Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny på Home Assistant - sette riktig sikkerhetsnivå


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå har jeg forsøkt å følge guidene som ligger på Home Assistants nettsider. Må dessverre innrømme at det er en del ting jeg ikke forstår meg på. Får for eksempel satt opp DuckDNS med Let'sEncrypt og det fungerer tilsynelatende, men, når jeg utvider med SSH osv. så er jeg plutselig stengt ute fra hele installasjonen og må starte på nytt. Etter et par slike runder er frustrasjonen til å ta og føle på, får jo aldri kommet i gang med det som skal være moro! Dette er sikkert superlett, men nå har jeg forvirret meg selv ved å forsøke forskjellige metoder, installert HASS via image og via shell, og det samme med add-ons så nå kapitulerer jeg!

 

Kan noen fortelle meg et fornuftig sikkerhetsnivå for en løsning med DuckDNS og SSH? Gjerne kopier av konfigurasjonsfiler (regner med at folk kjører med egne passord i "secrets" fil). 

 

For å ta dette i detalj så pleier jeg å starte med siste versjon av Hass.io for RPi3. Installerer så:

1. DuckDNS med Let'sEncrypt

2. HASS Configurator. Legger gjerne til noen komponenter (Sonos, TV, osv.) uten store problemer.

3. SSH server

 

På 3. skjærer det seg pga. min manglende forståelse for sikkerhet og sertifikater osv.  

 

Hvordan gjør dere det med sikkerhet utenfra med tanke på DuckDNS, og hvordan setter en enklest opp en trygg SSH løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lage egne sertifikater for SSH i Putty, det finnes manual for dette hos Home Assistant. De har ingenting med SSL-sertifikatet å gjøre. Du beholder det ene sertifikatet lokalt, og det andre legges i HASS. Har ingen problemer med hass.io og dette oppsettet. Husk også å legge inn Samba, så du kan redigere filer direkte. Husk også å sette passord på HASS i secrets/configuration.yaml når du skal operere med sikker tilgang. 

 

Jeg bruker kun sertifikat for å  logge på SSH, og bruker er root. 

 

Bruker ikke noe særlig annet enn det du får via hass.io på min RPI3b, så sudo og andre Linux-kommandoer savner jeg ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Fikk problemer med sertifikatene for SSH i Putty, men får prøve på nytt en dag. Fjernet SSH fra configuration.yaml så nå har jeg tilgang til HA fra mobilen og fra jobb uten problemer :-) Bruker da bare vanlig innlogging med passord i HA.

 

Må få på plass SSH og sjekke opp Samba, for der finner jeg bare RPi av og til i nettverket. Redigerer for tiden filene i browser vha. konfigurasjonsplugin. Håper å få knyttet inn SmartThings hub/-enheter i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn public key i min konfig (regner med du bruker built-in hass.io-SSH-server?) ingen konfig i configuration.yaml, i hvert fall.

{
  "authorized_keys": [
    "ssh-rsa XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX=="
  ],
  "password": ""
}

 

Samba er jo bare å installere fra hass.io uten mye hokus pokus. Heller ikke noe yaml-arbeid der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.