Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mister kontakt med noen noder


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et problem som jeg trenger litt hjelp til å feilsøke. Etter noen dager/timer hvor alt fungerer fint så mister jeg plutselig kontakt med noen noder. Det virker som om noen noder er mer utsatt enn andre.. Jeg sliter med å finne noe system i kaoset. 

 

Jeg kjører siste versjon av HS3 på en Win7 VM oppå Unraid. Hele USB-kontrolleren er sendt gjennom. UZB1 kontroller

 

5a1941bfb11d2_ScreenShot2017-11-25at11_10_53.png.4b7e370624374a56ca926a70ec77d02e.png

 

Lampene er Fibaro Dimmer 2, panelovn er Fibaro Wall Plug. Nattlampe/vekkerlampe på Storms rom er TKBHOME fra Clas.

 

Jeg får ikke kontakt med enhetene gjennom "Rescan" eller forsøk på å hente associations. Det er ingenting spesielt nyttig i loggen annet enn at nodene har vært forsøkt kontaktet uten at det har fungert.

 

Forsøker jeg "Restart this interface" så får jeg gjennomført kommandoen. Jeg fikk etter dette mulighet til å hente associations for én av enhetene, men resten er fortsatt ikke mulig å få tak i.

5a1943a7da354_ScreenShot2017-11-25at11_18_54.png.a288f782b9720ab68dac207b3fa6cb3f.png

 

--

 

Tror dere dette skyldes løsningen med USB-passthrough til en VM? I så fall ville jeg jo forventet problemet jeg har hatt tidligere med at den mister kontakt med hele UZB1, ikke bare noen noder.

 

Saken ble ikke bedre av restart av VM, faktisk forsvant enda fler noder.

 

EDIT: Det hjelper ikke å disable/enable interfacet, og jeg har forsøkt å bytte USBplugg (og deretter endret COM-port), men hver gang jeg gjør ting nå ser det bare ut til at jeg mister ytterligere enheter..

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ligge info/søppel fra tidligere nettverk på interfacet mitt? Jeg har skiftet fra HS3 - Smartthings - HS3 uten at jeg egentlig har gjort annet enn å exclude/include for hver gang. Jeg har fremdeles enheter i huset som ikke er lagt til dette nye nettverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

dette har skjedd/skjer hos meg også (i det siste). Skjedde etter at jeg bytter fra UZB1 til Z-net. Så mistenker at noe har skjedd ved byttet. Etter det opplevde jeg og at det ikke var mulig å få kontakt med noen noder - 4 ulike Fibaro stikkplugger.  Kjørte Remove på noden, og la dem inn igjen. Etter en stund skjedde det samme igjen, men ikke på alle - kun noen av dem. Har kjørt full optimalisering etc, og nodene ser ut til å fungere helt fint over en periode, men så plutselig forsvinner de...

Kjørte ny remove og la dem inn igjen i går kveld. De virker nå, men det er noe som skjer med dem. Har kjørt Z-seer for å se om det kommer opp noen feil eller noe, men det ser ok ut.

Jeg kjører på win10 PC og har ikke oppgradert til siste HS versjon enda.

 

Kan jo være at det er som du nevner noe "søppel"  som ligger i systemet.

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite at det ikke bare er meg, men hvis "løsningen" er å fjerne/legge til enheter til stadighet så melder jeg meg raskt av hele hjemmeautomasjons-feberen. 

 

Tidligere så har enhetene kommet tilbake "av seg selv", men nå virker det som om det er ganske fucked, har mistet kontakt med stort sett alle noder. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Håvardgj said:

Hvilken fw har du på uzb1? Kan hende det vil hjelpe med en oppdatering av pinnen ")

5a19ad3e3c972_ScreenShot2017-11-25at18_49_30.png.5cfd74ef49dda62c69fc32b4e98cc5a1.png

 

Forsøker å oppdatere FW, men må vel oppdatere bootloader først. (Vet ikke om det er 4.05 som er FW?)

 

3 minutes ago, Nettopp said:

Hvis du har Pro lisens kan du teste Z-Seer og se på routing. Jeg fant ut at et par av mine trøblete noder hadde 4 "hopp" på kryss og tvers av huset.

 

Ja jeg kan sjekke dette senere, takk for tips :) Ville fremdeles vært rart med at nodene hopper inn/ut vilkårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Fredrick said:

Forsøker å oppdatere FW, men må vel oppdatere bootloader først. (Vet ikke om det er 4.05 som er FW?)

 

5a19b43f4bf6d_ScreenShot2017-11-25at19_19_30.thumb.png.085b62bcc75e48728bf82684ae206b38.png

 

Kom ikke noe lenger enn dette, etter å ha fulgt guiden til liblis her på forumet. Ser ut til at den har kontakt med interfacet, men at den ikke får ny FW fra serveren?

 

EDIT: Etter å ha brukt Z-way programvaren dukket dette "nettverket" opp i Homeseer. Er dette noe nytt som har blitt laget av Z-way, eller tror dere det kan ha dukket opp noe gammelt?

5a19b698c63ce_ScreenShot2017-11-25at19_28_56.png.d356f26d501514f69bdde7fa3ebc5deb.png

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Nettopp said:

Hvis du har Pro lisens kan du teste Z-Seer og se på routing. Jeg fant ut at et par av mine trøblete noder hadde 4 "hopp" på kryss og tvers av huset.

