Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Jordingsfeil - hva bør jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Oppdaget i dag en jordingsfeil, 230v mellom L og jord på kjøkkenet. Fant ut at feilen forsvant ved å slå av lyset på vaskerommet (topolt). Vaskerommet er 30 år gammelt og har lysarmatur med 2 lysrør i taket og et lysarmatur med stikk over speilet/vasken. 

 

Jeg tok av «glasset» på taklyset, for å se om jeg kunne se noen leder som lå mot gods. Ble møtt av dette: 

18686577-528A-4B2A-8DCE-1A32C18F006E.thumb.jpeg.cb685f3d166167031d940f4d605ff940.jpeg

 

Jeg er ikke elektriker, men til og med jeg vet at det der ikke er bra! :o Ser ingen fase mot jord der, men hvis ledningsnettet er like ille helt fra bryteren (skjult anlegg), så kan jo feilen være hvor som helst på veien. 

 

Så, hva bør jeg gjøre? Det er 30 år gammelt og et eller annet sted mellom bryter og lampe må det være et koblingspunkt (går bare 2 ledere fra bryteren og de er nyere). Så det kan være vanskelig å trekke nytt skjult kanskje? Er det best å bare få en elektriker til å legge nytt ledningsnett «åpent» og bytte lyspunktene med nye?

 

Er det mulig å bytte sikring med en som har jordfeilbryter? Burde hatt det på kursen ute, vaskerom, kjøkken og bad, tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ser ikke hvor koblingspunktet er? Bak en stikkkontakt kanskje?

 

Det er sjelden av man ser skader inne i rørene, det er i armaturet man opplever store temperaturskifter og evt. UV, som tar knekken på isolasjonen.

 

Jeg ville fått en elektriker til å finne ut hvor koblinene går, og bytte de ledningene du har bilde av der. 

 

Nye sikringsautomater har innebygget jordfeilbryter, du får også slike som går på hele anlegget, men da går jo strømmen i hele huset om du er uheldig og spyler skjøteledningen med høytrykkspyleren.. Aller best med en på hver. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PerH skrev:

Så du ser ikke hvor koblingspunktet er? Bak en stikkkontakt kanskje?

 

Nei, det er ingen stikk på den kursen. Eneste stikk er til vaskemaskina og vvb, men begge de har egne kurser. Kan kanskje være bak armaturet over speilet?

 

2 timer siden, PerH skrev:

Det er sjelden av man ser skader inne i rørene, det er i armaturet man opplever store temperaturskifter og evt. UV, som tar knekken på isolasjonen.

 

Det var godt å høre! :)

Fikk koblet om fra støpsel til permanent kabling på vvb tidligere i år. Den har jo like gammel kabel og drar en del strøm - elektriker kommenterte ikke noe på kablingen. :) 

 

2 timer siden, PerH skrev:

Jeg ville fått en elektriker til å finne ut hvor koblinene går, og bytte de ledningene du har bilde av der. 

 

Ja, får gjøre det. Hvis det blir for vanskelig å finne koblingen får han bare legge ny utenpåliggende kabel. Hele rommet trenger sikkert en renovering om 10-15 år uansett. 

 

2 timer siden, PerH skrev:

Nye sikringsautomater har innebygget jordfeilbryter, du får også slike som går på hele anlegget, men da går jo strømmen i hele huset om du er uheldig og spyler skjøteledningen med høytrykkspyleren.. Aller best med en på hver. :)

 

Ser mange har fastpris på å bytte hele skapet og alle sikringer (kombisikringer) for rundt 10.000 kr. Siden min forrige elektriker skulle ha 3000 kr før han i det hele tatt kom inn døra, så høres det ut som det er like greit å slå til på en sånn pakke og få med vaskerom-feilen som tillegg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Andreas skrev:

1 stk DIN stikk = 70 kr

1 stk 16A C Eaton = 450 kr

 

Ok, jeg har ikke nevnt det for dem enda, så da skal jeg prøve å prute litt med det samme. :P 

Evt, så trenger jeg også en dobbelstikk rett under sikringsskapet - til modem og switch (så slipper jeg foregrener til dem). Kan be dem ta med den også i samme prisen. ;) 

 

16 minutter siden, xibriz skrev:

Det var billig for 12 kurser... jeg fikk pris på 1500,- pr sikring av typen Schneider inkl jobb.

 

Dette var uten Powertag.

 

Ja, jeg syntes også prisen hørtes veldig overkommelig ut. :) 

Han regnet 5-6 timer på jobben, hvorav halvparten i sikringsskapet og halvparten til vaskerom/dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sent svar, men bedre sent enn aldri :P

 

På 9.12.2017 den 19.11, ZoRaC skrev:

Jeg er ikke elektriker, men til og med jeg vet at det der ikke er bra! :o

nei dette er ikke så bra, men mest sannsynlig er feilen i selve lampa. dette er noe jeg har vært borti mange ganger på gamle lysrørarmaturer. men det å få trekt opp nye kabler skader sikkert ikke.

