Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

30 meter Cat6 - får ikke gigabit


PerH

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som mediaserver og backup koblet rett på flett ny router via 30 meter Cat6. Jeg terminerte kabelen 1-1, ikke krysset. Jeg ser også at man skal legge blått inni grønt par i pluggen, det har ikke jeg gjort.. Jeg har bare parene rett ved siden av hverandre, ingen omstokking.  Kan det virkelig være problemet?

 

568B-straight-through-diagram.jpg

 

Det er tydelig at den er "merket" som 100Base i systemet, for det butter på 11.2 mb/s... 

 

Jeg brukte bare vanlige konnektorer kjøpt på biltema, skal man ha spesielle konnektorer for cat6? Det er vel litt grovere dim på lederene og kun en kordel..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok fort være problemet ditt ja.

Mine første hjemmelagde kabler var terminert uten tanke på par, kun at de skulle være like i endene.. i noen tilfeller gikk det veldig veldig bra, mens i andre tilfeller ble det heller dårlig hastighet.


Jeg bruker nå utelukkende kontakter fra Tyco da de jeg kjenner som jobber med slikt sverger til disse. Merker at de er bedre å jobbe med, og kanskje viktigst, de klikker ordentlig på plass.
Kjøpte på Biltema først, og de virker de og, for all del, men de klikker ikke alltid i lås.
Om du skal terminere endel vil jeg anbefale å kjøpe en eske Tyco [emoji3]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dårlig kontakt i en av pluggene. Det har skjedd meg ett par ganger.

 

Hvis du har Windows kan du høyreklikke på nettverksadapteret og velge "Status". Da vil du se hvilken fart (Speed) som er maks.

 

Hvis det står 100Mbps der er det bare å koble en eller begge pluggene på nytt.

 

http://cdn.ilovefreesoftware.com/wp-content/uploads/2017/01/network-adapter-speed-visible-in-wifi-status-window.png

 

EDIT: Jeg ser nå at du innrømmer å ha koblet feil.. her er det bare å koble på nytt :) Ja grønn skal splittes slik som på tegningen.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer å ha koblet feil farge på feil pinne, men det er fortsatt 1-1..

Jeg kunne godtatt at jeg fikk 50% ytelse siden parene da er tvistet feil, men at routeren merker det, og begrenser til 100?

Skjønner ikke hvordan den skulle gjøre det, men jeg får gjøre et nytt koblingsforsøk i kveld. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kabelen skal være mer enn god nok, så dette er nok "User Error". :)

 

Leste litt mer på hva som skjer her, og NIC gjør en hastighetstest etter oppkobling, og justerer ned til "sikker" hastighet om det er mye støy. Man kan overstyre det med større pakketap som følge. Tror jeg kobler om istedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å gå over med en Network Cable Tester etter jeg har gjort koblinger. Min likner veldig på denne https://www.clasohlson.com/no/Nettverkstester/38-7245, finnes sikkert billigere utgaver også.

Da får du sjekka at alle lederne er korrekt koblet, hvis èn eller flere ledere enten er koblet feil eller ikke har kontakt vil du fort dette ned på 100mbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Anbefaler denne netverks testeren om man ønsker litt mer en å se om parene er koblet riktig. 
Ser noe hjemme snekret ut, men gjør like god jobb som Fluken jeg har til over 6k. 
Netverk tester Aliexpress

Her kan du få opp lengder på par og søke etter brudd, den viser da lengde fra pluggen til brudd. 
Som regel er det feil i pluggen, men kan skje at man får stiftet gjennom en kabel og to på lang strekk. 
 

sigurdi

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at dette skal gjøres rett er at parene i kabelen er vridd om hverandre for å motvirke elektromagnetisk støy som oppstår rundt en signalkabel. Denne støyen er på korte strekk ikke ett problem som hindrer kontakt men kan være nok til å hindre full ytelse på kabelen. Og når to enheter snakker sammen over en nettverkskabel så bruker de to par, par 1 og par 2, men disse ligger ikke i rett rekkefølge i pluggen. Dvs at par 1 ligger på pinne 1 og 2, mens par 2 ligger på pinne 3 og 6.

 

Når en da går etter den vanlige misforståelsen at det er viktigst at de ligger likt så pleier folk å gjøre som her, å legge de i fargerekkefølge(dvs halv og hel rett etterhverandre). Det som da skjer er at signalet på par 1 går som normalt mens signalet på par 2 blir splittet ut over to par i kabelen - og støy kan påvirke signalene såpass at du får redusert hastighet, pakketap og til og med kanskje ikke kontakt i det hele tatt.

 

Siden det på korte strekk kan fungere helt fint om en legger lederene feil, og ikke minst kanskje i noen tilfeller med litt flaks og over lengre strekk, så gir dette ett inntrykk av at rekkefølgen ikke er så viktig så lenge det er likt i begge ender. Noe som da er feil. Det skal være likt i begge ender - men rekkefølgen har mye og si. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.11.2017 at 23:13, PerH said:

 Jeg har bare parene rett ved siden av hverandre, ingen omstokking.  Kan det virkelig være problemet?

 

Som nevnt av flere her, så må de være tvunnet. Der er noe av ideen med navnet "twisted pair" :) 

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

http://www.infocellar.com/networks/cables/twisted-pair-cables.htm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15/12/2017 den 11.52, Thorbjørn skrev:

Og når to enheter snakker sammen over en nettverkskabel så bruker de to par, par 1 og par 2, men disse ligger ikke i rett rekkefølge i pluggen. Dvs at par 1 ligger på pinne 1 og 2, mens par 2 ligger på pinne 3 og 6.

Er det ikke slik at i gigabit standarden brukes alle par til kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Det burde eg ha tatt med(er for vant med 100Mb) :)

 

Prinsippet er fortsatt det samme par en går på pinne 1 og 2, par to går på pinne 3 og 6, par tre går da på pinne 5 og 4 og par fire går på pinne 7 og 8. Ved å ha like ender uten rett rekkefølge så vil en altså tulle til for par 2 og 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.