Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Ei hand å holde i: Mitt nye smarthus


kmlugg

Spørsmål

Hei! Trenger noen å holde i hånda, da jeg nettopp har begynt å orientere meg innenfor hjemmeautomasjon. 

 

Begynner med å styre varmen, som er 9 rom med panelovner og 3 med gulvvarme.

 

Jeg skal til å handle controller, temperatursensorer, fjernstrømbrytere og hva jeg nå trenger til gulvvarmen. Jeg har Gnosjø oljefylte panelovner i nesten alle rommene, lett overdimensjonert ift anbefalte 60w/m2.

 

Premisser:

  • Bor litt geek i meg, men prøver å redusere skjermtiden. Leter altså ikke etter ny hobby/lidenskap, men kjenner allerede faresignalene.
  • Vil kjøre på standalone boks
  • Skal enkelt kunne betjenes (når det evt drar seg til med funksjonalitet)
  • Skal ikke bruke flest mulig tusen.
  • Heller foreløpig mot VeraPlus/RFXtrx433e

 

Spørsmål:

  • Tenker disse bryterne fra Telldus, og give-away temperatursensorer fra Clas Ohlson til panelovnrommene.
  • Er det gode valg, slik du ser det? Ikke minst, er sensorene gangbare? Evt alternativer?
  • Hva gjør jeg med gulvvarmen? Vet ikke om jeg har gulvfølere eller hva. Null greie på det. Hvordan styrer man egentlig gulvvarme?
  • Har et litt langstrakt hus samt et anneks som skal styres også. Må kanskje påregne en bedre antenneløsning for 433mhz? Hvilken er god og rimelig?

 

På forhånd takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

(Flytter denne tråden, da det er lettere å få hjelp i et undeforum som ikke)

 

18 minutter siden, kmlugg skrev:

Kan nok fungere fint, det. Så lenge det ikke er for kraftige ovner. :)

Jeg har masse Oregon Scientific-sensorer selv. Fornøyd med dem.

 

19 minutter siden, kmlugg skrev:

Hva gjør jeg med gulvvarmen? Vet ikke om jeg har gulvfølere eller hva. Null greie på det. Hvordan styrer man egentlig gulvvarme?

Termostat. HeatIt. :) 

Versjon 2 kommer på nyåret.

 

20 minutter siden, kmlugg skrev:

Har et litt langstrakt hus samt et anneks som skal styres også. Må kanskje påregne en bedre antenneløsning for 433mhz? Hvilken er god og rimelig?

Conrad selger en god antenne, den kan vel muligens fås kjøpt hos Kjell & Co også.

 

Ja, se det: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/fjernkontroll/antenne-for-433-mhz-p50129

Du trenger også muligens adapteren: https://www.kjell.com/no/produkter/lyd-og-bilde/tv-tilbehor/antenner-og-tilbehor/kontakter/sma-kontakter/sma-hann-til-bnc-hunn-p37491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Oj, den antenna blir vanskelig å få godkjent hos interiørvesenet. Ellers takk for tilbakemeldinger og trådflytting.

 

Er høy plassering det beste for z-wave og 433, slik det er med wifi?

Endret av kmlugg
Tilføyelse
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du har ikke mørkloft du kan ha greiene i da? Jeg har alt (Wifi router og Vera/rfx) stående på kaldloft, der bryr ikke interiørvesenet seg nevneverdig. :)

 

I oppsett og slikt må jeg så og si aldri trengt å gå til selve kontrolleren. Noen sier at man må helt inntil med z-wave for inkludering, men det har ikke jeg trengt. Kanskje bedre med z-wave plus?

 

Jeg har en slik en på loftet, og det dekker huset med god margin. Ikke så store huset da, 13-14 meter vegg til vegg. Det finnes jo repeatere også. 

 

Vil bare nevne en jeg er veldig fornøyd med: Telldus/Proove sensorer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dårlig med loft. Jeg har en bod i 1. etasje der routeren oppå skapet snart får selskap. Får bare sette det opp og se om det gir dekning. 

 

Den ebayantenna hadde jo en hyggelig pris. Verdt å prøve. 

 

WiFi, Z-wave og 433 oppå et skap sammen, er det en ulempe at de klumper seg sammen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, kmlugg said:

WiFi, Z-wave og 433 oppå et skap sammen, er det en ulempe at de klumper seg sammen? 

WiFi bruker 2,4 og/eller 5 GHz, Z-wave bruker 868,42 MHz og 433 bruker (som navnet tilseier) 433 MHz. Dei skal dermed ikkje skape trøbbel for kvarandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, sikkert. Om jeg bare forsto litt mer. :) 

 

Siden denne er tenkt for alle 11 panelovnene, er det kanskje ikke så viktig å ha strømmåling på gulvvarmen heller. Hvorfor er man så interessert i en enkelt varmekildes forbruk? 

 

Men stemmer det at Heatit v1 ikke vet om gulvvarmen er aktiv eller ikke (relèstatus?)? Hva er i såfall ulempen med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, kmlugg skrev:

Siden denne er tenkt for alle 11 panelovnene, er det kanskje ikke så viktig å ha strømmåling på gulvvarmen heller. Hvorfor er man så interessert i en enkelt varmekildes forbruk? 

Det sier noe om hvor all strømmen din går hen, og noe om hva man sparer på å gjøre det smartere.

