Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

OpenHAB 2 og z-wave


Lazarus

Anbefalte innlegg

Hei,

Da har jeg et spørsmål til de få her inne som bruker OpenHAB...

Har noen av dere testet OpenHAB 2 beta og Z-Wave?

Problemet jeg har er at den kun gjenkjenner 3 av 23 enheter på Z-Wave nettet mitt. De andre dukker opp som "tomme" enheter uten config parameter eller channels...

 

Leste noe om at en kan hente device definisjoner fra en liste på nett(http://www.cd-jackson.com/index.php/zwave/zwave-device-database/zwave-device-list), men jeg fant ingen måte å importere disse inn i OpenHAB2.

 

Noen som kan hjelpe??? jeg gir snart opp......... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så bruker jeg Z-Way (z-wave) + MQTT + OpenHAB 2 beta løsningen så jeg er ikke helt husvarm med z-wave bindingen.

 

Men jeg skal gjøre litt research i kveld og se om jeg kommer opp med et fornuftig svar ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Dessverre så bruker jeg Z-Way (z-wave) + MQTT + OpenHAB 2 beta løsningen så jeg er ikke helt husvarm med z-wave bindingen.

 

Men jeg skal gjøre litt research i kveld og se om jeg kommer opp med et fornuftig svar [emoji6] 


Kom du frem til noe? [emoji6]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har du sett noe mer på dette? Jeg vurderer å oppgradere fra oHAB 1 til 2 og i den annledningen kutte ut vera kontrolleren som styrer z-wave nettverket.

Jeg satt noen timer å lekte litt med openhab2 betaen for en uke siden. La til Sonos blant annet og en z-wave qubino dimmer som jeg hadde liggende. Og jeg må si det var overraskende enkelt i forhold til det jeg hadde trodd. Den lastet også inn alt av parameter muligheter og diverse til qubino dimmeren. Jeg vet dog ikke helt hvor stabil z-wave bindingen er enda. Men tror oppgraderingen skal gå lettere enn jeg hadde forestilt meg.

Jeg brukte z-wave bindingen og habmin aktivert. Jeg tror det er habmin som skaper det automagisk rundt deteksjon av hvilke type z-wave enhet som inkluderes.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har begynt å ta i bruk OH2 med Z-wave nå. Vil anbefale nyeste snapshot av OH2. Den ser ut til å fungere litt bedre og ha støtte for litt flere Z-wave-enheter, men det er noen som mangler fortsatt, og vanskelig å få brukt de som er ukjente, da de ikke får noen kanaler (bør rapporteres inn til OH sin database).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@iblis , hei, er du fornøyd med zway + mqtt + OH løsningen? Noen spesielle utfordringer? Er det med dongle eller raspberry modul?

Sitter med Aeotec Gen 5 stick og OH 1.8.3 nå, satt litt i tenkeboksen på om jeg skulle gå over til en zway løsning når jeg går over til OH2.0 siden jeg er litt skeptisk til utviklingen av secure støtten (det har tatt lang tid samt usikker på stabilitet når det først kommer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke noe stort problem med gjenkjenning av Z-wave-enheter i OH2 nå jafall. Jeg har kanskje en som ikke gjenkjennes (dog litt irriterende at disse ikke kan brukes i det hele tatt, selv om OH vet hvilke klasser de støtter. Config vil jo trenge metadata for å fungere med tekst). Da kan man legge den inn selv i databasen linket til øverst, så blir vel endringen med i snapshot neste dag etter den er godkjent.

Endret av mariusko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alpøy skrev:

Ja mulig jeg bør bare fortsette med "native" z-wave bindingen i OH2, det sparer meg hvert fall for en del arbeid :)

 

Hva var alternativet? Er det noe som er godt integrert?

 

Alle Z-wave-enheter jeg bruker aktivt nå er rimelig godt støttet av den som følger med nå jafall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Ok, har en Aeon Z-Stick og en Multisensor 6. Men virker ikke som om jeg klarer å få verdier fra MS6 uansett hva jeg gjør.. Verdiene ser ut til å være NULL.. Finner sensoren i habmin og i paperui og alt ser ok ut, men får ingen verdier. Forslag?? 


Det har jeg også, og det fungerer fint. Ingen andre ideer enn å oppgradere til nyeste OB2, slette xml-fila for enheten under z-wave-katalogen og kikke i loggfil. Ellers prøve å ta den bort og legge den til igjen i z-wave-nettet. Fremdeles trøbbel spør på epostlista/rapporter issue på Github.

Sent fra min SM-N915FY via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, tjwesterby said:

Ok, har en Aeon Z-Stick og en Multisensor 6. Men virker ikke som om jeg klarer å få verdier fra MS6 uansett hva jeg gjør.. Verdiene ser ut til å være NULL.. Finner sensoren i habmin og i paperui og alt ser ok ut, men får ingen verdier. Forslag?? 

 

Har du lagt til controllern din under Association groups på devicen? Er sensoren (motion sensor triggered command) satt til Sensor Binary Report CC?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - etter mye fikling og lesing på OH forumet i helgen, så endte jeg med å gjøre de samme to tingene som @Alpøy nevner, samt en restart. Etter en liten stund så dukket det plutselig opp verdier :) I tillegg virker det som den reagerer på bevegelse da den lyser opp ved bevegelse foran sensoren, så nå får jeg bare fikle litt mer for å se om jeg får alt til :) Takk for input!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tjwesterby skrev:

da den lyser opp ved bevegelse foran sensoren,

Sensoren lyser ved trigging av bevegelse, også selv om z-sticken er nede for telling og ikke mottar noe som helst. Bør vel komme en trigger-bevegelse i loggen hvis du sjekker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.