Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

deCONZ


xibriz

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, Moskus skrev:

Hvilken avstand har du? Zigbee har mesh nettverk, men ikke like sprekt som Z-wave.

 

Mindre enn 30 cm. Sliter med å inkludere både pærer og sensoren.

 

Har restatt både pærer, sensor og deCONZ utallige ganger.

 

Skal prøve en fresh install i kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang innstallerte jeg det imaget som Dresen tilbyr, ferdig oppsatt med deCONZ.

 

Nå har jeg satt opp Raspbian Stretch og innstallert deCONZ manuelt. Der virker mye mer stabilt. Tildligere hadde jeg problemer med å få endringer i "settings" til å holde. Nå fungerer det.

 

Jeg får lagt til pærer og bevegelsesensoren med en gang.

 

Men sliter med at bevegelsesensoren blir "Unreachable" og når den er tilgjengelig får jeg ikke noen status på bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trøste deg med at du ikke er alene.

Nå for litt siden gikk jeg inn på soverommet. I stummende mørke. WTF! Inn på kontoret og sjekke Homeseer og DeCONZ. Nei, de hadde ikke sett sensoren siden tidlig i ettermiddag. Og en av pærene i taklampa var også vekk. Jeg gikk inn og vinket til sensoren på kloss hold...... mørkt! Så skrudde jeg på lyset ved å skru det av, så på igjen. Det ble da lys.

Så gikk jeg tilbake og sjekket på nytt og regnet med at pæra var på nett igjen. Det var den, og sensoren kom på nett i samme sekund! Den bruker pæra som repeater.

Så jeg begynner å bli litt tvilende til hele opplegget. Det står 2 pærer i samme plafond. Hvorfor kunne ikke sensoren bruke den andre pæra som relestasjon? Det ser ikke ut som mesh nettet har noen strategi for å finne nye veier selv. Og den enheten (ei pære) som er lengst unna og signalet må gjennom en mursteinsvegg, 2 trevegger og et gulv? Ja den har direkte forbindelse med hovedenheten og omtrent alle andre. Som gammel radioamatør må jeg innrømme at jeg ikke skjønner bæret her!

 

Edit: Nå ser jeg at pære2 i plafond på soverommet er "repeater" for samtlige Ikea sensorer og Ikea fjernkontroller uansett hvor i huset de er. Som mellomleder i systemet har den tydeligvis møtt veggen og gått i frø. Jeg får rename den til Torsen uten at det kommer til å hjelpe. Men da husker jeg ialfall at den har en utsatt jobb.

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte til slutt gi opp å få mine bevegelsesensorer til å fungere mot deCONZ.

 

Jeg får de parret med gateway men de detekterer ikke bevegelse. Jeg har pekt ut 2 mulige årsaker til at det ikke fungerer:

 

1. Jeg kjører "headless" setup.

2. Det kan finnes flere versjoner av Trådfri motion sensor. Jeg leste i forbifarten at en kar hadde problemer med en versjon som har en skrue på batterilokket, mens noen andre han hadde som fungerte ikke har denne skruen på batterilokket. Jeg har de typene med skrue.

 

Har testet 2 forskjellige (har 4 totalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, petersv skrev:

Så det kom en oppdatering fra IKEA i natt, får håpe den hjelper.

 

https://ww8.ikea.com/ikeahomesmart/releasenotes/releasenotes.html

Sitat

Release Version: 1.3.0

New features and changes in Gateway: 1.3.14:

Stability improvements in application connectivity to gateway.
Resolution of DHCP and COAP issues.
Connectivity improvments in iOS app.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min trådfri app virker "Trådfri versjon" valget som en exit knapp! Er det bare på min telefon det er slik?

 

Dessuten bruker den over et halvt minutt på å koble seg til gateway! Jeg kan ikke skjønne at noen finner den brukbar i det hele tatt. Jeg ønsker bare å oppdatere / sjekke oppdatering på sensorer og pærer. Men det er jo spett umulig når den forsvinner som en fjert i horisonten når jeg går inn på det valget. Om andre ikke har samme problem prøver jeg vel å installere på nettbrettet. Begge er forøvrig Androide.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde igjen nå. Da krasjer ialfall ikke "TRÅDFRI-VERSJON", men sier "Au da. Noe gikk galt". Strålende feilmelding! Da vet jeg jo alt jeg trenger å vite. [/sarcastic]

 

Nå tar jeg vel egentlig rennafart og skiter i hvor dårlig appen virker, bortsatt fra akkurat den funksjonen. Det å oppgradere enheter er det eneste jeg bruker appen til. Det at nettop den ikke virker er frustrerende. Det er vel bare å håpe at deCONZ etterhvert kan gjøre denne oppdateringen. Og det er vel meningen etterat man har bragt firmwaren opp i en viss versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, petersv skrev:

Kult, da kan jeg jo kaste ut trådfrigatewayen! :) Takk for info.

 

Du må opp på en viss versjon før deCONZ kan oppgradere, så kan være greit å ha den liggende. ;) siste pære jeg kjøpte kom med ny nok versjon, men du kan jo være uheldig å kjøpe en fra et gammelt parti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, petersv skrev:

Jeg kjører siste deconz, så det er ikke noe problem. Kan hende jeg lar den stå kobla til litt lengre i tilfelle.

 

Det er Trådfri-produktene som må opp på et visst nivå før deCONZ kan oppgradere dem høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.