Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Benkebelysning kjøkken


Anbefalte innlegg

31 minutter siden, cral skrev:

i "gamle" dager hadde man jo gjerne en underlist under overskapene for å skjule lysrør og stikkkontakter

 

Det har jeg, så ser for meg at det kan bli like bra med LED-list også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 23.1.2017 klokken 21.05, Steinis skrev:

Denne kanalen må vel være ganske grei og ikke minst billig! 

Prøvde du den? Litt fristende å sette den skrått, men spørs hvor god frostingen er. Har ikke lyst på en haug med synlige punktlys bortover.

 

Den 25.1.2017 klokken 20.23, mosfet skrev:

En list som skjuler hele stripa tror jeg blir eneste godkjente løsning (for meg).

Endte du opp med trelist? Jeg lurer på om jeg skal gjøre det enkelt og klistre opp en kabelkanal foran. F.eks. en slik: http://www.clasohlson.com/no/Kabelkanal/Pr365923000 . Billige og kommer ferdig med dobbeltsidig tape. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Drar opp denne tråden igjen da det muligens blitt litt forandringer på ledstips.

Holder selv på å let etter noen ledstrips jeg kan ha over kjøkkenbenken.

Vuderer Hue ledstrip, men er litt usikker på om lyset blir sterkt nok.

Noen som har erfaringer eller har noe annet å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne under overskapene på kjøkkenet hjemme.

Dimmes med Qubino flush Dimmer.

Finnes i forskjellige lengder og fargetemperaturer.

Jeg kjører konsekvent 2700K i interiør belysning.

Andre ønsker 3000K. Det blir litt for hvitt etter min smak.

 

Dimmer til ca 50% og har mer enn nok lys.

Tror det skal gi nok lys selv når jeg vil ha behov for enda mer lys.

Ikke den billigste løsningen, men den har lav byggehøyde og er fleksibel nok for mitt behov.

Storfavoritt hos kunder som bygger om kjøkken.

 

LED strips uten profiler har lett for å få eiring på loddinger og kontakter over tid.

Særlig når de er plassert rett over steder med tildels høy fuktighet. (Over oppvaskkum, platetopp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Hadde tidligere 5050 ledstripe over kjøkkenbenken og det plenty lyst nok. :) 

 

Er faktisk ikke enig, synes det er overraskende svakt, ihvertfall om det er RGBW, eller RGB, ren hvit kan være ok. For å presisere litt, sier ikke at det må være for lite, men det er ikke så mye lys heller, jeg tror mange kunne ønsket seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2016 den 17.24, eivtress skrev:

Led-striper er et fag jeg er lidenskapelig opptatt av, så mitt umiddelbare råd er at du vil angre på å kjøpe noe billige greier à la Jula/Chlas. 

Personlig har jeg vært i gjennom det meste av billige greier fra ebay og lignende. Saken med ebay-striper er at alt handler om "super bright". For det er nemlig svært billig å lage ganske lyse striper. Det handler om fosforbelegget som ligger oppå selve chippen. Man bruker en blå chip, og legger et gult belegg som igjen gir et hvitt lys. Det var dette som var gjennombruddet for noen år siden når hvite og varmhvite led begynte å dukke opp. Ved å bruke et billig belegg kan man slippe gjennom masse lysenergi, men lyset vil da ha en svært ubalansert fargegjengivelse. Da snakker man om CRI. En glødepære har cri på 100, dette er maksreferansen. Ebay-striper har en cri på typisk 60-80. Det jeg har erfart er at lyset ofte har et grønnskjær og svært dårlig gjengivelse av rødtoner.

På en kjøkkenbenk som stort sett brukes til matlaging og presentasjon syntes jeg det er viktig med god fargegjengivelse. Tomater ser friske og røde ut og salaten grønn og fristende.

Det må nevnes at CRI-skalaen ikke er perfekt, og at man kan oppnå en høy score med veldig høye rødverdier og lavt på andre farger. Det er også utført en del testing hvor det kommer fram at folk flest faktisk ikke foretrekker en CRI på 100 men kanskje 85. Men fargene på en stripe med 85 er ikke de samme som en annen på 85. Tallet er et snitt.

Men inntil videre er det skalaen vi har, så det høyeste tallet er å foretrekke.

 

Selv har jeg landet på en slags led-stripenes rolls royce fra Yuji LED. Dette er en hybridstripe med to sett chipper. En varmhvit og en kaldhvit.

Jeg har satt den opp sånn at lyset vanligvis skrus på med kun de varme chippene og når jeg vil ha ekstra arbeidslys kobler jeg inn de kalde også. Da får jeg et sinnsykt kraftig lys på rundt 4000k. Jeg har ikke automatisert dette, kun en vanlig elkobryter skjult under et skap. 

Bortsett fra Yuji LED har jeg funnet en bra butikk på AliExpress Colordiode Technology. Disse er rimeligere og jeg er også veldig fornøyd 2835-stripene herfra.

Mitt siste tips er å kjøpe 24v-striper da disser går kjøligere grunnet halvert ampere og at det er mindre spenningsfall ved lange strekk.

LED RULER!

Hvor mangen led pr meter anbefaler du ?

Eller har dette mest med kvaliteten på led å gjøre, mer enn antall?

 

Jeg har både philips hue (30 pr meter) og vanlige led (60 pr meter), og begge fungerer for så vidt bra, men kommer an på hvor man har plassert de, og hvordan man ser lysbildet.

Klarer ikke helt å finne ut hva som er best, så det er spennende å høre din erfaring, på hva du mener bør brukes av antall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.