Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave støpsler som slutter å svare


pivot

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Tenkte jeg kunne høre med dere andre i "fedrelandet" som bruker HomeSeer om dere har opplevd lignende problematikk, og hva dere eventuelt gjorde med det:

 

Jeg har brukt HomeSeer i omtrent ett år nå, først en HomeTroller raspberry-sak og så på min ubuntu linux server. Fungerer som regel veldig bra, og har laget en masse events og styringer for å sakte men sikkert bygge opp en automasjon som oppfører seg nøyaktig slik jeg vil den skal gjøre. Mye "utenfor boksen"-tenking, for å oppnå det jeg vil uten å måtte bare kaste penger på utfordringen.

 

Men for å holde meg til poenget:

Ved flere anledninger har jeg opplevd at både Fibaro Wall-plug og Telldus smart-switch har mistet kontakten med HomeSeer, dvs at den ikke lenger svarer på kommandoer, og det har noen ganger ført til at disse ikke ble automatisk avskrudd ved trigget event. For å få dem tilbake har jeg måttet koble de fra strømtilførselen, vente litt, og plugge dem inn igjen. Da har de igjen fungert som normalt.

 

Jeg er ikke spesielt fornøyd med at dette faktisk kan skje siden jeg har som hensikt å benytte z-wave til en mengde kritiske funksjoner etterhvert som tiden går og jeg har investert i alle de nodene jeg ser nødvendig. Hittil har den eneste konsekvensen "kun" vært at da jeg kom inn på mitt kontor var ikke varmeovnen avskrudd slik den skulle, til tross for at temperaturen i rommet var høy nok og både Homseer og aktuell event hadde registrert dette og trigget, og det var omtrent 28-29 grader der. Den interne (unøyaktige og lett-påvirkelige) termostaten til varmeovnen hadde sørget for at det ikke gikk høyere...

 

Så da har jeg grublet på hvordan dette kan løses:

Jeg har tenkt på å kjøre noen events som faktisk sjekker at alle enheter kan nåes / trigger dersom status blir Unavailable eller Unknown osv, og jeg har tenkt på å ha ytterligere styringer av strømtilførselen "bak" den egentlige strømstyringen for å kunne re-sette tilførselen og dermed bringe enheten tilbake igjen. Sistnevnte er den eneste som har potensiale til å faktisk rette opp problemet, og ikke bare gi beskjed til meg, men jeg synes det er en litt sånn halvveis-løsning.

Det burde ikke være nødvendig.... (eller?)

 

Avslutningsvis vil jeg nevnte at jeg ikke er sikker på hvor problemet ligger; om det er HomeSeer, om det er z-wave plugin, om det er uzb interfacet, eller om det er telldus/fibaro støpselet. Og naturligvis, når jeg kontakter Telldus eller Fibaro så får jeg kun beskjed om å bruke deres software og at uten deres software er det lite de kan hjelpe med.

 

Noen som har gode forslag her? Kanskje noen som allerede har satt opp en rekke events for å håndtere slike utfordringer, eller kanskje til og med en plugin? Jeg er takknemlig for alle konstruktive forslag og tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, pivot skrev:

Jeg har tenkt på å kjøre noen events som faktisk sjekker at alle enheter kan nåes / trigger dersom status blir Unavailable eller Unknown osv,

Det er ingen måte i finne ut om de er "Unknown", dessverre. :(

 

9 timer siden, pivot skrev:

Avslutningsvis vil jeg nevnte at jeg ikke er sikker på hvor problemet ligger; om det er HomeSeer, om det er z-wave plugin, om det er uzb interfacet, eller om det er telldus/fibaro støpselet

Det er ikke jeg heller. Jeg har ingen Telldus-enheter, men alle mine Wall Plugs med ulike firmware-versjoner kan nås alltid.

 

9 timer siden, pivot skrev:

Det burde ikke være nødvendig.... (eller?)

Nei, det burde ikke være nødvendig. Enheter skal svare uansett.

 

Men noen spørsmål:

Hvor mange noder har du i nettverket?

Har du optimalisert enheten (eller har du mange nok noder til at det ikke er nødvendig)?

Hvilken firmware er det?

Polles noen av devicene veldig ofte?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en wall-plug som noen ganger ikke har respondert på eventene mine. Dette skjer ikke veldig ofte, men har hendt seg at jeg står opp om morgenen, og der står lyset og lyser for fullt uten å ha blitt skrudd av...

Når jeg sjekker device-lista, står switch-devicen som "Unknown".

 

Jeg også har derfor blitt littegran skeptisk til å bruke wallplugs til kritiske ting.

