kan det kobles slik at jeg kan bruke en 1-veis mikromodul i stedet? Bryteren har jo 'oppført seg' som en 1-veis. ☺️

 

Kan det tenke seg at det er plass til en Qubino i koblingsboksen med 3 x Torix bak bryteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.