Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Blocky event som går hvert minutt


SK951

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

jeg har en virtuell knapp som jeg kaller "varmeovner". Denne knappen skrur av/på to Z-wave brytere som står på panelovnene mine. 

 

Jeg kjører et simpelt blocky event som sjekker temperaturen i rommet:

 

0mkNYn2.jpg 

 

Dette fungerer som det skal, og det har det gjort siden september. Jeg har dog registrert meg at loggen til "varmeovner" er ganske full, og ser at den får ny data hvert eneste minutt. Vi snakker 37.000 oppføringer i loggen alene for "on" og "off". 

 

Det er åpenbart noe galt i logikken her, men hva kan det være? Er det mulig å la den vente i fem-ti minutt mellom hver sjekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser at du ikke har noe hysterese mellom AV og PÅ. Du risikerer at ovnene går av og på hvert minutt dersom du ikke har et vindu. Eksempelvis ikke skru på ovnene før temp er 2.5 grader under og la dem stå på til temperaturen er 2.5 grader over.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du ikke har noe hysterese mellom AV og PÅ. Du risikerer at ovnene går av og på hvert minutt dersom du ikke har et vindu. Eksempelvis ikke skru på ovnene før temp er 2.5 grader under og la dem stå på til temperaturen er 2.5 grader over.
 
 
Jeg kjører med 0.2 grader hysterese, det fungerer bra. Og jeg har et veldig gammelt og dårlig isolert hus [emoji6]

Begynte med 1 grad, men da merket jeg faktisk at det ble litt kaldt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I større prosesser tenker man gjerne på innslagskost også, og da hjelper hysterese. På en varmeovn vil man bruke effekt med en gang man skrur på, men varmen kommer først seinere. Derfor er det mer energieffektivt å la temperaturen gå over set verdien med færre innslag enn hyppige justeringer. 

 

Er jo hvor mye man vil gjøre ut av det liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.