Bruker en wallplug og event til å automatisk skru av varmeteppet i senga når det har stått på i 30 min. Har lagd meg noen "safety-events" som kjører etter 32, 35 og 37 minutter. Har ikke lyst til å bli grilla i senga...

Disse eventene sjekker status til switch-devicen at den faktisk står på "off", og at power-devicen står til 0 watt, og dersom ikke, sender en ny switch off kommando over nettverket. Det siste eventet forsøker ingen error-correcting, men sender alarm til telefonen min, dersom wallplugen fremdeles ikke er av.

Endret av Squirrel
skrivefeil
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende problem med Nexa z-wave An179.

Telldus rapporterte den som død etter å ha fungert perfekt i en ukes tid.

Erstattet med en ny, tilsvarende.

Akkurat samme skjedde igjen.

Ved test på verkstedbenk var begge ok.

Montert inn igjen men fikk idé om å snu antenne fra horisontal til vertikal.

Har fungert perfekt etter det......

Har et tyvetalls slike andre steder og ikke hatt noe problem med de.

Har ikke hatt problemer med Telldus z-wave veggplugger, de synes å være helt ok. (De lages egentlig av Proove)

 

Trodde z-wave er fri for slike "433" problemer, men er nok ikke helt det.

Forsøkt å snu kontakten 180grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er "Unknown" så er det sendt et signal til den, men controller fikk ikke noe svar fra den.

 

Det kan være mange grunner til det, men jeg ville begynt med å sjekke følgende:

  • Har WallPlug'en dekning? Har du mange nok noder til å klare deg uten optimalisering, eller skal den optimaliseres?
  • Hvor ofte rapporterer den status? Mange enheter som oppdaterer for ofte gjør at nettverket "drukner" i unødvendig mye data, og signaler kan lettere gå tapt.
  • Er det satt opp automatisk polling? I så fall kan den fjernes.

 

18 timer siden, arneolav skrev:

Montert inn igjen men fikk idé om å snu antenne fra horisontal til vertikal.

Har fungert perfekt etter det......

Hmm... interessant. Men en WallPlug har ikke helt samme mulighet. Det kan imidlertid testes med en skjøteledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moskus skrev:

Men en WallPlug har ikke helt samme mulighet. Det kan imidlertid testes med en skjøteledning.

Den kan vel snus 180 grader?   (hvis det er fysisk plass).

Antennen ligger gjerne i den ene siden og da "kan" det kanskje hjelpe å snu den.

 

I dette tilfellet lå antennen sammen med strømførende ledninger i rør. Neppe så smart!

Endret av arneolav
Strømførende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2017 den 11.19, pivot skrev:

Jeg har tenkt på å kjøre noen events som faktisk sjekker at alle enheter kan nåes

Hmmm, God idé! 

Det skulle gå greitt i TelldusLive, der finnes status for "online" pr. device.

Skulle kunne fungere men kun for z-wave devices.

Må se litt på det der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, arneolav skrev:

Den kan vel snus 180 grader?   (hvis det er fysisk plass).

Antennen ligger gjerne i den ene siden og da "kan" det kanskje hjelpe å snu den.

Tenkte vel mer på å snu den 90 grader? Hvis det er så dårlig dekning at å flytte antennen 2 cm, så har man ganske dårlig dekning....

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Takk for svar og innspill alle sammen!

 

Den smarte pluggen fra Telldus har fortsatt problemer, og den vil fremdeles rapportere at den er av eller på (riktig, i henhold til hva jeg forsøker å få den til å gjøre) men uten å faktisk bytte modus mellom strøm av og støm på. Det er den andre enheten dette skjer med, så i dette tilfellet er det vel rett og slett et kvalitets-spørsmål på selve produktet. Men selvfølgelig; siden jeg ikke bruker deres offisielle hjemmeautomasjons-software til å styre den så er det enkelt å skjule seg bak at det er dette som er problemet. Jeg bryr meg ikke, jeg kommer uansett ikke til å kjøpe likt produkt igjen.

 

Uansett så er jeg aller mest fornøyd med Fibaro sin Wall Plug, og selv om denne feilet den gangen jeg refererte til i min forrrige post så har den forholdt seg stabil siden det. Den har ikke falt ut, og fungerer egentlig upåklagerlig. Jeg har to slike, og de er begge stabile. Men en liten skepsis har forblitt i meg, så jeg har grublet en hel del på hvordan jeg kan sikre meg mot at det skjer igjen (at den forblir i på-modus, faller ut av nettverket og at homeseer ikke er klar over at den er blitt stuck mens den faktisk forsyner en enhet med strøm).

