Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telldus dørsensor


Dabis1705

Anbefalte innlegg

HEi alle eksperter!

 

Jeg er en godt plantet telldus/Fibaro bruker som har fått seg Homeseerlisens å server ferdig satt opp og rullende i en testfase før jeg hopper helt over. Har disket opp med Aerotec sin z-wave plugin i tillegg vil jeg ha med temperatursesorene mine på 433 så heiv på en RFXtrx. Sitter nå å tester meg opp med dørsensorene mine som er Telldus sine z-wave versjoner av typen TZDW-100/311913. Får inkludert den slik jeg gjør med andre enheter men får ikke noe vettukt ut av den uten at den har 100% batteri. Noen som har erfaring med disse eller lignende. Trenger bare vite når den blir åpnet og lukket så kan da ikke være så vanskelig. Takk å forhånd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Virket som at den var satt opp riktig men etter en ekskludering og en inkludering for så å legge inn assosiasjonene på Gruppe en med Homeseer så ser det ut til å fungere. Skal sies at mulig jeg har knota den i stykker i stede for å fikse den i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har gått til innkjøp av akkurat samme sensor Telldus TZDW-100. Problemet mitt er at den rapporterer om 0% batteri. Kjørte inkludering rett i nærheten av kontroller og avstanden til nærmeste "line-powered device" er kanskje 5 meter. Alt annet fungerer som det skal og ja assosiasjon er satt til gruppe 1 (HomeSeer). Kan det være fordi denne sensoren ikke har støtte for å rapportere batteristatus? Ser nemlig ikke noe parametre som kan brukes for å konfigurere dette https://products.z-wavealliance.org/products/1455/configs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, toonwolf skrev:

Har du tips til hvordan få til batteri nivå i HS3 @Moskus O store Z-wave guru ?

Nix. Hvis HS ikke har registrert det, har nok ikke sensoren sendt det.

Sett på Polling på 12 timer, og se om det skjer noe etter et døgn eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg det til ved å kjøre både "Rescan" og "Optimization". Litt usikker på hva det var av de to som gjorde at batteri nå rapporterer 100%. Så får vi se om batteristatus oppdateres etterhvert. Den har støtte for dette forresten  http://download.telldus.com/Manuals/Telldus/TZDW-100/TZDW-100_technical-manual.pdf litt rart om den ikke skulle ha det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder HomeSeer: Om andre sliter med å få batteriprosent/status til å vises eller den viser "Battery low" og det er en ny enhet eller batteriet er fullt er løsningen å vekke opp enheten og kjøre "Rescan" på Root noden. Etter dette vil du se 100% på "Battery"

Velg "root" noden, deretter Z-wave

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Plukker opp igjen denne tråden. Jeg har nå 2 stk. Telldus TZDW-100/311913 sensorer. Den ene er montert på innsiden av en dør med kort avstand til en annen Z-wave node (strøm). Den har fungert fint i lang tid. Nå har jeg montert en tilsvarende sensor inne i en metall-postkasse og avstanden er omtrent den samme fra samme Z-wave node som den andre sensoren som fungerer fint. Problemet er at den som sitter i postkassa er ustabil. Den fungerer ikke hele tiden. Har tenkt at det kanskje skyldes at det blir dårlig signal pga metallet i postkassa og har vurdert Sensative stips som også tåler kulde. Noen som har gode erfaringer med en Z-wave magnetsensor som fungerer godt og som tåler "dårlig" dekning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg hadde samme problemet med min postkasse, som da også er i stål. Min løsning ble å feste selve senderdelen i lokket på postkassa. Da blir den løftet ut i «friluft» i det den sender signalet til HomeSeer. Fungerer i 90% av tilfellene. Får ikke noe rapport om at den lukkes da det skjer når den er lukket. Bruker Telldus sin dørsensor. Batteriet holder seg godt selv i minusgrader. Bruker faktisk kun Telldus sine dørsensorer da de har vist seg mest stabile på både temperatur og «litt» fukt. 

Endret av ZoRaC
Mod: Fikset feil med sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dabis1705 skrev:

Bruker faktisk kun Telldus sine dørsensorer da de har vist seg mest stabile på både temperatur og «litt» fukt. 

