Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaringer med Blink-kameraene?


OleK

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Blink-kameraene? Jeg har sett de nevnte i bisetninger i enkelte poster på forumet, men har ikke funnet noen nærmere anbefalinger.

 

Standardversjonen (med tre kameraer pluss sentralenhet) kan kjøpes og sendes til Norge for 270 USD inkl. frakt (som blir rett i underkant av 3000 NOK inkl. mva. og fortollingsgebyr), og XT-versjonen kan sikkert også sendes til Norge via Jetcarrier.

 

Jeg er ute etter et sett med enkle trådløs kameraer for overvåking, og det virker som om disse har de mest grunnleggende egenskapene et slikt kamera skal ha. Og når de til og med lover opp til to års batteritid med to vanlige AA-batteri, så virker det ved første øyekast ganske imponerende. Uten at jeg har veldig mye peiling og oversikt, så kan det virke nærliggende å sammenligne med Netgear Arlo. Disse har etter hva jeg har hørt betydelig kortere batteritid enn Blink (og attpåtil de dyre CR-123-batteriene), og koster vesentlig mer (7169 hos Komplett for 3-kamera-pakken)...

 

Jeg er ikke ute etter å integrere kameraene tungt i smarthusplatformen min, og ser ikke for meg å behøve å kunne hente ut kamerastrømmer e.l. Det eneste jeg tenker er ønskelig, er å f.eks. trigge armering/desarmering samtidig som jeg setter huset i borte-/hjemmemodus.

 

Noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, arneolav said:

Absolutt et greit alternativ ja, har kikket på dem før. Men den åpenbare ulempen er jo at det trenger ekstern strøm (om man ser på det som en ulempe da...), noe som gjør plasseringsmulighetene noe mer begrenset/utfordrende.

 

Så her er jeg i første omgang ute etter erfaringer med Blink, eller lignende typer trådløse og batteridrevede kameraer. Og spesielt hvis man har erfaringer sammenlignet med f.eks. Netgear Arlo, som blir rundt tregangen så dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver unngå batteridrevne enheter, spesielt hvis de må lades forholdsvis ofte. Erfaring er jo at det er enda en ting å passe på; det motsatte av hva automasjon skal være... :P 

 

Jeg har masse batteridrevet utstyr, men da lever det stort sett et år eller to på batteri. Ikke noe som må lades hver 14. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Moskus said:

Jeg prøver unngå batteridrevne enheter, spesielt hvis de må lades forholdsvis ofte.

Joda, i prinsippet er jeg absolutt enig: koble ting til strømnettet så ofte det lar seg gjøre!

 

Men det er jo ikke alle steder strøm er like lett tilgjengelig, og er man ikke elektriker og kan trekke selv, så blir det fort ganske kostbart. Og akkurat i dette tilfellet så er jeg ute etter to-tre kameraer for overvåkning av inngangspartier kun når alarmen er armert/huset er i bortemodus, så da vil "belastningen" på kameraene være relativt liten. Og jeg ser da ikke vekk fra at jeg kan nærme meg det bruksmønsteret produsenten legger til grunn når de reklamerer med opp til to års batteritid. Overvåking av mer konstant karakter vil naturligvis kreve utstyr som er koblet til strømnettet.

 

Så jeg håper fremdeles på erfaringer fra noen av de som har brukt Blink-kameraene. Jeg har sett de nevnt minst i et par ulike poster på forumet, så jeg vet at dere finnes ?

Endret av OleK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, OleK skrev:

Og akkurat i dette tilfellet så er jeg ute etter to-tre kameraer for overvåkning av inngangspartier kun når alarmen er armert/huset er i bortemodus, så da vil "belastningen" på kameraene være relativt liten

Nja... kameraet er nok på hele tiden, selv om du benytter deg av dem eller ikke.

 

Så lenge det er svakstrøm trenger man ikke være elektriker, heldigvis. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Nja... kameraet er nok på hele tiden, selv om du benytter deg av dem eller ikke.

Jeg er ikke helt sikker. Fra nettsidene deres kan man lese:

Quote

Each camera that successfully arms will display a blue motion icon. In this state, the camera will detect motion, record a short clip and you will receive a notification on your device.

You can disable an individual camera from arming by tapping this blue motion icon. With the camera in this state, motion will not be detected.

Og iom. at kameraet har en egen IR-sensor slik at det ikke er avhengig av videobilde for å detektere bevegelse, så virker det ikke urimelig at det faktisk skrur av kameraet og sparer batteri når det ikke tar opp..? Og når systemet i mitt scenario kun vil være armert når bevegelse ikke er forventet, så burde jo strømforbruket kunne være ganske lavt. Men dette er jo også noe jeg hadde håpet å få tilbakemelding på fra noen som faktisk har testet kameraet ☺️

 

3 hours ago, Moskus said:

Så lenge det er svakstrøm trenger man ikke være elektriker, heldigvis. :)

Joda, men å prøve å gjemme bort mange meter med ledning langs/gjennom vegg/tak til nærmeste ledige stikkontakt for å plugge inn en 12V strømforsyning blir nødvendigvis ikke særlig pent. Det blir vel en evig avveining mellom frekvens på batteribytte og hvor lett er å få tilgang på nettspenning ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.