Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

deCONZ


xibriz

Anbefalte innlegg

Jeg fant ikke en egen tråd for dette og siden jeg har begynt å leke med deCONZ kjørende på en Rpi3 med RasBee så tenkte jeg å bare slenge ut erfaringer som jeg har kommet over.

 

Jeg bruker web-interfacet og det ser jo ganske trasig ut, plutselig fant jeg ut at det finnes ett nytt interface som er i beta. Hvis man har korrekt deCONZ-versjon innstallert kan man slenge på `/pwa` i URL-en for å få det opp. Vet ikke om det er bedre, men det ser bedre ut. https://github.com/dresden-elektronik/phoscon-app-beta

 

Det som irriterer meg med ZibBee så langt er at pærene må være så nært gatewayen når man setter de opp... må jo lage meg en egen sokkel-pære-stasjon for opplegget.. der er Z-wave bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Odd skrev:

Jeg har løst dette med nære pære.
Jeg plugget en billig mobil batteribank mellom Rpi3 og USB laderen.
Dermed ble den bærbar :)

 

 

Jeg tenkte på det samme.. men jeg liker å ha det jeg kan på ethernet. Mulig jeg må revurdere det hvis det blir voldsomt med ZigBee-utstyr etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, xibriz skrev:

Det som irriterer meg med ZibBee så langt er at pærene må være så nært gatewayen når man setter de opp... må jo lage meg en egen sokkel-pære-stasjon for opplegget.. der er Z-wave bedre.

 

Løste det med en slik til 49,90 :):

https://www.clasohlson.com/no/Pæresokkel-med-ledning-E27/36-6034

 

Da inkluderer jeg pæra rett ved ConBee-sticken før jeg setter pæra dit jeg skal ha den.

 

19 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg bruker web-interfacet og det ser jo ganske trasig ut, plutselig fant jeg ut at det finnes ett nytt interface som er i beta. Hvis man har korrekt deCONZ-versjon innstallert kan man slenge på `/pwa` i URL-en for å få det opp. Vet ikke om det er bedre, men det ser bedre ut. https://github.com/dresden-elektronik/phoscon-app-beta

 

Hva bruker du det til? Jeg bruker bare JowiHue i HomeSeer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hva bruker du det til? Jeg bruker bare JowiHue i HomeSeer...

 

Det er ikke alle her inne som bruke HomeSeer ;)

 

 

Jeg bruker det til å inkludere pærer (har bare 1 så langt). Det ser ut som jeg må sette i gang å kode deconz-mqtt plugin så jeg får pærene over i openHAB der alt annet er :) Bortsett fra Telldus-sakerne å de pærene jeg har i Trådfri :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

 

Hehe, nei, det er klart, men jeg regnet med de som brukte deCONZ hadde et hovedsystem som alt var integrert mot - ellers får man jo to parallelle system... 

 

Det er jo det jeg holder på med :) Men jeg liker ikke plugin/binding metodikken. Jeg liker at alle systemer rapporterer til MQTT så tar jeg det derfra med hvilket som helst system. Da kan jeg cross-implementere systemer hvis jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker deCONZ til å assosiere pære par som skal oppføre seg likt og knyttes til en fjernkontroll.
Det gir meg dette resultatet når jeg slår sammen enhetene:Skjermbilde.thumb.PNG.0b341cbda967118009822df76f5cf779.PNG

Jeg tar inn både IKEA pærene og fjernkontrollen via deCONZ og inn via JowiHue i HomeSeer 3 pro.
Fjernkontrollen vil da "henge" på den styringen jeg gjør i HS3, samtidig kan jeg bruke den uten å måtte kople den mot funksjoner i HS3.

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, xibriz skrev:

man slenge på `/pwa` i URL-en for å få det opp

 

Det har kommet link til "SKY" løsningen til deCONZ i brukergrensesnittet nå.

Skjermbilde.thumb.PNG.02d78ebfd6473265ae680ef3c6ba8e51.PNG
Jeg liker imidlertid ikke sky løsninger  og holder meg på landjorda :)
Jeg la imidlertid merke til at det var lettere å fjerne endre navn på enheter via sky tjenesten.

