Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

RfLinkSeer er en plugin for å støtte RfLink (hardware) et alternativ til RfxTrx. Dette er hardware man selv kan sette sammen eventuelt bestille på nett (se under RFLink gateway).

 

OBS OBS OBS

  • Dette er i Alfa(nivået før beta, som igjen er nivået før man faktisk sier man har en versjon man er fornøyd med) og ser ut deretter
  • Kun testet i windows

 

Hva som er støttet så langt:

  • "Lytting" til det som skjer (plugin er i hovedsak laget for å håndtere mine prologue tempmålere).
  • Mulighet til å legge enheter inn i Homeseer 
  • Mulighet for å sende kommandoene ON/OFF/ALLON/ALLOFF.

 

Testet med:

  • 433Mhz brannvarsler (Kjell.com Konig SAS-SA200)- tar imot signal og kan også trigge denne (testet uten familien i hus)
  • 433MHz fjernstrømbrytere (Håndterer ON/OFF/ALLON/ALLOFF)

 

Hva som kommer til å skje videre:

  • Gjøre ting penere i GUI
  • Begynne å se på å sende kommandoer for de enheter som kan motta kommandoer
  • Stabilitet når man mister kontakten med en RfLink enhet over tcp/ip
  • Fange opp om en kommando kom seg over ok til RfLink

 

*** Link til siste versjon: RfLinkSeer_V_0481  ***

 

Hva gjør jeg for å installere?

  • VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt c:\program files (x86)\Homeseer HS3) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake.
  • Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_RfLinkSeer.exe og HSPI_RfLinkSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin skal ha fått en ny underkatalog - RfLinkseer - med 17 filer) og under Html\images katalogen skal du ha fått en RfLinkSeer katalog 3 underkataloger og diverse bilde filer (totalt 49 bildefiler under RfLinkSeer og tilhørende underkataloger) 
  • Restart Homeseer
  • Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på RFLinkSeer

 

Brukermanual:

ComportConfig_50.png.0a31e0d87c03ffc11f3a2c017a0d99ed.png

Hvis du kobler til RFLink direkte så må du sette opp korrekt Com-port. Dette gjøres under Plugins->RfLinkSeer->Comport config. Velg fra dropdown og trykk på knappen "Add comport"

 

TcpIpConfig_50.png.0ac70699b7a8638f094b0ac342819f0e.png

Hvis du har koblet RFLink vha RasberryPi og ser2net så må du inn på TcpIp config. Tast inn ip, port og trykk "Add Tcp/Ip address".

 

FoundUNits.png.9dda9d83bf1e332dba31ac0d54cc9898.png

I begge tilfeller skal man se noe i løpet av 5-30 sekunder hvis man går inn på Plugins->RfLinkSeer->Found Units.

 

GeneralConfig.png.ea58c580f6297a834427ad90e0073038.png

Ser du ikke noe så gå inn på General config og sett logging til debug. Går du i logvinduet så skal du se en masse med RfLinkSeer meldinger. Hvis alt går bra ser du også noen av typen "received 20;12;....". Hvis du får en haug med feilmeldinger om reconnect etc så er det mulig at du har satt opp comport eller tcpip feil.

 

FoundUNits.png.9dda9d83bf1e332dba31ac0d54cc9898.png

For å velge enheter så går du til siden Plugins->RfLinkSeer->Found Units. Vent i 5-10 sekunder så skal det komme opp en tabell med enheter som den finner. Trykk på knappen Add for den/de enhetene som du ønsker å legge inn i Homeseer.

 

ConfigRfLinkSeer.png.2b8e124682d2f0a4c0f912de3cc6fecd.png

For å endre kommandoport eller protokoll og enhetsId går man inn og konfigurerer enheten (trykker på navnet til enheten i oversikten). Man skal under fanen RfLinkSeer ha en eller 2 dropdowns. Den ene velger kommandoport (det man har konfigurert under com og/eller tcp/ip).