Min løsning, som ser ut til å fungere fint etter litt testing, er å sette opp en event som trigges av en timer.

 

Eventen er enkelt og greit:

1. Hvis endring i en av nodene til Fibaro Wall Plug detekteres (switch binary, power, watts eller kw hours) så blir en timer resatt, og starter tellingen fra null igjen. En endring i en av dens devices er naturligvis en god indikasjon på at den faktisk er tilkoblet nettverket og at alt fungerer som det skal.
2. Men, dersom ingen endring i de aktuelle devices til denne noden detekteres, etter en satt tid (15 minutter er foreløpig endt opp med å være et greit gjennomsnitt som gjør at den ikke trigges unødvendig ofte) vil en event kjøre funksjonen "Reset application status". Det er ikke mulig å avlese faktiske responser på andre z-wave kommandoer (f.eks polling) dersom noden egentlig har falt ut, siden interface da vil vente og forsøke igjen, men ved en slik reset så har jeg oppdaget at status faktisk vil endres selv om noden ikke svarer. Status blir da satt til ukjent, og jeg kan dermed trigge en ny event dersom dette inntreffer

3. Den siste eventen er altså da en som sjekker om device "application status" endres til "An invalid or Error State" / "Invalid/Error". Om den gjør det gir den beskjed til meg (via pushover), så jeg kan sjekke hva som er galt. Pushover meldingen er satt til Emergency, så den må besvares for å slutte å mase. I tillegg har jeg en event som maser på nytt etter enda lenger tid, dersom status til device ikke har endret seg.

 

Dette har fungert fint i de tilfellene jeg har forsøkt å trigge lignende situasjon ved å ta ut noden fra stikkontakten. I teorien skal det fungere fint dersom den faller ut av nettverket også. Om jeg skulle trenge å bytte den ut, eller ha den frakoblet i en periode, må jeg naturligvis de-aktivere disse eventene.

 

Denne metoden vil også fungere dersom man har behov for å overvåke at en wall-plug ikke kobles fra, for eksempel i felles-områder hvor flere mennesker har tilgang og man ønsker å overvåke at produktet ikke fjernes/stjeles - en slags "tampering protection".

 

Hva synes dere om løsningen? Noen som ser noen utfordringer med den, noe jeg kan forbedre eller andre tilbakemeldinger?

 

Screen Shot 2018-03-19 at 09.31.10.png

Screen Shot 2018-03-19 at 09.31.41.pngScreen Shot 2018-03-19 at 09.32.17.pngScreen Shot 2018-03-19 at 09.32.36.png

Endret av pivot
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/19/2018 at 10:59, Moskus said:

Det var jo en ... komplisert løsning på et problem som ikke burde finnes...

 

Eventuelt.. en -oppfinnsom- løsning på et problem som -dessverre- forekommer?

 

-

 

For det er jo dessverre et problem som oppstår (om enn ikke ofte) hvor konsekvensene kan være temmelig alvorlige dersom ‘riktig’ utstyr er tilkoblet. I mitt tilfelle ble det jo ‘bare’ en temperaturøkning i rommet, som kom opp mot 30 grader. I andre tilfeller kan det jo være verre, enten i form av betydelig mer varme fra en ovn eller en kaffetrakter som tørrvarmer kafferester til det er fare for antennelse.

 

Hjemmeautomasjon brukes til å sikre boliger, både for innbrudd og brann, og det er i mine øyne ekstremt viktig med pålitelighet. Å bli låst ute av sitt nøkkelløse hjem fordi enheten er midlertidig uvenn med sentralen, eller at brannalarmen ikke utløser fordi programvare aldri startet en event selv om signalet ble mottatt, er ikke situasjoner som er ‘tilgiverlige’ slik jeg ser det.

 

Fiktive eksempler, kun ment som illustrasjon, altså. Men det er jo realistiske progremstillinger for hjemmesnekrende automatikere, og utgjør jo en risiko som kan påvirke en hel arena (hjemmeautomasjon, generelt) til tross for at årsaken tidvis kan være brukerfeil eller ‘det var jo bare’ (automatiske software oppdateringer, midlertidig offline enhet som derfor ikke videresendte signalet, osv).

