Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nytt boligprosjekt med ELKO + Apple Homekit


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg totalrenoverer en bolig, og har lyst til å gjøre den "future proof". For meg vil det si, få det til å funke med Apple Home Kit, da jeg har en del Apple-enheter, og det virker å ha en bra utvikling.

Elko Plus synes jeg ser best ut av brytere/stikk på markedet, og derfor valgt dette. Elko har også noe som heter "Elko Smart Home", som ser ut til å være akkurat hva jeg er ute etter.

 

Dessverre virker ikke Elko og Apple å ha snakket sammen enda, så Elko styres med egen Elko-programvare (som ikke ser særlig bra ut). Finnes det noen veier rundt dette? Ser på forumet at folk har nevnt SmartThings, men de sier på sin nettside at de ikke støtter Apple Home Kit.

 

Passe forvirra. Setter stor pris på noen oppklarende råd :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, matsi skrev:

Finnes det noen veier rundt dette?

Ja, det gjør det. Men det er ikke direkte intuitivt og "Apple-måten" å sette det opp på. Dessuten vil det kreve en del arbeid, og evt. penger i f.eks. HomeSeer og deConz.

 

Det er mulig at noen har satt opp HomeBridge med SmartThings, det kan jeg ikke svare for. Men HomeSeer (se HS-skolen) kan settes opp til å snakke med Homekit og kan settes opp med deConz (til Zigbee som Elko RF bruker).

 

 

Når det er sagt så tror jeg ikke du har like bruk for HomeKit etter at du har satt opp HomeSeer, SmartThings, OpenHAB eller noe annet, fordi det finnes smoothere systemer enn HomeKit... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker Home Assistant (HAss) som sentral, og den kan snakke med Homekit via Homebridge (trenger også Home Assistant for Homebridge). Sidan eg er heilt i oppstarten på systemet har eg ikkje fått (smarte) brytere overalt, og bruke Homekit for dei tingene eg ikkje har fått brytere til endå, eller ikkje har fått automatisert godt nok endå (feks sette nattmodus). Fordelen for meg som har ein del Appleting er at eg kan bruke Siri for å styre dei tingene når eg har satt det opp slik.

 

Merk at alt skjer i HAss, Siri/Homekit blir berre brukt til å trigge automasjoner i HAss.

 

Quote

Dessverre virker ikke Elko og Apple å ha snakket sammen enda, så Elko styres med egen Elko-programvare (som ikke ser særlig bra ut). Finnes det noen veier rundt dette?

Elko Smart Home baserer seg på Zigbee, som HAss støtter. Du kan dermed bruke Elko Smart Home, og via HAss og Homebridge få det inn i Homekit (antar eg, eg har ikkje prøvd). 

Endret av autoola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 20.44, Moskus skrev:

Når det er sagt så tror jeg ikke du har like bruk for HomeKit etter at du har satt opp HomeSeer, SmartThings, OpenHAB eller noe annet, fordi det finnes smoothere systemer enn HomeKit... ;) 

 

 

Nå vil jeg påstå det er 'smoothere' å foreta enkle justeringer direkte via telefonen (integrert i iOS + Siri), som eks. termostat og dimmer enn å åpne dedikert app/web - spesielt når disse knappene er tilgjengelig fra låseskjermen.

 

Ellers er jeg enig i hva du skriver. Jeg ville også valgt et system som kan snakke med HomeKit (som også Domoticz (gratis) kan gjøre), da det er langt mer "fremtidssikkert" og velge et system som lett lar seg integrere med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.