Har også god erfaring med batterilevetid med Telldus sin sensor. Billig og bra.

 

Testet å sette sender i lokket, fortsatt altfor ustabilt. Endte opp med å sette sensor på utsiden hvor den jo fungerer 100%. Postkassen er plassert slik at sensoren ikke vil vises for postmann eller de som kommer på besøk. Så får vi se hvordan Telldusen takler "utelivet" (den er jo ikke laget for det). Har vridd den slik at det er minst mulig åpninger og bruker "ultra strong" Tesa monteringstape.

20200126_152659.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, borg1n skrev:

vibration sensor" limt fast på undersiden hadde løst problemet?

Jeg skal bruke dette til noe annet enn å få varsel om det har kommet post (i hovedsak). Åpning av postkasse skal trigge noe. Et lite prosjekt/ide jeg har ? Tror magnetsensor blir bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Moskus skrev:

innsiden av postkassen

Har forsøkt alle mulige varianter, altfor ustabilt. Det eneste som er godt nok er 100% trigging og da var jeg nødt til å sette den på utsiden. Om den ikke tåler å være utendørs vil jeg prøve Sensative strips Guard som jo tåler å brukes utendørs og -20 til +60 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ultra strong" Tesa monteringstape var ikke nok til å holde magnetsensoren festet på utsiden av postkassa. Jeg har nå flyttet sensoren inn i postkassa igjen og montert senderen i lokket slik som @Dabis1705 foreslo. Tror jeg også har løst problemet med at den ikke alltid melder 100% når lokket til postkassa åpnes. Som @Dabis1705 også nevner registreres det ikke når lokket lukkes, men dette er jo faktisk ikke viktig. Lokket på min type postkasse vil alltid lukkes etter at den har blitt åpnet, derfor er det kun interessant å få varsel når den åpnes. Jeg la merke til at Sensor Binary Door_Window ble stående med Value 255 (On) etter at lokket ble lukket fordi den ikke registrerte signalet fra magnetsensoren. Løsningen var å endre verdien til denne noden til Value 0 (Off) 5 sekunder etter at noden har fått verdien 255 (On) ved å oppdatere verdien på noden med:

&hs.SetDeviceValueByRef(351, 0, true)

Kan legges inn som action i en event

image.png.692ddf46c4e796417e676f6f73673917.png

"351" er referanseID på noden og "0" er verdien for de som ikke er kjent med dette. Ved å gjøre dette vil noden alltid ha "riktig" verdi når lokket til postkassen åpnes. Jeg har ikke rukket å teste det så mye, men det jeg har gjort foreløpig virker veldig lovende!

Endret av toonwolf
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Vision-et-eller-annet magnetsensor festet under postkassen, godt beskyttet fra været, ca 10m fra nærmeste enhet som router videre. Den feiler "aldri".

 

Den satt dårlig med monteringsteip, men etter å ha vasket med alkohol og klemt den fast en stund etter montering, så ser det ut som den sitter. Bruker en magnetbryter fra Clas O. for trigging. Men det er kanskje ikke så mange dørsensorer med mulighet for ekstern bryter lenger.

 

Egentlig litt synd, fordi man kan potensielt spare en del kroner på det. F.eks bruke kun én dørsensor og koble 4 magnetbrytere i serie og få meldingen "et eller flere av kjellervinduene er åpne". Sorry for drifting OT[emoji6]

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, toonwolf skrev:

rukket å teste det så mye, men det jeg har gjort foreløpig virker veldig lovende!

Kan bekrefte at denne løsningen fungerer 100%. Greit å vite om det er andre som sliter med dårlig dekning/HS kun registrerer at postkasse blir åpnet og ikke lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I etterkant har jeg sett at jeg måtte "fintune" litt for at eventer skal trigges 100% av gangene. Opprett en "standby kode" f. eks 9999. Om HS registrerer at sensoren har åpnet eller lukket seg vent i 15 sek. deretter sett i standby modus. Dette var helt magisk for min del. Nå fungerer det hver eneste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.