Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av system - Hvilket har den beste logikkfunksjonen?


Anbefalte innlegg

Hei,
 
Jeg er ganske fersk på hjemmeautomasjon, men har jobbet noen år med bygningsautomasjon så selve automatiseringen har jeg brukbar kontroll på.
 
Har nå satt opp en Pi med z-wave, Trådfri og noe nexa.
Har foreløpig ikke kommet i gang med automatisering da jeg synes det virker litt uoversiktlig.
Vurderer derfor om jeg skal installere et tillegg som Node Red eller Google Blocks, eller rett og slett velge et annet system.
 
Jeg vil ha noe som har et bra utvalg av logikk-elementer, og gjerne har et delvis grafisk grensesnitt på dette.
 
Har jobbet med Niagara Ax, og det er jo fine saker, men litt for dyrt til et hus.
Kommer til å sette opp et par Easyio FG for styring av fyringsanlegg og gulvvarme, ellers blir det rimeligere deler på resten.
Vil gjerne ha noe som takler det meste, og som gjør det enkelt å hente verdier, konvertere og sende videre.
Og ikke minst må det være fremtidssikkert. Bruker man mange timer på å lage logikk og slikt vil man gjerne kunne bruke det lenge og at man ikke støter på begrensinger når det begynner å bli stort/avansert.
 
Hva ville du valgt om du skulle startet helt på nytt nå?
 
Det kan godt koste penger, men da må det være et bra system.
 
Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier beste, mener du da uten bruk script? altså rett i GUI?

Hvis du mener Google Blockly (Google Blocks er en 3D modeleringsgreie for VR) så benytter Domoticz seg av dette.

Jeg bruker Domoticz, og skulle jeg startet igjen ville jeg fremdeles gjort det.

 

Dog, så er nok HomeSeer's grafiske regelgeneratur mer funksjonell, har aldri prøvd den dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, erlingba skrev:

Og ikke minst må det være fremtidssikkert. Bruker man mange timer på å lage logikk og slikt vil man gjerne kunne bruke det lenge og at man ikke støter på begrensinger når det begynner å bli stort/avansert.

Jeg har satt alt opp i HomeSeer. Det aller, aller meste går automatisk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Evelen skrev:

Når du sier beste, mener du da uten bruk script? altså rett i GUI?

Hvis du mener Google Blockly (Google Blocks er en 3D modeleringsgreie for VR) så benytter Domoticz seg av dette.

Jeg bruker Domoticz, og skulle jeg startet igjen ville jeg fremdeles gjort det.

 

Dog, så er nok HomeSeer's grafiske regelgeneratur mer funksjonell, har aldri prøvd den dog.

 

Ja, fortrinnsvis. Iallefall for de enklere tingene. Hvis man skal gjøre mer kompliserte saker er det ikke noe problem å skrive litt, men er vant til å programmere i wiresheet, så det hadde jo vært lettvint å slippe å lære seg så mye nytt.

Med beste mener jeg også det systemet som har de mest komplette funksjonene. For eksempel diverse logikk og konverteringer, og annet man kan bruke for å automatisere.

 

Domoticz ser jo spennende ut. Skal få lest meg opp litt på det.
Har det støtte for noen slags kalender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Jeg har satt alt opp i HomeSeer. Det aller, aller meste går automatisk.

 

 

 

HomeSeer virker jo som en solid platform. Har kikket litt på det, men synes det ser ut som det kan bli ganske dyrt om man skal ha mange plugins.

Men man kan kanskje lage mye selv istedenfor å kjøpe plugins?

 

Finnes det støtte for protokoller som bacnet eller haystack?
Kan bruke modbus på pls-ene, men det hadde vært kjekt å kunne bruke noe litt nyere. 

Og er det støtte for kalender/schedule?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, erlingba skrev:

 

Ja, fortrinnsvis. Iallefall for de enklere tingene. Hvis man skal gjøre mer kompliserte saker er det ikke noe problem å skrive litt, men er vant til å programmere i wiresheet, så det hadde jo vært lettvint å slippe å lære seg så mye nytt.

