Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nybegynner på Sørlandet


PitBoss

Anbefalte innlegg

Hei.

Som en kjapp introduksjon så kan jeg si at jeg er snart 40, og har en liten familie som bor i et hus fra 70-tallet. Vi kjøpte dette for et år siden og jeg snublet halvveis baklengs inn i dette emnet.

 

Det hele begynte med at vi byttet ut sikringsskap og jeg ba elektrikkeren om å få "vippe-dimmere"? jeg visste lite på den tiden men i vårt gamle hus på Sandnes opplevde vi stadig større dimmere gikk i stykker. Skal ikke gå inn i en detaljert avhandling her men det er vel nok å si at dimmere ble for mye for en oppfinnsom 3 åring, som var fast bestemt på å drive sin far til vanvidd. Spol forover 2 år og her satt jeg da, i dette huset som vi pusser opp, med en ny hjemmekino i kjelleren og totalt 3 fibaro dimmere. Jeg nevnte det for en kollega og han viste meg hvordan et helt hus og 50 tusen i fibaro utstyr kan høre hverdagen til noe nytt og spennende.

 

Konemor har valgt å kjøpe en Fibaro HC2 i julepresang. Yale doorman med Verisure styring har vi alt og jeg er ganske sikker på att mine 2 fantastiske gutter gir meg 2 fibaro røykvarslere (2nd edition) til jul.

 

Med Det kan vi nok si at scenen er satt og konemor lurer på når hun får stikkontakter for henholdsvis rettetang og strykejern som hun kan sjekke fra jobb-dersom hun er usikker på om disse er av/dratt ut.

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! :) 

 

10 timer siden, PitBoss skrev:

Med Det kan vi nok si at scenen er satt og konemor lurer på når hun får stikkontakter for henholdsvis rettetang og strykejern som hun kan sjekke fra jobb-dersom hun er usikker på om disse er av/dratt ut.

Hun har forstått det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering.

Ting kan jo aldri gå helt smertefritt så nå sitter jeg med en Server unavailable (503) error...

Ser ikke ut til at Det er noen enkle måter å fikse det på og Fibaro support er jo på juleferie.

Ergerlig for å si det pent

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering:

Fikk endelig HC2 til å virke.

Løsningen ble (i all sine enkelhet) å flytte sentralen fra min Asus Ac5300 router og flytte den oppstrøms i systemet. Nå er den koblet til Get router/modem og nå får jeg kontakt.

 

Det nye problemet er alt jeg har en Fibaro dimmer i gangen som systemet ikke vil lære/legge til. Det er åpenbart at den ikke er 2 meter fra HC2 men den er ikke mer enn en 7 meter fra. De er riktig nok i forskjellige etasjer men er dette virkelig et problem??

 

Videre så vil ingen av de to dimmerene some jeg har lagt til akseptere firmware update. Hvorfor er det slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, PitBoss skrev:

Det nye problemet er alt jeg har en Fibaro dimmer i gangen som systemet ikke vil lære/legge til. Det er åpenbart at den ikke er 2 meter fra HC2 men den er ikke mer enn en 7 meter fra. De er riktig nok i forskjellige etasjer men er dette virkelig et problem??

Ja og nei. I utgangspunktet skal "Network Wide Inclusion" kunne hjelpe deg, men da kun hvis du har god nok dekning i huset. Har du få enheter, er det nok verre.

Er det mye betong? Det vil jo i så fall heller ikke akkurat være en fordel...

 

22 minutter siden, PitBoss skrev:

Videre så vil ingen av de to dimmerene some jeg har lagt til akseptere firmware update. Hvorfor er det slik

Det er muligens samme problem med dekning. Mesh-nettverk til Z-wave fungerer glimrende, men det må være nok noder å meshe mellom.

 

Har HC2 mulighet for heale nettverket? Verdt et forsøk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar @Moskus

Jeg har to dimmere i samme rom som HC2, disse vil ikke oppdatere firmware, avstand 4 meter.

 

Den som jeg ikke får lagt til er 7 meter unna, men i en etasje over. Dette er standard etasje skiller i 70-talls hus.sett ovenfra er det 7 meter så det flytstøpte gulvet i gangen der denne dimmeren er burde ikke være noe problem

Endret av PitBoss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, PitBoss skrev:

Det er kun 3 tilkoblede enheter pr nå. 2 dimmere 2, og en Fibaro Smoke 2

Ja, OK. Det er litt for lite til å gi noen særlig mesh-effekt, så da må han ha skikkelig dekning til sentralen.

Går det bedre hvis du flytter HC2 nærmere nodene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.