Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

deCONZ


xibriz

Anbefalte innlegg

På 16/04/2018 den 18.43, xibriz skrev:

 For min del, med tanke på hvordan vi gjør det på jobb, så er det helt utenkelig at man skal administrere en Linuxmaskin fra noe annet enn terminal. 

Den holdingen er vel en av grunnene til at så få bruker Linux. (har jobbet med IT i 25 år) Linux brukere elsker å fremstå som nerder som bare bruker kommandolinje. Jeg kan Assembler, men innser at Visualisering Studio er mere effektivt. ?

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Odd skrev:

Den holdingen er vel en av grunnene til at så få bruker Linux. (har jobbet med IT i 25 år) Linux brukere elsker å fremstå som nerder som bare bruker kommandolinje. Jeg kan Assembler, men innser at Visualisering Studio er mere effektivt. 1f60a.png

 

Det man ofte ser er at man kan gjøre "alt" i terminalen, mens kun en viss prosent av funksjonaliteten er overført til GUI.

 

deCONZ er ett av svært få unntak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Odd skrev:

men innser at Visualisering Studio er mere effektivt

... og at autokorrekt er genialt. :P 

Men ellers har du rett. Visual Studio er genialt. :) 

 

10 timer siden, xibriz skrev:

Det man ofte ser er at man kan gjøre "alt" i terminalen, mens kun en viss prosent av funksjonaliteten er overført til GUI.

.... med Linux...

 

 

Jeg kunne derimot ønske meg en automatisk oppdatering av deCONZ, både programvare og firmware. Noen som har sett en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører GUI er det vel der i dag? Men kjører du på den korrekte måten (headless) så er det ikke på plass enda.

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin

 

Quote

Note The service does not yet support deCONZ updates via WebApp, therefore these must be installed manually. A further systemd script will handle updates in future versions.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, petersv skrev:

Vi har nok en noe ulik definisjon av auto-oppdatering. Jeg kan ikke se noen som helst fordeler med spontanoppdatering uten at jeg ber om det først.

At jeg slipper å gjøre det selv?

 

Jeg liker hjemmeautomasjon fordi jeg liker automatikk... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå får jeg ikke lagt til nye Ikea pærer i deCONZ!

- Oppdaterte dem med Ikea pøkk og app. Det ble 1.3.002, Hurra! Jeg har flere pærer som allerede er i bruk med den versjonen.

- Montert i arbeidslampe og gjort av-på vrikkene for å få en reset på pæra. Deretter lagt så nær kontrolleren som mulig.

- Kjørte Plugin->Jowihue->Configuration->Scan New Devices. Ingen ny pære.

- Prøvde Wireless Light Control programmet og klarte ikke inkludere den der heller. Men den viste at pæra ligger på kanal20 mens deCONZ kjører 11.?

- Så virker ikke det programmet lengre. Nå er det Phoscon App som er tingen. Den klarer heller ikke å plukke opp den pæra.

 

Farsjken! Jeg kan visst like gjerne gå i fruktdisken og finne ei pære der. Billigere og like umulig å få inn i deCONZ!

 

Men hva bør jeg prøve nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet, men fikk den faktisk inn til slutt. Trikset var å resette pæra fra Phoscon (helt nederst i den settingsmenyen) for så å inkludere den ved å åpne nettverket og slå pæra av og på. Virker veldig random, men er ganske sikker på at det er resetting som er problemet (6 ganger av og på) Du kan velge blinkefunksjonen før du resetter fra Phoscon for å forsikre deg om at du kontrollerer rett pære. Håper det hjelper :-)

Endret av petersv
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der fikk jeg ialfall en slags kontakt med pæra. Fikk den til å blinke, men ikke inkludert. :-(

Men nå har de jo skrota den web-appen. Og Phoscon ser ut som et steg tilbake. Edit: Trodde jeg ja! I hovedbildet finnes den øvers til høyre. Eller <IPadresse>/login.html.

 

Ellers tusen takk! Jeg ser ikke helt hva du skrev for å få meg til å prøve dette:

- Start Phoscon->Lights->Add New light FØRST!

- Så umiddelbart vrikk pæra av/på 6ggr. (Reset) mens den er veldig nær controlleren.

- Og du hildrande du! Der kom den inn gitt. Ikke bare en pære men neste og.

 

Nå begynner jeg å få en gnagende følelse av hva som er problemet. Ikea høbben står på. Den sliter med å gradere opp noen fjernkontrollbrytere. Kanskje den oppdaget pæra like etter jeg hadde resatt den og inkluderte den. Den har jo vært forlovet med den før, da den oppgraderte den. Men når jeg resatte den mens deCONZ var aktivt på sjekkern og pæra like ved så tapte Ikea høbben. Når jeg tenker meg om så er dette det som vil kunne skje i et PROFIBUS nettverk med rivaliserende mastere. Jeg tenker Ikea høbben skal stenges ned neste gang jeg skal inkludere noe her.

 

Nerder ja?! Det blir ikke hjemmeautomasjon uten å være supernerd! Dette blir ikke mainstream før det dukker opp veiledninger som virker uten noe ab und her.

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Einar skrev:

Dette blir ikke mainstream før det dukker opp veiledninger som virker uten noe ab und her.

Godt poeng. Det er bare å skrive... ;)

 

Problemet er at "the cutting edge" er i stadig endring, og kanskje ikke gyldig om 4 måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Føler jeg var litt akterutseilt med deCONZ  2.05.20 på Windows for ConBee da RPI beta versjonene er linket noen plasser men ikke Windows installer. Så etter litt leting fang jeg denne linken for nedlasting for Windows https://www.dresden-elektronik.de/deconz/win/ så da er jeg også oppe og går på V 2.05.35.

 

RPI beta'ene ligger som sagt på http://www.dresden-elektronik.de/rpi/deconz/beta/ . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Mulig det er omtalt før, men jeg blir ikke klok på søkemotoren her.

 

Jeg skal nå, med stor nøling, atter igjen prøve meg på DeConz og plugin til Homeseer. Sist så gikk det greit helt til jeg forsto jeg måtte endre porten på den ene eller den andre, og valgte å endre på HS. Endte rett ned i kjelleren.

 

Så, nå tenkte jeg å være føre var, å endre port for DeConz. Begge legger seg på port 80, men jeg ønsker å flytte DeConz permanent til annen port. Problem nr. 2, er at jeg kjører UniFI også på samme PC, og denne legger beslag på port 8080.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med oppskrift på å skifte port for DeConz permanent, og hvilken port bør jeg legge den på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SteinarH skrev:

Er det noen som kan hjelpe meg med oppskrift på å skifte port for DeConz permanent, og hvilken port bør jeg legge den på?

 

Startes deCONZ via en BAT-fil på Windows? I så fall skal det bare være å legge til « --http-port=81» bak oppstartskommandoen i den fila. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SteinarH skrev:

 

Meningen er at den skal starte automatisk hvis maskinen restarter.. elers starter jeg den manuelt. På samme måte som man starter andre programmer.

 

Ok, da kan du lage en «start-deconz.bat» i samme mappe som exe-filen og i den legger du inn en linje med «deconz.exe --http-port=81». Så starter du den BAT-filen med «startup delayer». :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.