Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Første oppsett


kmlugg

Anbefalte innlegg

 

Da har veraplus kommet i hus omsider. Min første berøring med hjemmeautomasjon. Og forøvrig første erfaring med Kjell og co på nett, som var en tålmodighetsprøve. Og det var ikke postgangen som var treg.

 

Skal nå sette opp varmestyring av panelovner i endel rom i første omgang.

 

Har kjøpt disse on/off-pluggene og disse temperatursensorene, samt RFXtrx433e.

 

Er det noen anbefalinger jeg bør følge fra begynnelsen av? Feks plugins jeg bør basere meg på fremfor medfølgende programvare? Eller andre stalltips?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo begynne med denne: http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-116

 

Når du har 433 inne kan du gå på "settings" og sette "Auto create" på. Da skal det bare være å sette batteri i sensorene, så popper de opp. Skru det av når du har funnet alle, det kan komme opp endel spøkelser også.. 

 

Jeg har hatt mye glede av "Smart Virtual Thermostat", så du kan jo begynne med den,, Den blir visst innlemmet i en annen plugin, "Auto Virtual Thermostat" på sikt, men enn så lenge er den best syns jeg.

 

Når det spiller så kan du bruke Eco/Normal til å trigge temperatursenking når du vil det. Det bruker du scener til. 

 

På sikt er AltUI en plugin du kan se på, men jeg anbefaler å sette deg inn i UI7 (orginalinterfacet) først.

 

Lykke til! :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fik jeg endelig tid til å sette strøm på Vera og fikk den opp med rfxcom også.

 

Har kontroll på èn 433 temperatursensor, og ser ut til at naboen bidrar med et par stykker også. Men står her med en WT450H. Og det kan hende jeg ser den her, men den viser ikke temperatur i device-lista.

 

Hvordan velger jeg protokoll for en sensor? 

 

image.thumb.png.9649b42cf83b9aede239d59c5793846f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RFXtrx Controller -> RFXtrx settings.

 

Du velger ikke for en sensor, men hvilke protokoller RFX ser etter.. Sensorene er hardkodet. :)

 

Hold et øye med tabellen i RFX dokumentasjonen, noen protokoller forstyrrer hverandre om de brukes samtidig! Og ha ferrest mulig protokoller enablet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kort fortalt: Er det slik at hvis sensorer ikke dukker opp i UI17 device-lista med dugelige temperaturer, så er de kanskje like greie å glemme? 

 

Og kan man få problemer med mange like sensorer, eller har de unike ID'er?

 

Hvilke protokoller bør jeg deaktivere/aktivere i min situasjon nå som jeg leter i mørke etter sensorer (fra Clas) som fungerer?

 

 

 

 

 

 

Endret av kmlugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange av protokollene som er disablet som fint kan brukes ved siden av de andre, så å gi seg på første kombo er vel ikke nødvendig.

 

Har du sett tabellen på side 9 i denne? Du kan søke etter de du vurderer der.. 

 

Der er de som er kartlagt av RFX gjengen selv, ellers er det vel tråder på flere forum ala temp sensor tråden her, så google er (kanskje) din venn. ESIC sensoren du har ser hadde vel hus og kode, så den komboen gir  jo et antall.. Mine Telldus sensorer har bare 8 forskjellige koder.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser faktisk ut til at det lages en (mer eller mindre) unik ID når det settes batteri i https://www.clasohlson.com/no/Termometergiver/36-4744. Det betyr litt jobb ved batteribytte, men betyr vel at man kan satse på et høyt antall av denne typen... Den snakker Rubicson protokoll, fremkommer det. 

 

Edit: Bare tull. Denne sensoren er helt ubrukelig, har det vist seg. Dukker ikke opp igjen etter sletting og bytte av kanal.

 

Endret av kmlugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/20/2017 den 18.04, PerH skrev:

Jeg har hatt mye glede av "Smart Virtual Thermostat", så du kan jo begynne med den,, Den blir visst innlemmet i en annen plugin, "Auto Virtual Thermostat" på sikt, men enn så lenge er den best syns jeg.

 

Når det spiller så kan du bruke Eco/Normal til å trigge temperatursenking når du vil det. Det bruker du scener til. 

 

 

Da ble det telldus-sensorer for en liten formue. De ble et nytt liv etter krangelen med Clas-skrapet.

 

Fikk satt opp mine termostater (SmartVirtualThermostat), og det spilte først fint veldig med et par stykker. Begynte å glede meg til å lage nattsenkning etc. Men så dro det seg til. Når alle enheter (6 virtuelle termostater med hver sin sensor, som styrte 10 panelovner/brytere) kom på plass begynte orkesteret å miste kontakt med dirigenten og det ble en kaklofoni.

