Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

KNX i leilighet


Automatikk

Anbefalte innlegg

Det er vel på tide at jeg så smått introduserer mitt eget system. Flott med dette forumet, da jeg synes at det aller morsomste med hjemmeautomatisering er fantasien eller mangel på denne. Med gode ideer fra alle slags systemer får man fort idémyldringen i gang!

 

Jeg har en leilighet i en gammel blokk med rundt 100 leiligheter i, fra slutten av 1960-tallet. Da jeg er tømrer med fagbrev (og snart elektriker med fagbrev) måtte følgelig hele leiligheten rives i filler og bygges opp igjen. Siden jeg jobber mye med KNX og systemintegrasjon var det ett heller naturlig valg. Når det er sagt, så er jo leiligheten bygget opp som min lille lekestue og egentlig for å finne ut hvilke systemer som stabilt lar seg integrere mot KNX. For stabilt er viktig for meg, etter å ha levd med blant annet X10 (og Indigo) for mange herrens år siden.

 

Systemer / Protokoller:

 

  • KNX
  • Philips HUE
  • Nest (kun røykvarslere)
  • Smarter Coffee
  • Sonos

 

I tillegg samhandler jeg med Pushover, YR, Kolumbus, RPi, osv.

 

I veldig nær fremtid har jeg fått installert Magic Mirror, men dette tar jeg i en egen post. Gjenstår egentlig bare å få festen skjermen bak speilet samt få skreddersydd informasjonen.

 

Fysiske produkter:

 

  • Schneider Strømforsyning KNX 320mA
  • Schneider SpaceLYnk Logic Controller
  • Schneider KNX Dimmere, 2x 4x250W
  • Schneider KNX Relé, 8-kanals
  • Schneider Brytere
  • Schneider Termostater
  • Schneider PIRer
  • IntesisBOX KNX-IR Varmepumpekontroller
  • Zennio Quad+ Binærinngang
  • RPi Touchskjerm (innfelt i vegg ved inngang)
  • Philips HUE Ledstrip
  • Nest Protect

 

Denne listen vil nok vokse de neste månedene da jeg mangler litt grunnleggende sensorer, som f.eks vannlekkasjesensorer. Her er jeg litt usikker på hvilken protokoll jeg bør gå for, derav mitt medlemskap på dette forumet...

 

Automatisering:

 

Med KNX i bunn har jeg et veldig stabilt system som fungerer uansett hva som skulle skje med nettverk eller om en kontroller skulle dø. Man kan si at jeg har programmert inn basisfunksjoner som lar meg kontrollere lys og varme i rom om kun KNX-busen skulle være oppe å gå. Når det er sagt så er jo ikke KNX i seg selv veldig smart, så man trenger en modul på toppen for å ta seg av den biten. Her har jeg gått for Schneider Electric´s SpaceLYnk, som egentlig er en lisensiert boks fra Embedded Systems, Logic Machine. Dette er en proprietær webserver som støtter KNX, Bacnet, ModBUS, RS232/RS485 og det du kan integrere selv av webløsninger. Den baserer seg i all hovedsak på gruppeadressestrukturen man kjenner fra KNX og det er derfor ett verktøy man "lett" kan begynne med og forstå seg på. Den støtter blokkprogrammering, men jeg skripter selv. Skriptspråket er en lett modifisert utgave av LUA.

 

Da jeg jobber med systemintegrering selv bruker vi selvsagt SpaceLYnk (eller HomeLYnk) i våre prosjekter. Jeg og en kompis har derfor laget ett "smart lag" på toppen av alle KNX installasjoner som baserer seg på innstillinger av bruker. På denne måten slipper man å ringe til elektriker for å endre de enkleste ting, mens man har smarte funksjoner som dynamisk lysstyrke basert på tid på døgnet feks.

 

Jeg har derfor basert opplevelsen av leiligheten på følgende husstatuser:

 

  • Hjemme morgen
  • Hjemme dagtid
  • Hjemme kveld
  • Natt
  • Borte
  • Bortreist
  • Brann
  • Vaskemodus

 

Alle disse statusene gir meg forskjellige lysnivåer basert på innstillinger jeg endrer på en webside. I tillegg styrer de varme. 

