Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Benkebelysning kjøkken


Anbefalte innlegg

Er i ferd med å bygge på, og pusse opp kjøkkenet. 

Vurderer å benytte LED-strips/list under overskapene som arbeidslys, men er dette "bra nok" eller egner det seg bare som dekorbelysning?

Tenker da på noe billige greier à la Jula/Chlas. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på... finnes mange typer, bla 300 og 600 leds pr meter.

Har en stripe m/600 leds pr. meter på 2 meter over min arbeidsbenk. Ikke spesielt mye lys.

Strømforsyning er 13,2 volt 7A.

Har 2 lysrør (2x30w) over oppvaskbenken, det er vesentlig bedre lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på 5 meter med denne her http://www.aliexpress.com/item/5m-60led-M-300-ledS-SMD-5050-Mixed-Color-RGBW-RGB-Warm-Cool-White-RGBWW-RGBCW/2038892432.html?spm=2114.13010608.0.56.8fnYCt kan gi en lyd om det er akseptabelt lys i fra den. Kommer til å legge den dobbelt.

Har en 12v strømforsyning, og skal styres ved hjelp av MiLight, må finne meg en vanntett strømforsyning om det blir fast. 

Og lurer litt på nå hvorfor jeg kjøpte RGBW LED list, kommer jo aldri til å ha noe annet enn hvitt (normalt) lys som benkebelysning.

 

Link til ledlist guide (som jeg burde ha lest ^^) http://www.flexfireleds.com/pages/Comparison-between-3528-LEDs-and-5050-LEDs.html

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Vitellius skrev:

Vurderer å benytte LED-strips/list under overskapene som arbeidslys, men er dette "bra nok" eller egner det seg bare som dekorbelysning?

Jeg har montert en bright white LED-stripe som arbeidslys, og jeg mener det er bedre enn lysstoffrøret som var der fra før, selv om jeg har byttet til hvitere rør.

 

Jeg har lagt det en "runde" på undersiden av hengeskapet, slik at det er to striper med herlig hvitt, diffust lys. Utmerket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Led-striper er et fag jeg er lidenskapelig opptatt av, så mitt umiddelbare råd er at du vil angre på å kjøpe noe billige greier à la Jula/Chlas. 

Personlig har jeg vært i gjennom det meste av billige greier fra ebay og lignende. Saken med ebay-striper er at alt handler om "super bright". For det er nemlig svært billig å lage ganske lyse striper. Det handler om fosforbelegget som ligger oppå selve chippen. Man bruker en blå chip, og legger et gult belegg som igjen gir et hvitt lys. Det var dette som var gjennombruddet for noen år siden når hvite og varmhvite led begynte å dukke opp. Ved å bruke et billig belegg kan man slippe gjennom masse lysenergi, men lyset vil da ha en svært ubalansert fargegjengivelse. Da snakker man om CRI. En glødepære har cri på 100, dette er maksreferansen. Ebay-striper har en cri på typisk 60-80. Det jeg har erfart er at lyset ofte har et grønnskjær og svært dårlig gjengivelse av rødtoner.

På en kjøkkenbenk som stort sett brukes til matlaging og presentasjon syntes jeg det er viktig med god fargegjengivelse. Tomater ser friske og røde ut og salaten grønn og fristende.

Det må nevnes at CRI-skalaen ikke er perfekt, og at man kan oppnå en høy score med veldig høye rødverdier og lavt på andre farger. Det er også utført en del testing hvor det kommer fram at folk flest faktisk ikke foretrekker en CRI på 100 men kanskje 85. Men fargene på en stripe med 85 er ikke de samme som en annen på 85. Tallet er et snitt.

Men inntil videre er det skalaen vi har, så det høyeste tallet er å foretrekke.

 

Selv har jeg landet på en slags led-stripenes rolls royce fra Yuji LED. Dette er en hybridstripe med to sett chipper. En varmhvit og en kaldhvit.

Jeg har satt den opp sånn at lyset vanligvis skrus på med kun de varme chippene og når jeg vil ha ekstra arbeidslys kobler jeg inn de kalde også. Da får jeg et sinnsykt kraftig lys på rundt 4000k. Jeg har ikke automatisert dette, kun en vanlig elkobryter skjult under et skap. 