Den andre porten velger enhet som man skal ta protokoll og enhetsid fra. I tillegg til at man viser protokoll og enhetsid så viser jeg også sist mottatte data slik at det skal bli enklere å velge (noe jeg savner i RfxCom plugin).

 

Plugin støtter å kjøre mer enn en kilde. Hjemme kjører jeg to enheter (433MHz og 868Mhz) over tcpip og det ser ut til å gå greit. Jeg antar at man også kan kjøre ett par comporter også samtidig, men har ikke fått testet så mye på det.

 

Mer info vil komme etterhvert som jeg får mer tid til å "pusse" på koden.


 

Ansvarsfraskrivelse:

Laste ned og bruke plugin gjøres på eget ansvar. Skulle jeg ødelegge Homeseer oppsettet ditt så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

 

Endringer

  • 0.4.8.1 - Fikset en feil i grafikk for temperatur mellom 21 og 26 (stoppet på 24)
  • 0.4.8.0 - Fikset en feil i håndtering av kommandoer som ble introdusert i 0.4.7.4
  • 0.4.7.4 - Fikset manglende link mellom child og parent devices.

 

 

Endringer i Alpha4 (2018-06-08)

* Kommandoene On, Off, AllOn, AllOff, Set_level kan nå bli sendt fra RfLinkSeer til RfLink (som igjen sender det ut til enhetene)

* Mulighet for å endre porten som enheten skal sende kommandoer over. (ligger i RFLinkSeer-fanen når man configurerer eksisterende enhet i HomeSeer)

* Mulighet til å endre enhetens protokoll og adresse til en funnet enhet som ikke er i HomeSeer, men funnet av RfLink. Dette gjør det enklere å hente inn enheter som endrer seg etter batteribytte. (ligger i RFLinkSeer-fanen når man configurerer eksisterende enhet i HomeSeer)

 

Endringer i Alpha3 (2018-03-28)

* Alle enheter skal nå ha ikon

* Lagt til knapp for å manuelt slå av røykvarlser i Homeseer (den sender IKKE ut til brannvarslerne)

* Fikset opp i oversikt over enheter slik at man

  • Fjerne fra Homeseer devicer
  • Oppdatere med nye ikon hvis man har en enhet installert fra før, men uten korrekt ikon

* Mulighet til å endre hvor lenge man tar var på enheter som har gitt signal i oversikt over enheter som er funnet, men som ikke er lagt til i Homeseer

* I oversikt er det nå enklere å se hvilke enheter som man har lagt til i Homeseer

 

Endringer i Alpha2 (2018-02-22)

* Bedre håndtering av On/Off kommandoer fra enheter

* Unitconfig har fått en skikkelig overhaling og har nå følgende:

  • Mulighet for søk
  • Sortering
  • Enkelt å legge til en ny enhet

 

Kjente feil

  • Krangler med Arduinoplugin hvis du bruker com port både på RfLinkSeer og Arduino plugin. Uvist hvordan dette skal løses siden jeg har lagt opp til at man skal kunne bruke mer enn en comport samtidig.
  • Den antar at alle kommandoer som sendes går ok. Jeg har desverre ikke implementert noen sjekk på returen jeg får fra RfLink når jeg sender en kommando.
  • Mye logging til console som ikke er fjernet, men dette vil du kun se om du kjører plugins i developer mode.
  • "Testing testing"-teksten i config siden jeg først tenkte over den da jeg oppdaterte disse sidene.

 

 

 

 

Endret av Guahtdim
Ny versjon - 0.4.8.1
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg skal se hva jeg finner ut om de. Jeg ser at noen har fått de inn i Domoticz så da burde de dukke opp i min plugin også. Men jeg må finne ut litt mer om de for å lage noe litt mer spesifikt med tanke på utseende og hvilke devicer man skal lage i HS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kikket litt så er dette bare en enkel av/på markering så det skulle være enkelt. I første omgang så blir det bare implementert som en visning, men hvis jeg kommer dit jeg ønsker så skal man etterhvert også ha muligheten til å selv trigge alarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny versjon lagt ut. Denne tror jeg skal fungere greit for Hr Kotelett. Visning for røykvarslere skulle fungere. Ta kontakt hvis det er noen spørsmål.