Med beste mener jeg også det systemet som har de mest komplette funksjonene. For eksempel diverse logikk og konverteringer, og annet man kan bruke for å automatisere.

 

Domoticz ser jo spennende ut. Skal få lest meg opp litt på det.
Har det støtte for noen slags kalender?

spørs hva du mener med kalender, mener jeg har sett noen scripts som lar deg automatisere basert på hendelser i google calender f.eks, ingenting innebygget støtte på stabil versjon ihvertfall.

 

Den nyeste betaen har støtte for python plugins, jeg har ikke testet denne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evelen skrev:

spørs hva du mener med kalender, mener jeg har sett noen scripts som lar deg automatisere basert på hendelser i google calender f.eks, ingenting innebygget støtte på stabil versjon ihvertfall.

 

Den nyeste betaen har støtte for python plugins, jeg har ikke testet denne selv.


På pls'ene jeg skal bruke til varmestyring har man uke-schedules hvor man setter hjemme/borte, eller numerisk med flere verdier.
Disse kan hentes ut via Bacnet eller tCom, men det er vel lite sannsynlig at man får noe hjemmeautomasjonsutstyr til å lese slikt.

 

Kunne heller hatt en schedule på automasjonsserveren og så bare sende den aktuelle verdien til pls'en i tillegg til tid til neste event.

 

Når det er sagt kan  det jo hende det finnes bedre måter å styre hjemme/borte, natt og dag på, men det er visse fordeler med en kalender med faste tider.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎12‎.‎2017 den 9.32, erlingba skrev:

Hva ville du valgt om du skulle startet helt på nytt nå?
 
Det kan godt koste penger, men da må det være et bra system.

 

 

Om prisen er en faktor så synes jeg Homeseer kommer godt ut. Jeg er vant til PLS og synes det er mye knot i HS. Men den kan jo Interface til det meste gjennom plugins. Det er jo stort sett sensorer og aktuatorer som får kredit/debet kortene til å gå varme, ikke HS eller andre systemer for den saks skyld.

 

Jeg vurderte X-Comfort en stund, og er glad jeg ikke valgte det! Da har Eaton b@allene dine i skrustikka! Lukkede systemer er bare godt pyntede sugerør i din bankkonto! Det samme gjelder skybaserte systemer. Om de går konk, finner at dette ikke er butikk eller nettforbindelsen er nede sitter du med skjegget i postkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, erlingba skrev:


På pls'ene jeg skal bruke til varmestyring har man uke-schedules hvor man setter hjemme/borte, eller numerisk med flere verdier.
Disse kan hentes ut via Bacnet eller tCom, men det er vel lite sannsynlig at man får noe hjemmeautomasjonsutstyr til å lese slikt.

 

Kunne heller hatt en schedule på automasjonsserveren og så bare sende den aktuelle verdien til pls'en i tillegg til tid til neste event.

 

Når det er sagt kan  det jo hende det finnes bedre måter å styre hjemme/borte, natt og dag på, men det er visse fordeler med en kalender med faste tider.

 

 

Disse har du i blockly

5a3f6d38d87bd_Utennavn.png.c1a98cd1a55afbc8f790e406d77f5173.png

 

Ellers: 

"This guide describes how to set up Domoticz so you can use Google Calendar to schedule eventshttps://www.domoticz.com/wiki/Interacting_with_Google_Calendar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Det ser jo ikke akkurat ut slik jeg hadde håpet på, men så koster ikke produktet 30 000kr pluss årlig lisens, så da kan man heller bruke litt tid på å lage andre løsninger.

Og det er jo lettvint å kunne bruke Google Calendar.

 

Hvordan gjør dere med nattsenking av varme uten kalender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Einar skrev:

 

Om prisen er en faktor så synes jeg Homeseer kommer godt ut. Jeg er vant til PLS og synes det er mye knot i HS. Men den kan jo Interface til det meste gjennom plugins. Det er jo stort sett sensorer og aktuatorer som får kredit/debet kortene til å gå varme, ikke HS eller andre systemer for den saks skyld.

