Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Viking 02038 og RFXtrx433E


AldriFerdig

Spørsmål

Jeg har mottatt alle varene jeg bestilte fra Loh, og har startet testingen. Det første jeg prøver på er å lese en temperatursensor, Viking 02038, med RFXtrx433E. Siden jeg har fått 21 sensorer så vil jeg jo gjerne at de skal virke med RFXtrx433E. :-) 
 
RFXen ser ut til å fungere bra, både fra Homeseer og fra RFXmngr som jeg nå bruker for å teste. Den finner mine gamle Origon-sensorer uten problemer, men ikke Viking-sensoren. Nedenfor er noe  av det den finner er listet nedenfor (logg fra RFXmngr).
 
På den positive siden er det pakker den ikke tolker, og som kan være Viking-sensoren. Når jeg kjørte testen hadde jeg alle protokoller påslått.
Hvis jeg bare har FineOffset/Viking-protokollen på så ser jeg ingenting, selv om jeg har lest at det er protokollen for Viking. 
 
Etter å ha lest litt i manualen så ser jeg selvsagt at det er "undec on"-protokollen som er viktig å ha påslått for å se alle meldingene.
 
Noen forslag?
 
(Jeg har også spurt Loh. Hvis jeg får svar, eller finner ut av det på andre måter, så legger jeg det inn her også.
 
 
Logg fra RFXmngr:
 
06.12.2017 14:13:15
Packettype    = TEMP_HUM
subtype       = TH1 - THGN122/123/132,THGR122/228/238/268
                channel 2
Sequence nbr  = 51
ID            = 7A02 decimal:31234
Temperature   = 24,4 °C
Humidity      = 22
Status        = Dry
Signal level  = 7  -64dBm
Battery       = OK
------------------------------------------------
06.12.2017 14:13:38
------------------------------------------------
06.12.2017 14:13:38
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED ARC:3674FE21D40C0985 
------------------------------------------------
06.12.2017 14:13:38
------------------------------------------------
06.12.2017 14:13:38
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED ARC:3E0174FE21D40C0985 
------------------------------------------------
06.12.2017 14:13:45
------------------------------------------------
06.12.2017 14:13:45
Packettype    = TEMP_HUM
subtype       = TH1 - THGN122/123/132,THGR122/228/238/268
                channel 4
Sequence nbr  = 54
ID            = D304 decimal:54020
Temperature   = 20,9 °C
Humidity      = 22
Status        = Dry
Signal level  = 6  -72dBm
Battery       = Low
------------------------------------------------
06.12.2017 14:13:56
------------------------------------------------
06.12.2017 14:13:56
Packettype    = TEMP_HUM
subtype       = TH1 - THGN122/123/132,THGR122/228/238/268
                channel 2
Sequence nbr  = 55
ID            = 7A02 decimal:31234
Temperature   = 24,4 °C
Humidity      = 22
Status        = Dry
Signal level  = 7  -64dBm
Battery       = OK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Litt mer informasjon.

 

Jeg har testet en god del og det er KUN mine gamle Oregon-sensorer RFXen finner og skjønner, uansett hvor mange protokoller jeg slår av/på. Hvis jeg bare har FineOffset/Viking på så finner RFXen ingenting selv om jeg også har "undec on" på.
Når jeg tar ut batteriene i Viking-sensoren så får jeg fremdeles ARC-meldingene ovenfor. Hvis jeg setter inn batterier i to sensorer så får jeg to LACROSSE-meldinger.
Dvs. Viking-sensorene gjenkjennes som en LACROSSE-melding. Se logg nedenfor.
 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:2EFD2443B855B8 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:2792E1DA2B90 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:279221DC2ADC 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:2792E1DA2B90 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:279221DA2A86 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:2EFD25C3B45720 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:279221DA2A86 
 
Jeg regner med at det lange tallet er en identifikator. Hvis så stemmer så er det i alle fall rom til mine 21 Viking-sensorer. ;-)
Jeg teller 4 unike adresser, som passer fint med temperatur og luftfuktighet på to fysiske enheter.
 
Alt jeg trenger nå er å faktisk få lest dem. Ellers virker alt greit nok. ;-))
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mer og mer mystisk :-)

 

Fra RFXtrx user guide:

image.png.1a140ae3aba424496501659823edecda.png

Viking 02038 skal være fullt støttet vha. FineOffset-protokollen. Men når jeg aktiverer kun den (og selv med "undec on" aktivert) ser jeg ingenting. Det er jo litt mystisk.

Jeg ser også at det jeg skrev om to koder pr. sensor bare var tull. :-) Det virker som om det kom av at jeg tok ut batteri for å trigge sending. Loggen nedenfor er for en sensor med to reset (ut med ett batteri).

Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:2792E1C62DEC 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:278C21C82ED8 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:278A61CE3114 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:278A61D22F92 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:278A61D82F7C 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:278A61DC2CAC 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:278A61DE2F26 
------------------------------------------------
Packettype        = UNDECODED RF Message
UNDECODED LACROSSE:278A61E22F20 

 

Nå er teorien min at sifrene koder adresse, temperatur og fuktighet (kanskje batteristatus?). Uansett så ser det enkelt nok ut hvis man kan konfigurere/programmere litt. Det er begrenset hvor komplisert 12 hex-siffer kan være. ;-))

 

To sensorer med samme luftfuktighet, men litt forskjellig temperatur logger

UNDECODED LACROSSE:278841D22B28 
UNDECODED LACROSSE:278A61E62A56 

 

Med helt forskjellig temperatur og fuktighet logges det f.eks.

