Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

[LØST] Problem med kalibrering av RollerTrol motorer (Z-Wave)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Edit: Løsning: Fjern Z-wave modul, koble motorene direkte på strømforsyningen slik at de mottar strøm heletiden, så holde inne knappen på motor i ca 10 sekunder.

 

Da det er litt mer aktivitet her inne enn andre steder jeg har spurt så holder jeg meg til forumet her. :)

 

Jeg kjøpte meg denne pakken her fra m.nu (RollerTrol m/ 3 motorer + Z-Wave Shutter DC sak.

https://www.m.nu/paket-styra-rullgardin-fran-ikeajyskkirshgardinia-zwave-p-2302.html

 

Det fungerte fint i starten, når jeg holdt på å lære meg hvordan jeg faktisk skulle programmere lower limit og upper limit på rullegardinene, men mens jeg holdt på, så rotet jeg det selvføgelig litt til.

Når man går inn i programmeringsmodus (holde nede på motor i ca 6 sekunder), så ruller gardinet seg ca en halv runde, før den beeper, slik at den skal være klar for videre innstruks.

 

På en eller annen måte klarte jeg å gjøre slik at upper og lower limit er på mer eller mindre samme posisjon. Når jeg tar den opp eller ned, så hører man bare et "klikk" så skjer det ingenting.

 

Kommer heller ikke inn i programmeringsmodusen lenger, da den ikke vil rotere lengre enn det som er grensa den har blitt lært.

 

Jeg sendte en kjapp epost til http://m.nu som forøvrig svarte innen 15minutter som sa:

Sitat
Du ska kunna resetta motorn genom att hålla inne knappen i 30 sekunder.
 
Hör av dig igen om det inte hjälper.

 

Noe jeg gjorde. testet både i 30 sekunder og 60 sekunder uten at noe skjer. Prøvde dette både når motoren står "Off" og "On".

Mens jeg venter på svar fra m.nu igjen i  tilfelle de har flere tips, så spør jeg her også. Sendte de nettopp epost så får nok ikke svar før i morgen.

 

Sitat

Moskus
For oss med 433MHz-motorer, så kalibreres selve motoren. For de med Z-wave så skal microcontrolleren kalibreres. :)

 

Er du sikker på dette? Fordi, når jeg programmerte den ene motoren (som da ble feil), så kunne jeg fint koble til en av de andre motorene, så starte kalibreringsprosessen på dem uten at det var noe problemer. Kun de motorene som hadde upper\lower limit på samme posisjon som ikke vil rigge på seg.

 

Om det var microkontrolleren som skulle kalibreres, så burde vel den gjøre nøyaktig det samme om jeg koblet til en annen motor?

 

--

 

Annen info: Motorene er uten radiomottaker, så får ikke koblet til noen fjernkontroll til disse. Ellers er det koblet opp i HomeSeer 3.

k7nR5Ak.png

 

Om noen har tips, så tar jeg imot! :)

 

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Merko skrev:

Er du sikker på dette?

Bombesikker er det farlig å være... men det var det jeg trodde etter å ha lest litt tidligere (da jeg undersøkte ja eller nei til Somfy-motorer).

Men jeg har tatt feil før, selv om det er sjeldent. :P

(Nei, seriøst, klart jeg kan ta feil. Når jeg tenker meg om så er det jo mest praktisk om kalibreringen ligger i motoren).

 

 

EDIT:

Etter å ha undersøkt litt, så er det bare de billige motorene som må kalibreres i controller, og det er ikke bare alltid lett. Rollertrol nok kalibreres i motor, ja, og bruker bare spenning (som snus) for å merke om motoren skal kjøre opp eller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme kit fra m.nu med to rullegardiner ved siden av hverandre. Jeg gjorde kalibreringen i selve motoren og det tror jeg fungerer best siden motorene har litt forskjellig hastighet. Så hvis jeg hadde gjort kalibreringen på tid i microcontrolleren hadde de aldri havnet på samme sted. Qubino-modulen har en autokalibrering som merker når det sluttes å trekke strøm, og dermed skjønner at gardinene har stoppet i enten øvre eller nedre posisjon. Etter denne kalibreringen kan man styre gardinenes åpning prosentvis.

