Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gulvvarme, gammel termostat og kabling klar for HeatIt?


kmlugg

Anbefalte innlegg

Skal ha elektriker hit når Heatit 2 har kommet i hus, men prøver å ligge litt i forkant med tankearbeidet dersom det er eventuelle utfordringer, som feks manglende gulvføler(?) 

 

Rommet jeg tenker på er en entrè på ca 15m2 med fliser på betong,  åpent til stue og kjøkken, (dvs skyvedører som "alltid" står åpne) og inngangsdøra er en drøy meter fra denne termostaten. Dette er den nåværende termostaten som er fra 1985. Kablene og teglflisene er samme årgang. Flisene er fine og gulvet varmt. 

 

Hva slags kabling har jeg her, egentlig? Kan det være gulvføler noe av dette? Ser at det er to kappede ledninger bak termostaten. Gulvvarme av/på er på veggen like under. Kan jeg måle meg fram til om det er gulvføler? 

Endret av kmlugg
Fikset feil i linken til bilder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christoffer skrev:

Har ikke sett den termostaten før, men de to ledningene er nok ikke gulvføleren. Da blir jeg meget overrasket over tidligere elektriker. Ser ut som den termostaten der er basert på lufttemperatur.

Takk for svar. Antar at de to stussene bak har noe med en tidligere nattsenkningsmekanisme å gjøre. En som sendte litt spenning til et varmeelement i termostathuset for å simulere høyere temperatur enn den faktiske i rommet.

 

Er det en grei løsning å basere meg på luftsensor videre? Eller kan man ettermontere gulvføler, evt overflatemåling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bumper borti denne. Noen som har ettermontert gulvføler? Kan man frese seg ned i en fug med en gulvføler? Hvor tykk er en gulvføler? Har ganske brede fuger mellom teglflisene. Mer usikker på dybden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gulvsensor trykkes ned i gulvet i et vanlig K-rør, så dimmen på hullet du skal lage må være tilsvarende det. Det er nok ikke umulig å ettermontere, men du må nok regne med en del arbeid. Du skal jo ned i gulvet, uten å treffe noe varmekabler, og dette skal samtidig inn i veggen og opp i termostat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er kanskje smart nok til å skille på forbigående lav temp pga ei åpen utgangsdør,  og faktisk grunn til å spa på køl? Denne entreen er vel en del av en halvåpen løsning, om man an kalle noe det. Altså åpen dør til kjøkken og stue, samt trappeoppgang. Og som nevnt utgangsdør 1,5m fra termostaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.