Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer 2 og RGBW controller - assosiasjon


gromjohn

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Første tråd her inne, har forsøkt å søke, men fant ingen som løste problemet. 

 

Bygger om huset, har 4 spoter (SG Junistar soft med SELV-krets) og en LED strips inne på badet, hvor det er lagt opp til en veggboks med tilhørende bryter. Tenkte å plassere en fibaro dimmer 2 bak denne, og la denne styre samtlige fem lyskilder, men fikk av leverandøren av LEDstripsen vite at denne helst bør dimmes på "24 volt siden", evt med en RGBW controller fra Fibaro. Da sitter jeg med en veggboks og en dimmer, som jeg ønsker skal styre både de fire spotene i taket, og den RGBW controlleren, helst uten kabling (rørene er trukket allerede og elektrikern er i utgangspunktet ferdig)

 

ser for meg følgende alternativer:

- finne en måte å assosiere controller og dimmer på, slik at RGBW controlleren følger dimmer 2 som slave (optimalt)

- trekke om rørene og ha en egen impulsbryter til RGBW controlleren?

- bruke "scenario" funksjonen på dimmer 2 til å styre RGBW av og på (får aldri dimmet, men slipper å kable om)

- på magisk vis finne en løsning hvor knapp 2 på dobbel impulsbryter styrer RGWB individuelt og med mulighet for av/på og dimming. 

 

Tips eller bedre altenrativer mottas med stor takk og ektefølt glede!

Endret av gromjohn
dobbelt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, gromjohn skrev:

- på magisk vis finne en løsning hvor knapp 2 på dobbel impulsbryter styrer RGWB individuelt og med mulighet for av/på og dimming. 

 

Dette er nok beste løsning. :)

S2 kan assosiseres mot Fibaro RGBW for dimming (så vidt jeg vet).

Er det bare 1 LED-sløyfe i stripa, eller er det RGB(W)/evt kald/varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Dette er nok beste løsning. [emoji4]
S2 kan assosiseres mot Fibaro RGBW for dimming (så vidt jeg vet).
Er det bare 1 LED-sløyfe i stripa, eller er det RGB(W)/evt kald/varm?


Takk for raskt svar! Det er kun en sløyfe - av/på og dimming. Hvordan gjøres en slik assosiasjon i praksis?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gromjohn skrev:

Hvordan gjøres en slik assosiasjon i praksis?

 

Du assosierer gruppe 5 på Fibaro Dimmer 2:

Sitat

5th Association Group „Dimmer (S2)” is assigned to switch no. 2. Sends MULTILEVEL SWITCH command class frame. Allows sending dim/brighten command to associated devices.

 

Men jeg ble litt usikker på hva du skal assosiere den med... Jeg monterte min første RGBW forrige uke, så er ikke så erfaren med det produktet enda. :) Ser jeg kan assosiere med Endpoint 1 eller 2, men det gir vel ikke mening når den har 4 kanaler...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Assosiasjon mot RGBW-controlleren assosieres kun mot den som styrer alle utgangene. Dvs du kan skru av og på alle utgangene, og dimme opp og ned, men ikke justere kanalene individuelt via assosiasjon.

 

Da assosierer man uten endpoint da?

For @gromjohn er jo det midt i blinken, siden han bare har en kanal i bruk. :) Det er ingen parameter man kan endre på for å styre f.eks bare 1 kanal? Jeg bruker jo 2 kanaler og kunne tenkt meg å styre en av dem fra S2 på en Dimmer 2... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Assosiasjon mot RGBW-controlleren assosieres kun mot den som styrer alle utgangene. Dvs du kan skru av og på alle utgangene, og dimme opp og ned, men ikke justere kanalene individuelt via assosiasjon.

Hvis jeg forstår deg rett vil det vil i praksis bety at den ene impulsbryteren styrer både 4 spots og LED strips, men at de ikke kan justeres individuelt. Det er er mer enn godt nok. 

 

Spørsmålet mitt er mer hvordan slik assosiasjon utføres? Løses det i HS? Løses det via en Fibaro-app? Er det kabling involvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gromjohn skrev:

Hvis jeg forstår deg rett vil det vil i praksis bety at den ene impulsbryteren styrer både 4 spots og LED strips, men at de ikke kan justeres individuelt. Det er er mer enn godt nok. 

 

Nei, en bryter styrer spottene (tilkoblet dimmeren) og den andre styrer alle 4 kanalene på Fibaro RGBW, men siden du har bare 1 LED-sløyfe, så spiller det ikke noen rolle om S2 styrer alle 4 RGBW-kanalene likt eller bare en av dem. :) 

 

6 minutter siden, gromjohn skrev:

Spørsmålet mitt er mer hvordan slik assosiasjon utføres? Løses det i HS? Løses det via en Fibaro-app? Er det kabling involvert?

 

Det gjøres i HomeSeer:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gromjohn skrev:

Hvis jeg forstår dette rett innebærer dette for elektrikeren sin del at rgbw controlleren ligger med strøm på hele veien?

 

Ja, så vidt jeg har skjønt, så er det ikke krav om brudd på SELV-kretser på våtrom. :) 

 

EDIT:

Ser nå at det var spottene som var SELV, er LED-stripen også SELV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 5.12.2017 den 14.17, Moskus skrev:

Assosiasjon mot RGBW-controlleren assosieres kun mot den som styrer alle utgangene. Dvs du kan skru av og på alle utgangene, og dimme opp og ned, men ikke justere kanalene individuelt via assosiasjon.

Har Assosiert min fibaro RGBW controller med en s2 på en fibaro 2 dimmer. Men er det mulig å få til samme funksjonen med en virtuel device? Ønsker å dimme den via HSTouch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.