Det hjelper kanskje ikke deg i ditt tilfelle. Du virker litt fucked hvis du ikke kommer inn i programmeringsmodus igjen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Hvis du ikke får den i programmeringsmodus i det hele tatt etter den første gangen, så få den byttet. Da er den i praksis DOA.

Veeel, når det har skjedd på 2 av 3 motorer, så er det klart at det må være en brukerfeil inne i bildet :P

 

Når man holder inne knappen i 6 sekunder som man skal gjøre for å sette den i programmeringsmodus, så roterer motoren ca en halv runde før den går inn. Men siden upper\lower limit er på samme posisjon så vil den ikke rigge seg fra det. Iflg m.nu skal man kunne nullstille motor om man holder inne settings-knappen på motoren i ca 30 sekunder, men det har ikke fungert. Sende dem et youtubeklipp, i tilfelle det er noe jeg gjør helt galt, så får vi se hva de svarer :) De svarer iallefall kjapt. det skal de ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått liv i motorene igjen.

 

Men et annet problem dukket opp. Nå er alle motorene koblet sammen, men de har forskjellig hastighet?

Noen som har vært borti dette? :P Ser jo litt penere ut når de er synkront..  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Ja, de har ikke samme hastighet. Skal du ha det koster motorene 3-4 ganger mer.

 

Hvordan løste du det originale problemet med programmerings-modus? Det kan jo være interessant for flere... ;)

 

Ah ok. takk for svar. Da får jeg leve med det intill videre.

 

Når det kommer til motorene mine som var "bricked", så måtte jeg fjerne Z-wave modulen og koble motorene direkte på strømforsyningen.

Dette burde jeg jo ha testet, men tenkte aldri over det. Etter god support fra m.nu-folka så gikk det i boks! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

Ser ikke ut som jeg kan ha rullegardinene feks 50% nede, da de har forskjellig hastighet. Etter kalibreringen, så blir den tregeste motoren 50%, mens de andre holder på til sistemann er på 50%.

 

Er eneste alternativet for meg da kjøpe 2 stk kontrollere?

Isåfall, vil jeg da kunne bruke samme strømforsyning? Strømforsyningen drifter jo alle 3 motorene idag uten problemer. Burde det være noe problem om den skal drifte 2 ekstra Qubino z-wave moduler?

 

Ble en lang, men lærerik erfaring dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Merko skrev:

Ser ikke ut som jeg kan ha rullegardinene feks 50% nede, da de har forskjellig hastighet. Etter kalibreringen, så blir den tregeste motoren 50%, mens de andre holder på til sistemann er på 50%.

Aha, du har kun én kontroller på 3 rullegardiner. Her er det nok en én til én relasjon det beste, ja...

 

10 timer siden, GeneralVirus skrev:

Så m.nu nesten gir bort Aeon Labs sin motorkontroller gratis

Wow, det var billig! Takk for tipset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var 2 Qubino bestilt fra Tronika igår kveld. Irriterende raske dem er i gang. Skulle til og sende de en epost for å høre om de kunne slenge med en RFXCom sak også, men nå er jo pakken allerede innlevert til Posten\Bring, så da får jeg vente litt :P

 

Hører med til historien at jeg ba dem sende så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ja, for eksempel denne pakken: https://www.m.nu/rullgardin/motorisera-rullgardin-1-motor-z-wave-12v

 

Fås også i 24V. Skal du motorisere flere, finnes pakker med flere motorer. Du oppgir i bestillingen hvilket merke du har, så legger de ved deler som (kanskje) passer. Passet ikke til mine gardiner, men løste det med tape. Jeg bruker disse på to svære, ganske tunge gardiner (~3x3 meter). Jobber litt i starten, men går ganske greit. Det er en ganske grei utveksling i motoren tror jeg, for den går relativt sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.