 

Av de få nodene jeg når har kontakt med så er det mange rare hopp ja, nå har jeg jo kjørt optimalisering et par ganger mens jeg ikke har hatt kontakt med en del noder, så for de får jeg ikke sjekket routing såvidt jeg forstår. 

 

Det her gir jo ikke akkurat mening, for kontakt med taklampen i stuen når den gulvvarmen direkte, men for kontakt med gulvvarmen går den via 3 noder..

 

5a19bb7d8184c_ScreenShot2017-11-25at19_49_49.png.0bb79510e04df642ff2ebdc38cf493e3.png

--

 

5a19bb7ddf01c_ScreenShot2017-11-25at19_49_42.png.314d15fb58da61bee6d6c9471e4180e8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

det ser ikke helt supert ut. De røde nodene er vel «døde». Står de du har kontakt med langt fra hverandre? Da er det nok naturlig at de må gå igjennom andre noder, men står de nærme er det nok noe som ikke er helt som det skal. Har du kjørt optimalisering på de nodene du får kontakt med?

 

ref brukermanual for z-seer

http://help.homeseer.com/help/Z-Seer/static/#.features___functions

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at den skal gå via noder når det er langt, men poenget mitt er at UZB har direkte kontakt med node 30 når den skal nå node 21, men når den kun skal til 30 går den via 8-14-21 først..

 

Jeg har klippet ut noen noder på bildet der, og noen noder har den nå nådd fra events (2,3 of 25)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fredrick skrev:

Av de få nodene jeg når har kontakt med så er det mange rare hopp ja, nå har jeg jo kjørt optimalisering et par ganger mens jeg ikke har hatt kontakt med en del noder, så for de får jeg ikke sjekket routing såvidt jeg forstår. 

Det ER noen merkelige hopp som skjer, av og til. Det er Sigma som styrer dette, og ikke alltid "logisk", sett fra med et menneskelig øye. Det har vel. bl.a. noe med hvor det er trafikk og hvilken rute som blir vurdert som raskest, dette skjer. fortløpende nå så lenge man ikke optimaliserer.

 

Hvis man har "mange nok" noder er behovet for optimalisering veldig lavt. Har man dårligere dekning, så er optimalisering fort en nødvendighet.

 

 

1 time siden, Fredrick skrev:

Hva er oddsen for at dette rett og slett skyldes en syk UZB1?

Det har skjedd før, og det koster deg kun ca. 350 kr å sjekke. Fort verdt en test...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Moskus said:

Det har skjedd før, og det koster deg kun ca. 350 kr å sjekke. Fort verdt en test...

 

Ser Kjell har Aeon labs sin til 380,-, men får lov til å bestille på nett. Tilbudet er jo over når butikken åpner igjen. Noen billigere?

 

Eller tenkte du på å bestille og evt sende i retur?

 

Jeg har nå 25 noder (på strøm) på 55kvm grunnflate (3 plan), det burde jo gi stødig dekning. Har ytterligere 10 noder som ennå ikke er lagt til i nettverket, har lagt til litt og litt nå

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrick skrev:

Jeg har nå 25 noder (på strøm) på 55kvm grunnflate (3 plan), det burde jo gi stødig dekning.

Ja, gitt at de fleste av disse 25 nodene har fast strøm, så burde det i teorien være godt nok. Kanskje...?

 

 

2 timer siden, Fredrick skrev:

Ser Kjell har Aeon labs sin til 380,-, men får lov til å bestille på nett.

Aeon Labs har du egentlige lyst på (mener jeg ;) ). Du kan ikke kjøre backup eller restore til den uten å bruke Aeon Labs sitt proprietære program. Med UZB1 (og andre fornuftige kontrollere) kan du gjøre det direkte fra HomeSer.

 

Koster 369 hos Tronika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Moskus said:

Ja, gitt at de fleste av disse 25 nodene har fast strøm, så burde det i teorien være godt nok. Kanskje...?

 

Ja det er 25 noder på strøm, 4 på batteri. Per nå

 

42 minutes ago, Moskus said:

Aeon Labs har du egentlig ikke lyst på (mener jeg ;) )

 Prøvde meg på en journ.anm her..? :P

 

43 minutes ago, Moskus said:

Koster 369 hos Tronika.

 

 

Men 170 i frakt da..

Endret av Fredrick
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men egentlig tror jeg ikke det er noe med selve pinnen. Det virker mer som om noe er blitt litt "rart" med nettverket dittt, og jeg kan ikke fortelle deg hva...

 

Blir det bedre av å ta en backup av interfacet og så "restore" den backup'en? (I teorien er det eneste som skjer at du mister routing-tabellen, men den kan kanskje være problematisk her)

Hvis du ekskluderer og inkluderer en vanskelig node, hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettverket ser nå ganske friskt ut sammenlignet med bildet fra i går. Alle noder online, og de fleste i direkte kontakt med interface. 

 

Dette er et resultat av at jeg har flyttet litt på interface ved hjelp av en USB-forlenger, og samtidig en drøss reboots/optimaliseringer. 

 

image.thumb.png.d81322c97b0a8bbd30304f76a6b3851a.png

 

Da får vi bare håpe det varer og er stabilt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.