 

Det eneste jeg må fortelle leiligheten ved hjelp av brytere er om det er natt eller om jeg er borte. Resten klarer leiligheten å finne ut av selv. Jeg har ikke fått geofencing til å oppføre seg adekvat nok, så jeg ser for meg bluetooth beacon-teknologi på sikt for å ordne dette. Selv om det ikke er allverdens arbeid å trykke inn en bryter før jeg går ut av leiligheten ;) 

 

For tiden forsker jeg på human centric lighting, så kommer nok til å legge til litt om dette etterhvert. Det er derfor jeg har Philips HUE i leiligheten bl.a.

 

Sånn for ordens skyld så styrer jeg Philips HUE og Sonos på veggbryterne. Akkurat det synes jeg er fantastisk allsidig med KNX og SpaceLYnk (bildet vedlagt er eksempel på dette). Alle etiketter til brytere lager jeg selv.

 

 

IMG_0066.png

 

 

Romoversikt

 

Gang: 

 

Minst mulig trykkerier her, men har en bryter ved utgangsdør som tar seg av statuser samt en RPi som tar seg av visualisering innfelt i vegg. Designet og printet festeklips til denne selv, slik at den er helt flush med vegg. 

 

RPi:

 

IMG_0558.thumb.jpg.932297c3178850fb0d013c106f80b3e8.jpg

 

Denne visningen aktiveres når huset (automatisk) settes i hjemmemodus på ettermiddagen ved registrert bevegelse i gangen:

 

5a4f328f052a8_IMG_05592.thumb.jpg.ab8a52e787f02ca1196034aff0ffe617.jpg

 

Den er _veldig_ flush med veggen:

 

IMG_0575.png.853432bc5433fa529466d77089a823b6.png

 

Bryter ved dør:

 

5a4f32a19e88f_IMG_05602.thumb.jpg.e4890679f29f9ff0d14fa9593b9bf073.jpg

 

Soverom

 

Dette rommet har to dimbare ELKO veggspotter og HUE som indirekte rombelysning. Skal ha ett større speil på veggen motsatt av dette bildet og tenker også her å felle inn HUE ledstrip i toppen av ramma for å øke lysnivået i rommet. Siden rommet _nesten_ utelukkende en mørkeblått og matt sort fungerer det hvite taket som en slags diger lampe da det blir belyst direkte av ledstripene.

 

IMG_0620.thumb.jpg.c0aa526019428602044650dd4602767e.jpg

Endret av Automatikk
Lagt til info
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt! Angående Geofencing, så er min erfaring at man må akseptere et forholdsvis stort område før det er brukbart siden GPS fortsatt kan glitche flere 100 meter på telefonene.. Jeg har 500m perimiter rundt hjemmet, og det fungerer upåklagelig med 2 personer. Bygger man resten rundt den forutsetningen så er mye mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert med litt info i førstepost (kommer mer fortløpende).

 

Jeg tror nok geofencing blir vanskelig i en betongblokk på 12 etasjer, så her tenker jeg å prøve meg frem med beacons. Da kan man jo vite nøyaktig hvor folk er i leiligheten og det kan også gi spennende muligheter. Vi har begge Apple Watch på oss hele dagen, så muligheten for posisjonsdata med god oppløsning er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det absolutt enkleste du kan gjøre er å installere Sonos-appen fra Application Store, om du har denne i den versjonen av SpaceLYnk du kjører. 

 

Her finner du info:

 

https://forum.logicmachine.net/showthread.php?tid=415

 

Start der, så tar vi oppfølgingsspørsmål her etterpå ?

 

@MarkusH

Endret av Automatikk
Quote
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, MarkusH skrev:

Tusen takk for svar. Har lest på forumet og installert appen, men ble dessverre ikke så mye klokere. Hvordan har du løst det med å linke gruppeadresser til feks play og pause? 