 

På 9.12.2017 den 19.54, PerH skrev:

Så du ser ikke hvor koblingspunktet er?

På 9.12.2017 den 22.12, ZoRaC skrev:

Nei, det er ingen stikk på den kursen. Eneste stikk er til vaskemaskina og vvb, men begge de har egne kurser. Kan kanskje være bak armaturet over speilet?

mest sannsynlig over selve lampa. typisk måte å gjøre det på for 10-30 år siden. i nyere boliger er det satt krav til at koblingspunkt ikke kan være over lampe.

 

På 11.12.2017 den 2.13, Andreas skrev:

1 stk DIN stikk = 70 kr

1 stk 16A C Eaton = 450 kr

husk at det er ofte mer enn bare automatene som trengs, gjerne faseskinne, kanskje må noe kabling internt i skapet skiftes ut, så det er ikke sikkert det er så overpriset som det kan høres ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Håvardgj skrev:

nei dette er ikke så bra, men mest sannsynlig er feilen i selve lampa. dette er noe jeg har vært borti mange ganger på gamle lysrørarmaturer. men det å få trekt opp nye kabler skader sikkert ikke.

 

Nei, kablingen var veldig sprø også - i armaturet over speilet rørte jeg litt på jordkabelen for å se bedre, da knakk den rett av... så sikkert greit å bytte kabling. :) ballasten i armaturet hadde knekt fra festet sitt og «hylsa» var løs, så sikkert der feilen ligger. 

 

7 minutter siden, Håvardgj skrev:

mest sannsynlig over selve lampa. typisk måte å gjøre det på for 10-30 år siden. i nyere boliger er det satt krav til at koblingspunkt ikke kan være over lampe.

 

Det sa elektrikeren jeg fikk tilbud fra også. :) han sa jeg kunne demontere den for å se om taket ble veldig stygt hvis jeg gikk for annen lampe, så da ser jeg det i så fall da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Da fikk jeg svar fra forsikringsselskapet - overspenningsvern gir 89 kr i året i rabatt på husforsikringen... :P 

 

Det er jo bare prisen på 2 brød! Det er ikke der du sparer penger og bekymringer.

Men gå for det uansett! Tor Med Hammeren har vist stor interesse for mitt strøminntak før jeg fikk det lagt i bakken. Men når egenandel var trukket fra gadd jeg ikke pese med forsikringen for de dingsene som var konvertert til koks. Jeg installerte et skikkelig overspenningsvern og ved neste anledning drepte lynet bare de enhetene som stod utenfor vernet i den andre boenheten. Nå er begge boenhetene bak vernet. Men jeg spanderte nok like mye på kabling mot jord som på selve vernet. Ikke bruk PN men RK kabel, og ikke spar på kvadraten (kabeltykkelsen om du vil). Overspenningsvern er ikke bedre enn jordforbindelsen det er koblet til.

 

Jordfeilvern er også verd pengene. På hytta fikk jeg skapet byttet, og jordfeilvern slo ut prompte ved første test. Enkel feilsøking fra elektrikerens side, da eneste forbruker på kursen er komfyren. Den ble koblet ut, og alt var OK. Jeg sjekket med multimeter og fant ikke feil. Men med megger viste det seg at underelementet hadde jordfeil. Det hadde jeg nok ellers ikke merket før jeg lå sprellende på gulvet. Kostnad for nytt skap litt over 10K penger. Billigere enn en livsforsikring, og uten ubehaget. Jeg er fortsatt i live, hurra!

 

Med de kablene med sprukket isolasjon du viser på bildene skal det bare litt fukt til før du har en jordfeil. Ikke nødvendigvis med berøringsfare, men med brannfare.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Einar skrev:

Det er jo bare prisen på 2 brød! Det er ikke der du sparer penger og bekymringer.

Men gå for det uansett!

 

Hehe, ja, så jeg går nok for det uansett. :) egenandelen vei feil er jo uansett en del kroner spart, hvis vernet tar støyten. :) 

 

18 timer siden, Einar skrev:

Jordfeilvern er også verd pengene.

 

18 timer siden, Einar skrev:

Det hadde jeg nok ellers ikke merket før jeg lå sprellende på gulvet. Kostnad for nytt skap litt over 10K penger. Billigere enn en livsforsikring, og uten ubehaget. Jeg er fortsatt i live, hurra!

 

Enig! Jeg fikk meg en støkk(/t) når jeg oppdaget jordfeilen og innså at jeg ikke hadde noe vern/deteksjon av jordfeil!

 

18 timer siden, Einar skrev:

Med de kablene med sprukket isolasjon du viser på bildene skal det bare litt fukt til før du har en jordfeil. Ikke nødvendigvis med berøringsfare, men med brannfare.

 

Jepp, skremmende! Litt betryggende å tenke på at jeg har en termisk brannvarsler 30 cm unna armaturet i det minste. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.