Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan senke utgifter ved lengre borteperioder ?


Anbefalte innlegg

O store orakler! Jeg har en teori jeg lurer på om bare er tøv eller mulig fakta basert på diverse faktorer.. 

 

Jeg har lengre borteperioder og prøver å få ned strømforbruket under disse periodene. 

Mitt tilfelle er at jeg har en enebolig med ca 160 kvadratmeter over 2 plan huset er fra 1988 og har 20cm i veggene og 25 i tak til kaldtloft. Har en del kvadrat vinduer som er fra byggeår kun dobbeltglass. Varmekabler i underetasje og nyinstallert Varmepumpe oppe. Tanken er at den skal holde en lunk i hele øvre etasje når jeg er bortreist. Nå har jeg normalt satt pumpen på 17 grader (ja det er litt høyt skal kjører lavere neste gang) å ser på forbruksmåleren at den jobber å holder relativt jevn temp i hele etasjen. Varierer mellom trekk på 250W ved ute temp på 8 Grader til 1200W ved -6 Grader. Ca forbruk per døgn er mellom 5 og 10 Kwh. Den har hvert  rundt 7,2Kwh den siste uka ved en innetemp på konstant  17 Grader og varierende utetemp. Så i mitt hode et varmetap på i hvert fall 7Kwh i døgnet muligvis høyere da jeg ikke har tatt med varmekablene. Totalt forbruk i huset er opp mot 40Kwh i døgnet. 

 

Så kommer teorien min. Jeg vurderer å programmere opp slik at ved + grader så vil tempen sette opp slik at huset brukes som et varmemagasin utover kvelden. Altså jeg vil høste varme når varmepumpen har størst effekt ideelt over 0 grader. Pumpen har en SCOP på 5,0 ved +7 Grader og 2,41 ved -7 Grader.  En Toshiba Daiseikai 9. 35. 

 

Noen flere som har erfaring med dette å prøvd det? Vil det bare skape mer slitasje på pumpe en det vil gi meg sparte kilowatt? 

Om dere har en matteformel som kan regnes på så hadde det vært artig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Andreas skrev:

Ved større innetemperatur i forhold til utetemp så vil effekttapet øke..

Tenkte de samme, men det er del derfor han tenker å varme opp litt mer bare ved + grader.

Kan sikkert optimaliseres ved å finne mest effektive differanse ute/inne kontra tap.

Det finnes noe forskning på dette i forbindelse med nattsenking. Husker ikke hvor, men kan antagelig "googles".

....

Er også bortreist i lengre perioder.

Benytter en litt "brutal" teknikk:

Stenger av alt som kan trekke strøm bortsett fra fryser og frostvaktovn (og de senere år, router + tellstic + kameraer)

Stenger vanntilførsel.

Tapper ned vann, alle kraner åpne. (Fikk montert egne, lavtliggende kraner for uttapping).

En skvett frostveske i alle sluk og vannlåser, tømme vaskemaskin og oppvaskmaskin etc.

Tørke ut av kjøleskap med klorin i vannet, kan ellers lett bli noe "grønnskjær". 

Dette har fungert greitt og redusert strømforbruket drastisk.

Etter at TellstickNet ble montert for noen år siden ble det mulig styre temperaturen og sette på varme ved behov.

Det har etterhvert utviklet seg til noe omfattende frostvakt-styringer både hjemme og på hytta.

Men har alltid tilkoblet enkle frostvakt ovner hvis all automatikk skulle feile.

...

Varmepumpa har kanskje mulighet for frostvakt? Pleier være 10 grader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, arneolav skrev:

...

Varmepumpa har kanskje mulighet for frostvakt? Pleier være 10 grader.

 

Ja her snakker vi om total lockdown.  Jeg ser poenget i å skru av alt som er mulig å skru av da det gir mest effekt. Nå skrev jeg lengre borte perioder mente jeg kun 7-14 dager. Så skal ikke sammenligne meg med dere som reiser i flere måneder. Mitt poeng er er at jeg ikke ønsker å komme hjem til hus jeg må bruke 24 timer på å opp tempen i. Det er jo da en konsekvens som selvfølgelig viser seg på strømregningen.

 

Jeg har selvfølgelig mulighet for frostvakt på LTL pumpa noe som er ideelt, Problemet er at jeg da ikke kan benytte meg av z-wave - IR senderen "Denne" som styrer pump men pga manglende funksjoner på IR senderen. Den kan kun bytte mellom standar varme-kulde-luft og temp opp og ned. Så de gode funksjonene som ECO, Plasmarenser og frostvakt blir borte i det IR senderen oppdaterer tempen som jeg har stilt den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dabis1705 skrev:

Problemet er at jeg da ikke kan benytte meg av z-wave - IR senderen "Denne" som styrer pump

Har planer om å anskaffe en slik for styring av Mitsubishi F35, men ser helst en z-wave +, avventer litt.

 

4 timer siden, Dabis1705 skrev:

Mitt poeng er er at jeg ikke ønsker å komme hjem til hus jeg må bruke 24 timer på å opp tempen

Jeg løser det med TelldusLive, starter, dagen før, noen panelovner på hytta, eller sentralfyr hjemme. 

Koster nok litt mer i strøm enn en varmepumpe men det blir marginalt ekstra på noen timer, eller kanskje et døgn.

 

Han som monterte varmepumpa nevnte noe om at den ikke bør startes "iskald", stiv olje i kompressor sliter.

Nevnte også at havarerte pumper ofte er kjørt med nattsenking med påfølgende kaldstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.