 

Jeg vurderte X-Comfort en stund, og er glad jeg ikke valgte det! Da har Eaton b@allene dine i skrustikka! Lukkede systemer er bare godt pyntede sugerør i din bankkonto! Det samme gjelder skybaserte systemer. Om de går konk, finner at dette ikke er butikk eller nettforbindelsen er nede sitter du med skjegget i postkassa.

 

Xcomfort er fint det om du vil at elektrikeren skal ta seg av alt, men jeg tror de kommer til å møte motgang nå som åpne standarder stadig blir bedre og det blir lettere for folk å endre på systemet selv.

 

Tror jeg skal laste ned en prøveversjon av Homeseer og teste litt. 

Ser mange skryter av det, så det må jo ha endel bra ting selv om jeg synes det ser knotete ut ved første øyekast.

 

Men nå er det jul så det får bli i romjula.

 

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, erlingba skrev:

Takk for tips.

Det ser jo ikke akkurat ut slik jeg hadde håpet på, men så koster ikke produktet 30 000kr pluss årlig lisens, så da kan man heller bruke litt tid på å lage andre løsninger.

Og det er jo lettvint å kunne bruke Google Calendar.

 

Hvordan gjør dere med nattsenking av varme uten kalender?

 

If day = weekday and time = 23:30 f.eks?

 

Bruker ikke nattsending, men ser ikke hvordan kalender skal hjelpe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
If day = weekday and time = 23:30 f.eks?
 
Bruker ikke nattsending, men ser ikke hvordan kalender skal hjelpe med det.
Ja, sånn kan det jo løses. Og så lar det seg vel gjøre å lage en timer som teller ned til neste event.

Hvorfor ikke nattsenk?

Jeg bruker en funksjon som kalkulerer oppvarmingstid og avkjølingstid på rommet med referanse til utetemperatur. Den trenger å vite hvor lenge det er til neste senking eller øking av temperatur slik at den kan starte i rett tid. Kalenderen jeg bruker på pls'en har dette, men vet ikke hvordan jeg skal få tilgang til den fra et annet system.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ts.no-ere her, ja! Bruker Homeassistant selv, da det var billigst i hardware og software, samt at det har bred støtte. Det har også RESTful API, noe som gjør at det kan kommunisere med en del forskjellige systemer. Det finnes en Node-Red-plugin for hass.io-pakken, men jeg har ikke helt skjønt hvordan jeg kobler meg opp mot HASS med den. Sikkert vare tommeltotter fra min side. Du har også mulighet til avansert automasjon med script hvis du kan Python gjennom AppDaemon-plugin. Med AppDaemon kan du også få HADashboard, som gir tilpasset GUI. 

 

Fordelen med slike open source-produkter er at det dukker opp plugins etter hvert som entusiastene finner et nytt produkt de vil ha inn. Ulempen er at det ikke alltid er intuitivt, samt at dokumentasjon ikke alltid er på topp (selv om mye er veldig bra). 

 

Alt i alt tror jeg HASS er fint for en som kan en del data og skripting, men er ny på hjemmeautomasjon, men er man grønn på koding og logikk, kjøper man noe kommersielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎12‎.‎2017 den 10.36, erlingba skrev:

Tror jeg skal laste ned en prøveversjon av Homeseer og teste litt. 

Ser mange skryter av det, så det må jo ha endel bra ting selv om jeg synes det ser knotete ut ved første øyekast.

Det er knotete, også med andre øyekast. Men det er vesentlig mindre knotete enn mye annet, og man trenger ikke kode noe som helst. 

 

Både for HomeSeer, Domoticz, HomeAssistant og OpenHAB er det mange som kan noe her. Det er bare å spørre. Hvis du kjøper deg en UZB1 og litt Z-wave utstyr så kommer du langt med testingen.