 

Brukermanual oppdatert med noen bilder.

Endret av Guahtdim
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva foretrekker man?

 

1. Flere enheter samlet under en rotenhet som ikke har noen data.

2. Flere enheter hvor en vilkårlig "dataenhet" er blitt rot.

 

Jeg ser at de fleste ting som blir laget i Homeseer har en egen rotenhet av typen "No Status".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/24/2018 den 18.11, Guahtdim skrev:

Jeg ser at de fleste ting som blir laget i Homeseer har en egen rotenhet av typen "No Status".

De fleste Z-wave enheter, med mindre de kun har en device er slik, ja. :)

 

Jeg foretrekker det første, det er slik jeg legger plugin'er opp selv. Men det hender jeg kan ha fornuftig informasjon å vise på Root device også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg selv sett at brannvarsler av type KD101 blir fanget opp av Rflink plugin.

 

Jeg føler at jeg begynner å nærme meg noe. Det jeg jobber med nå er det meste det kjedelige kosmetiske (ikoner og benevning) på enheter som er lagt til. Når det er ferdig så kanskje jeg begynner å kikke på det å trigge/sende koder til enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny versjon ute med endel oppdateringer:

* Alle enheter har nå ikon

* Man skal kunne oppdatere enheter hvis de allerede er lagt til slik at man får manglende ikoner (eller off-knapp for smokealert)

 

Alle store ting når det gjelder mottak av data er nå rimelig ferdig. Det er sikkert endel småjusteringer som mangler (f.eks. hvilke enheter som man default skal slå av "Do not update device last change time if device value does not change")

Etterhvert blir det å jobbe med utsending av data, men jeg er usikker på når jeg kan gjøre noe slikt siden jeg bør kjøpe meg noen enheter og teste dette med som ikke er røykvarslere. Hvis jeg bare tester med røykvarsler så regner jeg med at kone og barn kommer til å bli lei av meg. Og muligens ikke lenger ta en røykvarslingsalarm for det den faktisk er.

 

Takk til Hr Kotelett for testing!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Status på utvikling:

Koden er blitt spaghetti, men jeg får til å lage litt knapper, fange opp at knappene blir trykt på og sansynligvis sende (gjenstår å teste, men kodemessig ser det bra ut)

Kommandoer som fanges: ON, OFF, ALLON, ALLOFF.

 

Utfordringer/Fartsdumper:

* Hvordan tagge en utgående kommando-enhet hvilken enhet den skal sende med hvis man har mer enn en RFLink satt opp? Og hvordan kunne endre på det hvis man gjør endringer i hardware oppsett. I RfxCom ser jeg at han har fått til å legge til en egen tab i enhetens oppsett hvor man kan velge transeiver, men jeg skjønner enda ikke hvor den informasjonen lagres eller hvordan han får lagt til den tabben.

Og jeg skjønner ikke helt hvor han lagrer ned info, selv om jeg begynner å mistenke at han gjør det i noe ala deviceinfo subtype.

 

* Hvordan gjøre det med tanke på å håndtere alle de andre forskjellige kommandoene og hvordan man setter opp for det. Regner med at jeg må fikse opp i spaghettien min før jeg klarer å se en litt bedre vei.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går mot en seriøs gjennomgang og rydding. Etter å ha fått lest meg opp og funnet ut om mulighet for å lagre ned info i PlugExtraData og egen tab ved konfigurering(som jeg burde ha sett i Moskus eksempel plugin) så er mye av det jeg har sett på som vanskelig blitt mye enklere. Det eneste jeg sliter litt med nå er TID. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.