 

Det første jeg så var at termostater ikke skiftet tilstand fra Heating til Idle, selv om ovnene ble slått av. Og i Heating-tilstand var det naturlig nok ingen reaksjon på at temperaturen falt. Senere har egentlig alt klogga seg, temperatursensorene viste ikke lenger oppdaterte temperaturer i device list. Alle forespørsler (navigeringer) og kommandoer (klikk) henger med snurrehjul. 

 

Ikke imponert.... Over mitt første møte med Vera og Co.

 

Er det ikke noen annen måte å få opp termostat på enn Smart Virtual og Auto Virtual (sistnevnte fikk jeg overhode ikke til å fungere, og den har ikke heller eco-modus, som liksom er hele vitsen her). 

 

@Moskus , er homeseer den eneste saliggjørende veien å gå for å få kontroll på panelovnene uten å måtte kjøpe termostater for en formue, som igjen som må installeres for en enda større formue? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke nådd prosesseringstaket for Vera'en med 6 termostater, det er jeg helt sikker på. ;) Det høres heller ut som du har en konflikt som den bruker mye tid på å finne ut av..

 

Jeg byttet til Auto Virtual thermostat på noen av rommene, dette fordi de rommene stadig hadde åpne dører til andre rom, og teorien var at dette tullet med lærelogikken til SVT. Auto er helt dum, du setter setpunkt, akseptabel diff, så skrur den av og på uten å lære noe. Den kan fint brukes til nattsenking den også, du bruker

"Service: urn:upnp-org:serviceId:TemperatureSetpoint1::SetCurrentSetpoint" i scenen til å justere setpunkt.

 

Du har vel funnet MiCasaVerde forumet? Mye info, og forholdsvis rask respons stort sett.. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kmlugg skrev:

 

@Moskus , er homeseer den eneste saliggjørende veien å gå for å få kontroll på panelovnene uten å måtte kjøpe termostater for en formue, som igjen som må installeres for en enda større formue? 

Nei, det er umulig. Vera og andre kan garantert klare det. Det finnes mange grunner til å bruke HomeSeer, men å styre temperatur er ikke blant de mest framtredende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ike gitt opp. :) Men hadde vel forventet at det fantes en kommersiell/støttet virtuell termostat à la Smart Virtual Thermostat. Og jeg syns ikke Vera virker helt fri for rufs heller, til kommersielt produkt å være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fritt for bugs nei, og det virker som de siste FW oppdateringene har vært litt for store for de, at de har slitt med å teste nok før release.. Min kontroller har ruslet og gått som den skulle, men mange har hatt problemer.. 

 

Jeg har nå inntrykk av at alle systemene sliter med bugs fra tid til annen, og spesielt de som har åpnet for open source bidrag, og dermed får inn mye kode som ikke er testet skikkelig. LUA er jo et språk med lite compiler hjelp, gjør man noe feil kan man få hele kontrolleren til å klikke skikkelig.

 

Helt enig i at en virtuell termostat godt kunne vært standardinventar, Vera har fokusert mer på kameraintegrasjon og energimonitorering som features.. 

 

3 hours ago, kmlugg said:

 

To av termostatene skal styre hhv 2 og 3 ovner. Kan AV det? 

 

Ser ikke ut som du kan legge inn flere nei, men det kan du sette opp med Scener og virtuelle brytere. Du får foreslå det for han som utvikler den plugin'en. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kmlugg skrev:

Og jeg syns ikke Vera virker helt fri for rufs heller, til kommersielt produkt å være...

Dette gjelder dessverre all programvare for hjemmeautomasjon. Det er alltid noe. Men så er ikke Windows, OS X eller Linux feilfritt det heller engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår, forresten!

 

Du har selvsagt helt rett i det, Moskus. Min skuffelse er nok litt preget av at jeg møter problemer bare jeg har satt opp med 3 ulike slags komponenter i tillegg til controlleren selv: Telldus termosensorer og switcher og denne smart virtual thermostat (SMT).

 

Takk for tips om virtuelle switcher, PerH. Det ser jeg kan funke, ja. Uansett er det besnærende med Eco og Comfort-knappene som AVT vel mangler. Dette skal også styres manuelt. Med unger som bor litt av og på er det ikke realistisk å automatisere helt. Og et anneks som brukes sporadisk.  

 

Men bank i bordet! Det spiller det faktisk fint nå. Har hatt et par dagers nyttårsfeiring i København, med kontroll over all oppvarming i lomma. Spart strøm med kaldt hus, i kontrast til kortet som har gått varmt på andre ting i stedet. Og rett hjem til komfòrtemperatur. God følelse. Endelig. :) Men har ikke funnet ut hva som gjorde at SMT ikke gjorde sine transisjoner, som nevnt ovenfor. Men har en teori.

