Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alexa på Sonos One


Godot

Anbefalte innlegg

Da har det kommet et par Sonos One i hus, planen var å putte én som bakhøyttaler til Sonos-lydplanken i par med en gammel Play:1, og den andre i stua. 

Uheldigvis kan man ikke kombinere One og Play:1 som stereopar ? Begge står derfor som bakhøyttalere nå mens jeg pønsker best måte å løse det på...

 

MEN jeg visste jo at Alexa på Sonos ikke var tilgjengelig offisielt i Norge ennå, men mener å ha lest at man kunne trikse det til ved å ha konto i US/UK. Finner ikke igjen noen slike poster nå, noen som kan hjelpe? Har valgt US som land på Sonos-kontoen, men appen sier fortsatt at det ikke er tilgjengelig i mitt land.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Jeg fikk det til! 


Den var standhaftig på å stille meg tilbake til Norge, viste det seg. 

Jeg opprettet ny Sonos-konto i UK, og overførte eierskapet av Sonosene dit, og har nå koblet til en (ny) UK Amazon-konto ?

 

EDIT: Damn, stopper på at jeg ikke får lastet ned iOS app for Alexa, siden den krever US eller UK app store...

I "gamle dager" kunne man lage seg en iTunes-konto uten betalingsmetode, med det er visst fjernet i høst ?

 

Får teste med fruens Android når hun kommer hjem i morgen, mulig den er enklere å lure.

Endret av Godot
Nytt setback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det kommet et par Sonos One i hus, planen var å putte én som bakhøyttaler til Sonos-lydplanken i par med en gammel Play:1, og den andre i stua. 
Uheldigvis kan man ikke kombinere One og Play:1 som stereopar [emoji853] Begge står derfor som bakhøyttalere nå mens jeg pønsker best måte å løse det på...

Takk for info. Dette var planen min også, men da tror jeg heller det blir to Play:1 bak.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom tips i denne artikkelen fikk jeg installert Alexa-appen på en Android-telefon, og da kom jeg videre i oppsettet.

Kan snakke med Alexa, yay! 

 

Hadde litt trøbbel med å linke opp Spotify, det gikk ikke fra den åpenbare "Music, video and books"-skjermen på Alexa-websiden. Trikset var å gå i Settings, velge Accounts>Music&Media og linke opp derfra. Alexa ba meg deretter om å si "Alexa, discover devices", og så måtte jeg velge Spotify som default musikktjeneste.

 

Ganske mange hoops, men det funker!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
På 14.12.2017 den 10.36, Godot skrev:

For noen dager siden ble det også plutselig mulig å installere Alexa-appen via norsk iOS App Store, så nå bør alt være mye enklere!

 

 

Dette høres kult ut! Har du mulighet til å fortelle steg-for-steg hvordan man får dette til å virke?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 1/9/2018 den 22.24, Knet skrev:

Dette høres kult ut! Har du mulighet til å fortelle steg-for-steg hvordan man får dette til å virke?

 

Dette er jeg interessert i også. Har en Sonos One og skulle gjerne hatt igang Alexa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg glemte å svare på forrige spørsmål. 

 

Det burde jo være enkelt nå som Alexa finnes i norske app-butikker.

 

Du starter i Sonos-appen og velger å legge til taletjeneste for den aktuelle høyttaleren.

Du finner det under Innstillinger->Rominnstillinger->Stue (f.eks)

 

Hvis den sier at det ikke er tilgjengelig i ditt land må du opprette en UK Sonos-konto, og omregistrere høyttalerne til å høre til denne.

 

Når du så får lov til å gå videre burde det bare være å følge instruksene i appen, installere Alexa-appen når du blir bedt om det etc. 

 

Det er en god idé å bruke engelske navn på rommene side, det er enklere for Alexa å forstå "Living room" enn "Stue" f.eks. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å endre adressen tilbake, men har ikke vært nødvendig ennå.

Kan stille inn slik at Alexa vet at du er på din adresse i Norge, så da får du lokal værmelding etc om ønskelig.

Jeg måtte manuelt stille om til Celcius i Alexa-appen, og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har norsk språk på Sonos-appen, så det er ikke det som er problemet.

 

Jeg har UK Sonos-konto, jeg laget en ny med adresse i England.

Har også UK Amazon-konto til Alexa.

Spotify er min vanlige norske konto.

 

R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Testet dette selv nå med ny One. Hadde på forhånd lagt inn Alexa app på min iPhone.

Gikk inn på sonos.com, endret land til UK. Ingen behov for å "overføre" konto.

Startet sonos appen på iPhone, og fulgte installasjonen for stemmestyring. Gikk fint med norsk språk.

Vet ikke om koblingen går bort om jeg endrer tilbake land i Sonos appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
22 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Hvordan er erfaringen med Sonos One sålangt? Vurderer å begynne med litt stemmestyring, og da virker Sonos One som det beste alternativet siden det ser ut som støtte for google kommer snart til Sonos One.

 

 

 

Fungerer helt tipp topp! Litt småting som henger igjen, men jeg merker ikke mye til det lengre. Absolutt "nesten" på nivå med alexa dot ift smart delen og lyden er jo tipp topp ift størrelsen. Jeg har 1 dot og 3 One i min leilighet. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, GeneralVirus skrev:

Hva er det som mangler kontra Alexa dot? Ikke at Amazon sin stemmestyring er så aktuell for meg.

 

Det har jeg ikke oversikt over, men iallefall dropin og announcement. Google er ikke klart enda, vet ikke når det kommer heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg får ikke til å linke min premium spotify konto til stemmestyring via Alexa på min sonos one. Har byttet alexa konto til U.K. Noen som kan legge inn en idiot sikker guide til hvordan man får dette til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bestilte meg to sonos one I dag

 

Så lurte på en greie, jeg bruker hovedsakelig google Assistant, men tenker Alexa fungerer i en interim periode. Uansett.

Lurte på fremgangsmetode.


Jeg har en norsk og en amerikansk amazon konto (med jetcarrier adresse).


hvordan går jeg her frem når jeg setter opp sonos one. Har ikke Sonos konto, så lurte litt på hvordan dette fungerte i praksis. Altså dette blir min første sonos produkter. De skal stå i en nyoppusset vinterhage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Har koblet opp min Sonos One. Har aktivert Alexa og bruker UK Amazon. Jeg kan snakke til Alexa og jeg får svar. 

 

NRK Newsflash virker ikke. Det vil si, jeg kan velge det og be om News Flash, men det kommer ikke noe lyd etter at Alexa introduserer den. 

 

Men, Spotify virker heller ikke. Jeg har linket kontoen og satt Spotify som deafult. 

 

Når ber Alexa om å spille musikk, svarer hun «playing music from Spotify... Sorry, that device is offline»

 

Hva mer må gjøres? Eller virker det ikke hos dere heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.