Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HADashboard / AppDaemon


Tor Magnus

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt på appdaemon for å lage pene interfacer for veggkonsoller rundt omkring i huset. Ser ganske greit ut å jobbe med, selv om dokumentasjonen er av litt varierende kvalitet.

 

Er det noen andre som har tester/bruker hadashboard/appdaemon og kunne tenkt seg å dele litt erfaringer/kode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Så du ser for deg å bruke hass som en device sentral og gjøre automasjon i appdaemon istedet for i hass?
 
Jeg ser mer for meg en løsning hvor jeg bruker appdaemon til å lage dashboards for f.eks. en RPI + manga screen i en pen ramme.


Jeg har foreløpig ikke kommet helt til styrepaneler, men løsningen du skisserer virker jo lur. Du kan kanskje klare deg med en Pi Zero? Visste ikke at man kan lage dashbord/ui i AppDaemon.

Ja, jeg vil teste ut automasjonen i
AppDaemon, jeg tror det var dette forfatteren først og fremst laget den for. Når jeg ser på eksemplene på forum ser jeg at særlig litt innviklede saker kanskje kan løses enklere i AD fordi du har jo full flex med Python. Og så "leser" jeg det bedre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på HADashboard, men er mest AppDaemon jeg er mest interessert i. Synes ikke YAML er det mest praktiske å lage logikk i, og det er en del logikk jeg vil ha som ikke (lett) lar seg løse i hass (timere, resetting og timeout har jeg ikke hatt god suksess med).

 

Største bøygen var først å få appdaemon til å koble seg mot HASS.io, men der var det en lite forklart måte å koble seg opp på, siden jeg har DuckDNS og LetsEncrypt installert, ville den ikke koble seg med lokal IP, men funket gullegodt med ekstern IP og https. Burde vel egentlig hatt lokalt maskinnavn inn i sertifikatet?

 

Etter det var det i hvert fall bare å koble til.

 

HADash er greit å sette opp, men krever jobb for å bli pent. 

 

Nå er det "bare å få tid til" å lære seg Python og å få tid til å sette seg ned med programmer. Har (basic) erfaring med Java, C, C++ og Powershell fra før, så språkmessig trenger jeg vel litt tilpasning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.