 

Feilen med sensorene, derimot, var rett og slett at jeg ikke klikket på Save Rfxtrx settings-knappen på kontrollpanelet til pluginen. Tenkte at det var en funksjon for sikkerhetskopiering av settingene eller noe, siden protokollene som var Enabled og Disabled jo beholdt sin posisjon etter både restarter og annen moro. Men det ante tydeligvis ikke rfx-enheten selv noe om. Og levde et liv i dørgende stillhet, uten å bry seg om hva som måtte fare gjennom lufta av meldinger i det hele tatt. Hadde den knappen bare hett Apply eller Save settings TO trfxtrx noe, så hadde jeg spart mye tid. Eller bare vært litt grundigere selv. ;)  

 

Men til teorien om SMT sine manglende transisjoner: Det ligger en ventil i SMT som skal sørge for at ikke et rom blir til en tørr badstu dersom sensoren(e) den baserer seg på stilner. Så da var vi nok der. Hjalp lite om jeg klikket mellom tilstandene, selv om GUI var med på notene. Men logikken hadde lagt ned arbeidet når sensorene ikke gav lyd. Uten å si i fra til meg.

 

Altså 2 møter med GUI som lever sitt eget liv, uten lojalitet til underliggende logikk... Jeg har jo fokusert på å få funksjonalitet ut av denne boksen, men ser at jeg må finne ut av evt logging også... 

Endret av kmlugg
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God nyttår ja. :)

 

Han som jobber med den plugin'en sa at ECO/Comfort er på vei inn i Auto, sammen med noen andre funksjoner fra SMT. 

 

16 hours ago, kmlugg said:

Takk for tips om virtuelle switcher, PerH. Det ser jeg kan funke, ja. Uansett er det besnærende med Eco og Comfort-knappene som AVT vel mangler. Dette skal også styres manuelt. Med unger som bor litt av og på er det ikke realistisk å automatisere helt. Og et anneks som brukes sporadisk.  

 

Jeg har også litt vekslende bruksprofil på noen av rommene, så jeg har satt opp at ene siden av en dobbel veggbryter er merket med "Comfort" og "Eco", så man kan bestille romtemperatur på lysbryteren i rommet. Dette er da koblet til scener som setter setpunkt. 

 

16 hours ago, kmlugg said:

Altså 2 møter med GUI som lever sitt eget liv, uten lojalitet til underliggende logikk... Jeg har jo fokusert på å få funksjonalitet ut av denne boksen, men ser at jeg må finne ut av evt logging også... 

 

 

Akkurat på dette syns jeg generelt plugin utviklerne er litt sløve. Dette bør man jo åpenbart få en indikasjon på med en melding på et vis, men de som kan det bare leser dette ut fra en variabel som er 0 eller 1. Dette er mer regelen enn unntaket, jeg har hittil bare sett 1 plugin som bruker funksjonen hvor man får en feilmelding i rød stripe på toppen av device'n i GUI. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Har du link til rfx plugin du lastet inn i Vera? Den jeg fant kommer opp som beta 3, og jeg kan ikke slå av auto-detect (kommer stadig flere temp-sensorer i lista) :)
Og etter å ha prøvd en update som skulle ordne dette døde hele plugin å måtte legges inn på nytt [emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GUI-panelet til Smart Virtual Thermostat ser veldig ulik ut på forskjellige platformer. Faktisk med ulik funksjonalitet. Jeg har sett 3 varianter: Web på UI7, AltUi og IOS-appen. Android-appen gir deg bare et ikon for denne termostaten. De


Den eneste som har knapper for å veksle mellom Eco og Comfort er nettleser på UI7.  

 

GUI bak Control-fanen er imidlertid lik. 

 

Favorittene i UI7 er ikke personlige - selv om de kalles "My Favorites". Basic user får ikke lov til å legge til favoritter.

 

Er det plug-in selv som implementerer disse panelene? Overser jeg noe? Noe tips? Skulle gjerne hatt en slik (web-UI7) termostat plassert rett i fjeset på en bruker, uten at vedkommende må navigere seg etter den.:)

Endret av kmlugg
Utdyping og tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugin utvikler kan definere frontpanel hvis han vil, men i noen tilfeller bruker ikke folk tid på det, og bruker et standard utseende. I apper er det egne frontpanel igjen, jeg bruker Imperihome på androidene mine og VeraMate på madammens iPhone. Vera Mobile syns jeg var håpløs, den bruker jeg bare for Geofencing.

 

Siden termostatene ikke kommer opp helt intuitivt har jeg som nevnt Comfort og Eco på fysiske knapper i rommet, disse er igjen koblet til termostaten via scener, og disse scenene kan du aktivere fra app.

 

Imperihome har "Dashboards" som man definerer, her setter man opp scener og brytere som knapper. Her har jeg knapper for scenene for å bytte modus, så når man tar opp appen kommer det umiddelbart opp. Det er en måte, si fra om du finner en bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.