 

I fare for å skrive et helt essay om dette får jeg avslutte her... iom jeg er noe usikker på om du applauderer eller motstrider mitt forsøk i ditt svar så er vel mitt svar også en blanding av bekreftelser og motargumenter. Men det hele er i alle fall sprunget ut fra mine egne utfordringer med hjemmeautomasjon og varierende påliteligheten, samt artikler som dette https://gizmodo.com/the-house-that-spied-on-me-1822429852

 

Det er greit å ha hodet med seg, tunga rett i munnen, og alt det der, når man setter opp systemer tilknyttet stedet hvor man bor og tilbringer store deler av livet sitt. ☺️

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @Moskus, en komplisert løsning på et problem som ikke burde finnes!

 

Men nå er det nå slik at slike problemer kan oppstå, og jeg opplever det selv med mine Fibaro produkter

Jeg kommer til å låne løsningen din, og bruke dette selv på pluggene som styrer varmeovnene!

 

Men, trenger du egentlig event som sjekker at switch binary, power, watts eller kw hours blir endret?

Kan du ikke bare kjøre Reset application status hvert xx minutt, og trigge dersom den kommer opp som Invalid/Error?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på!

 

36 minutes ago, Norseman said:

Men, trenger du egentlig event som sjekker at switch binary, power, watts eller kw hours blir endret?

Kan du ikke bare kjøre Reset application status hvert xx minutt, og trigge dersom den kommer opp som Invalid/Error?

 

Jeg tenkte på det samme, men ønsket å minimere antall kommandoer sendt til enheten dersom jeg kunne unngå det.

Så da sjekket jeg gjennomsnittstiden for endringer av device og satte event som skulle trigge dersom det gikk enda mer tid enn det.

 

(gjennomsnittstiden kan forsåvidt også regnes ut underveis, med egen funksjon, slik at den tilpasser seg "normen" og reagerer kun hvis normen endres betydelig, men det er nok litt overkill for denne diskusjonen og egentlig mer en interessant fremtidig utfordring for meg å løse)

 

Ser for meg at det er en fordel å ikke mette z-wave nettverket med beskjeder, særlig i et større oppsett, for å begrense potensielle utfordringer. Desto mer som kan løses sentralt i software desto bedre. Hva tenker du om det? Forsåvidt passet jeg på å skru av loggingen av disse hendelsene også slik at ikke loggen blir overfylt med unødvendig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/21/2017 at 20:47, Moskus said:

Men noen spørsmål:

Hvor mange noder har du i nettverket?

Har du optimalisert enheten (eller har du mange nok noder til at det ikke er nødvendig)?

Hvilken firmware er det?

Polles noen av devicene veldig ofte?

 

Veldig lite nettverk. Har bare 5-6 noder, og de fleste er noder som ikke repeterer (brannalarm, dør- og vindussensor, +)

Har forsøkt optimalisering og slikt noen ganger tidligere, men det har ikke gjort noen endringer

 

Ikke kjørt Update på firmware siden  jeg kjøpte for litt mer en ett år siden. Dette gjøres via z-wave kommandoer, og OTA? Ikke satt meg inn i prosessen enda, men kan være verdt å gjøre meg kjent med.

 

De fleste er satt opp til default 20m polling, og jeghar beholdt dette på de enhetene som faktisk er pollbare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten oppdaget noe uregelmessigheter med min andre wall plug også. 

 

Tidvis vil den, til tross for å være påskrudd og gi strøm til kaffetrakteren, rapportere (via binary switch) at den ble skrudd av - til tross for at den fortsetter å rapportere at det er strømforbruk via Watts og Power.

 

Etterhvert ‘innser’ den at den faktisk egentlig er påskrudd, og den vil da endre seg tilbake til ON igjen. Enheten vil hele tiden faktisk levere strøm til trakteren, og LED-lyset vil være påskrudd og gjenspeile strømforbruket.

 

Jeg oppdaget dette fordi jeg har Evenes tilknyttet status på Binary Switch, som deretter sjekker strømforbruket på de andre devices. Om dette er et Homeseer problem, eller om det er noe i z-wavenettverket er jeg ikke helt sikker på. Finnes det kanskje en separat z-wave logg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎03‎.‎2018 den 9.26, pivot skrev:

Eventuelt.. en -oppfinnsom- løsning på et problem som -dessverre- forekommer?

Det er sant. :)

 

Men jeg tror at svaret på dette spørsmålet:

3 timer siden, pivot skrev:

Om dette er et Homeseer problem, eller om det er noe i z-wavenettverket er jeg ikke helt sikker på.

... muligens heller ligger noe i de spesifikke nodene. Dette er ikke normalt uansett hvordan man ser på det.

 

Det kan selvfølgelig være programvaren også, men så lenge du har oppdatert til siste HS3-versjon (i skrivende stund .368, men en ny versjon er snart forventet) og kjører siste versjon av plugin'en (er det .190 tro?).