UNDECODED LACROSSE:278841D82BC6 
UNDECODED LACROSSE:278A6244A12A 

 

UNDECODED LACROSSE:278841D82BC6 
UNDECODED LACROSSE:278A6242A7D6 

 

UNDECODED LACROSSE:278841D82BC6  (23,6 grader, 21%)

UNDECODED LACROSSE:278A622CA7EE 

 

UNDECODED LACROSSE:278841D82BC6  (23,6 grader, 21%)
UNDECODED LACROSSE:278A62087F0C  (26,0 grader, 63%)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gode nyheter

 

Jeg har fått en ny RFXtrx433E fra Loh - og da fungerer alt perfekt. Den nye er fra batch 4016, den gamle (som ikke virket) fra batch 3517. Loh sendte meg også ett Viking-termometer de hadde testet slik at jeg kunne teste det også.

Konklusjon:

  • RFXtrx433E fra batch 3517 kan ha et problem med FineOffset-protokollen, men ett eksemplar er for lite til at bastante konklusjoner kan trekkes.
    Det er fremdeles litt mystisk at den leste Oregon-protokollen uproblematisk. At den fant mine gamle Oregon-sensorer var det som gjorde at jeg ikke mistenkte RFX i starten.
     
  • Loh har svært god kundeservice og er en glimrende kilde til utstyr. Det var de som foreslo å sende meg en ny RFXtrx433E og ny Viking sensor for testing, og når jeg endelig sa ok så kom det på få dager. Jeg kjøpte jo en god del fra dem og frakt/inntolling gikk også helt smertefritt. Alt i alt er jeg svært fornøyd med dem.
     
  • Det ser ut som om jeg kan ha maaange Viking-sensorer. De får tildelt en adresse ved oppstart og det ser ut som om det er noen tusen adresser tilgjengelig. Jeg har ikke fått satt opp flere enn to for testing. Rapporterer når jeg har fått alle 20+ i drift, eller når det blir et problem.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@AldriFerdig

Hei,

Jeg har noen sensorer fra Viking også kjøpt fra Loh med RFXtrx433E fra Kjell & Co .
Mine virker fint untatt rekkevidde problemer med de ute til tross avstanden ikke er lang osv.

Har hatt litt eldre firmware på min men nettopp oppdatert til 1022.

 

Si ifra hvis du lurer på noe som jeg eventuelt kan sjekke hos meg for å sammenligne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 12/21/2017 den 11.01, AldriFerdig skrev:

Gode nyheter

 

Jeg har fått en ny RFXtrx433E fra Loh - og da fungerer alt perfekt. Den nye er fra batch 4016, den gamle (som ikke virket) fra batch 3517. Loh sendte meg også ett Viking-termometer de hadde testet slik at jeg kunne teste det også.

Konklusjon:

  • RFXtrx433E fra batch 3517 kan ha et problem med FineOffset-protokollen, men ett eksemplar er for lite til at bastante konklusjoner kan trekkes.
    Det er fremdeles litt mystisk at den leste Oregon-protokollen uproblematisk. At den fant mine gamle Oregon-sensorer var det som gjorde at jeg ikke mistenkte RFX i starten.
     
  • Loh har svært god kundeservice og er en glimrende kilde til utstyr. Det var de som foreslo å sende meg en ny RFXtrx433E og ny Viking sensor for testing, og når jeg endelig sa ok så kom det på få dager. Jeg kjøpte jo en god del fra dem og frakt/inntolling gikk også helt smertefritt. Alt i alt er jeg svært fornøyd med dem.
     
  • Det ser ut som om jeg kan ha maaange Viking-sensorer. De får tildelt en adresse ved oppstart og det ser ut som om det er noen tusen adresser tilgjengelig. Jeg har ikke fått satt opp flere enn to for testing. Rapporterer når jeg har fått alle 20+ i drift, eller når det blir et problem.

Jeg sitter og krangler med en rfx fra batch 3517 på VeraPlus. Den finner fint mine telldus sensorer (Viking/FineOffset), og viser fint temperatur og fuktighet. Men så slutter sensorene å oppdatere etterhvert. Restart etc hjelper ikke.  Vet ikke hva det skyldes. Dette er første oppsett her. Bygger opp varmestyring sensorene, brytere (panelovner) og SmartVirtualThermostat'er. Så kan jo være noe annet som gjør at ting stopper opp når antall enheter og trafikkene vokser.. Prøver å få byttet den, så ser jeg... Har du noe skriftlig fra RfxCom jeg kan slå  i bordet med hos Kjell og Co?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 hours ago, kmlugg said:

Har du noe skriftlig fra RfxCom jeg kan slå  i bordet med hos Kjell og Co?

 

Beklager, men nei.

Jeg har ikke hørt fra RfxCom etter at jeg skrev at det var enheten deres som var problemet, men også at jeg fikk byttet den hos Loh Electronics. 

Det finnes et progran, RFXmngr, som kan lastes ned fra rfxcom.com (http://www.rfxcom.com/epages/78165469.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/78165469/Categories/Downloads) som jeg brukte til debuggingen. Det er lettere å se hva som foregår uten å blande inn annen programvare enn RFX som. Hvis enhetene leses i RFXmngr men ikke i VeraPlus så kan man jo kanskje anta at problemet ikke er hos RFX. Vet ikke hvor mye det hjelper. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.