Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

deCONZ


xibriz

Anbefalte innlegg

Fikk den ene inn, når jeg skal ha inn den neste sensoren, så får jeg den lagt til, men den kommer opp som kun lyssensor i phoscon appen. har forsøkt å slettet og resatt og alt, uten hell..Noen som har vært borti noe lignende ? 

 

Løsning : Vente ca 30 min pr. sensor, så oppdaterte de seg med alt. Så da er alle sensorene mine flyttet fra Philips Hue til RaspBee

Endret av Christian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎01‎.‎2018 den 17.23, xibriz skrev:

Den ble parret, men oppdaterte ingen verdier. 

 

Jeg får den inn, det kommer også verdier på den men de er ubrukelige i praksis, så jeg har kuttet de ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk noe Xiaomi saker i posten i dag som trigget litt arbeid på ConBee og deCONZ i dag. Var ikke lett å få inn devicer uten riktig software og firmware. Fant ikke noen gode guider for oss Windows/ConBee brukere for å oppdatere ConBee med firmware så her er litt av det jeg fant ut idag: 

 

Jeg bruker Windows og ConBee og ser at ConBee FW ikke så up-to-date som på RaspBee/Rpi. Jeg har deConz Windows versjon  2.04.99 og har gjort firmware update i web siden. Men det viser seg at firmware som er i Windows versjonen er litt gammel fra 4-sep-17 (0x26190500). Fant ut at siste versjon er 0x261e0500 fra 11-Feb-2018, det er også samme FW for både RaspBee og ConBee. Hvis en bruker RaspBee så følger siste FW med i deCONZ 2.05.05 og en tar bare update på Web siden fra deConz så ikke noe å tenke på her (tested dette fint på en RaspBee i dag).

 

1. Last ned FW. Fant ikke sted å laste med bare FW fil så må laste ned hele siste rpi deConz beta: http://www.dresden-elektronik.de/rpi/deconz/beta/  (deconz-2.05.05-qt5.deb)

2. Unzip filen med 7zip og enda en gang tar filen som er i deb filen.

3. Finn firmware filen "deCONZ_Rpi_0x261e0500.bin.GCF" under \deconz-2.05.05-qt5\data\usr\share\deCONZ\firmware\ hvor du pakket ut filen.

4. Last ned GCFFlasher V2_10 (Windows) fra https://www.dresden-elektronik.de/funktechnik/service/download/driver/

5. Start Windows CMD shell og kjør først "GCFFlasher.exe -l" for  å finne USB port for ConBee.

6. Flash ConBee med firmware fil og parameter for USB device nummer  "GCFFlasher.exe -f deCONZ_Rpi_0x261e0500.bin.GCF -d 0"

 

flash.png.87d1becb2a1cce3e278e2926962ca8c2.png

 

7. Verifiser oppdatert FW med deCONZ > Help > About deCONZ

 

ConBee_FW_Ver.png.dd5df16b8ff1b371402b1593333f2dc6.png

 

....firmware oppdatert, og vipps så fikk jeg flere parameter som dukket opp både i deCONZ og i HS  for Xiaomi items ?  

 

 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som mangler mulighet for å resette gateway/slette device database med ConBee/windows 2.04.99 fra web interface Menu > Settings > Advanced Settings > Reset Gateway ? Knappen med Reset Gateway mangler.  Ser at på RaspBee 2.05.05 så har en denne muligheten.

 

Fikk gjort det fra en REST client med:

 

POST /api/<apikey>/config/reset

{
    "resetGW":  true
    "deleteDB": true
}
 

...men hadde vært greit å kunne gjøre det fra web interface.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk min Raspbee på mandag, og jeg har ikke fått Trådfri til å virke enda :( Hue gikk som en drøm - alt virket på første forsøk.

 

Er det flere som har slitt med IKEA-produktene og muligens kan ha noen tips å komme med?  Jeg har fortrinnsvis prøvd en fjernkontroll/"dimmer" (rund sak med fem knapper), og èn pære. Det er ikke veldig gammelt, dimmeren/fjernkontrollen ble kjøpt like før jul, og pæra er vel bare en måned gammel - alt har naturligvis siste firmware.
Dimmeren/fjernkontrollen får jeg opp om jeg bruker den "PWA"-sida (kjører headless), spretter opp etter reset, men paringa vil ikke fullføre, går alltid galt på det punktet hvor jeg skal holde inn knappen i 10 sekunder.
Pæra har jeg forsøkt utallige ganger å kjøre reset på.. Deconz finner den, men ikke sjans om den vil inkludere den.
 

Jeg har sletta enhetene i Trådfri-appen, MEN den pæra jeg prøver å få inn virker til å henge sammen med en bevegelsessensor jeg ikke har forsøkt å inkludere enda.

 

 

EDIT:
Som nevnt kjører jeg headless. Vil jeg kunne få mer informasjon om prosessen dersom jeg kobler på mus/tastatur og kjører via X? (VNC er kanskje et alternativ også? litt rusten på linux, så husker ikke så godt..)

Endret av bjwanvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bjwanvik skrev:

Dimmeren/fjernkontrollen får jeg opp om jeg bruker den "PWA"-sida (kjører headless), spretter opp etter reset, men paringa vil ikke fullføre, går alltid galt på det punktet hvor jeg skal holde inn knappen i 10 sekunder.