Bortsett fra Yuji LED har jeg funnet en bra butikk på AliExpress Colordiode Technology. Disse er rimeligere og jeg er også veldig fornøyd 2835-stripene herfra.

Mitt siste tips er å kjøpe 24v-striper da disser går kjøligere grunnet halvert ampere og at det er mindre spenningsfall ved lange strekk.

LED RULER!

Endret av eivtress
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, eivtress said:

Led-striper er et fag jeg er lidenskapelig opptatt av, så mitt umiddelbare råd er at du vil angre på å kjøpe noe billige greier à la Jula/Chlas. 

Personlig har jeg vært i gjennom det meste av billige greier fra ebay og lignende. Saken med ebay-striper er at alt handler om "super bright". For det er nemlig svært billig å lage ganske lyse striper. Det handler om fosforbelegget som ligger oppå selve chippen. Man bruker en blå chip, og legger et gult belegg som igjen gir et hvitt lys. Det var dette som var gjennombruddet for noen år siden når hvite og varmhvite led begynte å dukke opp. Ved å bruke et billig belegg kan man slippe gjennom masse lysenergi, men lyset vil da ha en svært ubalansert fargegjengivelse. Da snakker man om CRI. En glødepære har cri på 100, dette er maksreferansen. Ebay-striper har en cri på typisk 60-80. Det jeg har erfart er at lyset ofte har et grønnskjær og svært dårlig gjengivelse av rødtoner.

På en kjøkkenbenk som stort sett brukes til matlaging og presentasjon syntes jeg det er viktig med god fargegjengivelse. Tomater ser friske og røde ut og salaten grønn og fristende.

Det må nevnes at CRI-skalaen ikke er perfekt, og at man kan oppnå en høy score med veldig høye rødverdier og lavt på andre farger. Det er også utført en del testing hvor det kommer fram at folk flest faktisk ikke foretrekker en CRI på 100 men kanskje 85. Men fargene på en stripe med 85 er ikke de samme som en annen på 85. Tallet er et snitt.

Men inntil videre er det skalaen vi har, så det høyeste tallet er å foretrekke.

 

Selv har jeg landet på en slags led-stripenes rolls royce fra Yuji LED. Dette er en hybridstripe med to sett chipper. En varmhvit og en kaldhvit.

Jeg har satt den opp sånn at lyset vanligvis skrus på med kun de varme chippene og når jeg vil ha ekstra arbeidslys kobler jeg inn de kalde også. Da får jeg et sinnsykt kraftig lys på rundt 4000k. Jeg har ikke automatisert dette, kun en vanlig elkobryter skjult under et skap. 

Bortsett fra Yuji LED har jeg funnet en bra butikk på AliExpress Colordiode Technology. Disse er rimeligere og jeg er også veldig fornøyd 2835-stripene herfra.

Mitt siste tips er å kjøpe 24v-striper da disser går kjøligere grunnet halvert ampere og at det er mindre spenningsfall ved lange strekk.

LED RULER!

 

Endelig noen som skjønner hva som er viktig her i verden. (Nei, jeg er ikke ironisk.)

 

Yuji LED så veldig spennende ut., dog skulle jeg gjerne sett en lavere fargetemperatur, ev. RGBW så kunne man lagt til litt farget lys for å simulere < 2700K.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hr Kotelett skrev:

@eivtress(eller skal jeg si mr Lahey;) )Hva anbefaler du av strømforsyninger til 12v led lister som kan/skal dimmes?

 

Godt spørsmål, og det finnes like mange svar som det finnes "eksperter" på dette feltet.

Jeg går selv utelukkende for strømforsyninger fra MeanWell, da disse har en akseptabel kvalitet uten å være latterlig dyre og "over engineered".

Jeg har prøvd de superbillige fra ebay også, og da hadde jeg jordfeil på en 24v 300w forsyning. Det kan være skummelt hvis man har et gammelt elektrisk anlegg uten sikkerhet i jordfeilbryter.

Når det gjelder dimming kan alle LED i utgangspunktet dimmes. Det er gjerne driveren som ikke kan dimmes.

