Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Benkebelysning kjøkken


Anbefalte innlegg

4 minutter siden, MrTiger skrev:

Når det gjelder Philips Lightstrip Plus, hvordan kan jeg få disse til oh virke med homeseer?

Jeg mener på "JowiHue" pluginen skal fungere med Philips Lightstrip Plus også.

 

Har ikke testet dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg, og det fungerer veldig bra. :) 
Et plus er at man kan montere brytere på den og får da veldig lokal kontroll. Gjør det på kjøkkenet (over kjøkkenbenken) og jenta på 3 er veldig, VELDIG fornøyd med det! Kommer inn til alle verdens farger hos henne når hun våkner først. :) 

 

3 minutter siden, MrTiger skrev:

Noen LED som passer til den, som er lett og få tak i Norge.

Alt som kan brukes på 12-24V fungerer med den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drister meg til å slenge ut et halv-relevant spørsmål:

Har en philips hue plus lightstrips under overskapet på kjøkkenet. Gir suverent lys, og gir veldig god stemning da jeg kan matche fargen med resten av lampene på kjøkken/stue.

 

Det eneste som irriterer meg, er at det ikke er spesielt fint med en led-list klistret oppunder skapene. Når man sitter på en stol, ser man led-listen og hver av chip'ene. Ønsker å skjule led-strip'en i en list av noe slag. Er det noen som vet om det selges lister til formålet? Alternativt er jo å lage noe selv i tre, men en tynn aluminiums-list (med frostet glass?) ville kanskje gjort nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Bestiller to stk av denne, så får jeg se hvordan det blir:

http://www.eldirekte.no/malmbergs-aluminiumprofil-til-led-strip-1m/cat-p/c1000557/p10635113

 

EDIT:

Da har jeg fått listene, og lightstrips'en passet perfekt i listene. Det løste derimot ikke problemet mitt med at jeg ser chipene (plasten/glasset på listen er ikke frostet). Dette til info hvis andre irriterer seg over det samme. Neste steg blir nok å kappe til en liten trelist som festes i forkant for å skjule led stripsen.

Endret av mosfet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎29‎.‎06‎.‎2016 klokken 17.24, eivtress skrev:

Led-striper er et fag jeg er lidenskapelig opptatt av, så mitt umiddelbare råd er at du vil angre på å kjøpe noe billige greier à la Jula/Chlas. 

Personlig har jeg vært i gjennom det meste av billige greier fra ebay og lignende. Saken med ebay-striper er at alt handler om "super bright". For det er nemlig svært billig å lage ganske lyse striper. Det handler om fosforbelegget som ligger oppå selve chippen. Man bruker en blå chip, og legger et gult belegg som igjen gir et hvitt lys. Det var dette som var gjennombruddet for noen år siden når hvite og varmhvite led begynte å dukke opp. Ved å bruke et billig belegg kan man slippe gjennom masse lysenergi, men lyset vil da ha en svært ubalansert fargegjengivelse. Da snakker man om CRI. En glødepære har cri på 100, dette er maksreferansen. Ebay-striper har en cri på typisk 60-80. Det jeg har erfart er at lyset ofte har et grønnskjær og svært dårlig gjengivelse av rødtoner.

På en kjøkkenbenk som stort sett brukes til matlaging og presentasjon syntes jeg det er viktig med god fargegjengivelse. Tomater ser friske og røde ut og salaten grønn og fristende.

Det må nevnes at CRI-skalaen ikke er perfekt, og at man kan oppnå en høy score med veldig høye rødverdier og lavt på andre farger. Det er også utført en del testing hvor det kommer fram at folk flest faktisk ikke foretrekker en CRI på 100 men kanskje 85. Men fargene på en stripe med 85 er ikke de samme som en annen på 85. Tallet er et snitt.

Men inntil videre er det skalaen vi har, så det høyeste tallet er å foretrekke.

 

Selv har jeg landet på en slags led-stripenes rolls royce fra Yuji LED. Dette er en hybridstripe med to sett chipper. En varmhvit og en kaldhvit.

Jeg har satt den opp sånn at lyset vanligvis skrus på med kun de varme chippene og når jeg vil ha ekstra arbeidslys kobler jeg inn de kalde også. Da får jeg et sinnsykt kraftig lys på rundt 4000k. Jeg har ikke automatisert dette, kun en vanlig elkobryter skjult under et skap. 

Bortsett fra Yuji LED har jeg funnet en bra butikk på AliExpress Colordiode Technology. Disse er rimeligere og jeg er også veldig fornøyd 2835-stripene herfra.

Mitt siste tips er å kjøpe 24v-striper da disser går kjøligere grunnet halvert ampere og at det er mindre spenningsfall ved lange strekk.

LED RULER!

 

Er i gang med å oppgradere litt benkebelysning på kjøkkenet og etter en runde i maange butikker så tror jeg at jeg går for en løsning med led-stripe i en skrå aluminiumslist.

 

Lurer på et par ting om de fra Yuji LED:

-Ser ikke noe sted på siden deres jeg kan få kjøpt koblingsklemmer. Vil jo gjerne dele denne 5 metern opp i mindre deler.

-Er det sånn at den har to separate innganger en for hvit lys og en for varm hvit. Begge disse kan dimmes hver for seg med en Fibare RGBW module for eksempel?

