Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste gateway/hub med Z-wave og Zigbee for Home Assistant


Anbefalte innlegg

Ettersom smartthings-huben er uegnet for offline-bruk, ser jeg etter et alternativ. Jeg har kikket på Aeton Homey, eller kun kjøre med diverse dongler.

 

Noen som har noen gode tips tin en hub som har all HW, og et bra API for interfacing med lokale tjenester, som f.eks. hass?

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig. Hadde håpet jeg kunne slippe enda et "juletre", men det er vel sesong nå snart. :P 

 

Hvilke dongler anbefaler folket? Er Z-Wave UZB1 grei, den er jo nesten halv pris av Aeon Labs Z-stick gen5?

 

Zigbee virker litt værre, noen som vet hvilke dongler som støttes i hass? Ser de ikke har noen liste over støttede slik de har for Z-wave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aeotec z-wave er vel hyppig brukt i open-zwave som  HASS bruker. Det er del bugs og lite oppdatering av i OZW leiren for tiden. Er mye commits som ikke blir merga. Noe skyldes  at utvikleren (solo) ønsker å skrive om store deler av koden og som alle andre så strekker vel ikke tiden helt til(OZW var basert på reverse engineering, men nå har sigma sluppet mye dokumentasjon / sdk´er).

 

Om du er modig og ville jeg sett på z-way og mqtt, evt fortsette på en av de mange oppgitte pyzway forkene.

 

Ang UZB1 hadde jeg styrt unna, Paltos fra zway leiren har kommentert at den trolig ikke kommer til å støtte S2 security. Pr nå ser det ut som det er kun razberry v2 som kommer til å virke her.

 

Zigbee se på Deconz, denne er i ferd med å få mainline støtte i HASS https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/10321

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurdere det slik at razberry v2 kan brukes både av z-way og open-zwave. Og du kan enkelt switche mellom OZW og zway leiren etter hvordan utviklinga blir framover bare husk å bruk samme network key fra dag1 så veldig framtidsretta.

 

Deconz er ikke perfekt og er et ungt produkt, men det er få andre løsninger som tilbyr samme muligheter og åpenhet. 

Skal jeg klage på noe så er det noen rare bugs med conbee i docker, som folk sliter med å finne ut av. Så for nå så har deconz en egen rpi kjørende her. 

 

 

 

 

Endret av geirra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt razberry v2 i ca et halvt år og er veldig fornøyd! Hadde v1 tidligere, men den ble ødelagt så valgte å gå for v2. Er merkbart bedre rekkevidde på v2!

 

Eneste minuset jeg har å si er at du låser deg til en Raspberry PI. Om du skal oppgradere til en "vanlig" pc senere, så vil du ikke bruke en razberry direkte (er feks mulig å dele z-wave over MQTT til en annen pc). Har ikke vært et problem for min del, men jeg har også bare en liten leilighet så en Raspberry PI holder foreløpig fint. Mener jeg har i underkant av 30 z-wave noder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LaStrada skrev:

Eneste minuset jeg har å si er at du låser deg til en Raspberry PI. Om du skal oppgradere til en "vanlig" pc senere, så vil du ikke bruke en razberry direkte (er feks mulig å dele z-wave over MQTT til en annen pc). Har ikke vært et problem for min del, men jeg har også bare en liten leilighet så en Raspberry PI holder foreløpig fint. Mener jeg har i underkant av 30 z-wave noder.

 

Den låser deg til RPI, men du kan fortsatt kverne dataen på en pc. Du kan videresende enheten via socat f.eks. Slik kan du også plassere rpi med razberryen midt i huset for perfekt dekning. Mens serveren står i kjelleren og kverner 

 

 

1 minutt siden, petersv skrev:

Takk for info, hva er ca maks antall enheter man klarer på en Rpi 3 med Raz? (Hvis det finnes noen generell grense da.)

 

Er vel 255 enheter som er maks på zwave, men tipper trafikken tar ned nettet før den tid. Enkelte enheter kan være snakkesalig. 

 

Endret av geirra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, petersv said:

Takk for info, hva er ca maks antall enheter man klarer på en Rpi 3 med Raz? (Hvis det finnes noen generell grense da.)

Tror ikke det finnes en fasit her før ting blir tregt. Det som ofte blir problemet er at man har mange scripts som kjører på en RPI, selve z-wave integrasjonen krever, etter min erfaring, svært lite. Er med en gang du skal gjøre noe med dataene det kan stoppe opp. Selv har jeg mange script (vil tippe 100+ som styrer temperaturer, lys, alarm+++) og jeg har aldri hatt et problem med ytelse. Ligger som regel på maks 5%, med noen unntak hvor den er oppe i 10 - 15% ved feks større databaseoppslag (historikk). Selv bruker jeg RPI3.

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, geirra skrev:

Ang UZB1 hadde jeg styrt unna, Paltos fra zway leiren har kommentert at den trolig ikke kommer til å støtte S2 security. Pr nå ser det ut som det er kun razberry v2 som kommer til å virke her.

 

Dette er feil.

 

Security S2 er kun et nytt rammeverk med sikkerhetsregler til SDK 6.7 og er ikke hardware basert så lenge enheten støtter 500 brikken og OTA firmware oppgradering.

 

Skrevet av Mitchell Klein (Z-Wave Alliance) januar 2017:

Security will no longer be optional for Z-Wave manufacturers to deploy; therefore, through an easy update, all gateways with 500 series chips and all devices that allow over-the-air (OTA) upgrades are able to add S2 to existing devices.