Det enkleste er å dimme med PWM mellom strømforsyning og led-stripa. Man kan sikkert dimme enda bedre ved å regulere spenningen, men PWM-dimmere er lettere å oppdrive.

Her bruker jeg det billigste ebay har å by på, og det funker fint helt ned til det aller laveste nivået. Da kan det begynne å flimre.

For oss som driver med hjemmeautomasjon er jo Fibaro sin RGBW-modul et must. Den går på 12 eller 24v og bruker pwm-dimming i 4 kanaler. Med den kan man gjøre utrolig mye kult.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.7.2016 klokken 9.01, Moskus skrev:

Hvor kjøper du det?

Det varierer men stort sett fra ebay eller mouser electronics. Det er visst et populært merke å kopiere, men de jeg har kjøpt fra ebay har vært rimelige, ikke utrolig billig. Og de ser ekte ut i mine øyne og gjør jobben. MeanWell har for øvrig power supplys i flere kvalitetsklasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den ‎04‎.‎07‎.‎2016 klokken 18.14, Moskus skrev:

Philips Hue sine strips er vel ikke hverken mer eller mindre dårlige enn andre striper, sånn midt på treet. Men de er vel dyre, relativt sett.

 

Helt uavhengig av pris - gir Hue strips tilstrekkelig med lys til å fungere som arbeidslys over kjøkkenbenken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, DeVille skrev:

Helt uavhengig av pris - gir Hue strips tilstrekkelig med lys til å fungere som arbeidslys over kjøkkenbenken?

Det vil jeg tro, men det er uten å ha prøvd. Vi har en billig list fra eBay (riktignok dobbelt, går langs hele randsonen til kjøkkenskapet over benken), og den gir plenty med arbeidslys, vesentlig bedre enn de gamle lysstoffrørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.8.2016 klokken 11.07, DeVille skrev:

 

Helt uavhengig av pris - gir Hue strips tilstrekkelig med lys til å fungere som arbeidslys over kjøkkenbenken?

 

 

Philips Lightstrip Plus (som kom i oktober 2015) gir godt arbeidslys over kjøkkenbenken. Har selv 2 av disse og er meget godt fornøyd. Forrige versjon (som ikke heter Plus) finnes fremdeles i noen butikker, men er mye svakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, da blir det den. Tviler vel på at jeg kommer til å bruke noe annet enn det hvite lyset, da. ?

Siste utfordringen er at overskapene (og kjøkkenbenken) går i vinkel, to ganger 45 grader. Satser på at jeg klarer å bøye stripen tilsvarende. I verste fall hjelpe tapen med noen skruer og braketter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bronson skrev:

 

Bare jeg som ikke får opp noen produkter her? Må man være logget inn?

De er her også colordiode. Fikk nettopp en ny ladning derfra. Prøvde de med 28,8w per meter og de helt ville.

Har nå over 30 000 lumen i garasjen. Det er gøy å være litt sprø. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, bjwanvik skrev:

I hjørnene vil det antagelig være best å klippe og bruke skjøtestykker, evt lodde på noen ledninger selv - antar det er mulig å gjøre dette på Philips også :)

Det bryet har ikke jeg tatt, jeg bare la en vridning i hjørnene. Har hengt lenge nå og truer ikke med å falle ned. :)

 

11 minutter siden, eivtress skrev:

Har nå over 30 000 lumen i garasjen. Det er gøy å være litt sprø. 1f643.png

Blir vel snart lysere inne enn ute i sollys... :P 

 

Hvilke spesifikke striper er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Det bryet har ikke jeg tatt, jeg bare la en vridning i hjørnene. Har hengt lenge nå og truer ikke med å falle ned. :)

 

Blir vel snart lysere inne enn ute i sollys... :P 

 

Hvilke spesifikke striper er det du har?

 

Disse er de sterkeste jeg har prøvd til nå. Glimrende fargegjengivelse, men selv om de ligger i aluminiumskanaler blir de forbasket varme. Ikke så rart når det er nesten 30w per meter med varme som må drives bort. Tror jeg må dimme de til vanlig for å øke levetida.

Synd at de drar så mye strøm at ingen z-wave dimmere takler det. I hvert fall ikke på 24v siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.