 

I utgangspunktet er det ikke så interessant med strømmåling, spør du meg. På lyskilder er det jo fullstendig bortkastet, etter min mening. Men på varmekilder synes jeg det er mer interessant.

 

 

8 timer siden, kmlugg skrev:

Men stemmer det at Heatit v1 ikke vet om gulvvarmen er aktiv eller ikke (relèstatus?)? Hva er i såfall ulempen med det? 

Det stemmer. Ulempen er at du heller ikke kan beregne strømforbruket hvis du vet hvor mye kilden din trenger, samt at du ikke kan verifisere at varmekilden faktisk ER av eller på uten å ta strømmen på termostaten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 12/11/2017 den 9.24, Moskus skrev:

 

Det stemmer. Ulempen er at du heller ikke kan beregne strømforbruket hvis du vet hvor mye kilden din trenger, samt at du ikke kan verifisere at varmekilden faktisk ER av eller på uten å ta strømmen på termostaten...

 

I hvilke tilfeller ønsker man evt verifisere om den er av eller på?
 

Ganske rart at ikke den sender hendelse når den går av/på, og heller ikke svarer på spørsmål.  Er slikt valgfritt i implementering av z-wave protokollen?

 

Finnes det ikke konkurrerende produkter?

 

Hvorfor ikke bruke av/på for gulvvarme? Det er kabler i betong under fliser for min del.

 

Endret av kmlugg
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 timer siden, kmlugg skrev:

Finnes det ikke konkurrerende produkter?

Det finnes, men er litt både og. Heatit er vel faktisk "best", tross sine mangler.

 

 

14 timer siden, kmlugg skrev:

Hvorfor ikke bruke av/på for gulvvarme? Det er kabler i betong under fliser for min del.

Fordi du må ha en kontroll på at det ikke blir for varmt (eller kaldt). Klart du kan programmere det i kontrolleren din, men bare en liten bug der så har du plutselig et gulv som kan være vondt å gå på...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 hours ago, kmlugg said:

Kan den kanskje bare kappes?

Eg kjenner ikkje produktet, men det er ikkje sikkert det bare er å kappe den. Dersom det er ein termistor kan i verste fall avlest motstand endre seg dersom du kapper og skjøter ledningen. Eg tviler på at det er eit problem, men eg ville prøvd å modifisere ein, og sammenligne med verdiene frå ein umodifisert før resten blei modifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kapp i vei. Alle de jeg har vært borti har en thermistor hvor motstandsverdien er flere tusen ganger høyere enn hele ledningen.

Men thermistoren må være til den aktuelle sensornoden. Verdien varierer noe mellom fabrikater og typer.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 12/21/2017 den 0.02, kmlugg skrev:

 Den jeg bestilte et dusin av viste seg å ha en svart 1,5 meter ledning til å henge ut av vinduet... Sto det ikke noe om. Kan den kanskje bare kappes? Produsert av Nexa, står det på den.

 

 ... og for andre som måtte snuse på denne så fikk i hvertfall ikke jeg lyd fra den i verken Veraplus eller rfxmngr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 12/8/2017 den 16.41, PerH skrev:

Jeg har en slik en på loftet, og det dekker huset med god margin. Ikke så store huset da, 13-14 meter vegg til vegg. Det finnes jo repeatere også. 

 

Jeg satte jo opp rfxcom med orginalantenna, og har ikke grunn til å tro at dekningen er et problem. I avstand snakker vi foreløpig max 10 meter fra den sentralt plasserte rfxcom'en. Faktisk ut til annekset går også fint. Men har et par små idèer som muligens kan sette rekkevidden på prøve.  Garasjen er et stykke unna, og ikke minst båten i opplag. Jeg kan jo forsterke litt med denne rimelige fra Kina. Gir den markant bedre rekkevidde? 

Men 50w 24/7, levert gjennom USB, høres litt voldsomt ut? Eller er vi i avdeling for ting jeg ikke forstår? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

50w får du nok aldri på USB nei, og ingen CE godkjent sender ville vel sende med det heller! :) Tror det er max power rating på antennen, og på ingen måte det RFX sender med.

 

Jeg gikk fra å ikke ha problemer med dekning, til å definitivt ikke ha problemer med dekning, så jeg vet ikke hvor stor forskjellen er. ;) Det var mer for å luke ut en potensiell feilkilde, siden rekkevidden er avhengig av materialer og mengde av de som ligger mellom sender og mottaker så blir det veldig individuelt fra hus til hus. Det er nok bare å prøve rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, det er maks power rating. Den antennen kan jo også brukes av radioamatører i 70cm båndet. Da er maks tillatt effekt 300W. ?

Den trenger jordplan for å virke best mulig. Det vil si at du bør feste den på en større metallplate. Et skap av stål bør være en god kandidat.

 

Eller du kan bruke den til å sørge for fri sikt til garasje/båt ved at den kan plasseres ute istedenfor å sitte bundet til radioenheten. Ettersom det (i de fleste tilfeller) bare er sensorenhetene som sender på 433MHz ISM så kan du uten å bryte lover og regler ha antenne med så mye forsterkning du ønsker på baseenheten. Den sender aldri, så utstrålt effekt er ikke et tema.

 

Du kan også enkelt lage en vertikal dipol antenne av noen ledningsstumper satt sammen på rett måte. Men da er du over i radioamatørland og har fått deg (enda) en ny og interessant hobby.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.