 

 

Men vi er inne på noe her:

3 timer siden, pivot skrev:

Veldig lite nettverk. Har bare 5-6 noder, og de fleste er noder som ikke repeterer (brannalarm, dør- og vindussensor, +)

Har forsøkt optimalisering og slikt noen ganger tidligere, men det har ikke gjort noen endringer

5-6 noder er lite i et Z-wave nettverk, og det blir enda verre hvis vi antar at det bare er 2-3 som er repeterende.

 

Joda, det står på pakken at Z-wave har en rekkevidde på 10 meter, så normale norske husholdninger, med kilden plasert noenlunde sentralt, skal i teorien ikke ha noen dekningsproblemer. Vel, erfaring sier at dessverre er det ikke helt slik.

 

Jeg automatiserte mormors enebolig for en stund siden. Har ca. 9 noder, lamper i 1. og 2. etasje, der den lengst borte er ca. 7 meter unna (kun en ekstrem lett lettvegg mellom). Der måtte det faktisk et par små forandringer i møblementet til for at alt skulle fungere utmerket. Uten optimalisering var det helt håpløst, selv om Z-wave i teorien skal kunne fikse det selv. 

 

Jeg kan ikke nok om de tekniske aspektene til hvordan nøyaktig Z-wave håndterer pakketap og slikt, men all erfaring tilsier at et lite nettverk alltid vil ha større problemer med et stort. Det er nesten lik at det kan lønne seg å spandere på seg et 3-4 billige Z-wave plugin'moduler (Nexa sine er fine) og plugge dem inn med jevne mellomrom for å øke meshing'en i nettverket.

 

 

Det blir som å prøve å kopiere filer fra en PC til en annen over en dårlig nettverkskabel. Det kan gå fint, men man får lavere hastighet og høyere pakketap, og det fører til at enkelte filer fil ikke lar seg kopiere. Prøver man på nytt kan det gå bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg fortelle at min ustabile wall-plug som jeg fortalte om tidligere her i tråden, nå for noen dager siden sluttet å fungere helt! Kan skru av og på manuelt på pluggen, men svarer ikke på noen z-wave kommandoer. Hadde heldigvis en i reserve, og den "Replace Node" knappen i homeseer er GULL VERDT! :) 1 min senere var den nye wall-pluggen oppe å gå, og alle events osv var intakt!

 

Uansett, jeg er 100% enig med deg @pivot

Enhver ustabilitet er egentlig uakseptabelt, da systemet er nødt til å være pålitelig mtp forskjellige utstyr, apparater og funksjoner som styres. Sånn Schrødingers-katt-opplegg er jeg ingen fan av, og fører bare til usikkerhet med tanker som hva hvis kanskje men osv.

Å kjøre noen "safety-events" for kritiske deler av automatiseringen burde være unødvendig, men jeg ser absolutt at dette er lurt for å få nok sjelefred med at ting fungerer som det skal. Til tross for slike småskraper, er jeg overhodet ikke misfornøyd med systemet, så lenge slike enkle "safety-events" er tilstrekkelig.

 

Også enig i at jeg vil unngå å floode z-wave nettverket med unødvendige kommandoer, og at man heller bør utføre så mye som mulig internt i software. Derfor liker jeg egentlig ikke den enkle quick-fixen med å kjøre "All lights off"-eventen min to ganger for å sikre at alle lysene faktisk skrur seg av. Kunne heller tenke meg å lage event(s) som sjekker etter "invalid status" på binary/multilevel devicer, og deretter sende målrettede off-kommandoer til de respektive devicene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fibaro vegg plugg slutta også funke.

Leverte den tilbake til elektroimportøren og de sa den fungerte. Så klagde jeg og de sendte den til Fibaro. De fant feil og jeg fikk ny.

 

Det var noe rart siden de andre pluggene fortsatte å fungere. 

 

Har bare hatt dette problemet med fibaro plugger og ingen andre plugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemene med to forskjellige Fibaro Wall plugs. De slutter å svare på kommandoer, tilbakestiller parametre og ved enkelte anledninger har også fysisk knapp sluttet å fungere.. virker som et veldig ustabilt produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2018 at 07:49, Hr Kotelett said:

Går du for aeotec versjon 6 så blokkerer den stikkontakten ved siden av, den bygger mye iforhold til fibaroen 

Hmm, ja var egentlig det jeg var redd for.

Men det er kanskje prisen man må betale for å få dimmerfunksjon innebygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.