 

UZB1 med firmware 5.26 sammen med Z-Way 3.0.0-rc8 støtter Security S2 fullt ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen. Ser at maks enheter i ett nettverk er 232 forresten, så etter det må man sette opp parallelle nettverk. Det er egentlig en ganske begrensende faktor, og veldig merkelig at det er designet slik. Ville tro det var mye større frihet innad i ett nettverk å koordinere trafikken slik at kollisjoner unngås, enn om man setter opp mange parallelle nett som ikke har noen kommunikasjon og logikk mellom hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, petersv skrev:

Ser at maks enheter i ett nettverk er 232 forresten, så etter det må man sette opp parallelle nettverk. Det er egentlig en ganske begrensende faktor, og veldig merkelig at det er designet slik.

Jeg har et forholdsvis stort utbygget Z-wave nettverk, og har 85 noder pr. dags dato. Selv om jeg skulle bytte ut alt 433MHz-utstyr så vil jeg ikke være i nærheten av 200 noder, så det er ingen umiddelbar grunn til bekymring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, petersv skrev:

Hehe, bare vent! Jeg skal sitere deg på det der om 5 år ;)

Haha! :D

Ikke tro at jeg ikke telte gjennom. :P

Erstatter jeg absolutt alt 433Mhz med Z-wave så blir det til sammen 65-70 noder, men vet ikke om alt lar seg gjøre. F.eks. fuktsensorer til plen og værstasjon trenger ikke være Z-wave. Men selv om jeg skulle gjøre det har jeg enda plass til 70 noder til...

 

 

Husk det er noder det er snakk om, ikke antall "rapporterte verdier". Enkelte har misforstått og tenkt at en multisensor som rapporterer bevegelse, fuktighet, temperatur, Lux, da teller for 4 "enheter", men det er kun én node.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det fort blir lite med 233. I dag er det primært kostnad på utstyret som hindrer de fleste fra å gjøre samtlige el-punkter smarte med Z-Wave, når prisene faller så blir det plutselig begrensningen i antall noder som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, petersv skrev:

Jeg er ganske sikker på at det fort blir lite med 233. I dag er det primært kostnad på utstyret som hindrer de fleste fra å gjøre samtlige el-punkter smarte med Z-Wave, når prisene faller så blir det plutselig begrensningen i antall noder som gjelder.

Tror du skal huske på deg selv om 5 år også... ?

 

Men OK: Hvis du har mer enn 233 noder så gjør det absolutt ingenting å splitte dem i to eller til og med tre nettverk. Da har du så tett med noder at kommunikasjon i meshet ikke er et problem uansett. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, iblis skrev:

 

Dette er feil.

 

Security S2 er kun et nytt rammeverk med sikkerhetsregler til SDK 6.7 og er ikke hardware basert så lenge enheten støtter 500 brikken og OTA firmware oppgradering.

 

Skrevet av Mitchell Klein (Z-Wave Alliance) januar 2017:

Security will no longer be optional for Z-Wave manufacturers to deploy; therefore, through an easy update, all gateways with 500 series chips and all devices that allow over-the-air (OTA) upgrades are able to add S2 to existing devices.

 

Etter mine kontakter med HW produsent som jobbet med S2 prod. implementering har det kommet fram at Sigma i respektive SDK 6.7x har reservert så mye minne for eget bruk at de (produsent) fikk ikke plass for sin FW. De ble nødt å installere en ekstra chip, splitte (og sinkronisere videre) FWen at alt dette skulle virke.

Så da skal vi se om det blir mulig å oppdatere ALLE dagens OTA, 500 chip baserte enheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, hkmod25 skrev:

Etter mine kontakter med HW produsent som jobbet med S2 prod. implementering har det kommet fram at Sigma i respektive SDK 6.7x har reservert så mye minne for eget bruk at de (produsent) fikk ikke plass for sin FW.

Vel, de er jo ikke ferdige enda... hvis dette er tilfellet så skyter jo Sigma seg selv i foten, det må de jo innse.

 

Men man har blitt overrasket før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Vel, de er jo ikke ferdige enda... hvis dette er tilfellet så skyter jo Sigma seg selv i foten, det må de jo innse.

 

Men man har blitt overrasket før...

Ikke ferdige? Det er vel ganske mange av S2 (SDK 6.71) produkter som allerede er sertifiser. Til og med i salg: Danalock V3, Everspring SP816:

https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/1062-utendors-pir-detektor-sp816.html

?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, petersv said:

Hva mener du med det siste der? Det er jo nettopp dette som er et problem, om alle "snakker i munnen på hverandre". Blir fort masse re-transmisjoner og store delays, til det etter hvert bryter helt sammen.

Utifra mine beregninger, med 40kbps baud og 64B meldinger (gjennomsnitt) så kan man sende 80 meldinger i sekundet gitt perfekt utnyttelse av linken. Siden de ikke er mulig med random access , så la oss si at det funker like bra som slotted ALOHA (Z-wave noder sender aldri når noen andre sender, men venter en random tid etterpå, og kan derfor kollidere fordet), får man en maksimal utnyttelse av nettet på 36.8%, mao. sitter man igjen med kun ca 29 pakker i sekunder før "helvete er løs".

 

Med mindre jeg har oversett noe er det en ganske stor begrensning, men med maks 233 noder er det sikkert ikke noe problem ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.