Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

fersk med smarthus


Deuce

Spørsmål

Heisann! 

 

Jeg er helt fersk her og har noen "enkle" spørsmål angående dette med smarthus.

 

Jeg skal overta en ny leilighet og har lyst å gjøre den litt smartere. Tenker mest på enkle styringer av varme og lys. 

Det jeg har lest meg opp til er at kanskje Fibaro home center eller Furturehome hub er en grei start. Dette med tanke på at brukervennlighet er viktig, for at kjerringa skal forstå noe som helst. Men også fordi jeg ikke er veldig kyndig på programmering, selv om jeg er elektriker.  

Jeg holder en liten knapp på Furturehome sitt system da jeg likte layouten de har i appen(ut ifra bilder). Hvis ikke noen her inne har noen sterke anbefalinger til andre produsenter? 

 

Det jeg lurer på er om f.eks. Furturehome sitt system kan snakke med alle z-wave produkter på markedet? Eller om det finnes forskjellig "typer" z-wave produkter/kommunikasjon? F.eks. kjøpt fra utlandet (50Hz/230V)?

 

takk for svar

 

Endring: Jeg fant denne listen til furturehome https://futurehome.no/stottede-smarthus-produkter/ , den var litt skuffende.  Er det like begrenset for Fibaro home center også? 

Fant også ut at denne er postet på feil plass, men som sagt så er jeg ganske fersk her. 

Endret av Deuce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
13 minutter siden, Deuce skrev:

Heisann! 

 

Jeg er helt fersk her og har noen "enkle" spørsmål angående dette med smarthus.

 

Jeg skal overta en ny leilighet og har lyst å gjøre den litt smartere. Tenker mest på enkle styringer av varme og lys. 

Det jeg har lest meg opp til er at kanskje Fibaro home center eller Furturehome hub er en grei start. Dette med tanke på at brukervennlighet er viktig, for at kjerringa skal forstå noe som helst. Men også fordi jeg ikke er veldig kyndig på programmering, selv om jeg er elektriker.  

Jeg holder en liten knapp på Furturehome sitt system da jeg likte layouten de har i appen(ut ifra bilder). Hvis ikke noen her inne har noen sterke anbefalinger til andre produsenter? 

 

Det jeg lurer på er om f.eks. Furturehome sitt system kan snakke med alle z-wave produkter på markedet? Eller om det finnes forskjellig "typer" z-wave produkter/kommunikasjon? F.eks. kjøpt fra utlandet (50Hz/230V)?

 

takk for svar

 

 

Etter hva jeg forstår må en kjøpe de tingene som futurehome støtter, mener det ligger en oversikt på sidene deres. Om du klarer å inkludere andre ting er jeg usikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei og velkommen! :) 

 

Valget mellom FibaroHC og FutureHome har mye med hvordan du vil legge opp automasjonen. HomeCenter lar deg lage mye av automasjonen selv, mens FutureHome stort sett baserer seg på IFTTT. Du får til en del med IFTTT, men mer tungvindt blir det.

 

 

6 minutter siden, Deuce skrev:

Det jeg lurer på er om f.eks. Furturehome sitt system kan snakke med alle z-wave produkter på markedet?

Nei, dessverre. FutureHome støtter kun de Z-wave-enhetene de selv har programmert inn støtte for.

 

6 minutter siden, Deuce skrev:

Eller om det finnes forskjellig "typer" z-wave produkter/kommunikasjon?

Z-wave benytter ulike frekvensbånd på forskjellige steder i verden. Kort oppsummert: Kjøp Z-wave i Europa.

 

6 minutter siden, Deuce skrev:

F.eks. kjøpt fra utlandet (50Hz/230V)?

... og 230V er jo en klassisk problemstilling uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Moskus skrev:

Hei og velkommen! :) 

 

Valget mellom FibaroHC og FutureHome har mye med hvordan du vil legge opp automasjonen. HomeCenter lar deg lage mye av automasjonen selv, mens FutureHome stort sett baserer seg på IFTTT. Du får til en del med IFTTT, men mer tungvindt blir det.

 

 

Nei, dessverre. FutureHome støtter kun de Z-wave-enhetene de selv har programmert inn støtte for.

 

Z-wave benytter ulike frekvensbånd på forskjellige steder i verden. Kort oppsummert: Kjøp Z-wave i Europa.

 

... og 230V er jo en klassisk problemstilling uansett.

 

Takk opplysende for svar.

Jeg tenker at Furturehome er en grei start. Men ser for meg at jeg fort kan bli litt for begrenset. Jeg hadde i tankene å kunne lage et system som gjør ting automatisk uten at jeg må fikle med telefonen hver gang jeg skal slå på lyset. 