Du resetter slik?

 

Jeg mener jeg måtte bytte batteri i en av mine. Firmware-update hadde tappet det helt...

 

2 timer siden, bjwanvik skrev:

Pæra har jeg forsøkt utallige ganger å kjøre reset på.. Deconz finner den, men ikke sjans om den vil inkludere den.

 

Og det gjør du slik?

 

2 timer siden, bjwanvik skrev:

Som nevnt kjører jeg headless. Vil jeg kunne få mer informasjon om prosessen dersom jeg kobler på mus/tastatur og kjører via X? (VNC er kanskje et alternativ også? litt rusten på linux, så husker ikke så godt..)

 

Jeg har bare gjort det for firmware-update av IKEA-utstyret. Hvis du kjører imaget deres, så tror jeg VNC allerede kjører. 

 

 

Hvilken versjon deCONZ kjører du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser jeg glemte å svare her.
Inkludering av IKEA remote gikk etterhvert bra - lurer på om trikset var å ta ut batteriene, kjøre en reset med en gang de ble satt i, og ta strøm/nett fra IKEA-hub'en :)


Dessverre har jeg støtt på en ny utfordring..

Dette har egentlig fungert over all forventning så fort jeg har fått inkludert enhetene mine, men nå i kveld fikk jeg antagelig problem med rekkevidde.

La til en ny IKEA-pære (kjøpt i går, har ikke sjekket FW-versjon, men tipper det er uvesentlig), noe som gikk veldig greit. Flyttet den så ut i kontoret i garasjen, og da er det ikke mulig å nå den lenger..

 

Jeg føler en på en måte sitter litt i blinde her, og vet ikke helt hva en gjør for noe her... Har dere som ikke kjører headless noen mulighet for optimalisering av nettverket? I utgangspunktet er det ikke så fryktelig langt fra raspbee til garasjen, og det er 2 pærer + bevegelsessensor mellom raspbee og den pæra i garasjen. Tipper det kan være snakk om 10-12 meter fra pæra til raspbee, men det er jo noen vegger og mur imellom... I etasjen over er det 4 pærer som står nesten ved yttervegg (her er veggen av tre) mot garasjen, og derifra er det vel maks 6 meter fra pære til pære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, bjwanvik skrev:

Jeg føler en på en måte sitter litt i blinde her, og vet ikke helt hva en gjør for noe her... Har dere som ikke kjører headless noen mulighet for optimalisering av nettverket?

 

Tror ikke du kan optimalisere noe, men du kan i hvertfall se hvilke noder den ser og hvordan den prøver å kommunisere med dem.

Jeg kjører headless, men bruker VNC, da får jeg opp GUIet. :)

En annen fordel med det er at jeg da kan oppdatere firmware på IKEA-pærene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem, men har ikke giddet å se noe på saken.

 

Har mistet kontakt med 2 utelys uten at jeg synes rekkevidden er for lang. Det er ca. 15m fra gateway til første pære som ikke fungerer, men det er bare 3-4 meter til nærmeste pære som fungerer. Og nærmeste pære som fungerer er også ett utelys, så det er nesten fri sikt, bare hjørnet på garasjen er i veien. Og den er ikke isolert engang :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, bjwanvik skrev:

Ser jeg glemte å svare her.
Inkludering av IKEA remote gikk etterhvert bra - lurer på om trikset var å ta ut batteriene, kjøre en reset med en gang de ble satt i, og ta strøm/nett fra IKEA-hub'en :)


Dessverre har jeg støtt på en ny utfordring..

Dette har egentlig fungert over all forventning så fort jeg har fått inkludert enhetene mine, men nå i kveld fikk jeg antagelig problem med rekkevidde.

La til en ny IKEA-pære (kjøpt i går, har ikke sjekket FW-versjon, men tipper det er uvesentlig), noe som gikk veldig greit. Flyttet den så ut i kontoret i garasjen, og da er det ikke mulig å nå den lenger..

 

Jeg føler en på en måte sitter litt i blinde her, og vet ikke helt hva en gjør for noe her... Har dere som ikke kjører headless noen mulighet for optimalisering av nettverket? I utgangspunktet er det ikke så fryktelig langt fra raspbee til garasjen, og det er 2 pærer + bevegelsessensor mellom raspbee og den pæra i garasjen. Tipper det kan være snakk om 10-12 meter fra pæra til raspbee, men det er jo noen vegger og mur imellom... I etasjen over er det 4 pærer som står nesten ved yttervegg (her er veggen av tre) mot garasjen, og derifra er det vel maks 6 meter fra pære til pære.

 

Hvorfor i all verden kjører du headless?
Jeg ser ikke helt poenget når en når GUI via VNC.
GUI bruker minimalt med ressurser.

Endret av Odd
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del betyr gui på linux masse ekstra pakker som tar tid å oppdatere og jeg aldri bruker. Kjører konsekvent minmumsinstallasjon og legger til kum de avhengigheten jeg trenger. 

 

Ang. Deconz, fungerer det fint meg gui på headless, men da med X-forwarding. Problemet er hvis man har satt det opp til å kjøre headless, da må man restarte Deconz for å fyre opp gui-et. Ser fram til man slipper det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.