 

Se post 13 i linken jeg postet. 

 

Har du grei kontroll på scripting på Spacelynk?

 

Har du lisens selv til ETS ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. 

 

Har du kontroll på hvordan du eksporterer gruppeadresser fra ETS til SpaceLYnk?

 

Sett en knapp på en bryter til en gruppeadresse.  (bruk toggle)

 

Sjekk at du får oppdatert status i SpaceLYnk når du trykker på bryter. 

 

Gå til fanen Scripting i SpaceLYnk og trykk på Common Functions. Legg dette til på slutten av koden (trykke på save etterpå):

 

function upnpavcmd(host, port, cmd, param)
  local client, soap, reqs, service, res, err
 
  require('socket')
  client = socket.tcp()
  client:settimeout(3)
 
  -- try connecting to upnp endpoint
  res, err = client:connect(host, port)
  if not res then
    return nil, err
  end
 
  -- guess service name based on command
  if cmd == 'SetVolume' or cmd == 'GetVolume' or cmd == 'GetEQ' or cmd == 'SetMute' or cmd == 'GetMute' then
    service = 'RenderingControl'
  
  elseif cmd == 'SetGroupVolume' or cmd =='SetGroupMute' or cmd == 'GetGroupVolume' or cmd == 'GetGroupMute'then
  	service = 'GroupRenderingControl'

    else
    service = 'AVTransport'
  end
 
  -- soap envelope
  soap = '<s:Envelope xmlns:s="http://schemas.xmlsoap.org/soap/envelope/" s:encodingStyle="http://schemas.xmlsoap.org/soap/encoding/">' ..
           '<s:Body>' ..
             '<u:' .. cmd .. ' xmlns:u="urn:schemas-upnp-org:service:' .. service .. ':1">' ..
               '<InstanceID>0</InstanceID>' ..
               (param or '') ..
             '</u:' .. cmd .. '>' ..
           '</s:Body>' ..
         '</s:Envelope>'

  -- http request   
  reqs = 'POST /MediaRenderer/' .. service .. '/Control HTTP/1.1\r\n' ..
         'CONNECTION: close\r\n' ..
         'HOST: ' .. host .. ':' .. port .. '\r\n' ..
         'CONTENT-LENGTH: ' .. soap:len() .. '\r\n' ..
         'CONTENT-TYPE: text/xml; charset="utf-8"\r\n' ..
         'SOAPACTION: "urn:schemas-upnp-org:service:' .. service .. ':1#' .. cmd .. '"\r\n' ..
         '\r\n' .. soap

  -- send http request
  res, err = client:send(reqs)
  if not res then
    return nil, err
  end
 
  -- get reply and close connection
  res, err = client:receive('*a')
  client:close()
 
  return res, err
end

 

Trykk på scriptknappen (en av de to grønne på samme linje som gruppeadressene i Objects fanen) på den aktuelle gruppeadresser. Du får nå opp Script editor. 

 

Lim inn denne koden:

 

val = event.getvalue()

ip = '192.168.0.0' -- Endre denne til din SONOS-ip

if val == true then

	upnpavcmd(ip, 1400, 'SetGroupMute', '<DesiredMute>1</DesiredMute>') -- Muter sonos
 
else
  
  	upnpavcmd(ip, 1400, 'SetGroupMute', '<DesiredMute>0</DesiredMute>') -- Unmuter sonos
  
end

 

Trykk Save og prøv å trykk på knappen mens du spiller noe på sonos.

Endret av Automatikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei, jeg holder på med knx installasjon hjemme, og lurte på hvordan "Automatikk" fikk til og lage så flotte bryter symboler?

Jeg har de samme bryterne men finner ikke symboler, eller vett ikke hvordan jeg lager det

eks. bryter stue 4 x 2

Vaskelys av/på

Party mode av/på

Koselys av/på

Sonos av/på, neste

Rullegarin (Ikea) opp/ned

 

 

Takk for svar!

 

- Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.