 

Personlig mener jeg at HomeSeer fremdeles er det enkleste å bruke og vedlikeholde over lengre tid. Og det er jo noe av poenget: Du skal ikke rekonfigurere hele huset en gang i måneden fordi den eller annen endring har kommet i pakken din. Jeg har "Eventer" som jeg satte opp for 5-6 år siden som jeg fremdeles enkelt kan finne og forstå hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke nattsenk da jeg stort sett aldri bruker varme oppvarming eller nedkjøling uansett, utover de mest ekstreme dagene, stort sett er det naturlig fin temperatur her hele året.
Hva slags hus bor du i hvis du ikke har oppvarming?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ts.no-ere her, ja! Bruker Homeassistant selv, da det var billigst i hardware og software, samt at det har bred støtte. Det har også RESTful API, noe som gjør at det kan kommunisere med en del forskjellige systemer. Det finnes en Node-Red-plugin for hass.io-pakken, men jeg har ikke helt skjønt hvordan jeg kobler meg opp mot HASS med den. Sikkert vare tommeltotter fra min side. Du har også mulighet til avansert automasjon med script hvis du kan Python gjennom AppDaemon-plugin. Med AppDaemon kan du også få HADashboard, som gir tilpasset GUI. 
 
Fordelen med slike open source-produkter er at det dukker opp plugins etter hvert som entusiastene finner et nytt produkt de vil ha inn. Ulempen er at det ikke alltid er intuitivt, samt at dokumentasjon ikke alltid er på topp (selv om mye er veldig bra). 
 
Alt i alt tror jeg HASS er fint for en som kan en del data og skripting, men er ny på hjemmeautomasjon, men er man grønn på koding og logikk, kjøper man noe kommersielt. 
Må såklart nerde i alle tilgjengelige forum.

Akkurat bygningsautomasjon har jeg holdt på med på jobb i noen år, men utstyret man bruker der er i en litt annen prisklasse. Man kan vel si at det er overpriset og utdatert, men med ganske bra software.

Hadde vært kjekt å komme i gang med fremtidens system, og det er jeg ganske sikker på at ikke er en Pls med 32Mhz prosessor til 20 000 som kommuniserer på modbus.

Har ganske liten peiling på skript, men jeg tror det er noe jeg burde lære meg så det er vel bare å sette igang.

Har installert Hass.io på Pi'en med z-wave og Nexa. Har også fått inn Unifi og andre dingser, men foreløpig har jeg ikke kommet igang med automatiseringen.
Det jeg har lært fra jobb er at struktur er veldig viktig, og her har jeg ikke skjønt hvordan det helst bør gjøres.
Får besøk av en software-ingeniør i dag, så jeg skal prøve å lure han til å gi meg noen råd.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Når jeg skumleser denne tråden så syns jeg det ser ut som jeg har det ganske enkelt med Vera? ? Her er det innebygget kalender, Home status, ja tilogmed Geofencing var satt opp på under 5 minutter, og fungerer bra. Nattsenking og lavere temp når alle er ute av huset styres med et par scener og home status (som igjen bruker geo fencing)..

 

Jeg ville ikke skryte av den i en tråd med en slik tittel siden sceneautomasjonen fortsatt mangler noen elementer, men disse finner man jo i plugins, så jeg savner igrunn ikke så mye. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erlingba skrev:

Hva slags hus bor du i hvis du ikke har oppvarming?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 

Huset har oppvarming, det er bare det at jeg nesten aldri bruker den.

Er et slikt 4-leilihetshus hvor det er to leiligheter nede og to oppe.

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Evelen skrev:

Huset har oppvarming, det er bare det at jeg nesten aldri bruker den.

Er et slikt 4-leilihetshus hvor det er to leiligheter nede og to oppe.

Aha, det er jo praktisk. Ganske nytt da? Hva med ventilasjonen da? Den kan man jo senke temperaturen på hvis du har det.

 

Jeg bor i gammelt hus fra 1880 med enkle vinduer og dårlig isolasjon.
Uten å ha testet det nøyaktig vil jeg tippe det trenger ca 6kW ved -5 for å holde varmen, så her er det mye å spare på nattsenking.

Foreløpig er det vedovner pluss noe elektrisk, men får forhåpentligvis vedfyringsanlegget igang og da blir det vannbåren gulvvarme i store deler av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.