 

Endret av Odd
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Odd skrev:

 

Det har kommet link til "SKY" løsningen til deCONZ i brukergrensesnittet nå.
Jeg liker imidlertid ikke sky løsninger  og holder meg på landjorda :)
Jeg la imidlertid merke til at det var lettere å fjerne endre navn på enheter via sky tjenesten.

 

 

Jeg bruker heller ikke skytjenester. Bortsett fra noe tjafs på 433 i Telldus og min selvhostede alexa skill i AWS har jeg ingenting utenfor brannmuren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Odd skrev:

Jeg liker imidlertid ikke sky løsninger  og holder meg på landjorda :)

 

Det er visst bare «semi sky»:

Sitat
  • The app is loaded from our web server but runs just locally in your browser and communicates directly with the gateway (no cloud).
  • Our server doesn't have any access to your local network nor gateway.
  • The app works offline once loaded for the first time (via HTML5 AppCache).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den er helt uavhengig av sky nå, i 2.04.97 ble den tilgjengelig direkte fra deconz gatewayen. 

 

Quote
  • to open it use the Phoscon App button in deCONZ or navigate to http://<ip-address>:<port>/pwa
  • the former WebApp lives next to it at http://<ip-address>:<port>

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2017 at 11:43, Odd said:

Jeg bruker deCONZ til å assosiere pære par som skal oppføre seg likt og knyttes til en fjernkontroll.
Det gir meg dette resultatet når jeg slår sammen enhetene:Skjermbilde.thumb.PNG.0b341cbda967118009822df76f5cf779.PNG

Jeg tar inn både IKEA pærene og fjernkontrollen via deCONZ og inn via JowiHue i HomeSeer 3 pro.
Fjernkontrollen vil da "henge" på den styringen jeg gjør i HS3, samtidig kan jeg bruke den uten å måtte kople den mot funksjoner i HS3.

 

Jeg er ikke helt med... Sier du at du assosierer fjernkontroll mot pære (f.eks) i deCONZ? Jeg prøvde det, i teorien ble det riktig, men det fungerte ikke...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, DiderikFrom skrev:

Sier du at du assosierer fjernkontroll mot pære (f.eks) i deCONZ?

 

Ja, når enhetene kommer inn i deCONZ(WebApp), kan du for eksempel gå til fjernkontrollen og velge hvilke pærer som skal assosieres med den.
Dette gjenspeiler seg i HS3 som gruppe(r) i det eksempelt jeg skrev om er gruppen ID 1024, Fjernkontrollen er ID 998 og 999.
Pærene har ID 1011 og 1012 samt 1013 0g 1014. Jeg samler alle under 1024 mest for å ha visuell kontroll. En kan da skripte mot 1024 eller rett og slett bare bruke fjernkontrollen.

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Odd said:

 

Ja, når enhetene kommer inn i deCONZ(WebApp), kan du for eksempel gå til fjernkontrollen og velge hvilke pærer som skal assosieres med den.
Dette gjenspeiler seg i HS3 som gruppe(r) i det eksempelt jeg skrev om er gruppen ID 1024, Fjernkontrollen er ID 998 og 999.
Pærene har ID 1011 og 1012 samt 1013 0g 1014. Jeg samler alle under 1024 mest for å ha visuell kontroll. En kan da skripte mot 1024 eller rett og slett bare bruke fjernkontrollen.

Aha, takk, WebApp. Jeg forsøkte å assosiere direkte i deCONZ slik at det skulle fungere offline. Dog forsøkte jeg Xiaomi-knapper mot Hue. Ikke sikkert Xiaomi kan brukes slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Neophyte skrev:

Tar gjerne en kopi av det scriptet når du blir ferdig med det :)

 

Jeg legger det på github når jeg har noe som funker.

 

Jeg lager i første omgang funksjonaliteten jeg selv trenger så får man bygge på etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hele virker litt tilfeldig.

 

Første gang så ble sensoren inkludert og den viste alle data unntatt Software Version. Men state var "tom".

Etter en restart av deCONZ ble "state" satt, last seen ble til 1-1-1970 som man kan forvente som første verdi.

Prøvde å eksludere sensoren å få den inn på nytt.. det hadde jeg en del trøbbel med.

Etter hvert så fikk jeg inn sensoren å nå viser den Software Version, men "battery" er 0. Likevel er den tilkoblet.

 

Virker ekstremt ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.