 

Er det noen store forskjeller mellom Fibaro home center 2 og home center lite? uten om pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutter siden, Deuce skrev:

Heisann! 

 

Jeg er helt fersk her og har noen "enkle" spørsmål angående dette med smarthus.

 

Jeg skal overta en ny leilighet og har lyst å gjøre den litt smartere. Tenker mest på enkle styringer av varme og lys. 

Det jeg har lest meg opp til er at kanskje Fibaro home center eller Furturehome hub er en grei start. Dette med tanke på at brukervennlighet er viktig, for at kjerringa skal forstå noe som helst. Men også fordi jeg ikke er veldig kyndig på programmering, selv om jeg er elektriker.  

Jeg holder en liten knapp på Furturehome sitt system da jeg likte layouten de har i appen(ut ifra bilder). Hvis ikke noen her inne har noen sterke anbefalinger til andre produsenter? 

 

Det jeg lurer på er om f.eks. Furturehome sitt system kan snakke med alle z-wave produkter på markedet? Eller om det finnes forskjellig "typer" z-wave produkter/kommunikasjon? F.eks. kjøpt fra utlandet (50Hz/230V)?

 

takk for svar

Z-Wave opererer på flere ulike frekvenser for ulike verdensdeler. I Europa er det EU versjonene du må holde deg til og de opererer på 868.42 MHz.

Det finnes både nye og gamle Z-Wave enheter på markedet. Forskjellen ligger i brikken i enheten. De nyere er sertifisert og merket med Z-wave plus. Forskjellen ligger på hastighet på kommunikasjon, kryptering, samt rekkevidde og mulige funksjoner i protokollen for den nyere Z-wave plus protokollen.

Z-Wave pluss er bakoverkompatibel og kommuniserer med Z-Wave utstyr, men andre veien er verre om systemet er sikret med kryptering.

 

Valg av controller er jo et område som kommer helt an på ambisjonene du har. For helt enkelt bruk er nok både Fibaro og Futurehome og kanskje Smartthings greie valg. Men om du er av typen som kjenner deg igjen som den som ofte vil ha litt mere senere. Kanskje er litt nysgjerrig på hva du kan få til eller ønsker å utvide og være fri så er nok Homeseer systemet som gir mest muligheter av det jeg har vært bori. Forumet her er også fullt av homeseer brukere, så supporten her på berget i forumet er ganske greit.

Programmeringen skal du ikke tenke så mye på, jeg er heller ikke noe programmerer, men både med Fibaro og homeseer har jeg klart å benytte innebygde regelmotorer til å utføre det meste jeg har hatt lyst å få til uten å måtte rører en eneste kodelinje.

Layouten til app på telefon har vi hos oss nesten slått helt bort, da jeg fort fannt ut at appen ble overflødig, og i farta vi skjelden benyttet app'en.

Kombinasjoner av brytere og dør/vindus og bevegelsessensorer er det som styrer vårt hus, basert på moduser for natt, dag eller hjemme borte holder lenge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 minutter siden, Deuce skrev:

Er det noen store forskjeller mellom Fibaro home center 2 og home center lite? uten om pris :)

Jeg operer Home center lite på hytta, og ønsket oppgradering til home center 2 etter bare noen timer.. 

Funker helt greit til hytta, men hjemme falt valget etterhvert på Homeseer, etter at jeg hadde prøvd meg litt rundt (var innom Vera Plus og Domotics i mellom)

I dag ser jeg faktisk ikke tilbake :-)

Forskjellene ligger i muligheten til å kjøre scripts.. altsa ekstra programmering gjennom LUA.

Endret av clue9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja jeg skjønner. Hadde tenkt meg noe enkelt til å starte med. Så vurderte noe sånt som vera, fibaro, furturehome. Håpet det kanskje var noen som kjørte noe tilbud i morgen så jeg kunne ha noe å starte opp med. Jeg får lese litt videre på produktene og ta en vurdering på hva som kan være aktuelt i min lille leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

det må sies at lista til futurehome ikke er helt oppdatert til tider... jeg fikk inkludert en aeotec multisensor selv om den ikke stod på lista... (til en demo på jobb)

så det beste er vel egentlig å sende en mail til futurehome og spør om de støtter enhet xxxx. siden de holder til her i landet regner jeg med at du får kjapt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, Deuce skrev:

Håpet det kanskje var noen som kjørte noe tilbud i morgen så jeg kunne ha noe å starte opp med.

 

Intin har tilbud på Homeseer-sentraler i dag (bruk kode «seeyoublackfriday» i kassen for å se hva prisen blir). :) 

 

HomeSeer selv selger programvaren med 50% rabatt nå. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.