 

Kan se ut som den siden hos Colordiode Technology er nedlagt? Har du et nytt altternativ:)

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Steinis skrev:

 

Er i gang med å oppgradere litt benkebelysning på kjøkkenet og etter en runde i maange butikker så tror jeg at jeg går for en løsning med led-stripe i en skrå aluminiumslist.

 

Lurer på et par ting om de fra Yuji LED:

-Ser ikke noe sted på siden deres jeg kan få kjøpt koblingsklemmer. Vil jo gjerne dele denne 5 metern opp i mindre deler.

-Er det sånn at den har to separate innganger en for hvit lys og en for varm hvit. Begge disse kan dimmes hver for seg med en Fibare RGBW module for eksempel?

 

Kan se ut som den siden hos Colordiode Technology er nedlagt? Har du et nytt altternativ:)

 

Takker for svar!

 Hei

Det er standard 10mm striper Yuji fører, så koblingsklemmer får du på ebay. Men jeg anbefaler å lodde, de klemmene jeg har vært borti har gitt ganske dårlig kontakt.

 

Det stemmer at det er to separate innganger, diodene ligger annenhver kald og varm bortover. En fibaro rgbw er perfekt til å justere fargebalansen på disse ja. 

 

Colordiode er på Ebay også. Kjøper du de kraftigste stripene herfra er aluminiumslist et must. De har bra utvalg i aluminiuim hos f. eks. Bauhaus hvis du ikke vil kjøpe de svindyre dedikerte led-aluminiumskanalene man finner rundt omkring.

Stripene blir glovarme selv i aluminium så det er også fint hvis man kan feste listene med litt avstand til overskapene så de får litt bedre kjøling.

Eller bare dimme de litt til vanlig. Jo kaldere de er jo lengre lever de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, eivtress skrev:

 Hei

Det er standard 10mm striper Yuji fører, så koblingsklemmer får du på ebay. Men jeg anbefaler å lodde, de klemmene jeg har vært borti har gitt ganske dårlig kontakt.

 

Det stemmer at det er to separate innganger, diodene ligger annenhver kald og varm bortover. En fibaro rgbw er perfekt til å justere fargebalansen på disse ja. 

 

Colordiode er på Ebay også. Kjøper du de kraftigste stripene herfra er aluminiumslist et must. De har bra utvalg i aluminiuim hos f. eks. Bauhaus hvis du ikke vil kjøpe de svindyre dedikerte led-aluminiumskanalene man finner rundt omkring.

Stripene blir glovarme selv i aluminium så det er også fint hvis man kan feste listene med litt avstand til overskapene så de får litt bedre kjøling.

Eller bare dimme de litt til vanlig. Jo kaldere de er jo lengre lever de.

Hei, takk for svar.

 

Hadde tenkt å feste den i overskapet da jeg ikke har en pyntelist under skapet. Men vi snakker ikke brannfarlig varm her? worst case så ryker led-stripen?

Blir den fra Yuji like varm? 

 

Denne kanalen må vel være ganske grei og ikke minst billig! 

Endret av Steinis
fant noe mer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Steinis skrev:

Hei, takk for svar.

 

Hadde tenkt å feste den i overskapet da jeg ikke har en pyntelist under skapet. Men vi snakker ikke brannfarlig varm her? worst case så ryker led-stripen?

Blir den fra Yuji like varm? 

 

Denne kanalen må vel være ganske grei og ikke minst billig! 

 

Ikke brannfarlig nei. Men varm å ta på, sikkert rundt 60-70 grader. 

Nesten 30W per meter er jo mye varme å kvitte seg med.

Jeg tenker bare at det er verdt å prøve å øke levetida så mye som mulig, det er tross alt mer jobb å bytte led-striper enn lyspærer. Men når man sier at levetida på led er 25.000 timer mener jeg man snakker om at intensiteten faller under 80% av hva den hadde som ny. Den slukker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.1.2017 at 21:37, mosfet said:

Da har jeg fått listene, og lightstrips'en passet perfekt i listene. Det løste derimot ikke problemet mitt med at jeg ser chipene (plasten/glasset på listen er ikke frostet). Dette til info hvis andre irriterer seg over det samme. Neste steg blir nok å kappe til en liten trelist som festes i forkant for å skjule led stripsen.

 

Men frosting kan du jo enkelt fikse selv. - Litt avhengig av materialet kan du f.eks smøre de med tynner, eller bruke fint sandpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, kjetilkl said:

 

Men frosting kan du jo enkelt fikse selv. - Litt avhengig av materialet kan du f.eks smøre de med tynner, eller bruke fint sandpapir.

 

Sant nok!

Jeg hadde nok håpet at jeg skulle få ei list som lyste jevnt. Nå er det vel 5-6 cm mellom hvert lystpunkt når jeg sitter i stua og ser inn på kjøkkenet. En list som skjuler hele stripa tror jeg blir eneste godkjente løsning (for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har 3x 18w lysrør over kjøkkenbenken i dag. Vurderer å gå over til LED. Noen som kan legge ut bilde av benkebelysningen sin? :) 

 

Det er et vindu jeg må "rundt", hvor tykke kabler må man ha på 24v? Har forstått at det er litt strøm som skal transporteres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.